Praktycznie do każdego zakładanego konta, banki wydają karty płatnicze. Znacząca cześć klientów posiada konto w więcej niż jednym banku i w efekcie liczba kart debetowych w ich portfelach potrafi być spora. Zdarzają się przypadki, że do jednego konta mamy wydane nawet kilka kart. Z drugiej strony często leżą one nie używane, bo łatwiej skorzystać z płatności mobilnych czy BLIK’a, niż sięgać po zapomnianą debetówkę. Niestety nieużywany produkt potrafi kosztować. W następstwie, naturalnie pojawia się myśl „czy rezygnacja z karty debetowej jest możliwa bez zamykania konta?”. Na to pytanie odpowiemy w naszym artykule, jednocześnie podpowiemy na co zwrócić uwagę przy zamykaniu samej karty debetowej- ponieważ bardzo często karta jest konieczna do spełnienia warunków jakiejś promocji.
Rezygnacja z karty debetowej – różne określenia
W regulaminach banków pojawia się kilka pojęć wiążących się z rezygnacją z karty. Nie oznaczają jednak one tego samego. Definiują tylko sytuacje, w których dochodzi do zaprzestania korzystania przez klienta z karty. Są to następujące określenia:
zastrzeżenie karty – polega to na trwałej i nieodwracalnej dezaktywacji karty płatniczej. Zastrzeżenia może jednak dokonać również sam bank w momencie wypowiedzenia klientowi umowy na prowadzenie np. rachunku bankowego wraz z kartą. W części instytucji finansowych, po dokonaniu zastrzeżenia, bank wyśle nam nową kartę. Więc to działanie nie zawsze jest sposobem na rezygnację z karty płatniczej (chociaż np. w mBanku w ten sposób możemy zamknąć kartę). W przypadku wysłania nowej karty po zastrzeżeniu, bank dalej będzie naliczał opłaty za utrzymanie produktu. Warto się upewnić jakie skutki wywoła zastrzeżenie karty w naszym przypadku (informację znajdziemy w regulaminie kart płatniczych)
blokada karty – w odróżnieniu od zastrzeżenia jest tymczasowa. Klient może zwrócić się do banku o chwilowe zablokowanie karty, jeśli przez pewien czas nie chce z niej korzystać. Sam bank także może zablokować kartę w przypadku podejrzenia, że środki klienta są zagrożone (np. kiedy wybrane transakcje wydadzą się podejrzane). Co istotne, w trakcie trwania blokady, bank dalej będzie naliczał opłaty za prowadzenie produktu.
odstąpienie od umowy – taka możliwość wynika z prawa do odstąpienia od umowy. Każdy klient, może zmienić zdanie i zrezygnować z produktu, jeszcze zanim zacznie używać karty płatniczej czy kredytowej. Wystarczy powołać się na prawo do odstąpienia od umowy. Wtedy bank uzna umowę za nigdy nie zawartą, a obie strony muszą zwrócić wykonane już świadczenia. Jeśli chodzi o terminy, może to być 14 dni od zawarcia umowy podpisanej online lub 14 dni od otrzymania karty do ręki, co wynika z kolei z ustawy o usługach płatniczych;
wypowiedzenie umowy – blokada czy zastrzeżenie nie wyklucza możliwości użycia karty w przyszłości, ale już wypowiedzenie umowy sprawia, że bank nie może nam wydać nowej karty. Kiedy rezygnujemy z konta, karta zostanie automatycznie zamknięta. Pamiętajmy jednak, że możemy wypowiedzieć np. tylko umowę dotyczącą samej karty, a nie konta;
O ile w większości banków, zastrzeżenie czy blokada karty może być zrealizowana z poziomu bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej, to w przypadku rezygnacji z karty debetowej musimy zadzwonić na infolinie lub udać się do placówki. W trakcie naszego kontaktu z bankiem, powinniśmy jasno podkreślić nasze oczekiwanie, polegające na rezygnacji/wypowiedzeniu umowy prowadzenia samej karty płatniczej. Warto wiedzieć, iż może obowiązywać okres wypowiedzenia dla zamykanego produktu. W czasie jego trwania, bank dalej może naliczać opłaty zgodnie z tabela opłat i prowizji. Warto więc dalej spełniać warunki zwolnienia z opłat, jeśli takie obowiązują.
Rezygnacja z samej karty debetowej – wybrane banki
Sprawdzamy jak wygląda kwestia rezygnacji z samej karty debetowej w przypadku wybranych banków z naszego rankingu kont osobistych. Oczywiście można to działanie wykonać dla samej karty, bez rezygnacji z konta osobistego (te pozostanie dalej aktywne). W takim scenariuszu bank może naliczać opłaty za prowadzenie konta, ale nie naliczy opłat za utrzymanie karty (skoro jej nie ma).
Bank
rezygnacja z karty debetowej
Alior Bank
Najprostszym sposobem rezygnacji z karty w Alior Banku jest bankowość internetowe/aplikacja mobilna. Wystarczy przejść do zakładki z Kartami, kliknąć wybraną kartę –> status karty(Edytuj) i wybrać „Zamknięta”/”Zamknij kartę” (rożny wybór w zależności od kanału dostępu). Oprócz tego operację możemy wykonać w oddziale lub na infolinii Alior banku.
BNP Paribas
W przypadku tego banku najpewniejszym krokiem jest kontakt z infolinią BNP Paribas bądź wizyta w oddziale.
Citi Handlowy
W przypadku Citi najlepiej złożyć dyspozycję online (Kontakt/Zapytanie) lub zadzwonić na infolinię Citi Handlowego.
ING Bank Śląski
Kolejny bank, gdzie kartę możemy zamknąć online. Wystarczy wejść do bankowości internetowej, następnie zakładka „Moje finanse” –> wybieramy kartę i na dole ekranu „zamknij Kartę”. Oprócz tego z produktu zrezygnujemy kontaktując z infolinią ING Banku lub wizytując oddział.
mBank
W przypadku mBanku zamkniecie karty realizujemy poprzez jej zastrzeżenie. W tym celu należy zalogować się do bankowości elektronicznej/mobilnej, wejść w zakładkę Produkty, potem Karty i wybrać kartę, która nie jest nam potrzebna. Teraz wystarczy kliknąć „Zastrzeż” i gotowe. Bank po zastrzeżeniu nie wysyła nowej karty (o ile o to nie zawnioskujemy). Oprócz tego możemy zamknąć kartę na infolinii mBanku lub w oddziale banku.
Millennium Bank
Umowę na prowadzenie karty debetowej możemy wypowiedzieć w oddziale lub kontaktując się z infolinią Millennium. Niestety nie zrobimy tego z poziomu aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej (z tego poziomu możemy jedynie zastrzec lub zablokować czasowo kartę debetową).
PEKAO
Rezygnacja z karty debetowej jest możliwa poprzez kontakt z infolinią PEKAO lub przy okazji wizyty w oddziale. Z poziomu bankowości internetowej/aplikacji mobilnej możemy jedynie zastrzec kartę lub ją tymczasowo zablokować. W przypadku za
PKO BP
Rezygnację z karty możemy rozpocząć z poziomu aplikacji mobilnej, oprócz tego zrobimy to przez infolinie PKO BP oraz w oddziale.
Santander Bank
W przypadku Santander’a najlepiej skontaktować się z infolinią Santander banku lub udać się do placówki. Online możemy jedynie zastrzec lub zablokować wybrane karty płatnicze.
W niektórych bankach możliwe jest zamkniecie karty, które nie jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy. Bank wtedy zastrzega kartę, ale nie wydaje nam nowej, dzięki czemu nie ponosimy żadnych kosztów, a w każdej chwili możemy wnioskować o nową kartę. W takim scenariuszu, podczas wnioskowania o nową debetówkę, nie będzie konieczności podpisywania nowej umowy na prowadzenie tego produktu.
Inną opcją jest rezygnacja zarówno z konta, jak i karty. W tym celu trzeba złożyć wypowiedzenie umowy wszystkich używanych produktów. Najłatwiej zrobić to poprzez rozwiązanie tak zwanej umowy ramowej, na podstawie której bank otwiera nam konto i wydaje kartę. Więcej informacji na ten temat w artykule „jak zamknąć konto w banku”.
Rezygnacja z samej karty debetowej – na co uważać?
Warto wziąć pod uwagę jeszcze jedną kwestię przed dokonaniem rezygnacji. Jeśli nasz rachunek był zakładany w promocji bankowej, a my dalej spełniamy warunki, celem odebrania nagrody. Rezygnacja z karty może nas pozbawić tej możliwości (należy zweryfikować zapisy regulaminu). Co więcej, cześć ofert bankowych wymaga od nas aktywnego korzystania zarówno z karty debetowej jak i samego konta. Przykładem tego jest np. konto oszczędnościowe w Millennium banku, gdzie wyższe oprocentowanie rachunku oferowane jest klientom, którzy aktywnie korzystają z karty płatniczej (wymóg 5 transakcji miesięcznie). Przed rezygnacją warto wziąć ten aspekt pod uwagę.
Jak zrezygnować z karty kredytowej?
Rezygnacja z karty kredytowej może okazać się znacznie trudniejsza niż z karty debetowej. Karta kredytowa wydawana jest bowiem na limit kredytowy, który trzeba spłacić w ściśle określonym czasie. Pamiętajmy, że rezygnacja z karty kredytowej jest równoznaczna z rozwiązaniem też tej umowy. Tym samym konieczna będzie spłata całego zadłużenia w ramach otrzymanego limitu kredytowego wraz z ewentualnymi opłatami. Przy okazji artykułów, jak zamknąć konto, podpowiadaliśmy jak wypowiedzieć umowe prowadzenia karty kredytowej.
Wniosek o rezygnację z karty – wzór
Najczęściej wymaganą przez banki formą rozwiązania umowy o kartę kredytową jest wniosek w formie pisemnej. Wzór takiego dokumentu na pewno byłby bardzo pomocny, jednak o ile banki informują zwykle o prawie do odstąpienia od umowy i zamieszczają na swoich stronach wzory tego typu pism, o tyle wzór rezygnacji z karty debetowej jest raczej rzadkością. Z drugiej strony, w większości przypadków wypowiedzenie produktu składamy w oddziale lub poprzez infolinie (w obu przypadkach przez proces przeprowadza nas pracownik banku).
Rezygnacja z karty debetowej – Podsumowanie
Decyzję o rezygnacji z karty płatniczej należy naprawdę dobrze przemyśleć. Szczególnie warto zapoznać się z zapisami w regulaminie banku, np. w kwestii zastrzeżenia karty i wydania nowej. Samo zastrzeżenie karty, rzadko kiedy jest równoznaczne z rezygnacją z produktu! Co ciekawe, bez karty płatniczej możemy dalej korzystać z płatności mobilnych czy BLIK’a. Oczywiście po zamknięciu produktu bank nie będzie naliczał miesięcznych opłat za jego prowadzenie, a samo złożenie rezygnacji jest wolne od opłat.
Jeśli przeszkadza nam duża liczba kart w portfelu możemy skorzystać z nowoczesnej opcji, jaką jest karta Curve. To jeden z fintechów, oferujący zarówno kartę płatniczą, jak i aplikację mobilną. Nie trzeba otwierać żadnego konta. Wystarczy dodać w aplikacji wszystkie posiadane karty, a później zaznaczyć wybraną kartę do danej transakcji, a samej transakcji dokonać kartą Curve, która wydawana jest przez MasterCard. Wygląda ona nieco inaczej niż tradycyjne karty, ale zawiera takie same dane. Korzystanie z Curve jest bezpłatne, aczkolwiek można wybrać bardziej zaawansowane opcje, dodatkowo płatne opcje. \
FAQ
Czy można zrezygnować z samej karty debetowej?
Tak, taka opcja jest jak najbardziej możliwa. W tym scenariuszu konto bankowe pozostanie dalej aktywne i będziemy mogli korzystać z jego wszystkich funkcji. Co ciekawe płatności w sklepach czy wypłaty z bankomatów będziemy mogli realizować przy użyciu np. BLIKA.
Jak zrezygnować z samej karty debetowej?
Wypowiedzenie samej karty debetowej najczęściej jest możliwe po kontakcie z infolinią lub w placówce banku. Jednocześnie części banków daje możliwość złożenia rezygnacji online – z poziomu bankowości internetowej/aplikacji mobilnej – np. ING czy Alior Bank.
Czy bank naliczy opląty za kartę w przypadku rezygnacji?
Nie, po zrezygnowaniu z produktu opłaty za jego utrzymanie nie będą naliczane. Jednak jeśli zostawiamy sobie konto bankowe, to instytucja może dalej naliczać opłaty za jego prowadzenie.
Czy można zrezygnować z karty do bankomatu?
Tak, rezygnacja z samej karty do bankomatu jest jak najbardziej możliwa. Wystarczy złożyć wypowiedzenie umowy na prowadzenie danego produktu. Zrobimy to np. na infolinii czy w oddziale bank (dla większości instytucji).
Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
Specjalista SEM i SEO. Jego celem jest pomagać osobom zadłużonym i dostarczać im odpowiedzi na wszystkie pytania związane z finansami osobistymi. Pasjonat podróży, motoryzacji i technologii blockchain.
Używamy ciasteczek, dzięki którym nasza strona jest dla Ciebie bardziej przyjazna i działa niezawodnie. Pozwalają one również dopasować treści i reklamy do Twoich zainteresowań.
Jeśli się nie zgodzisz, reklamy nadal będą się wyświetlać, ale nie będą dopasowane do Ciebie
Ustawienia ciasteczek
Poniżej możesz sprawdzić, jakie dane zbieramy w ciasteczkach i po co je zbieramy. Nie na wszystkie musisz się zgodzić.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Niezbędne
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Preferencje
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Analityczne
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Marketingowe
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Niesklasyfikowane
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.