Jak cofnąć przelew i odzyskać pieniądze?

0

Przez pośpiech, stres, czy roztargnienie łatwo popełnić błąd. Niestety, nawet jedna pomylona cyferka może sprawić, że pieniądze trafią do innego, niż planowaliśmy, odbiorcy albo kwota przelewu będzie dużo wyższa. Rachunek nadal nieopłacony, a saldo na koncie zmalało. Jak cofnąć przelew? kiedy jest to możliwe?

Jak banki dbają o poprawność przelewu?

Numer rachunku bankowego składa się z 26 cyfr, z czego 2 pierwsze to cyfry kontrolne, a pozostałe identyfikują odbiorcę i bank. Posiada on system zabezpieczeń, jednak nie jest możliwe całkowite wykluczenie przelewu na złe konto. System utożsamia odbiorcę tylko po numerze konta. Nie sprawdza, czy pole z danymi odbiorcy i numer rachunku są zgodne.

Mimo wszystko instytucje finansowe dbają o to, by jak najbardziej zmniejszyć ryzyko pomyłki. Po wpisaniu lub wklejeniu numeru konta wyświetla się komunikat z prośbą o sprawdzenie jego poprawności. W tym samym momencie pojawia się informacja, z jakim bankiem powiązany jest rachunek, na który wysyłamy pieniądze. To standardowe zabezpieczenia, które funkcjonują w bankowości elektronicznej i niektórych aplikacjach mobilnych.

Część banków stosuje dodatkową ochronę, np. nie zezwala na wklejenie całego numeru konta. Zazwyczaj jedna-dwie ostatnie (BNP Paribas i mBank) lub pierwsze (ING Bank Śląski) cyfry musimy wpisać samodzielnie.

Czy anulowanie przelewu jest możliwe?

Przelewy w bankowości elektronicznej, czy aplikacji mobilnej z dnia na dzień zyskują coraz większą popularność. Rocznie wykonujemy ponad 2 miliardy transakcji. Płacimy za zakupy w internecie, czy regulujemy rachunki za prąd, wodę, itp. Przelewy stały się dla nas rutyną. Robiąc kolejny z rzędu transfer środków, tracimy czujność. Dochodzi do tego pośpiech i stres, a w takiej sytuacji już łatwo o błąd. Tutaj rodzi się pytanie: czy można cofnąć przelew?

Anulowanie zlecenia płatniczego z systemu transakcyjnego banku jest możliwe. Dotyczy to jedynie zwykłych przelewów wykonanych przed sesją Elixir. Nie da się zatrzymań zleceń wewnątrzbankowych i natychmiastowych, np. Blue Cash, czy Express Elixir. Jak sama nazwa wskazuje, takie operacje realizowane są od razu. W ciągu kilku minut pieniądze są już na koncie odbiorcy. Zatrzymanie takiej dyspozycji byłoby trudne technicznie.

Czy w każdym banku da się cofnąć przelew? Ile to kosztuje?

Mimo że banki nie odpowiadają za błędy swoich klientów, to większość z nich daję szansę na ich naprawienie. Lista instytucji finansowych, w których umożliwia się anulowanie przelewu, jest dość długa. To, mi.in.:

  • Santander Bank Polska,
  • BOŚ Bank,
  • Getin Bank,
  • PKO BP,
  • mBank,
  • Credit Agricole,
  • BNP Paribas,
  • Citi Handlowy,
  • Nest Bank.

Kiedy zorientujemy się, że wysłaliśmy błędne zlecenie płatnicze do dyspozycji mamy trzy kanały do kontaktu:

  • bankowość elektroniczną,
  • infolinię,
  • oddział.

Niektóre banki udostępniają wszystkie formy kontaktu, służące do wycofania przelewów bieżących i tych z datą przyszłą (BNP Paribas, mBank, PKO BP). W innych skorzystamy jedynie z infolinii lub wizyty w placówce (Santander Bank Polska, Getin Bank) lub tylko bankowości elektronicznej (Nest Bank, ING Bank Śląski).

Czasami instytucje finansowe stawiają swoim klientom warunki, np. w Banku Pekao SA przelew możemy zatrzymać tylko w tym kanale, z którego został wysłany. Natomiast, m.in. w Getin Banku po zablokowaniu zlecenia w bankowości elektronicznej należy dodatkowo złożyć pisemną dyspozycję anulowania przelewu.

Warto wcześniej zapoznać się z regulaminem świadczenia usług swojego banku. Dzięki temu unikniemy szukania informacji w pośpiechu.

Koszt cofnięcia przelewu

Można powiedzieć, że instytucje finansowe robią swoim klientom przysługę, umożliwiając im zatrzymanie błędnego przelewu. Większość banków oferuje bezpłatną pomoc, np.:

  • Nest Bank,
  • Getin Bank,
  • Citi handlowy,
  • PKO BP,
  • Bank Millennium,
  • Credit Agricole,
  • ING Bank Śląski,
  • mBank
  • BOŚ Bank dla klientów indywidualnych (klient firmowy – 10zł).

Jednak niektóre pobierają dodatkową opłatę za zablokowanie przelewu na złe konto. Na szczęście, nie są to wysokie kwoty, np. w Santander Bank Polska musimy zapłacić 5 zł, a w BNP Paribas 25 zł.

Oszustwo/próba kradzieży jak cofnąć przelew

Jeżeli podejrzewamy, że padliśmy ofiarą oszustwa lub miała miejsce kradzież/nieautoryzowana transakcja, nasze postępowanie powinno być bardziej zdecydowane. W tym przypadku przed sesją Elixir wycofanie przelewu powinno być możliwe dla każdego banku, nawet tych których nie ma na liście we wcześniejszym akapicie. Gdy nas spotka ta przykra sytuacja, należy działać szybko i zdecydowanie. OD RAZU kontaktujemy się z bankiem telefonicznie (najlepiej z działem bezpieczeństwa) i przedstawiamy sytuacje. Podkreślamy, że padliśmy ofiarą oszustwa lub miały miejsce nieautoryzowane transakcje/kradzież. Tu należy być zdecydowanym, jeśli trafiliśmy do mniej kompetentnej osoby i otrzymujemy informacje, iż nie da się nić zrobić. Próbujemy w innym miejscu (o ile przelew nie wyszedł już w danej sesji Elixir). W przypadku, gdy przelew jeszcze nie wyszedł, bank powinien być w stanie nam pomóc.

Cofniecie przelewu – oszustwo

Przedstawiamy wam przykład z życia wzięty. Sytuacja miała miejsce w Alior Bank, gdzie zaraz po wysłaniu przelewu, wchodzi on do paczki Elixir i jego wycofanie jest teoretycznie nie możliwe. Transakcja miała miejsce w czwartek wieczorem, tym samym przelew powinien wyjść z banku w piątek rano. Klient padł ofiarą phishing, gdzie oszuści wysłali mu lewą stronę Allegro z aukcją. Po zakupie przedmiotu, użytkownikowi pokazały się dane do przelewu na konto w innym banku. Klient opłacił aukcje standardowym przelewem, ale zaraz po jego wysłaniu zauważył, że coś jest nie tak i strona jest tworem oszustów, a nie prawdziwą stroną Allegro.

W związku z powyższym skontaktował się z bankiem opisując całą sytuacje. W pierwszym kontakcie Pani konsultant, powiedziała mu, że nic nie da się zrobić. Przelew trafił do paczki Elixir i zostanie wysłany z samego rana.

Osoba ta jednak nie dała za wygraną, ponowienie skontaktowała się z infolinią i opisała sytuacje w bardziej stanowczy sposób, że padła ofiarą oszustwa i sama transakcja jest kradzieżą. Po dość intensywnej interwencji, konsultant Alior Banku natychmiast przekazał sprawę do działu bezpieczeństwa. W kolejnym etapie dział bezpieczeństwa zlecił wyksięgowanie przelewu z danej sesji Elixir. I tak nad ranem udało się zatrzymać przelew. Nad ranem kwota przelewu szczęśliwie została zwrócona na rachunek bankowy. Jednocześnie bank wdrożył procedurę bezpieczeństwa i wymusił zmianę danych do logowania/dostępu wraz z ponownym ustawieniem dostępu w aplikacji mobilnej.

Powyższej metody cofnięcia przelewu nie należy nadużywać, powinna ona zostać zastosowana tylko w przypadku kradzieży lub oszustwa.

Jak reagować na błąd w zleceniu płatniczym?

Wypełniając dane do przelewu po drodze mamy okazję zrobić kilka mniej lub bardziej poważnych błędów. Nie warto robić tego pod presją czasu, jednak jeśli już dojdzie do pomyłki dobrze wiedzieć co zrobić w danej sytuacji.

Zła kwota przelewu

Zlecenie wysłane w trybie zwykłym przed sesją Elixir możemy (w zależności od banku) anulować z poziomu bankowości elektronicznej, dzwoniąc na infolinię lub udając się do oddziału.

Jeśli z jakichś powodów nie uda się cofnięcie takiej operacji, należy jak najszybciej przelać pieniądze na inne konto, np. oszczędnościowe lub wypłacić je w bankomacie (dotyczy przelewów z datą przyszłą). Dzięki temu przelew nie zostanie zrealizowany z powodu braku środków na rachunku.

W przypadku zleceń natychmiastowych pozostaje nam skontaktowanie się z odbiorcą z prośbą o zwrot nadwyżki.

Błędne dane odbiorcy

Takie przeoczenie nie pociągnie za sobą poważnych konsekwencji. Bank identyfikuje odbiorcę po numerze konta, a nie wpisanych przez nadawcę danych osobowych. W takim przypadku nie trzeba podejmować żadnych kroków. Pieniądze dotrą tam, gdzie powinny.

Pomyłka w numerze konta

To ten z rodzaju tych poważniejszych błędów. Na szczęście, przelew bieżący i z datą przyszłą da się zatrzymać. Wystarczy odpowiednio wcześniej skontaktować się z bankiem lub zalogować się do bankowości elektronicznej. Jeśli się to nie uda, a niewłaściwy odbiorca odmawia oddania pieniędzy, pozostaje wkroczenie na drogę sądową.

Przelew na złe konto – jak to odkręcić?

Najpierw musimy określić rodzaj przelewu. Wiemy już, że zleceń natychmiastowych i wewnątrzbankowych nie możemy cofnąć. Pozostaje nam kontakt z błędnym adresatem lub bankiem.

Jeśli sytuacja dotyczy zlecenia z datą przyszłą, sprawa jest prosta. Wystarczy dzień przed datą realizacji anulować dyspozycję w bankowości elektronicznej lub oddziale. Przelewy wychodzą jedynie w dni robocze. Jeśli przelew planujemy na poniedziałek ostatnią szansę na jego zatrzymanie mamy w niedziele.

W przypadku przelewów bieżących szczególnie liczy się czas. Musimy wyprzedzić międzybankową sesję Elixir. Dodatkowo prośba o zablokowanie zlecenia musi być złożona odpowiednio wcześniej niż godzina najbliższej sesji. Nie możemy zwlekać. Na podjęcie działania mamy zazwyczaj od kilku do kilkudziesięciu minut.

Każdy bank ma ustaloną godzinę, po której zlecenia zrealizowane zostaną dopiero w kolejnym dniu roboczym. W takiej sytuacji na anulowanie przelewu mamy czas do końca dnia.

Jeśli nie zdążymy lub zrobimy transfer środków na chwilę przed sesją Elixir, pieniądze trafią na błędne konto.

Czy da się odzyskać pieniądze z błędnego przelewu?

Jeśli nie uda nam się zatrzymać przelewu, możemy poczekać kilka dni, z nadzieją, że wysłaliśmy środki na nieistniejące lub zamknięte konto. Wówczas powinny one wrócić do nadawcy. Jednak takie sytuacje nie zdarzają się zbyt często. Gdy pieniądze nie pojawią się na rachunku, pozostaje nam skontaktować się z bankiem i poprosić o ich odzyskanie.

Pamiętajmy, że bank nie ponosi żadnej odpowiedzialności za nasz błąd i nie mamy prawa do reklamacji. Zlecenie zostało wykonane poprawnie. Na szczęście, nie pozostajemy z problemem sami sobie. Większość banków oferuje pomoc.

Aby z niej skorzystać, należy złożyć odpowiedni wniosek (niektóre banki tytułują go jako reklamację) przez bankowość elektroniczną, osobiście w palcówce lub dzwoniąc na infolinię. Należy opisać zaistniałą sytuację i określić, jakiego wsparcia oczekujemy (np. zwrot całej kwoty, czy tylko nadwyżki).

Następnie bank poprzez system Ognivo kontaktuje się z bankiem odbiorcy. Ten przesyła swojemu klientowi wezwanie do zapłaty z kwotą do zwrotu, terminem i numerem rachunku. Zgodnie z zapisami Kodeksu Cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu się nieuprawniony odbiorca, po otrzymaniu pisma, musi oddać pieniądze. Ma na to 30 dni. Zwrotu dokonuje się na specjalne konto techniczne utworzone w banku nadawcy. Zastosowanie takiej procedury wynika z troski o anonimowość klientów, którzy otrzymali omyłkowy przelew.

Niestety, wszystko zależy od uczciwości adresata. Nie ma pewności, że natychmiast zastosuje się on do prośby i pieniądze szczęśliwie wrócą do nadawcy. W takiej sytuacji pozostaje nam ubiegać się o ujawnienie danych osobowych odbiorcy i zgłosić sprawę do sądu.

Czy możliwe jest anulowanie przelewu BLIK i PayPal?

Codziennie rośnie liczba transakcji dokonywanych za pośrednictwem tych platform. Nic dziwnego, dzięki nim w mgnieniu oka płacimy za zakupy w Internecie, wypłacamy, czy przekazujemy pieniądze. W pośpiechu łatwo o pomyłkę. Jak cofnąć przelew BLIK lub PayPal?

jak cofnąć przelew BLIK?

Niestety, ze względu na ekspresowe tempo operacji, cofnięcie przelewu BLIK jest właściwie niemożliwe. Mamy na to szansę tylko, jeśli nie autoryzowaliśmy jeszcze transakcji w banku.

Po potwierdzeniu transferu środków pozostaje nam jedynie kontakt z bankiem lub odbiorcą z prośbą o odesłanie omyłkowo wysłanych pieniędzy.

PayPal

Także w tym przypadku anulowanie zlecenia płatniczego graniczy z cudem. Jest to możliwe tylko, gdy wpisaliśmy błędny adres e-mail lub adresat nie posiada konta PayPal. Wówczas przycisk „Anuluj” zatrzyma całą operację. Jeśli pieniądze trafią na rachunek odbiorcy, działamy tak, jak w przypadku przelewów BLIK. W przypadku transakcji pomiędzy kontami Paypal, cofniecie transferu typu „Przyjaciele i Rodzina” jest możliwe tylko w przypadku nieuprawnionego dostępu do rachunku. Dla zwykłych transakcji (zapłata za usługi i towary), cofniecie przelewu powinno być możliwe po kontakcie z działem wsparcia lub ze sprzedawcą.

Podsumowanie

Systemy bankowe starają się uchronić użytkowników przed wpisaniem niepoprawnego numeru rachunku (np. wyświetlają komunikaty), jednak nie są w stanie zweryfikować, czy wysyłamy pieniądze do tej osoby, do której chcemy.

Robienie przelewu w stresie lub w pośpiechu to duże ryzyko błędu. Przed potwierdzeniem zlecenia warto kilka razy sprawdzić dane odbiorcy, kwotę i, przede wszystkim, numer konta. Jedno nieprzemyślane kliknięcie może pociągnąć za sobą spore konsekwencje. Jeśli już zrobimy błąd, trzeba jak najszybciej skontaktować się z bankiem (infolinia, oddział, bankowość elektroniczna) i dowiedzieć się jak cofnąć przelew. Jeśli to niemożliwe należy rozpocząć procedurę odzyskiwania pieniędzy.

To, czy dane zlecenie płatnicze można cofnąć, zależy od jego rodzaju i momentu, w którym zostało wysłane (przed sesją Elixir, czy po). Jeśli się to nie uda, pozostaje mieć nadzieję, że nasze pieniądze trafią w uczciwe ręce. Wówczas odzyskamy je w ciągu 30 dni. W innym przypadku należy wstąpić na drogę sądową. Niestety, trzeba liczyć się z tym, że na zwrot środków przyjdzie nam czekać miesiącami, a czasem nawet latami. Procedura w przypadku przelewów SWIFT lub przelewów SEPA może być inna (szczególnie, jeśli przelew już wyszedł z banku).

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
4.8/5 (Ilość ocen: 13)
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.