Bankomat nie oddał karty – czy wiesz, co robić?

0

Korzystanie z karty debetowej lub kredytowej ma wiele plusów. Nie musimy szukać drobnych, płacąc za zakupy, odliczać żądanej kwoty, czy nosić gotówki przy sobie. Jednak zdarzają się sytuacje, w których potrzebujemy tradycyjnej formy pieniądza i musimy skorzystać z bankomatu. Zazwyczaj wypłata gotówki zajmuje kilka chwil i jest dziecinnie prosta, ale jak postępować, kiedy urządzenie postanowi pokrzyżować nasze plany i zatrzymać kartę? Co robić po zabraniu karty przez bankomat?

Dlaczego bankomat nie oddał karty?

Podchodzimy do bankomatu, wkładamy kartę, wpisujemy PIN. Wszystko wygląda normalnie i po chwili zostajemy bez gotówki i bez karty. Śpieszymy się, jesteśmy zaskoczeni i zdenerwowani. Dlaczego bankomat wciągnął kartę? To pytanie zadaje sobie każdy, kto znalazł się w podobnej sytuacji.

Istnieje co najmniej kilka powodów zatrzymania karty przez bankomat, m.in.:

  • awaria maszyny;
  • trzykrotne wprowadzenie błędnego PIN-u;
  • wcześniejsze zastrzeżenie karty;
  • upłynięcie terminu ważności karty;
  • fizyczne uszkodzenie karty (pękniecie, przetarcie) i błąd odczytu danych;
  • pozostawienie karty w bankomacie dłużej niż 30 sekund;
  • skimming (przestępca tak programuje maszynę, by móc sczytać PIN lub celowo uszkadza urządzenie).

Nie zawsze w przypadku ww. sytuacji nastąpi blokada karty w bankomacie. Wszystko zależy od bankowych procedur, np. gdy spróbujemy wypłacić pieniądze przeterminowaną kartą, na ekranie może pojawić się jedynie informacja o upływie jej terminu ważności, a „plastik” do nas wróci. Albo po kilkukrotnym wpisaniu błędnego PIN-u maszyna odda kartę, ale bank czasowo ją zablokuje (Getin Bank, ING Bank Śląski). Czasem konieczne jest jej odblokowanie przez użytkownika, np. w serwisie internetowym banku.  

Co robić po zabraniu karty przez bankomat?

Ciężko nie panikować, kiedy potrzebujemy pieniędzy na już, a nie dostajemy ani gotówki, ani karty. Mimo wszystko należy zachować spokój i nie oddalać się od razu od bankomatu. Warto odczekać ok. 5 minut. Być może maszyna działa bardzo wolno lub restartuje się i potrzebuje chwili, aby uruchomić się i oddać nam kartę. Gdy zrezygnowani za szybko odejdziemy, nasza karta może wpaść w inne, nie zawsze uczciwe, ręce. Jeśli, po odczekaniu kilku minut, maszyna nie zwróciła plastiku, trzeba zacząć działać.

Bankomat przy placówce banku

Jeśli korzystaliśmy z bankomatu w pobliżu macierzystego banku, wystarczy wstąpić do oddziału i poinformować o zaistniałej sytuacji. Pracownik zgłosi awarię i krok po kroku przeprowadzi nas przez procedurę odzyskiwania karty. Zadba również o bezpieczeństwo naszych pieniędzy.

Bankomat zewnętrznego operatora lub oddalony od banku

Karta utknęła w bankomacie przy sklepie, w galerii handlowej, czy na ulicy? Korzystaliśmy ze sprzętu zewnętrznego operatora (Planet Cash, Euronet)? Wówczas należy zadzwonić pod numer telefonu, który znajdziemy naklejony na maszynie i poinformować o awarii urządzenia.

Bez względu na to, z jakiego bankomatu chcieliśmy wypłacić gotówkę najważniejsze, aby, po zgłoszeniu problemu, natychmiast zastrzec kartę. Nie mamy pewności, kto będzie naprawiał maszynę lub czy bankomat nie oddał karty komuś innemu. Warto wiedzieć, że znalazca wcale nie musi znać numeru PIN, by swobodnie korzystać z karty, która obsługuje płatności zbliżeniowe. Jeśli zignorujemy ten krok nieuczciwy znalazca może, np. opłacać swoje drobne zakupy (do 100 zł) naszymi pieniędzmi i w efekcie wyczyścić konto nawet do zera.

By zadbać o bezpieczeństwo zgromadzonych oszczędności, możemy odwiedzić oddział swojego banku, skorzystać z infolinii, bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej.

Warto być przygotowanym na nieprzewidziane sytuacji i zapisać w pamięci telefonu ogólny numer Systemu Zastrzegania Kart – +48 828 828 828, który działa 24h/dobę przez 7 dni w tygodniu. Został uruchomiony przez Związek Banków Polskich. Dzięki niemu w dowolnym momencie możemy zastrzec wiele kart z różnych banków.

Czy możemy odzyskać kartę zabraną przez bankomat?

Jak odzyskać kartę z bankomatu? Czy to w ogóle możliwe? Nie ważne, czy utknęła ona przez naszą nieuwagę, czy z przyczyn od nas niezależnych niestety prawdopodobnie już do nas nie wróci. Będziemy musieli wyrobić nową i poczekać na nią około 14 dni. Dlaczego? Chodzi o bezpieczeństwo naszych pieniędzy. Naprawą bankomatów zajmują się zewnętrzne firmy, dlatego według bankowych procedur wszystkie zatrzymane przez bankomat karty powinny zostać zniszczone podczas naprawy bez względu na powód.

Sytuacja wygląda podobnie także, jeśli korzystaliśmy z usług zewnętrznego operatora, np. Planet Cash, czy Euronet. Jest mała szansa na odzyskanie karty. Zazwyczaj bank w umowie z firmą obsługującą bankomat dodaje zapis o zniszczeniu karty zabranej przez bankomat i odesłaniu jej do siedziby banku.

Jeszcze niedawno niektóre banki, np. Getin Bank, Bank Millenium, Santander Bank Polska w wyjątkowych sytuacjach stwarzały możliwość odebrania „plastiku” w oddziale instytucji po okazaniu dowodu tożsamości. Co ważne, bankomat musiał znajdować się przy placówce banku a powód zatrzymania karty nie wzbudzać podejrzeń. Obecnie ta opcja została wycofana.

Blokada karty w bankomacie za granicą – co robić?

Miały być wspaniałe wakacje, słońce, relaks, a zamiast tego są nerwy. Zablokowanie karty w bankomacie to spora dawka stresu, zwłaszcza gdy spotka nas poza granicami kraju. Jesteśmy w obcym miejscu. Nie wiemy gdzie się udać i kogo poinformować. Jak reagować w takiej sytuacji?

Ważne, aby zachować zimną krew i nie oddalać się od razu od urządzenia. Należy odczekać kilka minut. Jeśli po upływie tego czasu bankomat nie zwróci karty, musimy pogodzić się z faktem, że już jej nie odzyskamy. Trzeba zacząć działać i postępować tak, jakbyśmy ją zgubili lub ktoś nam ją ukradł.

W pierwszej kolejności należy jak najszybciej zastrzec kartę, by mieć pewność, że nasze pieniądze są bezpieczne i nie staną się łupem złodzieja. W tym celu należy skontaktować się ze swoim bankiem lub zadzwonić pod ogólny numer +48 828 828 828. Nie warto zwlekać. Nie wiemy, jaki system zabezpieczeń funkcjonuje w kraju, w którym jesteśmy i czy działa on prawidłowo.

Co stanie się z zatrzymaną kartą przez bankomat? Niestety już do nas nie wróci. Prawdopodobnie zostanie zniszczona i odesłana do Polski, do banku, który ją wystawił.

By nie zostać bez grosza przy duszy, wybierając się w zagraniczną podróż, warto zabrać ze sobą zapas gotówki lub dodatkową kartę. Dobrym rozwiązaniem na wakacyjne podróże może być Revolut. Jeżeli jednak wolimy tradycyjne banki, to ciekawą ofertę ma bank PEKAO oraz Citibank.

Jak postępować, gdy bankomat nie oddał karty?

Blokada karty w bankomacie – i co dalej? Wiemy już, że pierwszy i najważniejszy krok to jak najszybsze zastrzeżenie karty. Nie ma na co czekać i łudzić się, że ją odzyskamy. Liczy się każda sekunda. Jeśli nasz plastikowy pieniądz trafi w niepowołane ręce, wystarczy chwila, by stracić wszystkie oszczędności. Nie wiemy, czy bankomat nie został uszkodzony specjalnie, a za rogiem nie czyha złodziej, który wyciągnie kartę, jak tylko oddalimy się od urządzenia.

Kartę możemy zastrzec na kilka sposobów:

  • dzwoniąc na infolinię naszego banku;
  • w bankowości elektronicznej (zakładka „Karty” lub podobna);
  • w aplikacji mobilnej;
  • w oddziale banku;
  • dzwoniąc pod ogólny numer Systemu Zastrzegania Kart – +48 828 828 828.

Kolejnym bardzo ważnym krokiem jest sprawdzenie i stałe monitorowanie historii transakcji w serwisie internetowym swojego banku. Być może, mimo tego, że nie otrzymaliśmy gotówki, a bankomat wciągnął kartę, saldo zostało pomniejszone. Wówczas należy złożyć reklamację (chargeback) w swoim banku i żądać zwrotu środków. Podobnie postępujemy, jeśli zastrzeżemy kartę, a zauważymy dziwne transakcje na swoim rachunku. Warto wiedzieć, że bank ma obowiązek zablokować lub zastrzec kartę w czasie rzeczywistym.

Bank wciągnął kartę? Jak załatwić zwrot? Niestety, musimy pożegnać się z kartą zabraną przez bankomat. Zostaje nam wyrobienie nowej.

Bank PKO BP automatycznie zamawia nową kartę, jeśli przyczyną była awaria sprzętu. Tak samo, jeśli zastrzeżemy „plastik” w bankowości elektronicznej, jednocześnie wnioskujemy o nową kartę. Jednak, gdy wpisaliśmy nieprawidłowy PIN, sami musimy ją zamówić w oddziale banku, przez infolinię lub w serwisie internetowym PKO BP.

Klienci ING Bank Śląski, którzy chcą przez infolinię zamówić nowy plastikowy pieniądz, mają na to 7 dni od chwili zastrzeżenia karty. Jeśli nie wyrobią się w tym terminie, mogą skorzystać z bankowości elektronicznej, aplikacji mobilnej lub odwiedzić placówkę banku.

Większość banków, np. Santander Bank Polska, Getin Bank, Bank Millenium, ING Bank Śląski, PKO BP nie pobiera opłat za wyrobienie nowej karty. Jest ona dostarczana w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.

Czym zastąpić kartę?

Większość z nas odzwyczaiła się od noszenia przy sobie gotówki, a perspektywa nawet kilku dni bez karty nie napawa optymizmem. Nic dziwnego, płatności bezgotówkowe są szybkie i wygodne. Jak przetrwać czas bez plastikowego pieniądza? Jak płacić za zakupy w sklepie, czy wypłacać gotówkę? Na szczęście, dostępnych jest kilka opcji, które pozwolą przetrwać ten trudny okres.

Jeśli posiadamy inne konto i kartę, problem wydaje się rozwiązany. Nawet w przypadku braku środków na drugim rachunku możemy skorzystać z opcji przelewu natychmiastowego lub BLIK-a. Dlatego, jeśli mamy tylko jedno konto bankowe, warto założyć drugie zapasowe. Aktualne oferty banków znajdziecie w naszym rankingu kont osobistych. Jednak nie każdy ma to szczęście i posiada więcej niż jeden rachunek osobisty. Co robić, kiedy nie mamy dostępu do „zapasowego” konta? Na ratunek mogą przyjść płatności mobilne.

Niestety brak aktywnej karty debetowej lub kredytowej uniemożliwia skorzystanie z Apple Pay, czy Google Pay. Warto wiedzieć, iż cześć Banków, np. mBank umożliwia w bankowości elektronicznej założenie kart wirtualnych. Więc teoretycznie, po założeniu takiego produktu, możemy korzystać z płatności mobilnych. Dla pozostałych klientów na szczęście, mamy do dyspozycji także BLIK, który może godnie zastąpić „plastik”.

Jak działa BLIK? W aplikacji mobilnej banku zostaje wygenerowany 6-cyfrowy kod, który ważny jest przez 2 minuty. Wystarczy go przepisać i zatwierdzić płatność na swoim smartfonie. Z BLIK-iem możemy:

  • wpłacić i wypłacić gotówkę;
  • zrobić przelew na telefon;
  • wysłać prośbę o przelew;
  • zapłacić w sklepie stacjonarnym;
  • zapłacić zbliżeniowo;
  • zapłacić za zakupy w internecie.

To wygodna i bezpieczna alternatywa dla karty debetowej lub kredytowej. Wystarczy telefon i aplikacja mobilna swojego banku, by zapomnieć o zatrzymanej karcie przez bankomat. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o BLIKU, warto zapoznać się z naszym artykułem.

Wypłata pieniędzy w oddziale

Pamiętajmy, że gdy nie mamy karty to zawsze możemy wypłacić pieniądze w oddziale. Niestety w przypadku niektórych instytucji zostanie pobrana prowizja za tego typu operację. W naszym rankingu kont osobistych mogą Państwo sprawdzić koszt takiej wypłaty dla poszczególnych banków. Wystarczy wybrać „pokaż szczegóły”, następnie „koszt operacji” i w wierszu „obsługa gotówkowa w oddziale” znajdzie się stosowna informacja.

Ile kosztuje wydanie duplikatu karty

Jeżeli stracimy kartę lub ulegnie ona zniszczeniu, to w zależności od przyczyny oraz instytucji finansowej może dostać naliczona opłata. Dla większości banków wydanie duplikatu karty będzie darmowe, natomiast w pozostałych przypadkach opłata oscyluje w okolicy 15 zł. Prowizja ta jest zwykle pobierana w przypadku wymiany karty z winy klienta (np. fizyczne uszkodzenie, zgubienie itp.). Poniżej przedstawiamy koszt takiej operacji dla wybranych banków, wraz z informacja z tabeli opłat i prowizji

W Alior Banku dla większości rodzajów rachunków opłata za wznowienie karty wynosi 0 zł. Prowizja jedynie jest naliczana dla rachunków/kart walutowych (koszt wydania wynosi 10/15zł, w zależności od karty)

W przypadku BNP Paribas nową kartę w miejsce zastrzeżonej otrzymamy bez opłat. To dotyczy zarówno kart do podstawowych rachunków (karty otwarte na Ciebie/Swiat/eSwiat) oraz kart do rachunków premium/private banking.

W Citi Handlowym zgodnie z ToiP wymiana karty debetowej na życzenie klienta wiąże się z prowizją w wysokości 30 zł. Prowizja dotyczy CitiKonta.

W przypadku konta dla Ciebie od Credit Agricole wydanie duplikatu karty debetowej kosztuje 10 zł. Co ciekawe pozycja w TOiP brzmi „wznowienie karty po upływie ważności”, co sugeruję że opłata jest pobierana w przypadku wymiany karty po utracie ważności przez stara kartę.

Zgodnie z najnowsza tabela opłat i prowizji dla wszystkich typów rachunków osobisty opłata wynosi 0 zł, chyba że mamy kartę z wizerunkiem. Dla kart personalizowanych przy koncie Getin Proste zasady prowizja wynosi 10 zł.

Za wydanie standardowej karty płatniczej w miejsce zastrzeżonej / reklamowanej / wymienianej /wydanej po zmianie danych na karcie prowizja wynosi 0 zł. Jedynie zapłacimy 15 zł, gdy nasza karta była personalizowana i zamówimy też tego typu plastik.

Dla standardowego rachunku wydanie duplikatu karty w mBanku kosztuje 15 zł, jedynie dla konta intensiva prowizja wynosi 0 zł.

Zgodnie z tabelą opłat i prowizji dla konta 360 stopni wydanie karty kosztuję 0 zł. Niestety wydanie duplikatu na życzenie klienta, np. w związku z uszkodzeniem karty itp. to koszt 20 zł. W zależności jak sprawa zostanie zakwalifikowana możemy zostać obciążeni opłata 20 zl.

W tym banku nie zapłacimy nic za wznowienie/wydanie duplikatu karty do Nest Konta.

Wydanie duplikatu karty dla konta przekorzystnego kosztuje 0 zł, chyba że jest to karta z wizerunkiem, w takim przypadku prowizja wyniesie 5 zł.

Zgodnie z ToiP wygadanie duplikatu dla konto osobisty jest darmowe, opłata jest jedynie pobierana dla personalizowanych plastików i wynosi 14,90 zł.

W przypadku konta dla Ciebie od Santander banku opłata za wydanie duplikatu karty jest zależna od wieku. Osoby w wieku do 26 lat nie zapłacą nic, natomiast osoby po 26 roku życia zostaną obciążone prowizją w wysokości 15 zł.

Podsumowanie

Blokada karty w bankomacie może być zupełnie niezależna od nas – awaria maszyny, czy próba kradzieży (np. skimming). Czasem jednak zapomnimy, że zastrzegliśmy wcześniej kartę. Włożymy uszkodzony „plastik”, mając nadzieję, że tym razem jeszcze się uda lub nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nie nadaje się on już do użytku. Nie zauważymy, że upłynął termin ważności, PIN, który wpisywaliśmy setki razy, wyleci nam z głowy albo po pobraniu gotówki nie wyciągniemy od razu karty.

Jeśli bankomat nie oddał naszej karty, prawdopodobnie przepadła i już jej nie odzyskamy. Wynika to z procedur bankowych i umów z operatorami zewnętrznymi. Karta musi zostać zniszczona i odesłana do jej wystawcy (banku). Bank nie odpowiada za pracowników firm naprawiających bankomaty. Pamiętajmy, że nieuczciwy znalazca nie musi znać PIN-u, żeby korzystać z karty. Bez trudu zapłaci zbliżeniowo za zakupy nawet do 100 zł, czy zamówi coś w Internecie, a nasze oszczędności przepadną.

Aby zadbać o bezpieczeństwo swoich pieniędzy, warto postępować według poniższej instrukcji:

  1. Nie odchodź od razu od bankomatu. Odczekaj ok. 5 minut. Być może maszyna się restartuje i sama odda kartę.
  2. Jeśli bankomat wciągnął kartę na dobre – zacznij działać. Bez względu na to, czy jesteś w Polsce, czy za granicą zastrzeż kartę w najszybszy możliwy sposób. Udaj się do placówki banku, zadzwoń na infolinię, czy pod numer +48 828 828 828 (System Zastrzegania Kart), skorzystaj z serwisu internetowego bądź aplikacji mobilnej banku.
  3. Śledź historię transakcji na swoim rachunku, np. w bankowości elektronicznej. Jeśli zauważysz, że kwota, którą chciałeś wypłacić, została pobrana z konta lub, mimo zastrzeżenia, karty ktoś z niej korzysta – zgłoś reklamację i ubiegaj się o zwrot gotówki.
  4. Sprawdź, jak wygląda procedura odnowienia karty w Twoim banku. Być może wystarczy poczekać do 14 dni, by otrzymać nową kartę, jednak w niektórych przypadkach sami musimy o nią wnioskować.

Czy zawsze bezproblemowo udaje Wam się wypłacić gotówkę? Zdarzyła się Wam blokada karty w bankomacie? Jak zareagowaliście? Czy udało się Wam odzyskać kartę?

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
4.6/5 (Ilość ocen: 11)
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.