Bankomat nie oddał karty – czy wiesz, co robić?

0

Korzystanie z karty debetowej lub kredytowej ma wiele plusów. Nie musimy nosić przy sobie gotówki, szukać drobnych czy w końcu odliczać żądanej kwoty. Niestety nie zawsze płatność gotówką jest możliwa i jeśli nie mamy jej przy sobie to najbliższy bankomat może być rozwiązaniem (największe sieci darmowych bankomatów – sprawdzicie tu). Zazwyczaj wypłata gotówki zajmuje kilka chwil i jest dziecinnie prosta, ale jak postępować, kiedy urządzenie postanowi pokrzyżować nasze plany i zatrzymać kartę? Co robić w przypadku, gdy bankomat nie oddał karty?

Dlaczego bankomat wciągnął kartę?

Podchodzimy do bankomatu, wkładamy kartę, wpisujemy PIN. Wszystko wygląda normalnie i po chwili zostajemy bez karty, a gotówki nie udało się podjąć. Dlaczego bankomat wciągnął kartę? To pytanie zadaje sobie każdy, kto znalazł się w podobnej sytuacji.

Istnieje co najmniej kilka powodów zatrzymania karty przez bankomat, m.in.:

  • awaria maszyny;
  • trzykrotne wprowadzenie błędnego PIN-u;
  • wcześniejsze zastrzeżenie karty;
  • upłynięcie terminu ważności karty;
  • fizyczne uszkodzenie karty (pękniecie, przetarcie) i błąd odczytu danych;
  • pozostawienie karty w bankomacie dłużej niż 30-40 sekund;
  • skimming (przestępca tak programuje maszynę, by móc sczytać PIN lub celowo uszkadza urządzenie).

Nie zawsze w przypadku ww. sytuacji nastąpi „wciągnięcie” karty przez bankomat Wszystko zależy od bankowych procedur, np. gdy spróbujemy wypłacić pieniądze przeterminowaną kartą, na ekranie może pojawić się jedynie informacja o upływie jej terminu ważności, a „plastik” do nas wróci. Albo po kilkukrotnym wpisaniu błędnego PIN-u maszyna odda kartę, ale bank czasowo ją zablokuje (Vevo Bank, ING Bank Śląski). W takiej sytuacji, konieczne będzie jej odblokowanie np. w serwisie internetowym banku. W tych sytuacjach warto rozróżniać blokadę karty a zastrzeżenie, ponieważ to dwa różne pojęcia i skutki są zupełnie inne.

A co zrobić jeśli bankomat nie chce wypłacić pieniędzy?

Oprócz wciągnięcia karty przez bankomat, może wystąpić problem z samą wypłatą pieniędzy. Często przyczyna jest błaha, jak brak wystarczającego salda na koncie, limit wypłat z bankomatów czy limit jednorazowej wypłaty z wybranego urządzenia. Po pierwszej nieudanej próbie, warto zweryfikować powyższe kwestie. Nagminne próby, szczególnie te nieudolne, mogą prowadzić do blokady karty czy właśnie zabrania plastiku przez bankomat. Wynika to ze specyfiki działania systemów bezpieczeństwa w bankach, gdzie wielokrotne próby np. płatności czy same wielokrotne płatność mogą uruchomić alert w postaci „podejrzanej aktywności”. Ewentualne rozwiązanie problemu będzie wymagać kontaktu z bankiem.

Co zrobić, gdy bankomat nie oddał karty?

Ciężko nie panikować, kiedy potrzebujemy pieniędzy na już, a nie dostajemy ani gotówki, ani karty. Mimo wszystko należy zachować spokój i nie oddalać się od razu od bankomatu. Warto odczekać ok. 5 minut. Być może maszyna działa bardzo wolno lub restartuje się i potrzebuje chwili, aby uruchomić się i oddać nam kartę. Gdy zrezygnowani za szybko odejdziemy, nasza karta może wpaść w niepowołane ręce. Warto podjąć poniższe działania w przypadku „wciągnięcia karty”:

Bankomat przy placówce banku

Jeśli korzystaliśmy z bankomatu w pobliżu macierzystego banku, wystarczy wstąpić do oddziału i poinformować o zaistniałej sytuacji. Pracownik zgłosi awarię i krok po kroku przeprowadzi nas przez procedurę odzyskiwania karty. Zadba również o bezpieczeństwo naszych pieniędzy. W przypadku zajścia potrzeby sprawdzi w systemie co spowodowało problem i ewentualnie wypłaci gotówkę z kasy. Co istotnie, wiele banków w przypadku takiej awarii, umożliwia bezpłatne podjęcie pieniędzy, nawet gdy w TOiP przewidziana jest prowizja.

Bankomat zewnętrznego operatora lub oddalony od banku

Karta utknęła w bankomacie przy sklepie, w galerii handlowej, czy na ulicy? Korzystaliśmy ze sprzętu zewnętrznego operatora (Planet Cash, Euronet)? Wówczas należy zadzwonić pod numer telefonu, który znajdziemy naklejony na urządzeniu i poinformować o awarii.

Bez względu na to, z jakiego bankomatu chcieliśmy wypłacić gotówkę. Po zidentyfikowaniu problemu, należy zastrzec kartę w systemie bankowym. Niestety należy stosować zasadę ograniczonego zaufania, ponieważ nie mamy pewności czy dalszy los plastiku, będzie zgodny z procedurami. Może mieć miejsce sytuacja, że karta zostanie wydana przez bankomat po jakiś dłuższym czasie (mało prawdopodobne ale możliwe). Warto wiedzieć, że znalazca wcale nie musi znać numeru PIN, by swobodnie korzystać z karty, która obsługuje płatności zbliżeniowe. Jeśli zignorujemy ten krok, nieuczciwy znalazca może np. opłacać swoje drobne zakupy (do 100 zł) naszymi pieniędzmi i w efekcie uszczuplić nasze konto.

By zadbać o bezpieczeństwo zgromadzonych oszczędności, możemy odwiedzić oddział swojego banku, skorzystać z infolinii, bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej.

Warto być przygotowanym na nieprzewidziane sytuacji i zapisać w pamięci telefonu ogólny numer Systemu Zastrzegania Kart – +48 828 828 828, który działa 24h/dobę przez 7 dni w tygodniu. Został uruchomiony przez Związek Banków Polskich. Dzięki niemu w dowolnym momencie możemy zastrzec kartę wydaną przez dowolny bank (np. te z rankingu kont osobistych).

Bankomat wciągnął kartę, jak się załatwia zwrot?

Jak odzyskać kartę z bankomatu? Czy to w ogóle możliwe? Nie ważne, czy utknęła ona przez naszą nieuwagę, czy z przyczyn od nas niezależnych. Niestety prawdopodobnie już do nas nie wróci. Będziemy musieli wyrobić nową i poczekać na nią zwykle do 14 dni. Dlaczego? Chodzi o bezpieczeństwo naszych pieniędzy. Naprawą bankomatów zajmują się zewnętrzne firmy, dlatego według bankowych procedur wszystkie zatrzymane przez bankomat karty powinny zostać zastrzeżone i zniszczone.

Sytuacja wygląda podobnie także, jeśli korzystaliśmy z usług zewnętrznego operatora, np. Planet Cash, czy Euronet. Jest mała szansa na odzyskanie karty. Zazwyczaj bank w umowie z firmą obsługującą bankomat dodaje zapis o zniszczeniu karty zabranej przez bankomat i odesłaniu jej do siedziby banku.

Jeszcze niedawno niektóre banki, np. Vevo Bank, Bank Millenium, Santander Bank Polska w wyjątkowych sytuacjach umożliwiały odebrania „wciągniętego plastiku” w oddziale instytucji. Co ważne, bankomat musiał znajdować się przy placówce banku, a powód zatrzymania karty nie wzbudzać podejrzeń. Obecnie ta opcja została wycofana.

Bankomat za granicą wciągnął kartę – co robić?

Miały być wspaniałe wakacje, słońce, relaks, a zamiast tego są nerwy. Zablokowanie karty w bankomacie to spora dawka stresu, zwłaszcza gdy spotka nas poza granicami kraju. Jesteśmy w obcym miejscu. Nie wiemy gdzie się udać i kogo poinformować. Jak reagować w takiej sytuacji?

Ważne, aby zachować zimną krew i nie oddalać się od razu od urządzenia. Należy odczekać kilka minut. Jeśli po upływie tego czasu bankomat nie zwróci karty, musimy pogodzić się z faktem, że już jej nie odzyskamy. Trzeba zacząć działać i postępować tak, jakbyśmy ją zgubili lub ktoś nam ją ukradł.

W pierwszej kolejności należy jak najszybciej zastrzec kartę, by mieć pewność, że nasze pieniądze są bezpieczne i nie staną się łupem złodzieja. W tym celu należy skontaktować się ze swoim bankiem lub zadzwonić pod ogólny numer +48 828 828 828. Nie warto zwlekać. Nie wiemy, jaki system zabezpieczeń funkcjonuje w kraju, w którym jesteśmy i czy działa on prawidłowo.

Co stanie się z zatrzymaną kartą przez bankomat? Niestety już do nas nie wróci. Prawdopodobnie zostanie zniszczona i odesłana do Polski do banku, który ją wystawił.

By nie zostać bez grosza przy duszy, wybierając się w zagraniczną podróż, warto zabrać ze sobą zapas gotówki i/lub dodatkową kartę. Dobrym rozwiązaniem na wakacyjne podróże może być Revolut. Jeżeli jednak wolimy tradycyjne banki, to ciekawą ofertę ma bank PEKAO oraz Citibank. Polecamy jednoczesnie, sprawdzenie sposobów wypłaty pieniędzy z bankomatu za granicą bez karty.

Jak postępować, gdy bankomat nie oddał karty?

Blokada karty w bankomacie – i co dalej? Wiemy już, że pierwszy i najważniejszy krok to jak najszybsze zastrzeżenie karty. Nie ma na co czekać i łudzić się, że ją odzyskamy. Jeśli nasza karta trafi w niepowołane ręce, możemy utracić część środków. Nie wiemy, czy bankomat nie został uszkodzony specjalnie, a za rogiem nie czyha złodziej, który wyciągnie kartę, jak tylko oddalimy się od urządzenia.

Kartę możemy zastrzec na kilka sposobów:

  • dzwoniąc na infolinię naszego banku;
  • w bankowości elektronicznej (zakładka „Karty” lub podobna);
  • w aplikacji mobilnej;
  • w oddziale banku;
  • dzwoniąc pod ogólny numer Systemu Zastrzegania Kart – +48 828 828 828.

Kolejnym bardzo ważnym krokiem jest sprawdzenie i stałe monitorowanie historii transakcji w serwisie internetowym swojego banku. Być może, mimo tego, że nie otrzymaliśmy gotówki, a bankomat wciągnął kartę, saldo zostało pomniejszone. Wówczas należy złożyć reklamację (chargeback) w swoim banku i żądać zwrotu środków. Podobnie postępujemy, jeśli zastrzeżemy kartę, a zauważymy dziwne transakcje na swoim rachunku. Warto wiedzieć, że bank ma obowiązek zablokować lub zastrzec kartę w czasie rzeczywistym.

Bank wciągnął kartę? Jak załatwić zwrot? Niestety, musimy pożegnać się z kartą zabraną przez bankomat. Zostaje nam wyrobienie nowej.

Bank PKO BP automatycznie zamawia nową kartę, jeśli przyczyną była awaria sprzętu. Tak samo, jeśli zastrzeżemy „plastik” w bankowości elektronicznej, jednocześnie wnioskujemy o nową kartę. Jednak, gdy wpisaliśmy nieprawidłowy PIN, sami musimy ją zamówić w oddziale banku, przez infolinię lub w serwisie internetowym PKO BP.

Klienci ING Bank Śląski, którzy chcą przez infolinię zamówić nowy plastikowy pieniądz, mają na to 7 dni od chwili zastrzeżenia karty. Jeśli nie wyrobią się w tym terminie, mogą skorzystać z bankowości elektronicznej, aplikacji mobilnej lub odwiedzić placówkę banku.

Większość banków, np. Santander Bank Polska, Getin Bank, Bank Millenium, ING Bank Śląski, PKO BP nie pobiera opłat za wyrobienie nowej karty. Jest ona dostarczana w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.

Czym zastąpić kartę?

Większość z nas odzwyczaiła się od noszenia przy sobie gotówki, a perspektywa nawet kilku dni bez karty nie napawa optymizmem. Nic dziwnego, płatności bezgotówkowe są szybkie i wygodne. Jak przetrwać ten czas bez karty płatniczej? Jak płacić za zakupy w sklepie, czy wypłacać gotówkę? Na szczęście, dostępnych jest kilka opcji, które pozwolą przetrwać ten trudny okres.

Jeśli posiadamy inne konto i kartę, problem wydaje się rozwiązany. Nawet w przypadku braku środków na drugim rachunku możemy skorzystać z opcji przelewu natychmiastowego lub BLIK-a. Dlatego, jeśli mamy tylko jedno konto bankowe, warto założyć drugie zapasowe. Aktualne oferty banków znajdziecie w naszym rankingu kont osobistych. Jednak nie każdy ma to szczęście i posiada więcej niż jeden rachunek osobisty. Co w takim przypadku? Na ratunek mogą przyjść płatności mobilne.

Niestety brak aktywnej fizycznej karty debetowej lub kredytowej uniemożliwia skorzystanie z Apple Pay, czy Google Pay. Warto wiedzieć, iż cześć Banków i instytucji finansowych, np. mBank, ING, Alior Bank, Aion Bank, Revolut, Twisto umożliwiają w bankowości elektronicznej założenie kart wirtualnych. Taki plastik można dodać do portfela Apple/Google Pay i normalnie dokonywać płatności. To jedna z lepszych możliwości w przypadku utraty fizycznej karty płatniczej. Dla pozostałych klientów, do dyspozycji pozostaje BLIK.

Jak działa BLIK? W aplikacji mobilnej banku zostaje wygenerowany 6-cyfrowy kod, który ważny jest przez 2 minuty. Wystarczy go przepisać i zatwierdzić płatność na swoim smartfonie. Z BLIK-iem możemy:

To wygodna i bezpieczna alternatywa dla debetówki czy kredytówki. Wystarczy telefon i aplikacja mobilna banku, by zapomnieć o zatrzymanej karcie przez bankomat. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o BLIK’u, warto zapoznać się z naszym artykułem.

Wypłata pieniędzy w oddziale

Zawsze jest możliwość wypłaty w oddziale, do czego niezbędny jest dowód osobisty i placówka bankowa w okolicy. Niestety w przypadku niektórych instytucji zostanie pobrana prowizja za tego typu operację. W naszym rankingu kont osobistych mogą Państwo sprawdzić koszt takiej wypłaty dla poszczególnych banków. Wystarczy wybrać „pokaż szczegóły”, następnie „koszt operacji” i w wierszu „obsługa gotówkowa w oddziale” znajdzie się stosowna informacja. Należy jednak pamiętać o ewentualnych limitach i wcześniejszym awizowaniu wypłaty gotówki w oddziale.

Bankomat wciągną nie podjęte pieniądze?

Podczas wypłaty pieniędzy może dojść jeszcze do innej sytuacji. Bankomat wciągnie nie kartę, a pieniądze które wysunął w podajniku. Po jakim czasie bankomat wciąga pieniądze? Zwykle pieniądze schowają się w ciągu 30 sekund od ich wysunięcia. W takim scenariuszu najlepiej skontaktować się z bankiem operatorem urządzenia celem wyjaśnienia dalszych kroków. Więcej na ten temat w artykule „Pieniądze pozostawione w bankomacie – co robić

Bankomat nie oddał karty – Podsumowanie

Zabranie karty płatniczej przez bankomat może być zupełnie niezależne od nas – awaria maszyny, zepsucie się karty płatniczej czy próba kradzieży (np. skimming). Powodów może być wiele, klientom zdąża się nawet pozostawienie karty w bankomacie w wyniku zwykłego gapiostwa. Niestety, najlepiej pogodzić się ze stratą i wykonać kilka ważnych korków celem zabezpieczenia naszych pieniędzy.

Jeśli bankomat nie oddał naszej karty, prawdopodobnie przepadła i już jej nie odzyskamy. Wynika to z procedur bankowych i umów z operatorami zewnętrznymi. Karta musi zostać zniszczona i odesłana do jej wystawcy (banku). Bank nie odpowiada za pracowników firm naprawiających bankomaty. Pamiętajmy, że nieuczciwy znalazca nie musi znać PIN-u, żeby korzystać z karty. Bez trudu zapłaci zbliżeniowo za zakupy nawet do 100 zł, czy zamówi coś w Internecie, a nasze oszczędności ulegną uszczupleniu.

Aby zadbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy, warto postępować według poniższej instrukcji:

  1. Nie odchodź od razu od bankomatu. Odczekaj ok. 5 minut. Być może maszyna się restartuje i sama odda kartę.
  2. Jeśli bankomat wciągnął kartę na dobre – zacznij działać. Bez względu na to, czy jesteś w Polsce, czy za granicą zastrzeż kartę w najszybszy możliwy sposób. Udaj się do placówki banku, zadzwoń na infolinię, czy pod numer +48 828 828 828 (System Zastrzegania Kart), skorzystaj z serwisu internetowego bądź aplikacji mobilnej banku. Nie ważne jak, liczy się efekt.
  3. Śledź historię transakcji na swoim rachunku, np. w bankowości elektronicznej. Jeśli zauważysz, że kwota, którą chciałeś wypłacić, została pobrana z konta lub, mimo zastrzeżenia, karty ktoś z niej korzysta – zgłoś reklamację i ubiegaj się o zwrot gotówki.
  4. Sprawdź, jak wygląda procedura odnowienia karty w Twoim banku. Być może wystarczy poczekać do 14 dni, by otrzymać nową kartę, jednak w niektórych przypadkach sami musimy o nią wnioskować.

Czy zawsze bezproblemowo udaje Wam się wypłacić gotówkę? Zdarzyła się Wam blokada karty w bankomacie? Jak zareagowaliście? Czy udało się Wam odzyskać kartę? Podzielcie się swoimi historiami w komentarzach.

FAQ

Pozostawienie karty w bankomacie, co robić?

Niestety musimy pogodzić się ze stratą naszej karty płatniczej. Dodatkowo powinniśmy zabrać o własny interes i ją zastrzec. W przypadku awarii urządzenia możemy zadzwonić do operatora bankomatu i poinformować go o zaistniałej sytuacji.

Po jakim czasie bankomat wciągnie nieodebraną kartę?

Zwykle ok. 30-40 sekund wystarczy, aby bankomat połknął nasza kartę płatniczą. W takim przypadku musimy liczyć się z wyrobieniem nowej karty oraz koniecznym zastrzeżeniem starej.

Czy Bankomat może nie oddać karty płatniczej?

Tak, w przypadku kilku sytuacji bankomat może zabrać bezpowrotnie nasza kartę, np. kilkukrotne wpisanie błędnego PINu, użycie uszkodzonej/przeterminowanej karty, awaria bankomatu, nie odebranie karty w ciągu określonego czasu itp. W takiej sytuacji należy liczyć z jej bezpowrotną stratą

Co zrobić, jeśli bankomat nie oddał karty?

Po pierwsze nie panikować, odczekać kilka minut, może urządzenie się restartuje. Jeśli środek płatniczy nie zostanie zwrócony, należy pogodzić się ze stratą i zastrzec kartę jak najszybciej (celem ochrony własnych pieniędzy na rachunku bankowym.

Dlaczego bankomat nie oddał mojej karty debetowej?

Powodów może być kilka m.in awaria maszyny; kilkukrotne wprowadzenie błędnego PINu, zastrzeżenie karty, upłyniecie terminu ważności, fizycznej uszkodzenie, zostawienie jej w bankomacie. Nie ważne jaki był powód, raczej straciliśmy ją bezpowrotnie i należy wnioskować o nową.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
4.6/5 (Ilość ocen: 12)
Autor artykułu
Z wykształcenia finansista. Posiada wieloletnie doświadczenie w instytucjach finansowych i bankach. Czuwa nad merytorycznymi aspektami artykułów. Potrafi w jasny i prosty sposób wyjaśnić nawet zawiłe aspekty świata finansów. Na bieżąco śledzi nowości w świecie Fintechów i podpowiada jak najlepiej wykorzystywać funkcje poszczególnych z nich. Lubi Podróże, zainteresowany jest światem inwestycji i jest pasjonatem Lotnictwa.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *