Praktycznie do każdego zakładanego konta, banki wydają karty płatnicze. Znacząca cześć klientów posiada konto w więcej niż jednym banku i w efekcie liczba kart debetowych w ich portfelach potrafi być spora. Zdarzają się przypadki, że do jednego konta mamy wydane nawet kilka kart. Z drugiej strony często leżą one nie używane, bo łatwiej skorzystać z płatności mobilnych czy BLIK’a, niż sięgać po zapomnianą debetówkę. Niestety nieużywany produkt potrafi kosztować. W następstwie, naturalnie pojawia się myśl „czy rezygnacja z karty debetowej jest możliwa bez zamykania konta?”. Na to pytanie odpowiemy w naszym artykule, jednocześnie podpowiemy na co zwrócić uwagę przy zamykaniu samej karty debetowej- ponieważ bardzo często karta jest konieczna do spełnienia warunków jakiejś promocji.
W regulaminach banków pojawia się kilka pojęć wiążących się z rezygnacją z karty. Nie oznaczają jednak one tego samego. Definiują tylko sytuacje, w których dochodzi do zaprzestania korzystania przez klienta z karty. Są to następujące określenia:
Różnice miedzy zastrzeżeniem a blokadą karty przedstawialiśmy w naszym artykule. Więc, jeżeli chcecie wiedzieć więcej, warto przeczytać ten wpis.
O ile w większości banków, zastrzeżenie czy blokada karty może być zrealizowana z poziomu bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej, to w przypadku rezygnacji z karty debetowej musimy zadzwonić na infolinie lub udać się do placówki. W trakcie naszego kontaktu z bankiem, powinniśmy jasno podkreślić nasze oczekiwanie, polegające na rezygnacji/wypowiedzeniu umowy prowadzenia samej karty płatniczej. Warto wiedzieć, iż może obowiązywać okres wypowiedzenia dla zamykanego produktu. W czasie jego trwania, bank dalej może naliczać opłaty zgodnie z tabela opłat i prowizji. Warto więc dalej spełniać warunki zwolnienia z opłat, jeśli takie obowiązują.
Sprawdzamy jak wygląda kwestia rezygnacji z samej karty debetowej w przypadku wybranych banków z naszego rankingu kont osobistych. Oczywiście można to działanie wykonać dla samej karty, bez rezygnacji z konta osobistego (te pozostanie dalej aktywne). W takim scenariuszu bank może naliczać opłaty za prowadzenie konta, ale nie naliczy opłat za utrzymanie karty (skoro jej nie ma).
Bank | rezygnacja z karty debetowej |
---|---|
Alior Bank | Najprostszym sposobem rezygnacji z karty w Alior Banku jest bankowość internetowe/aplikacja mobilna. Wystarczy przejść do zakładki z Kartami, kliknąć wybraną kartę –> status karty(Edytuj) i wybrać „Zamknięta”/”Zamknij kartę” (rożny wybór w zależności od kanału dostępu). Oprócz tego operację możemy wykonać w oddziale lub na infolinii Alior banku. |
BNP Paribas | W przypadku tego banku najpewniejszym krokiem jest kontakt z infolinią BNP Paribas bądź wizyta w oddziale. |
Citi Handlowy | W przypadku Citi najlepiej złożyć dyspozycję online (Kontakt/Zapytanie) lub zadzwonić na infolinię Citi Handlowego. |
ING Bank Śląski | Kolejny bank, gdzie kartę możemy zamknąć online. Wystarczy wejść do bankowości internetowej, następnie zakładka „Moje finanse” –> wybieramy kartę i na dole ekranu „zamknij Kartę”. Oprócz tego z produktu zrezygnujemy kontaktując z infolinią ING Banku lub wizytując oddział. |
mBank | W przypadku mBanku zamkniecie karty realizujemy poprzez jej zastrzeżenie. W tym celu należy zalogować się do bankowości elektronicznej/mobilnej, wejść w zakładkę Produkty, potem Karty i wybrać kartę, która nie jest nam potrzebna. Teraz wystarczy kliknąć „Zastrzeż” i gotowe. Bank po zastrzeżeniu nie wysyła nowej karty (o ile o to nie zawnioskujemy). Oprócz tego możemy zamknąć kartę na infolinii mBanku lub w oddziale banku. |
Millennium Bank | Umowę na prowadzenie karty debetowej możemy wypowiedzieć w oddziale lub kontaktując się z infolinią Millennium. Niestety nie zrobimy tego z poziomu aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej (z tego poziomu możemy jedynie zastrzec lub zablokować czasowo kartę debetową). |
PEKAO | Rezygnacja z karty debetowej jest możliwa poprzez kontakt z infolinią PEKAO lub przy okazji wizyty w oddziale. Z poziomu bankowości internetowej/aplikacji mobilnej możemy jedynie zastrzec kartę lub ją tymczasowo zablokować. W przypadku za |
PKO BP | Rezygnację z karty możemy rozpocząć z poziomu aplikacji mobilnej, oprócz tego zrobimy to przez infolinie PKO BP oraz w oddziale. |
Santander Bank | W przypadku Santander’a najlepiej skontaktować się z infolinią Santander banku lub udać się do placówki. Online możemy jedynie zastrzec lub zablokować wybrane karty płatnicze. |
W niektórych bankach możliwe jest zamkniecie karty, które nie jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy. Bank wtedy zastrzega kartę, ale nie wydaje nam nowej, dzięki czemu nie ponosimy żadnych kosztów, a w każdej chwili możemy wnioskować o nową kartę. W takim scenariuszu, podczas wnioskowania o nową debetówkę, nie będzie konieczności podpisywania nowej umowy na prowadzenie tego produktu.
Inną opcją jest rezygnacja zarówno z konta, jak i karty. W tym celu trzeba złożyć wypowiedzenie umowy wszystkich używanych produktów. Najłatwiej zrobić to poprzez rozwiązanie tak zwanej umowy ramowej, na podstawie której bank otwiera nam konto i wydaje kartę. Więcej informacji na ten temat w artykule „jak zamknąć konto w banku”.
Warto wziąć pod uwagę jeszcze jedną kwestię przed dokonaniem rezygnacji. Jeśli nasz rachunek był zakładany w promocji bankowej, a my dalej spełniamy warunki, celem odebrania nagrody. Rezygnacja z karty może nas pozbawić tej możliwości (należy zweryfikować zapisy regulaminu). Co więcej, cześć ofert bankowych wymaga od nas aktywnego korzystania zarówno z karty debetowej jak i samego konta. Przykładem tego jest np. konto oszczędnościowe w Millennium banku, gdzie wyższe oprocentowanie rachunku oferowane jest klientom, którzy aktywnie korzystają z karty płatniczej (wymóg 5 transakcji miesięcznie). Przed rezygnacją warto wziąć ten aspekt pod uwagę.
Rezygnacja z karty kredytowej może okazać się znacznie trudniejsza niż z karty debetowej. Karta kredytowa wydawana jest bowiem na limit kredytowy, który trzeba spłacić w ściśle określonym czasie. Pamiętajmy, że rezygnacja z karty kredytowej jest równoznaczna z rozwiązaniem też tej umowy. Tym samym konieczna będzie spłata całego zadłużenia w ramach otrzymanego limitu kredytowego wraz z ewentualnymi opłatami. Przy okazji artykułów, jak zamknąć konto, podpowiadaliśmy jak wypowiedzieć umowe prowadzenia karty kredytowej.
Najczęściej wymaganą przez banki formą rozwiązania umowy o kartę kredytową jest wniosek w formie pisemnej. Wzór takiego dokumentu na pewno byłby bardzo pomocny, jednak o ile banki informują zwykle o prawie do odstąpienia od umowy i zamieszczają na swoich stronach wzory tego typu pism, o tyle wzór rezygnacji z karty debetowej jest raczej rzadkością. Z drugiej strony, w większości przypadków wypowiedzenie produktu składamy w oddziale lub poprzez infolinie (w obu przypadkach przez proces przeprowadza nas pracownik banku).
Decyzję o rezygnacji z karty płatniczej należy naprawdę dobrze przemyśleć. Szczególnie warto zapoznać się z zapisami w regulaminie banku, np. w kwestii zastrzeżenia karty i wydania nowej. Samo zastrzeżenie karty, rzadko kiedy jest równoznaczne z rezygnacją z produktu! Co ciekawe, bez karty płatniczej możemy dalej korzystać z płatności mobilnych czy BLIK’a. Oczywiście po zamknięciu produktu bank nie będzie naliczał miesięcznych opłat za jego prowadzenie, a samo złożenie rezygnacji jest wolne od opłat.
Jeśli przeszkadza nam duża liczba kart w portfelu możemy skorzystać z nowoczesnej opcji, jaką jest karta Curve. To jeden z fintechów, oferujący zarówno kartę płatniczą, jak i aplikację mobilną. Nie trzeba otwierać żadnego konta. Wystarczy dodać w aplikacji wszystkie posiadane karty, a później zaznaczyć wybraną kartę do danej transakcji, a samej transakcji dokonać kartą Curve, która wydawana jest przez MasterCard. Wygląda ona nieco inaczej niż tradycyjne karty, ale zawiera takie same dane. Korzystanie z Curve jest bezpłatne, aczkolwiek można wybrać bardziej zaawansowane opcje, dodatkowo płatne opcje. \
FAQ
Tak, taka opcja jest jak najbardziej możliwa. W tym scenariuszu konto bankowe pozostanie dalej aktywne i będziemy mogli korzystać z jego wszystkich funkcji. Co ciekawe płatności w sklepach czy wypłaty z bankomatów będziemy mogli realizować przy użyciu np. BLIKA.
Wypowiedzenie samej karty debetowej najczęściej jest możliwe po kontakcie z infolinią lub w placówce banku. Jednocześnie części banków daje możliwość złożenia rezygnacji online – z poziomu bankowości internetowej/aplikacji mobilnej – np. ING czy Alior Bank.
Nie, po zrezygnowaniu z produktu opłaty za jego utrzymanie nie będą naliczane. Jednak jeśli zostawiamy sobie konto bankowe, to instytucja może dalej naliczać opłaty za jego prowadzenie.
Tak, rezygnacja z samej karty do bankomatu jest jak najbardziej możliwa. Wystarczy złożyć wypowiedzenie umowy na prowadzenie danego produktu. Zrobimy to np. na infolinii czy w oddziale bank (dla większości instytucji).