Obecnie nowoczesne technologie znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach życia, również w bankowości. Jedną z takich usług, która wywołała sporo zamieszania na rynku finansowym, a przede wszystkim w płatnościach bezgotówkowych jest Google Pay (G Pay). O jej popularności może świadczyć fakt, że wg. Raportu Pulsu Biznesu z usług Google Pay i Appel Pay w 2023 korzystało ponad 11 mln użytkowników. W naszym artykule sprawdzimy czym jest, jak działa i jak skonfigurować Google Pay.
Google Pay, w skrócie G Pay jest prostą i wygodną metodą płatności za zakupy internetowe lub stacjonarne. Akceptacja tej metody płatności jest bardzo szeroka, obejmuje praktycznie wszystkie punkty stacjonarne – przyjmujące płatności kartą. W Polsce usługa dostępna jest od 16 listopada 2016 roku i początkowo znana była jako Android Pay. Nazwa Google Pay obowiązuje od 8 stycznia 2018 roku. Początkowo mogli z niej korzystać jedynie posiadacze kont osobistych ówczesnego banku BZ WBK (teraz Santander Bank Polska). Aktualnie Google Pay jest wspierany praktycznie przez wszystkie banki z naszego rankingu kont osobistych. Co ciekawe oprócz płatności w standardowym terminalu płatniczym, możemy wykonać płatność w sklepach internetowych np. przez bramki Przelewy24, Tpay.com i PayU. W tym przypadku podczas dokonywania płatności w aplikacji lub na stronie internetowej – wybieramy Google Pay. Sama płatność Portfelem Google może dokonać za pomocą smartfona lub smart watcha, po uprzedniej konfiguracji usługi. Dla płatności stacjonarnych, wystarczy uprzednio skonfigurowany i odblokowany telefon zbliżyć do terminalu płatniczego.
Portfel Google to aplikacja łącząca w sobie funkcje Androida Pay oraz Google Wallet, do której można podpiąć, nie tylko zwykłą kartę debetową, ale również kartę kredytową, lojalnościową lub wirtualną. Jedynym warunkiem jest posiadanie urządzenia wyposażonego w system Android 5.0 i obsługującego komunikację NFC. Działanie całego systemu oparte jest na technologii HCE, która pozwala rozpoznać płatności zbliżeniowe wykonywane telefonem jak transakcje dokonywaną za pomocą karty.
Pierwszym korkiem jest konfiguracja usługi na telefonie. Sama Aplikacja jest wygodnym rozwiązaniem, które pozwala w szybki sposób zapłacić za zakupy. Wybudzony telefon wystarczy zbliżyć do terminala. W momencie akceptacji transakcji, pojawia się potwierdzenie na naszym ekranie. Obecnie płatność telefonem możliwa jest w zasadzie wszędzie, nawet podczas zakupów w osiedlowym sklepie. Jedynym warunkiem jest posiadanie terminala płatniczego przez dany punkt handlowy.
Płatność z użyciem smart watcha jest jeszcze prostsza i wygodniejsza. Różnica polega na czynnościach, które trzeba wykonać. Zegarkiem można płacić w tych samych miejscach co telefonem. W tym przypadku po uprzedniej konfiguracji po prostu zbliżamy zegarek do terminala płatniczego.
W pierwszej kolejności należy ściągnąć aplikacje Google Pay (Portfel Google) z Google store. Po jej instalacji, wystarczy wejść i dodać kartę debetową, kartę wirtualną bądź kartę kredytową.
Tak jak pisaliśmy wcześniej, po skonfigurowaniu, wystarczy telefon zbliżyć do terminala. Jeśli usługa nie zadziała warto sprawdzić ustawienia NFC w telefonie. Alternatywnie możemy ręcznie uruchomić aplikacje na naszym urządzeniu i spróbować zapłacić. Forma działania jest delikatnie inna niż w przypadku Apple Pay, gdzie musimy ręcznie wywołać płatność.
W przypadku płatności online czy poprzez aplikację mobilną, z listy należy wybrać Google Pay i postępować zgodnie z instrukcją. Co ciekawe, realizując taka płatność możemy wybrać dowolną kartę, która wcześniej została dodana do portfela. W kolejnym kroku akceptujemy płatność, autoryzujemy (hasłem) i to wszystko. Całość jest przejrzysta oraz szybka (o ile mamy uprzednio skonfigurowany portfel Google).
Z naszego rankingu kont osobistych, banki wspierające tą metodę płatności to: Alior bank, Millennim Bank, PEKAO, BNP Paribas, Santander, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, mBank, Nest Bank i Credit Agricole
Obecnie aplikacja Google Pay dostępna jest dla klientów większości banków, umożliwia podłączenie zarówno karty debetowe czy kredytowej wydanej przez Mastercard lub Visa. Podobnie jak w przypadku Apple Pay mamy możliwość dodania do usługi karty lojalnościowe i podarunkowe. Z Google Pay można również korzystać za pomocą przeglądarki internetowej Chrome. Istnieje możliwość zapisania w niej danych karty płatniczej, dzięki czemu nie trzeba ich wpisywać każdorazowo przy dokonywanych zakupach online.
Do aplikacji można podpiąć praktycznie nieograniczoną liczbę kart płatniczych. Istnieje pewne ograniczenie, muszą to być karty wydane przez banki biorące udział w programie i obsługujące płatności zbliżeniowe. Ciekawym rozwiązaniem jest ustawienie domyślnej karty, co usprawnia proces płacenia. Zmiany w naszym portfelu Google są równie proste. Przykładowo, gdy nasza karta straci ważność lub po prostu nie chcemy z niej dalej korzystać, to usunięcie zajmie nam dosłownie kilka chwil. W tym celu należy otworzyć aplikację i po wybraniu zakładki „Formy płatności” zaznaczamy produkt, który ma być usunięty.
Google Pay dostępne jest dla posiadaczy urządzeń z systemem Android w wersji 5.0 lub wyższej posiadających technologię NFC. Obecnie takie wymagania spełnia większość urządzeń działających na rynku. Korzystanie z aplikacji jest bezpłatne. Jedyne ewentualne prowizje mogą być naliczane za miesięczną obsługę samej karty lub w przypadku przewalutowania płatności w walutach obcych.
W Google Pay płatności stacjonarne są bardzo wygodne. Aplikacja nie musi być włączona podczas płacenia, jedynie trzeba pamiętać o włączeniu systemu NFC (ustawienia –> połączenia –> płatności NFC). Aby zapłacić odblokowujemy telefon i zbliżamy go do czytnika. Następnie na ekranie wyświetli nam się potwierdzenie płatności. Nie musimy wpisywać PINu ani potwierdzać operacji na terminalu płatniczym.
Aplikacja umożliwia dokonywanie płatności online oraz w aplikacjach mobilnych np. Uber, Flixbus, Google Play, Nike, Adidas i itp. Aby zapłacić za usługę nie trzeba podawać żadnych danych karty, ani logować się do naszego banku. Podczas płacenia wybieramy płatność Google Pay i postępujemy zgodnie z instrukcją. Jeśli mamy skonfigurowaną usługę, pojawi nam się portfel z dodanymi kartami. Wybieramy odpowiednią z nich i przechodzimy do płatności.
Google Pay umożliwia również wypłaty z bankomatu z funkcją zbliżeniową. Wypłata gotówki możliwa jest dzięki NFC, samą czynność potwierdzamy jak zwykła płatność. Niestety tego typu urządzeń jest raczej mniej niż więcej. W sytuacji awaryjnej łatwiejsze może być skorzystanie z czeku Blik lub wypłaty Blik. Aby wypłacić przy pomocy Google Pay z bankomatu, musimy znaleźć urządzenie z modułem zbliżeniowym jak poniżej (np. część urządzeń Euronet, Planet Cash czy banku ING).
Co istotne przy wypłacie z bankomatu obowiązują opłaty zgodne z TOiP naszego banku.
Gdy już zidentyfikowaliśmy bankomat z funkcją zbliżeniową, jak ten na zdjęciu poniżej. wykonujemy następujące kroki:
Teraz pewna ciekawostka, oprócz wypłat, skorzystamy również z wpłat pieniędzy we wpłatomacie. Wykonujemy takie same kroki jak przy wypłacie, tylko po zbliżeniu telefonu do urządzenia i wpisaniu pinu. Gdy pojawi się pytanie o operację, którą chcemy zrealizować należy wybrać „Wpłata”.
Więcej o wypłacie i wpłacie pieniędzy w bankomacie bez karty, przeczytacie w dedykowanym artykule
Podobnie jak dla wypłat, obowiązują nas opłaty zgodne z TOiP dla naszego banku.
Przechodząc do sekcji ustawień aplikacji Google Pay (Portfela Google) mamy możliwość zmiany kilku ustawień. W celu dokonania zmian w aplikacji w prawym górnym rogu wybieramy ikonę naszego profilu, następnie ustawienia aplikacji portfel. Z tego poziomu zmienimy m.in.
Co istotne, w aplikacji nie ustawiamy Kodu PIN. W tym przypadku przy płatnościach stacjonarnych obowiązuję kod odblokowujący urządzenie (musimy odblokować telefon). Dla płatności online, mamy hasło do naszego konta google/g-mail powiązanego z aplikacją Google Pay. To na dobrą sprawę wszystko.
Warunkiem korzystania z aplikacji Google Pay jest ustawienie blokady ekranu, jako formy zabezpieczenia. Ekran może być odblokowany w zależności od wybranego sposobu za pomocą numeru PIN, hasła, odcisku palca lub skanu twarzy (smartfony).
W przypadku zagubienia telefonu lub zegarka, użytkownik nie musi obawiać się o bezpieczeństwo danych. Usługa Google Pay jest dobrze zabezpieczona. Możliwość wykorzystania telefonu przez nieuprawnione osoby jest utrudniona, ze względu na funkcje blokady ekranu i konieczność jego odblokowania za pomocą kodu pin, skanu lini papilarnych czy face id. Tym samym przechowywane karty płatnicze podpięte pod aplikację Google Pay również są bezpieczne. Sama aplikacja szyfruje dane naszych kart, przed zapisaniem ich na serwerze. Podczas wykonywania transakcji nie ma wymiany informacji o danych o karcie płatniczej pomiędzy terminalem a urządzeniem, którym dokonujemy płatność. Do transakcji wykorzystywany jest token, który generuje się tylko na potrzeby danej płatności mobilnej. W tej sytuacji nie ma możliwości przechwycenia ważnych danych. Nad bezpieczeństwem kart czuwa proces tzw. tokenizacji polegający na zamianie numeru widniejącego na karcie płatniczej na ciąg cyfr, tzw. token płatniczy. W momencie dodania do Google Pay karty płatniczej, do banku, który ją wydał wysyłane jest żądanie wygenerowania tokena.
Płatności mobilne, w tym Google Pay, są szczególnie popularne wśród osób młodych. Znacząco przyspieszają wykonywanie transakcji stacjonarnych oraz online. Nie musimy wpisywać kodu pin (płatność stacjonarna) czy udostępniać danych karty (płatność online). Kilka klików i zakupy mamy opłacone. Sam sposób płatności wpływa również na bezpieczeństwo. Skopiowanie karty płatniczej czy ewentualna kradzież pieniędzy jest w znaczącym stopniu utrudniona. Co ciekawe oprócz standardowych płatności możemy również dokonywać wypłat z bankomatów. Przy realizacji płatności tym sposobem, możemy korzystać z dodatkowej ochrony przysługującej standardowym transakcją kartą płatniczą (reklamacja transakcji czyli charge back). Warto poznać wszystkie funkcje Google Pay oraz wiedzieć o potencjalnej dodatkowe ochronie – w przypadku ewentualnego problemu.
FAQ
Aby ta forma płatności działała należy zainstalować na telefonie aplikację Portfel Google, dodać do niej kartę oraz włączyć NFC. To wszystko, teraz aby płacić telefonem, wystarczy zbliżyć odblokowane urządzenie do terminalu płatniczego.
Tak, tego typu operacją jest możliwa do zrealizowania, jeśli dany bankomat ma moduł zbliżeniowy. Celem realizacji wypłaty zaznaczamy odpowiednią opcję na ekranie i zbliżamy odblokowany telefon do odpowiedniego miejsca. To wszystko.
W aplikacji Portfel Google nie ustawiamy kodu PIN, do realizacji transakcji używamy kodu odblokowującego urządzenie lub alternatywnej autoryzacji (face ID, odblokowanie odciskiem palca). W ustawieniach aplikacji dodajemy lub usuwamy karty płatnicze, ustawiamy domyślna formę płatności czy konfigurujemy wybrane funkcję.
Wystarczy zainstalować na urządzeniu aplikację i dokonać rejestracji np. za pomocą istniejącego konta Google. W kolejnym kroku dodajemy karty płatnicze i ewentualnie włączamy funkcje NFC. To wszystko.