Czym jest BLIK? Funkcjonalności i działanie

0

BLIK z dnia na dzień zyskuje coraz większą popularność. By z niego korzystać, wystarczy telefon oraz aplikacja mobilna banku. BLIK udostępnia coraz to nowe rozwiązania. Dzięki temu płatności mobilne stają się jeszcze wygodniejsze i szybsze. Obecnie BLIK-iem nie tylko zrobimy przelew na telefon i zapłacimy za zakupy. Sprawdzamy, czym jest BLIK i jakie jeszcze funkcjonalności oferuje swoim użytkownikom.

BLIK – co to jest?

BLIK jest systemem stworzonym przez Polski Standard Płatności. Umożliwia wykonywanie szybkich płatności mobilnych przy użyciu telefonu z aplikacją mobilną banku.

Jak powstał ta usługa?

Początki marki BLIK to 2013 rok. Wówczas 6 banków – Alior Bank, Bank Millennium, PKO BP, ING Bank Śląski, Bank Zachodni WBK (obecnie Santander Bank Polska), mBank – zawiązało spółkę Polski Standard Płatności, która zajęła się budową systemu BLIK.

Oficjalnie płatności mobilne BLIK pojawiły się na rynku w 2015 roku. Bardzo szybko zyskały grono zwolenników. Po pół roku działalności z BLIK-a korzystało już milion użytkowników, a dwa lata później aż 4,5 mln. Z czasem do systemu dołączyły kolejne banki. Obecnie BLIK dostępny jest dla klientów 18 polskich banków.

W 2019 roku PSP podjął współpracę z Mastercard. Ten krok sprawił, że płatności zbliżeniowe BLIK-iem są możliwe w terminalach na całym świecie.

Lata 2020-2022 to stały rozwój BLIK-a. Dołączają kolejne banki. Ciągle pojawiają się nowe funkcje, np. we wrześniu 2022 roku ruszyły testy nowej usługi BLIK Płacę Później (płatności odroczone).

Co oferuje BLIK?

BLIK najczęściej kojarzy się z szybkimi przelewami na telefon, jednak nie jest to jego jedyna funkcjonalność. Oprócz tego, używając BLIK-a:

Jak działa BLIK?

BLIK jest funkcją dostępną w aplikacjach mobilnych banków, które wdrożyły u siebie ten system. Jest powiązany z kontem osobistym. Nie trzeba go instalować ani zakładać dodatkowego rachunku.

Nieodłączną częścią tego systemu są jednorazowe kody BLIK. Składają się z 6 cyfr i są ważne 2 minuty. Schemat działania w przypadku większości funkcji BLIK-a jest następujący:

  1. W aplikacji wybieramy opcję BLIK.
  2. Generujemy kod.
  3. Przepisujemy kod.
  4. Potwierdzamy transakcję PIN-em w aplikacji.

Które banki obsługują system?

BLIK wdrożyły praktycznie wszystkie bank z naszego rankingu kont osobistych oraz część mniej znanych instytucji financowych:

  • Santander Bank Polska;
  • PKO BP;
  • ING Bank Śląski;
  • Bank Millennium;
  • VeloBank (dawniej Getin Bank);
  • mBank;
  • Alior Bank;
  • Spółdzielcza Grupa Bankowa;
  • BNP Paribas;
  • Credit Agricole;
  • Grupa BPS;
  • Bank Pekao;
  • Bank Pocztowy;
  • Nest Bank;
  • BOŚ Bank;
  • Citi Handlowy
  • Bank Spółdzielczy w Brodnicy;
  • Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie;

Warto dodać, że nie wszystkie funkcje BLIK-a są dostępne w każdym z ww. banków. Poniżej opisujemy poszczególne opcje i wskazujemy, w których bankach można z nich korzystać.

Przelew na telefon BLIK – co to jest?

Przelew na telefon BLIK umożliwia szybkie rozliczanie się ze znajomymi. Nie trzeba znać numeru konta odbiorcy – wystarczy jego numer telefonu. By realizacja takiego zlecenia była możliwa zarówno zleceniodawca, jak i zleceniobiorca muszą korzystać z aplikacji mobilnych swoich banków oraz mieć zarejestrowany numer w usłudze Przelew na telefon.

Przelewy BLIK są obsługiwane całodobowo przez cały tydzień. Docierają do odbiorcy w kilkanaście sekund.

Usługa dostępna jest w 14 bankach:

  • PKO BP;
  • Alior Banku;
  • ING Banku Śląskim;
  • Santander Bank Polska;
  • mBanku;
  • Banku Millennium;
  • BOŚ Banku;
  • Citi Handlowym;
  • Credit Agricole;
  • Banku Pekao;
  • BNP Paribas;
  • VeloBanku;
  • Banku Spółdzielczym Rzemiosła w Krakowie;
  • Spółdzielczej Grupie Bankowej.

Prośba o przelew

Korzystając z BLIK-a, możemy poprosić znajomego o przesłanie pieniędzy. Podajemy kwotę i tytuł przelewu. Jeśli odbiorca zaakceptuje prośbę, pieniądze automatycznie trafią na nasze konto. Prośbę o przelew mogą wysłać klienci ING Banku Śląskiego, VeloBanku oraz mBanku.

Wypłata i wpłata gotówki BLIK-iem w bankomacie

Z BLIK-iem możemy wpłacać i wypłacać pieniądze w bankomacie bez użycia karty płatniczej. Potrzebujemy jedynie telefonu z aplikacją mobilną swojego banku.

By wpłacić lub pobrać gotówkę, musimy wybrać w bankomacie komendę Wpłata BLIK lub Wypłata BLIK. Następnie generujemy kod BLIK i postępujemy według wskazówek wyświetlanych na ekranie maszyny. Na koniec transakcję potwierdzamy w aplikacji.

Wypłaty BLIK są dostępne w bankomatach własnych wszystkich banków, które są uczestnikami systemu oraz w urządzeniach Euronet i Planet Cash.

Natomiast wpłatę BLIK-iem zrealizujemy w:

  • PKO BP;
  • Banku Millennium;
  • VeloBanku;
  • ING Banku Śląskim;
  • Banku Pekao;
  • BNP Paribas;
  • Nest Banku.

Płatności BLIK-iem w sklepach stacjonarnych

Z BLIKI-em możemy zapłacić za zakupy w sklepie stacjonarnym na dwa sposoby:

  • podając kod BLIK;
  • zbliżeniowo.

Płatność z użyciem kodu

Najpierw musimy poinformować sprzedawcę o chęci zapłaty kodem BLIK. Dzięki temu upewnimy się także, że dany sklep obsługuję tę opcję płatności. Jeśli tak – włączamy aplikację, generujemy kod i przepisujemy go na terminalu. Następnie potwierdzamy zielonym przyciskiem, a potem PIN-em w aplikacji i gotowe.

Płatności zbliżeniowe

By móc płacić zbliżeniowo BLIK-iem, trzeba najpierw aktywować tę usługę w aplikacji. Przebieg tego procesu może być różny w zależności od banku. Warunkiem koniecznym jest włączenie funkcji NFC oraz blokady ekranu z wykorzystaniem PIN-u lub biometrii. Po uruchomieniu usługi, jedyne, co trzeba zrobić to odblokować telefon i zbliżyć go do terminala.

Płatności zbliżeniowe BLIK dostępne są w terminalach w całej Polsce oraz za granicą w punktach oznaczonych logo Mastercard. Nie jest wymagany dostęp do internetu.

Płatności BLIK-iem w internecie

Płatności BLIK-iem za zakupy online to rozwiązanie dla osób, które:

  • chcą płacić za zakupy z góry;
  • nie lubią logować się do bankowości elektronicznej;
  • nie chcą podawać danych karty w internecie.

By zapłacić za zakupy, trzeba w sklepie online wybrać BLIK jako metodę płatności. Potem wygenerować kod, przepisać go i na koniec potwierdzić transakcję PIN-em w aplikacji. Jeśli dodamy stronę lub przeglądarkę do „zapamiętanych” – następnym razem możemy opłacić zamówienie bez wpisywania kodu.

Płatności w internecie przy użyciu kodu obsługują wszystkie banki, które wdrożyły BLIK-a. Bez kodu zapłacą klienci Alior Banku, ING Banku Śląskiego, mBanku, Banku Millennium, Santander Bank Polska, PKO BP, Banku Pekao (stan na grudzień 2022 r.).

Płatności powtarzalne

Ten rodzaj płatności służy do regulowania cyklicznych należności, np. za prąd, gaz, telefon. Wystarczy po zrealizowaniu transakcji przy użyciu kodu BLIK wyrazić zgodę na utworzenie płatności powtarzalnej. Kolejny rachunek zostanie opłacony automatycznie.

Na razie tę funkcję obsługują jedynie ING Bank Śląski oraz Bank Pekao.

Czeki BLIK – do czego służą?

Dzięki czekom BLIK można wypłacić gotówkę lub zapłacić za zakupy bez użycia karty płatniczej i telefonu. Wystarczy wcześniej wygenerować w aplikacji 9-cyfrowy kod. Przy jego tworzeniu ustalamy kwotę, termin ważności oraz hasło dostępu. Taki czek możemy zrealizować samodzielnie lub przekazać go innej osobie.

Obecnie czeki BLIK są dostępne w:

  • Santander Bank Polska;
  • Banku Millennium;
  • PKO BP;
  • VeloBanku.

Czy BLIK jest darmowy?

Koszty korzystania z BLIK-a zależą od polityki banku, w którym mamy konto. W większości banków bezpłatne są płatności BLIK-iem w sklepach stacjonarnych i w internecie oraz przelewy na telefon.

W przypadku wypłat gotówki w bankomacie instytucje przyjmują różne strategie. Niektóre umożliwiają darmowe wypłaty bezwarunkowo lub tylko z bankomatów własnych. Inne – pobierają kilkuzłotową prowizję za każdą operację. Dlatego warto wcześniej zapoznać się z Tabelą opłat i prowizji obowiązującą w swoim banku.

Czy BLIK jest bezpieczny?

BLIK sam w sobie jest bezpieczną metodą płatności. Kody są jednorazowe i można ich użyć jedynie przez 2 minuty. Dodatkowo każda operacja musi być potwierdzona w aplikacji. BLIK jest usługą dostępną w aplikacji mobilnej banku, dlatego zabezpieczenia stosowane w aplikacji są także zabezpieczeniami BLIK-a.

Banki przykładają dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa. Klient, który chce zacząć korzystać z bankowej aplikacji, musi najpierw przejść przez proces weryfikacyjny. Następnie konieczne jest ustalenie kodu dostępu, np. odcisk palca lub PIN. Niektóre banki umożliwiają także ustawienie indywidualnych limitów transakcji dla BLIK-a.

Pamiętajmy, że nawet najlepsze systemy zabezpieczeń nie zwalniają nas z zachowania czujności. Oszuści szukają coraz to nowych sposobów na wyłudzenie pieniędzy. Jeśli znajomy prosi nas o podanie kodu BLIK lub wysyła prośbę o przelew, potwierdźmy najpierw jego tożsamość. Chrońmy hasła do aplikacji i portali społecznościowych. Czytajmy także treść komunikatów przed ich potwierdzeniem. Te proste czynności mogą skutecznie pokrzyżować plany oszustów.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
5/5 (Ilość ocen: 1)
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.