Płatności mobilne, Apple Pay, Google Pay czy BLIK. Te technologie sprawiają, iż płatności za zakupy w sklepach stacjonarnych lub internetowych są prostsze, bezpieczniejsze, wygodniejsze i co istotne szybsze. Wystarczy kilka sekund i należność zostaje opłacona. Jednym z najnowszych sposobów zapłaty jest BLIK. Z jego pomocą można nie tylko płacić za zakupy stacjonarnie czy internetowe, ale także wpłacać i wypłacać gotówkę, a także przelewać pieniądze. W naszym artykule sprawdzamy jak działa funkcja transferu środków oraz ile kosztuję w poszczególnych instytucjach finansowych.
BLIK jest metodą płatności, która pozwala łatwo i szybko płacić w sklepie stacjonarnym i przez Internet, jak również dokonywać wpłat i wypłat gotówki, czy przelewać środki na konto innej osoby z użyciem numeru telefonu. Płatność BLIKIEM jest dokonywana bez użycia karty płatniczej. Potrzebny jest tylko telefon, dostęp do Internetu i aplikacja banku. W przypadku płatności w aplikacji bankowej dostępny jest jednorazowy kod BLIK składający się z 6 cyfr. Jego ważność upływa po 2 minutach. Jeżeli czas minie to konieczne jest wygenerowanie nowego, aby można było dokonać płatności.
W dzisiejszych czasach nieznajomość numeru konta bankowego odbiorcy nie stanowi już większego problemu. Wystarczy, że nadawca wykona przelew na telefon BLIKIEM. Tym sposobem przelejemy natychmiast środki finansowe na konto odbiorcy, jedynym problemem może być ewentualny limit transakcji. Tylko w 2022 roku użytkownicy wykonali 1,2 mld operacji na kwotę blisko 164 mld złotych, co istotne liczba operacji jak i ich kwota wzrasta każdego roku. Największa liczba operacji dotyczyła przelewów na telefon. Jeżeli trend wzrostowy nadal się utrzyma, to płatności mobilne i przelewy na telefon staną się bardziej popularne od tradycyjnych przelewów bankowych. To co przemawia za przelewami na telefon wykonywanych BLIKIEM, to przede wszystkim wygoda i krótki czas realizacji.
Przelew na telefon pozwala do maximum uprościć i skrócić czas przekazywania pieniędzy do odbiorcy. Za pomocą BLIKA można przesyłać środki zarówno do odbiorców prywatnych, jak i do instytucji. Najważniejsze, żeby obydwie strony transakcji posiadały skonfigurowaną usługę BLIK.
Przechodząc do samej usługi. To co znacznie ułatwia wykonanie przelewu na telefon, to przede wszystkim krótszy ciąg liczb, które należy wpisać przy takim transferze. Przypomnijmy, numer rachunku bankowego składa się aż z 26 cyfr, a numer telefonu komórkowego ma ich tylko 9. Co więcej, numery telefonu zwykle mamy zapisane w telefonie i dostęp do nich jest bardzo szybki. Środki trafiają na konto tak samo szybko jak w przypadku przelewu wewnętrznego lub natychmiastowego. Sama usługa w przypadku większości banków jest darmowa, dla porównania przelew natychmiastowy to zwykle koszt 5 zł.
Stale rośnie liczba banków, która posiada w swojej ofercie przelew BLIK na telefon. Obecnie gotówkę BLIKIEM można przesłać w kilkunastu instytucjach, wśród banków z naszego rankingu kont osobistych znajdziemy: Alior Bank, Bank Millennium, BNP Paribas, Citi Handlowy, Credit Agricole, ING Bank Śląski, mBank, Santander Bank Polska,PKO BP, Bank Pekao.
Usługa dostępna jest dla wszystkich osób, które korzystają z aplikacji mobilnej banku mającego w ofercie system płatności BLIK. Po zalogowaniu do aplikacji należy wejść w zakładkę „przelew na telefon” i dokonać rejestracji swojego numeru telefonu. Operacja musi być zatwierdzona własnym numerem PIN. Od tego czasu użytkownik może w pełni korzystać z usługi i przesyłać oraz odbierać przelewy na telefon BLIK. Oprócz przelewów na telefon, będziemy mogli dokonywać wypłat BLIK, wpłat BLIK czy w niektórych bankach wystawiać Czeki BLIK.
Wykonanie przelewu nie jest skomplikowaną czynnością. Wystarczy zalogować się do aplikacji mobilnej i w zakładce przelewy wybrać „przelew na telefon”. W każdym banku płatności odbywają się w podobny sposób. Przykładowo, wygląda to mniej więcej tak.
Przelewy na telefon BLIK mogą być wykonane jedynie w polskich złotych. Poniżej prezentujemy jak wygląda ikona BLIK w wybranych bankach (Millennium, mBank i Santander):
Pieniądze przesyłane na telefon za pomocą BLIKA znajdują się na koncie odbiorcy praktycznie od razu. Niektóre banki informują, że w określonych godzinach przelew nie dotrze do odbiorcy ekspresowo, dlatego należy śledzić takie informacje. Bez znaczenia jest fakt, który bank prowadzi rachunek odbiorcy. Jedynym warunkiem jest posiadanie aplikacji mobilnej i włączenie funkcji przelewów na telefon. W większości instytucji przelewy realizowane są przez całą dobę, także w weekendy i święta.
Przelew na telefon wykonany za pomocą BLIKA do odbiorcy indywidualnego jest darmowy, chociaż niektóre banki już pobierają symboliczną opłatę lub noszą się z zamiarem jej poboru.
Wysokość maksymalnej kwoty przelewu zależy od banku. Instytucje te mogą stosować limity kwotowe lub ilościowe. Ograniczenia obejmują więc maksymalną kwotę operacji w stosunku dziennym lub miesięcznym bądź maksymalną liczbę przelewów w danym okresie. Dla kont dostępnych w naszym rankingu kont osobistych limity i koszty wyglądają jak poniżej:
Bank | Limit jednorazowy | Limit ogólny | koszt operacji |
---|---|---|---|
Alior Bank | 500 zł | 5 000 zł | 0 zł |
Milllennium Bank | 500 zł | 10 000 zł / 20 transakcji | 0 zł |
BNP Paribas | 500 zł | 1 000 zł | 0 zł |
Citi Handlowy | 500 zł | 20 000 zł | 0 zł |
Credit Agricole | 1 000 zł | – | 0 zł |
ING Bank Śląski | 500 zł | 1 000 zł | 0 zł |
mBank | 1 000 zł | 10 000 zł / 20 transakcji | 0 zł |
PKO BP | 3 000 zł | – | 0 zł |
PEKAO | 1 000 zł | 10 000 zł | 0 zł i 1 zł od 2023r |
Santander Bank Polska | 5 000 zł | – | 0 zł |
Jeżeli użytkownik chce wykonać przelew do odbiorcy, który nie korzysta z usługi przelewów BLIK na telefon, to w takiej sytuacji bank najczęściej powiadamia takiego odbiorcę o oczekującym przelewie. Przelew możliwy jest do odbioru pod pewnymi warunkami. Odbiorca musi postępować zgodnie z instrukcjami przekazywanymi przez bank. Może też zainstalować aplikację mobilną i włączyć przelewy BLIK. Jednak najczęściej w takiej sytuacji odbiorca otrzymuje link do strony, na której powinien wpisać numer swojego rachunku bankowego. Przelew zostanie zrealizowany zgodnie ze zwykłymi zasadami w systemie Elixir, czyli najczęściej w kolejnym dniu roboczym. Jeżeli pomimo tego środki nie zostaną dostarczone, to po 7 dniach wracają na konto nadawcy, dlatego zawsze przed zleceniem przelewu należy sprawdzić, czy odbiorca otrzyma płatność na swój numer telefonu.
Przelew BLIK może nie dotrzeć na konto odbiorcy z różnych powodów. Zdarzy się tak, jeżeli:
W takich sytuacjach należy przede wszystkim sprawdzić numer podanego telefonu. Może zdarzyć się też, że z listy odbiorców zostanie przypadkowo wybrany inny użytkownik lub osoba, do której ma trafić przelew nie ma uruchomionej usługi BLIKA. Jeżeli takie sytuacje będą miały miejsce, to odbiorca otrzyma przelew w tradycyjny sposób, zwykłym przelewem Elixir. W związku z tym zawsze warto dopytać, czy osoba, która miała otrzymać przelew przypisała odpowiedni numer konta do usługi BLIK. W przypadku, kiedy przelew na telefon nie dotrze, dobrze jest poprosić odbiorcę, aby podał numer konta, na którym powinny znaleźć się pieniądze. Jeżeli okaże się, że numery są różne, to pozostaje kontakt i wyjaśnienie tej kwestii z bankiem.
Niestety sam przelew jest księgowany natychmiastowo, tym samym nie mamy możliwość jego cofnięcia. W pierwszej kolejności najlepiej spróbować skontaktować się z odbiorcą i poprosić o odesłanie pieniędzy. Gdyby to nie pomogło, konieczny będzie kontakt z bankiem i procedura opisana w artykule jak cofnąć przelew i odzyskać pieniądze. Niestety wiąże się to z napisaniem reklamacji/prośby o zwrot środków i ewentualnych czasochłonnym wyjasnianiem naszego problemu
Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, przelew księgowany jest natychmiast i nie ma możliwość jego cofnięcia – nie ważne czy się pomyliliśmy czy padliśmy ofiarą oszustwa. W takiej nieprzyjemniej sytuacji konieczny jest kontakt z bankiem oraz ewentualne złożenie zawiadomienia na Policji. Poszczególne kroku są takie same jak dla zwykłego przelewu, w końcu pieniądze wysyłane BLIK’iem księgowane są finalnie na rachunku bankowym. Więcej informacji w artykule „jak cofnąć przelew do osztusta„
Niestety są to przelewy natychmiastowe i nie ma możliwości wycofania przelewu po dokonaniu realizacji. W przypadku, gdy pieniądze nie zostaną odebrane to wrócą do nadawcy.
Tu mam 2 kroku, jeden oficjalny to kontakt z bankiem i złożenie reklamacji. W tym przypadku bank pomoże skontaktować się z odbiorcą i wystąpi o zwrot środków. Alternatywnie możemy sami spróbować napisać do odbiorcy prośbę o zwrot środków. Jednoczenie jeśli odbiorca nie ma skonfigurowanego systemu BLIK, to pieniądze nieodebrane wrócą w ciągu 7 dni do nadawcy.
To pytanie zwykle pojawia się gdy padniemy ofiarą oszustwa, a odpowiedz jest taka sama jak w przypadku zwykłego przelewu. Jeśli padniemy ofiarą oszustwa, szansa na odzyskanie pieniędzy, zależy od szybkości działań. Należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem oraz złożyć zawiadomienie na Policji.