Jak zrobić przelew podatkowy?

0

Płacenie podatków to dla niektórych przykry i ciężki obowiązek, a dla innych powód do patriotycznej dumy ze wspierania swojego kraju i dokładania się do jego rozwoju. Niezależenie, w której z tych dwóch grup się Ty znajdujesz, musisz wiedzieć, jak wykonać taki przelew podatkowy. Wysłanie błędnego formularza może skutkować nie zaksięgowaniem wpływu po stronie urzędu i naliczeniem ewentualnych odsetek. Nikt nie chce przecież, aby później przychodziły różne wezwania i trzeba się było tłumaczyć, dlaczego coś nie zostało opłacone. Jeżeli więc musisz odprowadzać podatki – z różnych rodzajów działalności gospodarczej, spadków, darowizn, nagród, czynności cywilnoprawnych – sprawdź jak zrobić to poprawnie.

Przelew podatkowy, przekaz pocztowy czy kasa urzędu

Jak opłacać należne podatki? Tutaj panuje całkowita swoboda. Podatki możesz opłacić zarówno przelewem wykonanym ze swojego banku lub też za pomocą przekazu pocztowego. Na poczcie pamiętaj zawsze o wybraniu właściwego formularza – są one zazwyczaj wystawione razem z drukami na listy polecone czy paczki. Nie ma żadnego problemu także z udaniem się do kasy urzędu i wpłaceniem należności podatkowych bezpośrednio tam. Oczywiście najszybciej, najprościej i najłatwiej jest przelewy podatkowe wykonywać z domu i tak właśnie postępuje większość ludzi. Coraz więcej banków umożliwia również opłacanie podatków z poziomu ich aplikacji mobilnej, co w dobie wszechobecnych smartfonów zyskało na popularności.

Jeżeli nie mamy akurat środków na koncie, tylko gotówkę w skarpecie. Sposobów wpłaty gotówki jest przynajmniej kilka. A jeżeli przy okazji takiej wpłaty, chcemy wiedzieć ile możemy wpłacić bez kontroli urzędu skarbowego, to warto przeczytać nasz artykuł.

Różnice między przelewem podatkowym a zwykłym

Teoretycznie przelew to przelew, jednak w przypadku tego podatkowego – należy szczególnie uważać przy wypełnianiu poszczególnych rubryk. Jeden błąd i pieniądze przeznaczone na uregulowanie zaliczek Pit-28 zostaną zaksięgowane na koncie dedykowanym Pit-36. W tym scenariuszu, pomimo wpłaty odpowiedniej kwoty powstanie zaległość podatkowa. Warto zaznaczyć, iż od początku 2020 roku każdy podatnik posiada swój Indywidualny Rachunek Podatkowy IRP (zwany mikro rachunkiem) i to właśnie na to konto musi wysyłać wszystkie zobowiązania z tytułu podatków takich jak:

  • PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych;
  • CIT – podatek dochodowy od osób prawnych;
  • VAT – podatek od towarów i usług;

Wiele innych zobowiązań jest przekazywanych bezpośrednio na konta urzędu skarbowego, które są podane na stronie każdego oddziału fiskusa lub stronach rządowych. Nowoczesne systemy bankowości internetowej są w stanie automatycznie podstawić nr konta wybranej instytucji publicznej, wystarczy podać nazwę danego urzędu skarbowego oraz rodzaj zobowiązania. Na konto urzędu wpłacasz na przykład pieniądze za podatek od darowizny, umowy sprzedaży czy umowy pożyczki.

Jak wykonać przelew podatkowy do urzędu skarbowego

W celu wykonania przelewu, logujemy się do swojego konta za pomocą bankowości internetowej czy też aplikacji mobilnej. Tam musimy po kolei wybierać odpowiednie opcje. Taki przelew jest dostępny dla wszystkich kont z rankingu kont osobistych:

  • wybieramy ‘przelew podatkowy’ lub ‘przelew do urzędu skarbowego’ albo ‘przelew podatkowy/celny’ – różne banki mogą stosować różne określenia na ten sam rodzaj przelewu;
  • wybieramy rodzaj zobowiązania – typ formularza – tutaj wybieramy czy opłacamy podatek PIT, CIT, VAT – wtedy podajemy numer naszego mikro rachunku (zwykle dodaje się automatycznie) – czy inne podatki PCC-3, SD-2 – wtedy podajemy organ podatkowy i miejscowość, a numer rachunku powinien zostać dodany automatycznie;
  • wprowadzamy typ identyfikatora podatnika – czyli Twój numer Pesel, NIP lub numer dokumentu tożsamości – tutaj często bank automatycznie wstawia już nasze dane; 
  • podajemy okres zobowiązania – tutaj wskazujemy jakiego czasu dotyczy wpłata – niektóre wpłaty dotyczą na przykład konkretnego miesiąca, kwartału czy roku;
  • podajemy kwotę przelewu – wpisujemy sumę, którą musimy przelać;
  • identyfikacja zobowiązania – to pole najczęściej pozostaje puste, musisz je wypełnić, gdy opłacasz zobowiązanie powstałe na skutek decyzji wydanej przez organ podatkowy – w tym wypadku podajesz jego nazwę oraz numer, które znajdziesz w piśmie z decyzją;

Poniżej przykładowy formularz przelewu podatkowego, w pierwszym kroku została wybrany kafelek „Płatności” –> „przelew podatkowy”

W ten sposób szybko i prosto wykonasz przelew na konto urzędu skarbowego. Nie jest to nic trudnego i na pewno z dużą łatwością sobie z tym poradzisz.

Identyfikator zobowiązania jak wypełnić?

Warto wiedzieć, że jest to pole opcjonalnie. Wypełniamy je jedynie w przypadku wpłaty powiązanej z decyzją administracyjną np. tytuł wykonawczy, decyzja urzędu skarbowego czy postanowienie. W tym scenariuszu to pole wypełniamy nr własnie powyższej decyzji. Dla standardowych wpłat – zaliczki na podatek, rozliczenie roczne itp. – to pole zostawiamy puste.

Jak zapłacić PCC-3 przelewem – przykład

Sprawdźmy jak zapłacić przelewem podatek PCC-3. Wykonujemy kroki przedstawione na początku akapitu. Jako typ formularza wpisujemy PCC-3, Identyfikator – PESEL + nasz nr PESEL, podajemy urząd oraz kwotę transferu. W okres rozliczenia można wpisać datę czynności podlegającej PCC-3 np. datę zakupu wybranej rzeczy. Całość powinna wyglądać jak poniżej:

Nie znam swojego numeru mikrorachunku co mam zrobić?

Jeżeli nie znasz numeru swojego mikrorachunku IRP to możesz go poznać na kilka sposobów. Taki numer powinieneś otrzymać od urzędu skarbowego w 2020 roku – numery wysyłane były pocztą, więc sprawdź czy nie posiadasz odłożonego pisma z urzędu. Możesz także udać się do najbliższego urzędu skarbowego, gdzie po potwierdzeniu twojej tożsamości zostanie ci przekazany numer IRP. Ostatnią możliwością jest skorzystanie z internetowego generatora numeru rachunku podatnika. Pamiętaj, aby skorzystać ze strony rządowej podatki.gov.pl: w innych przypadkach nie będziesz miał pewności, że numer jest właściwy ani co dzieje się z przekazanymi przez Ciebie danymi.

Brak pieniędzy na zapłacenie podatków – jakie masz możliwości

Każdemu może się zdarzyć sytuacja, w której zabraknie mu pieniędzy na zapłatę należnego podatku. Najprostszym wyjściem jest oczywiście pożyczenie brakującej sumy: od rodziny, wzięcie kredytu w banku czy pożyczki w różnych specjalistycznych firmach zajmujących się taką działalnością. W wyjątkowych sytuacjach można także zwrócić się do urzędu skarbowego z prośbą o:

  • rozłożenie płatności na raty;
  • odroczenie terminu płatności podatku;
  • odroczenie lub rozłożenie na raty zaległości podatkowej;
  • umorzenie zaległości podatkowej;

Urząd może przychylić się do tego typu wniosku, jest to jednak jego uznaniowa decyzja i konieczne jest dokładne udokumentowanie ważnych powodów, z których zapłata podatku nie jest możliwa.

Inna opcją krótkoterminową, może być „wyciągniecie” pieniędzy z naszej karty kredytowej. O tym jak wypłacić pieniądze z karty kredytowej bez prowizji, pisaliśmy w artykule. W takim wypadku mamy nawet 56 dniowy okres bezodsetkowy.

Opłacanie mandatów

Na konto urzędu skarbowego wpłaca się także pieniądze z mandatów, które otrzymaliśmy. Gdy więc na przykład otrzymałeś mandat na drodze i nie opłaciłeś go od razu kartą płatniczą u policjantów to możesz wykonać to tak samo jak przelew podatkowy. W tym wypadku musisz wybrać w rubryce ‘typ zobowiązania’ mandat. Pieniądze z mandatów wpłacane są na konto Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. W tym scenariuszu jako identyfikator zobowiązania wpisujemy numer decyzji.

Przelew do US – podsumowanie

Przelew do urzędu skarbowego służy nie tylko zapłacie zaliczek na podatek dochodowy, ale możemy również regulować inne daniny publiczne – podatek akcyzowy, podatek PCC-3 czy nawet otrzymane mandaty. Warto dokładnie i uważnie wypełniać samo zlecenie, ponieważ potencjalny błąd może skutkować niewłaściwym księgowaniem i w efekcie nie uregulowaniem zobowiązania. W przypadku wątpliwość warto skontaktować się z urzędem skarbowym dzwoniąc na krajową infolinie informacji podatkowej pod numerem: 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych) lub 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)

Najczęściej pojawiające się pytania dotyczące przelewu podatkowego i odpowiedzi na nie(FAQ):

Gdzie mogę dokonać przelewu podatkowego?


Przelewu podatkowego możesz dokonać w swoim banku, za pomocą bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej banku. Możesz także pieniądze wysłać za pomocą przekazu pocztowego – na poczcie znajdziesz odpowiedni druk. Wpłaty możesz dokonać również w kasie urzędu skarbowego.

Skąd wziąć numer mikrorachunku IRP?

Numer Indywidualnego Rachunku Podatnika powinieneś otrzymać pocztą od urzędu skarbowego w 2020 roku. Możesz go także poznać w każdym urzędzie skarbowym lub za pomocą odpowiedniej rządowej strony podatki.gov.pl.

Jak zapłacić mandat?

Mandat możesz opłacić tak samo jak każdy przelew podatkowy w swoim banku, bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej banku oraz na poczcie. W formularzu musisz zaznaczyć, że opłacasz mandat i podać jego oznaczenie a pieniądze trafią na konto Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Na jakie konto wpłacić pieniądze z mandatu?

Wszystkie mandaty wpłacane są na konto Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. Numer ten znajdziesz na stronie urzędu, stronach rządowych lub też zostanie on wgrany automatycznie w bankowości internetowej czy aplikacji mobilnejTwojego banku.

Skąd wziąć numer konta urzędu skarbowego?

Numery urzędów skarbowych są dostępne na ich stronach internetowych oraz na rządowej stronie gov.pl. Przy wypełnianiu formularzy w bankowości internetowej po podaniu właściwego urzędu skarbowego numery zostają uzupełnione automatycznie. 

Co to jest numer IRP?

Numer IRP to Indywidualny Rachunek Podatnika(zwany mikrorachunkiem), na który wpłacasz zobowiązania z tytułu podatków PIT, CIT i VAT. Każdy posiada swój indywidulany numer IRP przyznany mu przez urząd.

Czy podatek można zapłacić bezpośrednio w urzędzie?

Tak, każdy urząd skarbowy ma kasę i tam możesz dokonać odpowiedniej wpłaty. Znacznie wygodniej jest jednak dokonać tego przelewem poprzez bankowość internetową czy też aplikację mobilną. Można także udać się na pocztę i skorzystać z przekazu po wypełnieniu odpowiedniego formularza.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
5/5 (Ilość ocen: 3)
Autor artykułu
Ukończył studia w Szkole Głownej Handlowej. Zawodowo związany z branżą farmaceutyczną od strony finansowej. Pasjonat rynków finansowych, giełdy i inwestycji. Z sukcesami pomnaża prywatne środki na Warszawskim Parkiecie. W Finhack'u dba o aspekt merytoryczny artykułów finansowych i pomaga planować przyszłe treści dla naszych czytelników.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *