Czy można i jak zrezygnować z karty płatniczej?

0

Praktycznie do każdego zakładanego konta, banki wydają karty płatnicze. Znacząca cześć klientów posiada konto w więcej niż jednym banku i w efekcie liczba kart debetowych w ich portfelach potrafi być spora. Zdarzają się przypadki, że do jednego konta mamy wydane nawet kilka kart. Z drugiej strony często leżą one nie używane, bo łatwiej skorzystać z płatności mobilnych czy BLIK’a, niż sięgać po zapomnianą debetówkę. Niestety nieużywany produkt potrafi kosztować. W następstwie, naturalnie pojawia się myśl „czy rezygnacja z karty debetowej jest możliwa bez zamykania konta?”. Na to pytanie odpowiemy w naszym artykule, jednocześnie podpowiemy na co zwrócić uwagę przy zamykaniu samej karty debetowej- ponieważ bardzo często karta jest konieczna do spełnienia warunków jakiejś promocji.

Rezygnacja z karty debetowej – różne określenia

W regulaminach banków pojawia się kilka pojęć wiążących się z rezygnacją z karty. Nie oznaczają jednak one tego samego. Definiują tylko sytuacje, w których dochodzi do zaprzestania korzystania przez klienta z karty. Są to następujące określenia:

  • zastrzeżenie karty – polega to na trwałej i nieodwracalnej dezaktywacji karty płatniczej. Zastrzeżenia może jednak dokonać również sam bank w momencie wypowiedzenia klientowi umowy na prowadzenie np. rachunku bankowego wraz z kartą. W części instytucji finansowych, po dokonaniu zastrzeżenia, bank wyśle nam nową kartę. Więc to działanie nie zawsze jest sposobem na rezygnację z karty płatniczej (chociaż np. w mBanku w ten sposób możemy zamknąć kartę). W przypadku wysłania nowej karty po zastrzeżeniu, bank dalej będzie naliczał opłaty za utrzymanie produktu. Warto się upewnić jakie skutki wywoła zastrzeżenie karty w naszym przypadku (informację znajdziemy w regulaminie kart płatniczych)
  • blokada karty – w odróżnieniu od zastrzeżenia jest tymczasowa. Klient może zwrócić się do banku o chwilowe zablokowanie karty, jeśli przez pewien czas nie chce z niej korzystać. Sam bank także może zablokować kartę w przypadku podejrzenia, że środki klienta są zagrożone (np. kiedy wybrane transakcje wydadzą się podejrzane). Co istotne, w trakcie trwania blokady, bank dalej będzie naliczał opłaty za prowadzenie produktu.
  • odstąpienie od umowy – taka możliwość wynika z prawa do odstąpienia od umowy. Każdy klient, może zmienić zdanie i zrezygnować z produktu, jeszcze zanim zacznie używać karty płatniczej czy kredytowej. Wystarczy powołać się na prawo do odstąpienia od umowy. Wtedy bank uzna umowę za nigdy nie zawartą, a obie strony muszą zwrócić wykonane już świadczenia. Jeśli chodzi o terminy, może to być 14 dni od zawarcia umowy podpisanej online lub 14 dni od otrzymania karty do ręki, co wynika z kolei z ustawy o usługach płatniczych;
  • wypowiedzenie umowy – blokada czy zastrzeżenie nie wyklucza możliwości użycia karty w przyszłości, ale już wypowiedzenie umowy sprawia, że bank nie może nam wydać nowej karty. Kiedy rezygnujemy z konta, karta zostanie automatycznie zamknięta. Pamiętajmy jednak, że możemy wypowiedzieć np. tylko umowę dotyczącą samej karty, a nie konta;

Różnice miedzy zastrzeżeniem a blokadą karty przedstawialiśmy w naszym artykule. Więc, jeżeli chcecie wiedzieć więcej, warto przeczytać ten wpis.

Jak zrezygnować z karty debetowej?

O ile w większości banków, zastrzeżenie czy blokada karty może być zrealizowana z poziomu bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej, to w przypadku rezygnacji z karty debetowej musimy zadzwonić na infolinie lub udać się do placówki. W trakcie naszego kontaktu z bankiem, powinniśmy jasno podkreślić nasze oczekiwanie, polegające na rezygnacji/wypowiedzeniu umowy prowadzenia samej karty płatniczej. Warto wiedzieć, iż może obowiązywać okres wypowiedzenia dla zamykanego produktu. W czasie jego trwania, bank dalej może naliczać opłaty zgodnie z tabela opłat i prowizji. Warto więc dalej spełniać warunki zwolnienia z opłat, jeśli takie obowiązują.

Rezygnacja z samej karty debetowej – wybrane banki

Sprawdzamy jak wygląda kwestia rezygnacji z samej karty debetowej w przypadku wybranych banków z naszego rankingu kont osobistych. Oczywiście można to działanie wykonać dla samej karty, bez rezygnacji z konta osobistego (te pozostanie dalej aktywne). W takim scenariuszu bank może naliczać opłaty za prowadzenie konta, ale nie naliczy opłat za utrzymanie karty (skoro jej nie ma).

Bank rezygnacja z karty debetowej
Alior BankNajprostszym sposobem rezygnacji z karty w Alior Banku jest bankowość internetowe/aplikacja mobilna. Wystarczy przejść do zakładki z Kartami, kliknąć wybraną kartę –> status karty(Edytuj) i wybrać „Zamknięta”/”Zamknij kartę” (rożny wybór w zależności od kanału dostępu). Oprócz tego operację możemy wykonać w oddziale lub na infolinii Alior banku.
BNP ParibasW przypadku tego banku najpewniejszym krokiem jest kontakt z infolinią BNP Paribas bądź wizyta w oddziale.
Citi HandlowyW przypadku Citi najlepiej złożyć dyspozycję online (Kontakt/Zapytanie) lub zadzwonić na infolinię Citi Handlowego.
ING Bank ŚląskiKolejny bank, gdzie kartę możemy zamknąć online. Wystarczy wejść do bankowości internetowej, następnie zakładka „Moje finanse” –> wybieramy kartę i na dole ekranu „zamknij Kartę”. Oprócz tego z produktu zrezygnujemy kontaktując z infolinią ING Banku lub wizytując oddział.
mBankW przypadku mBanku zamkniecie karty realizujemy poprzez jej zastrzeżenie. W tym celu należy zalogować się do bankowości elektronicznej/mobilnej, wejść w zakładkę Produkty, potem Karty i wybrać kartę, która nie jest nam potrzebna. Teraz wystarczy kliknąć „Zastrzeż” i gotowe. Bank po zastrzeżeniu nie wysyła nowej karty (o ile o to nie zawnioskujemy). Oprócz tego możemy zamknąć kartę na infolinii mBanku lub w oddziale banku.
Millennium BankUmowę na prowadzenie karty debetowej możemy wypowiedzieć w oddziale lub kontaktując się z infolinią Millennium. Niestety nie zrobimy tego z poziomu aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej (z tego poziomu możemy jedynie zastrzec lub zablokować czasowo kartę debetową).
PEKAORezygnacja z karty debetowej jest możliwa poprzez kontakt z infolinią PEKAO lub przy okazji wizyty w oddziale. Z poziomu bankowości internetowej/aplikacji mobilnej możemy jedynie zastrzec kartę lub ją tymczasowo zablokować. W przypadku za
PKO BPRezygnację z karty możemy rozpocząć z poziomu aplikacji mobilnej, oprócz tego zrobimy to przez infolinie PKO BP oraz w oddziale.
Santander BankW przypadku Santander’a najlepiej skontaktować się z infolinią Santander banku lub udać się do placówki. Online możemy jedynie zastrzec lub zablokować wybrane karty płatnicze.

W niektórych bankach możliwe jest zamkniecie karty, które nie jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy. Bank wtedy zastrzega kartę, ale nie wydaje nam nowej, dzięki czemu nie ponosimy żadnych kosztów, a w każdej chwili możemy wnioskować o nową kartę. W takim scenariuszu, podczas wnioskowania o nową debetówkę, nie będzie konieczności podpisywania nowej umowy na prowadzenie tego produktu.

Inną opcją jest rezygnacja zarówno z konta, jak i karty. W tym celu trzeba złożyć wypowiedzenie umowy wszystkich używanych produktów. Najłatwiej zrobić to poprzez rozwiązanie tak zwanej umowy ramowej, na podstawie której bank otwiera nam konto i wydaje kartę. Więcej informacji na ten temat w artykule „jak zamknąć konto w banku”.

Rezygnacja z samej karty debetowej – na co uważać?

Warto wziąć pod uwagę jeszcze jedną kwestię przed dokonaniem rezygnacji. Jeśli nasz rachunek był zakładany w promocji bankowej, a my dalej spełniamy warunki, celem odebrania nagrody. Rezygnacja z karty może nas pozbawić tej możliwości (należy zweryfikować zapisy regulaminu). Co więcej, cześć ofert bankowych wymaga od nas aktywnego korzystania zarówno z karty debetowej jak i samego konta. Przykładem tego jest np. konto oszczędnościowe w Millennium banku, gdzie wyższe oprocentowanie rachunku oferowane jest klientom, którzy aktywnie korzystają z karty płatniczej (wymóg 5 transakcji miesięcznie). Przed rezygnacją warto wziąć ten aspekt pod uwagę.

Jak zrezygnować z karty kredytowej?

Rezygnacja z karty kredytowej może okazać się znacznie trudniejsza niż z karty debetowej. Karta kredytowa wydawana jest bowiem na limit kredytowy, który trzeba spłacić w ściśle określonym czasie. Pamiętajmy, że rezygnacja z karty kredytowej jest równoznaczna z rozwiązaniem też tej umowy. Tym samym konieczna będzie spłata całego zadłużenia w ramach otrzymanego limitu kredytowego wraz z ewentualnymi opłatami. Przy okazji artykułów, jak zamknąć konto, podpowiadaliśmy jak wypowiedzieć umowe prowadzenia karty kredytowej.

Wniosek o rezygnację z karty – wzór

Najczęściej wymaganą przez banki formą rozwiązania umowy o kartę kredytową jest wniosek w formie pisemnej. Wzór takiego dokumentu na pewno byłby bardzo pomocny, jednak o ile banki informują zwykle o prawie do odstąpienia od umowy i zamieszczają na swoich stronach wzory tego typu pism, o tyle wzór rezygnacji z karty debetowej jest raczej rzadkością. Z drugiej strony, w większości przypadków wypowiedzenie produktu składamy w oddziale lub poprzez infolinie (w obu przypadkach przez proces przeprowadza nas pracownik banku).

Rezygnacja z karty debetowej – Podsumowanie

Decyzję o rezygnacji z karty płatniczej należy naprawdę dobrze przemyśleć. Szczególnie warto zapoznać się z zapisami w regulaminie banku, np. w kwestii zastrzeżenia karty i wydania nowej. Samo zastrzeżenie karty, rzadko kiedy jest równoznaczne z rezygnacją z produktu! Co ciekawe, bez karty płatniczej możemy dalej korzystać z płatności mobilnych czy BLIK’a. Oczywiście po zamknięciu produktu bank nie będzie naliczał miesięcznych opłat za jego prowadzenie, a samo złożenie rezygnacji jest wolne od opłat.

Jeśli przeszkadza nam duża liczba kart w portfelu możemy skorzystać z nowoczesnej opcji, jaką jest karta Curve. To jeden z fintechów, oferujący zarówno kartę płatniczą, jak i aplikację mobilną. Nie trzeba otwierać żadnego konta. Wystarczy dodać w aplikacji wszystkie posiadane karty, a później zaznaczyć wybraną kartę do danej transakcji, a samej transakcji dokonać kartą Curve, która wydawana jest przez MasterCard. Wygląda ona nieco inaczej niż tradycyjne karty, ale zawiera takie same dane. Korzystanie z Curve jest bezpłatne, aczkolwiek można wybrać bardziej zaawansowane opcje, dodatkowo płatne opcje. \

FAQ

Czy można zrezygnować z samej karty debetowej?

Tak, taka opcja jest jak najbardziej możliwa. W tym scenariuszu konto bankowe pozostanie dalej aktywne i będziemy mogli korzystać z jego wszystkich funkcji. Co ciekawe płatności w sklepach czy wypłaty z bankomatów będziemy mogli realizować przy użyciu np. BLIKA.

Jak zrezygnować z samej karty debetowej?

Wypowiedzenie samej karty debetowej najczęściej jest możliwe po kontakcie z infolinią lub w placówce banku. Jednocześnie części banków daje możliwość złożenia rezygnacji online – z poziomu bankowości internetowej/aplikacji mobilnej – np. ING czy Alior Bank.

Czy bank naliczy opląty za kartę w przypadku rezygnacji?

Nie, po zrezygnowaniu z produktu opłaty za jego utrzymanie nie będą naliczane. Jednak jeśli zostawiamy sobie konto bankowe, to instytucja może dalej naliczać opłaty za jego prowadzenie.

Czy można zrezygnować z karty do bankomatu?

Tak, rezygnacja z samej karty do bankomatu jest jak najbardziej możliwa. Wystarczy złożyć wypowiedzenie umowy na prowadzenie danego produktu. Zrobimy to np. na infolinii czy w oddziale bank (dla większości instytucji).

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
4.7/5 (Ilość ocen: 9)
Autor artykułu
Tomek Marczewski
Tomek Marczewski
Pozostałe publikacje autora
Specjalista SEM i SEO. Jego celem jest pomagać osobom zadłużonym i dostarczać im odpowiedzi na wszystkie pytania związane z finansami osobistymi. Pasjonat podróży, motoryzacji i technologii blockchain.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *