Apple Pay – czym jest, jak działa i jak go skonfigurować?

0

Polacy chętnie korzystają z płatności bezgotówkowych. Dowodem są przeprowadzone badania, które pokazują, że polscy użytkownicy coraz częściej wykorzystują możliwość zapłaty bezgotówkowej. Dużą popularnością cieszą się płatności zbliżeniowe, głównie z powodu wygody (kwoty do 100 zł nie wymagają wpisywania kodu PIN). Dzisiejsze smartfony umożliwiają dokonywanie wielu czynności, które jeszcze do niedawna nie były dostępne. Nowoczesne telefony zostały wyposażone w przydatne funkcje. Wystarczy zainstalować odpowiednią aplikację, aby móc korzystać z wielu udogodnień. Wśród użytkowników dużą popularnością cieszą się różnego rodzaju płatności mobilne. Osoby posiadające urządzenia od firmy Apple mogą regulować należności za pomocą usługi Apple Pay. Program już od dłuższego czasu dostępny jest w Polsce i cały czas poszerza grono użytkowników.

Co to jest Apple Pay i jakie daje możliwości?

Apple Pay jest systemem płatności mobilnych, który zadebiutował na rynku 9 września 2014 roku. W Polsce dostępny jest od 19 czerwca 2018 roku. Przeznaczony dla osób posiadających urządzenia firmy Apple, takie jak: iPhone, komputer Mac, iPad czy Apple Watch. System zapewnia przede wszystkim komfort korzystania, wygodę i bezpieczeństwo. Dodatkowo umożliwia dokonywanie codziennych płatności w szybki i prosty sposób. Obecnie płatności zbliżeniowe są jedną z bardziej popularnych form zapłaty, tym bardziej, że w ten sposób można płacić nie tylko kartą, ale i telefonem. Apple Pay to nie tylko płatności zbliżeniowe. Aplikacja pozwala między innymi:

  • dokonywać transakcji w sklepie internetowym i stacjonarnym
  • umożliwia płatności w aplikacjach oraz na witrynach internetowych
  • korzystać z kart lojalnościowych
  • płacić za usługi transportu publicznego (zakup biletów w komunikacji miejskiej)
  • płacić za usługi w innych miejscach, jak np. w kawiarni, w hotelu.

Wymienione czynności możliwe są do wykonania dzięki zastosowaniu 3 technologii:

  • HCE
  • NFC
  • tokenizacji.

Aplikacja Apple Pay posiada cechy portfela wirtualnego wyposażonego w cyfrowe odpowiedniki kart płatniczych. Użytkownik może korzystać z niego nie tylko za pomocą iPhona, ale innych urządzeń marki Apple. Użytkownik, który posiada więcej kart może w utworzonym portfelu wirtualnym wybrać jedną kartę domyślną. Dodatkowo może też bezpośrednio przed dokonaniem płatności wybrać inną zapisaną w aplikacji.

Dla kogo aplikacja Apple Pay?

W Polsce usługa Apple Pay dostępna jest dla klientów większości banków z naszego ranking kont osobistych. Z oferty skorzystać mogą także użytkownicy Revoluta. Co ciekawe, do portfela możemy dodać zarówno karty wirtualne jak i te fizyczne. Umożliwia to przykładowo płatność kartą wirutalną w punktach stacjonarnych.

Wirtualny portfel – jak korzystać?

Chcąc skorzystać z Apple Pay należy:

  • posiadać urządzenie (iPhone lub iPad) wykorzystujące funkcję FaceID lub TouchID z wyłączeniem iPhona 5s, Apple Watch 1 lub 2 generacji
  • zaktualizować system operacyjny do najnowszej dostępnej wersji
  • posiadać konto w Apple ID zalogowane do iCloud
  • posiadać kartę wydaną przez podmiot biorący udział w programie.

Nową kartę do rozliczeń dodaje się poprzez aplikację Wallet. Użytkownik wprowadza dane karty, a następnie bank przeprowadza weryfikację. Wystarczy kilka minut i można korzystać ze środka płatniczego za pomocą Apple Pay. Raz dodana karta do aplikacji pozwala automatycznie korzystać z niej na innych urządzeniach, które powinny być ze sobą zsynchronizowane.

Apple Pay – bezpieczeństwo płatności

Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych sposobów zabezpieczania urządzeń przed działaniem nieupoważnionych osób, transakcje wykonywane za pomocą Apple Pay są proste i co najważniejsze bezpieczne w 100 procentach. W aplikacji nie są przechowywane oryginalne numery kart debetowych ani kredytowych. W związku z tym możliwość zeskanowania karty i nieautoryzowanego użycia jest praktycznie zerowa. Dzięki zastosowanej technologii tokenizacji wszystkie karty posiadają specjalne kody zwane tokenami. Dodatkowo, transakcja może być wykonana dopiero po potwierdzeniu przez jeden z dwóch sposobów:

  1. Touch ID – polega na przyłożeniu palca do czytnika biometrycznego
  2. Face ID – technologia rozpoznająca twarz.

Technologię Face ID wykorzystuje się również w przypadku zgubienia lub kradzieży telefonu. Pozwala zablokować możliwość płacenia poprzez aplikację Apple Pay oraz udostępnia funkcję „Znajdź mój iPhone”.

Jak skonfigurować Apple Pay?

Aby móc korzystać z Apple Pay, musimy spełnić kilka warunków: posiadać telefon iPhone z touch id/face id i kartę debetową lub kredytową. Pierwszym krokiem będzie dodanie naszej karty do portfela. Warto przed konfiguracją karty, sprawdzić czy usługa jest dostępna w naszym banku. Tak naprawdę większość instytucji finansowych z naszego rankingu kont osobistych wspiera tą metodę płatności. Listę firm oferujących tą opcje prezentujemy poniżej.

Które banki i fintechy oferują Apple Pay?

  • Adyen
  • Aion NV/SA
  • Alior Bank
  • Bank Millennium
  • Bank of America
  • Bank Pekao
  • Bank Pocztowy
  • Bank Spółdzielczy w Brodnicy
  • BGŻ BNP Paribas
  • BPS
  • Citi Handlowy
  • Credit Agricole
  • Curve
  • DiPocket
  • Edenred
  • Getin Bank
  • iCard
  • ING Bank Śląski
  • Krakowski Bank Spółdzielczy
  • mBank
  • Monese
  • N26
  • Nest Bank
  • Payhawk
  • Payquicker
  • Paysend
  • PKO Bank Polski
  • Raiffeisen Polbank
  • Revolut
  • Santander Bank Polska
  • Spółdzielcza Grupa Bankowa
  • SumUp
  • Twisto
  • Viva Wallet
  • Walletto
  • Wise
  • ZEN.COM

Jeśli nasza instytucja finansowa jest na tej liście, to możemy przejść do kolejnego kroku – dodania karty debetowej/kredytowej/wirtualnej do portfela. Możemy to zrobić na co najmniej 3 sposoby. Przedstawimy je od najprostszego do najdłuższego,

Szybkie dodanie karty Apple Pay

W tym przypadku wystarczy zalogować się do aplikacji mobilnej wybranej instytucji, wybrać kartę, którą chcemy dodać i kliknąć na ikonę lub tekst „dodaj kartę do Apple pay„. Taką opcję znajdziemy np. w popularnym Revolucie czy w aplikacji Santander Bank Polska.

W przypadku Revoluta wchodzimy do aplikacji mobilnej, klikamy zakładkę „karty” i wybieramy interesującą nas kartę fizyczną lub mobilną. Po kliknięciu pojawi się duży napis „dodaj kartę do Apple Pay

W Santanderze po wejściu do aplikacji mobilnej przechodzimy do sekcji „karty” i tam wybieramy interesującą nas kartę, następnie wybieramy „opcje” i z listy wybieramy „dodaj do Apple Pay”

Kolejne kroki są już bardzo intuicyjne, wystarczy kliknąć dalej, zaakceptować regulamin usługi i ewentualnie całość potwierdzić hasłem sms.

Dodanie karty przez aplikację portfel

W tym przypadku droga jest delikatnie dłuższa, w naszym iphonie musimy wybrać aplikację Portfel. Po uruchomieniu usługi na ekranie w górnym prawym roku wybieramy znak „+”, następnie „karta debetowa lub kredytowa” i z dostępnej listy wybieramy nasz bank. Aplikacja poprosi nas o zeskanowanie karty lub dodanie danych ręcznie. W kolejnych krokach akceptujemy regulamin i potwierdzamy operacje. Wszystko jak na screenach poniżej:

Dodanie karty w ustawieniach

Ostatnia wersja to dodanie karty w ustawieniach iPhone. W tym celu przechodzimy do ustawień i nastęnie wybieramy z listy portfel Apple Pay. Dalsze kroki są identyczne jak dla dodania karty przez aplikacje „Portfel”

Jak dokonywać Płatności Apple Pay

Przeprowadzanie transakcji iPhonem jest niezwykle proste i przyjemne. Płatności dokonujemy jak zwykła kartą zbliżeniową, z tą różnicą, że nie potrzebujemy kodu Pin dla transakcji powyżej 100 zł. W celu wywołania aplikacji klikamy szybko 2 krotnie na przycisk Home (jeśli go jeszcze posiadamy) lub w nowszych telefonach na prawy boczny przycisk. Na ekranie pojawią nam się karty do wyboru. Samą płatność autoryzujemy face id/touch Id lub kodem.

Co ciekawe, do Apple Pay możemy dodać kartę wirtualna np. Revolut, Twisto czy mBank. Oczywiście do portfela możemy dodać wirtualna kartę wydaną przez dowolną instytucje wymienioną we wcześniejszym akapicie.

Apple Pay – zalety i wady

Zalety:

Bezpieczeństwo

Urządzenia Apple, z których korzystają użytkownicy zostały wyposażone w wiele systemów weryfikacji, co znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa. Najbardziej zaawansowany jest system Face ID. Pozwala na bardzo dokładną weryfikację użytkownika poprzez ocenę jego twarzy. W zależności od okoliczności może nadać lub odmówić dostępu do urządzenia. Innym zabezpieczeniem jest Touch ID, który z kolei dokonuje identyfikacji na podstawie linii papilarnych użytkownika

  • Karta cyfrowa zamiast karty fizycznej

Karta cyfrowa jest trudna do podrobienia. Dane użytkownika są praktycznie nie do przechwycenia

  • Brak konieczności noszenia ze sobą kilku plastików lub gotówki, ponieważ wystarczy telefon z aplikacją
  • Aplikacja jest intuicyjna, a jej obsługa jest prosta
  • Możliwość dokonywania wręcz błyskawicznych płatności w każdym miejscu
  • Możliwość korzystania na różnych urządzeniach, bez konieczności wprowadzania do każdego z nich tych samych środków płatniczych.
  • Umożliwia płacenie kartami wirtualnymi w sklepach czy punktach usługowych.

Wady:

Wady dotyczą głównie ograniczeń związanych z funkcjonalnością urządzeń mobilnych.

  1. Telefon musi posiadać moduł NFC

Obecnie coraz więcej smartfonów jest wyposażonych w NFC, ale jeszcze sporadycznie mogą znaleźć się modele nieposiadające takiej funkcji

  • Brak możliwości dokonania płatności, kiedy np. telefon rozładuje się.
Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
Zostaw ocenę!
Autor artykułu
Ukończył studia w Szkole Głownej Handlowej. Zawodowo związany z branżą farmaceutyczną od strony finansowej. Pasjonat rynków finansowych, giełdy i inwestycji. Z sukcesami pomnaża prywatne środki na Warszawskim Parkiecie. W Finhack'u dba o aspekt merytoryczny artykułów finansowych i pomaga planować przyszłe treści dla naszych czytelników.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *