Zakładanie firmy przez internet?

0

Obecnie jednoosobową działalność gospodarczą da się założyć, wypełniając tylko jeden wniosek. Nie trzeba już oddzielnie odwiedzać ZUS-u, czy urzędu skarbowego. Zwolennicy tradycyjnych rozwiązań mogą złożyć wniosek, tradycyjnie w urzędzie gminy lub miasta, a nawet wysłać go pocztą. Jest też coś dla tych, którzy urzędy wolą omijać szerokim łukiem i właśnie tą kwestią zajmiemy się w poniższym artykule. Wyjaśniamy, jak założyć firmę przez internet. Podpowiadamy, nie tylko jak zrobić to przez stronę rządową, ale także jak wygląda zakładanie firmy przez bank. Przed rozpoczęciem procesu zalecamy sprawdzenie alternatyw, np. kwestii firmy bez Zus czy działalności nierejestrowanej. Może to być dużo korzystniejsza opcja na początku.

Zakładanie firmy przez internet – lepiej online niż w urzędzie

Wstrzelić się w godziny pracy urzędu. Odczekać swoje w kolejce. Wypełnić wniosek tak, żeby się nie pomylić. Jednak pomyłka – trzeba wypełnić formularz od nowa. W końcu się udało. Znowu oczekiwanie w kolejce do okienka. Uff – wniosek złożony.

Z reguły właśnie tak wygląda wizyta w urzędzie. Trzeba zarezerwować sporo czasu na samo dotarcie na miejsce, a potem na wizytę. Oczywiście, to rozwiązanie ma też swoje plusy – możemy na bieżąco skorzystać z pomocy urzędnika. A dla niektórych wielkim atutem będzie możliwość wypełnienia papierowego formularza.

Jednak pod względem wygody i szybkości zakładanie firmy przez Internet nie ma sobie równych. By zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą, nie trzeba w ogóle wychodzić z domu. Wystarczy komputer z dostępem do Internetu i chwila spokoju. Co więcej, wniosek możemy złożyć w najbardziej dogodnym dla nas momencie – nawet w weekend.

UWAGA!

Bez względu na to, czy zdecydujemy się założyć firmę w urzędzie, czy online, nie musimy za to nic płacić. Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej jest bezpłatna. Każde wezwanie do zapłaty z tego tytułu to próba oszustwa.

Zakładanie firmy przez Internet – jak się przygotować?

Jak wspomnieliśmy na wstępie, by zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą, wystarczy złożyć jeden wniosek o wpis do CEIDG. Następnie podane informacje automatycznie przesyłane są do innych instytucji – ZUS-u, urzędu skarbowego, GUS-u – więc nie trzeba już odwiedzać każdej z nich z osobna. W ciągu 1 dnia roboczego zostanie nadany NIP, a w ciągu 7 dni roboczych – REGON.

Samo wypełnienie wniosku jest bardzo proste i zajmuje mniej więcej kilkanaście minut, pod warunkiem że wcześniej podejmiemy kluczowe decyzje oraz przygotujemy wszystkie niezbędne informacje. Jakie?

W formularzu musimy podać:

  • dane osobowe i adres zamieszkania wnioskodawcy;
  • pełną i skróconą nazwę firmy;
  • datę rozpoczęcia działalności gospodarczej (nie musi być to data wypełniania wniosku);
  • adresy związane z działalnością gospodarczą;
  • kody PKD;
  • informacje o obowiązkowych ubezpieczeniu – ZUS, KRUS lub za granicą;
  • informacje dotyczące naczelnika urzędu skarbowego;
  • formę opodatkowania – na zasadach ogólnych, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
  • informacje o sposobie prowadzenia księgowości, w tym dane podmiotu prowadzącego księgowość i adres przechowywania dokumentacji rachunkowej;
  • numer rachunku bankowego.

Dodatkowo, składając wniosek do CEIDG, możemy dołączyć także zgłoszenie do ZUS i zarejestrować się do VAT. Dlatego wcześniej warto sprawdzić, czy mamy prawo, np. do ulgi na start lub, czy musimy (lub chcemy) być czynnymi podatnikami VAT.

Szerzej każdą z powyższych kwestii opisaliśmy w artykule: Jak założyć firmę jednoosobową?

Oczywiście, by dało się przeprowadzić cały proces, potrzebny będzie komputer z dostępem do Internetu. Poza tym niezbędny będzie ważny dokument tożsamości. Warto także zadbać o spokój i skupienie podczas wypełniania wniosku.

Jak założyć działalność gospodarczą online? – praktyczny poradnik

Podczas wizyty w urzędzie wypełniony wniosek przekazujemy urzędnikowi, który następnie wprowadza dane z papierowego formularza do systemu. Musi to zrobić najpóźniej w kolejnym dniu roboczym. Natomiast, decydując się na założenie firmy przez Internet, wnioskodawca sam od razu wprowadza dane do systemu.

Warto wiedzieć, że pod względem wizualnym formularz online nie jest wierną kopią papierowej wersji. Przybiera on nieco inną formę. Nie widzimy od razu całego wniosku. System po kolei przeprowadza nas sekcja po sekcji i wyświetla nam pola do wypełnienia lub zaznaczenia.

Co ciekawe przyszły przedsiębiorca, który chce otworzyć firmę online, ma do wyboru aż dwie opcje. Może złożyć wniosek albo przez stronę rządową, albo przez bankowość elektroniczną. Jak to wygląda w praktyce? Odpowiedź poniżej.

Zakładanie firmy przez stronę rządową – jak założyć działalność gospodarczą online? 

Przejdźmy teraz krok po kroku przez proces rejestracji firmy na biznes.gov.pl.

KROK 1 – logowanie i rejestracja na portalu biznes.gov.pl

  1. Wchodzimy na stronę biznes.gov.pl.
  2. Klikamy przycisk Zarejestruj firmę, a następnie Rozpocznij.
  3. Wybieramy Zaloguj się do Konta Przedsiębiorcy.
  4. Logujemy się wybraną metodą: Profil Zaufany, aplikacja mObywatel, bankowość elektroniczna, e-Dowód.
  5. Podajemy adres e-mail, a na kolejnej stronie wpisujemy kod weryfikacyjny z wiadomości e-mail i klikamy Potwierdź kod (ten krok jest konieczny tylko przy pierwszym logowaniu na biznes.gov).
  6. Po wpisaniu kodu zostaniemy przeniesieni do wniosku.

KROK 2 – wypełnianie wniosku

W tym miejscu stopniowo uzupełniamy każdą sekcję i przechodzimy do kolejnej, klikając przycisk DALEJ. Każdy z poniższych podpunktów to oddzielna podstrona.

  1. Podajemy dane wnioskodawcy, m.in. imię i nazwisko, PESEL, imię ojca i matki, miejsce urodzenia, obywatelstwo, NIP (jeśli posiadamy), informacje o wspólności majątkowej, dane dokumentu tożsamości. (WAŻNE! Dane osobowe muszą być zgodne z danymi w dokumencie tożsamości).
  2. Wpisujemy adres zamieszkania wnioskodawcy (będzie służył jedynie do kontaktu z urzędem). W tym celu klikamy Dodaj nowy adres > uzupełniamy > Zapisz.
  3. Podajemy dane firmy: nazwę, datę rozpoczęcia działalności, dane kontaktowe firmy.
  4. Wybieramy kod/kody PKD.
  5. Uzupełniamy adres do doręczeń.
  6. Zaznaczamy informacje o miejscach wykonywania działalności gospodarczej.
  7. Podajemy adres/y miejsca wykonywania działalności.
  8. Zaznaczamy, gdzie będziemy ubezpieczeni jako przedsiębiorca.
  9. Na podstawie podanego adresu zamieszkania wyświetli się adres urzędu skarbowego.
  10. Uzupełniamy informacje na temat prowadzenia dokumentacji rachunkowej.
  11. Podajemy adres przechowywania dokumentacji rachunkowej.
  12. W tym miejscu możemy zakończyć i wysłać wniosek do CEIDG lub kontynuować i od razu wysłać zgłoszenie do ZUS, zarejestrować się do VAT, wybrać formę opodatkowania, podać numer rachunku bankowego, wyznaczyć pełnomocnika.

Krok 3 – podsumowanie i podpis

Bez względu na to, którą opcję wybierzemy, to po wprowadzeniu wszystkich danych musimy jeszcze złożyć oświadczenie. Dotyczy ono braku zakazu prowadzenia działalności i jest potwierdzeniem, że mamy tytuł prawny do nieruchomości, których adresy podaliśmy we wniosku.

Dalej pojawi się zapytanie, czy chcemy od razu zawiesić działalność. Następnie wyświetli się adres urzędu odbierającego wniosek.

Na koniec, system wygeneruje wniosek. Należy go sprawdzić, a potem podpisać podpisem zaufanym (ePUAP) lub podpisem kwalifikowanym.

Zakładanie firmy przez bank – jak to działa?

Obecnie 7 banków komercyjnych w Polsce daje swoim klientom możliwość rejestracji firmy przez bankowość internetową. Warto jednak wiedzieć, że wybierając tę opcję, nie wyślemy razem z wnioskiem zgłoszenia do ZUS-u, ani nie zarejestrujemy się jako podatnik VAT. Trzeba dopełnić tych formalności oddzielnie.  

W każdym banku zawartość wniosku będzie taka sama, jakbyśmy wypełniali go przez stronę rządową. Jednak cały proces rejestracji firmy i weryfikacji klienta wszędzie może wyglądać inaczej. Poza tym razem z wnioskiem o wpis do CEIDG składamy także wniosek o konto firmowe i mamy szansę zamówić inne produkty bankowe. Oznacza to, że będziemy musieli odpowiedzieć na kilka dodatkowych pytań.  

Poniżej opisujemy, jakie zasady obowiązują w poszczególnych bankach. Z naszego rankingu kont firmowych taka opcja jest dostępna m.in.

mBank – jak założyć działalność gospodarczą online?

Firmę z mBankiem mogą otworzyć także osoby, które nie są klientami tego banku i nie posiadają Profilu Zaufanego. Jednak mBank zaznacza, że w takim wypadku proces się wydłuży, ponieważ konieczne będzie podpisanie dokumentów, weryfikacja tożsamości (kurier lub osobiście w placówce), założenie Profilu Zaufanego.

By ułatwić przyszłym przedsiębiorcom wypełnianie wniosku, mBank przygotował listę informacji niezbędnych do założenia firmy. Można ją pobrać i sprawdzić, czy jesteśmy dobrze przygotowani. Co więcej, jeśli podczas uzupełniania formularza pojawią się jakieś wątpliwości, wnioskodawca może bezpłatnie skorzystać z konsultacji z księgową. Wystarczy kliknąć przycisk lub wybrać wskazany numer (infolinia jest dostępna w określonych godzinach).

Prześledźmy teraz, jak wygląda proces rejestracji firmy z mBankiem.

  1. Na stronie klikamy przycisk Otwórz firmę i konto.
  2. Jeśli jesteśmy klientami banku, logujemy się do bankowości. Jeśli nie – podajemy podstawowe dane (imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail).
  3. Krok po kroku wypełniamy wniosek o wpis do CEIDG.
  4. Decydujemy, czy chcemy od razu zamówić kartę, terminal płatniczy. Jeśli tak – uzupełniamy niezbędne informacje. Jeśli nie – przechodzimy dalej.
  5. Zapoznajemy się z warunkami prowadzenia konta firmowego.
  6. Zakładamy Profil Zaufany lub łączymy go z mBankiem.
  7. Akceptujemy niezbędne oświadczenia.
  8. Wpisujemy identyfikator polecenia (jeśli taki posiadamy).
  9. Wybieramy sposób podpisania umowy – placówka lub kurier.
  10. Wniosek o rejestrację działalności i konto firmowe w mBanku został złożony.

Jednak to jeszcze nie wszystko. Trzeba jeszcze:

  • aktywować Profil Zaufany – w tym celu logujemy się do bankowości mBanku, wyświetlamy wiadomość, zaznaczamy zgody, a potem podajemy kod do autoryzacji;
  • podpisać i wysłać wniosek do CEIDG – wyświetlamy kolejną wiadomość w serwisie i klikamy link, zaznaczamy TAK, wpisujemy kod autoryzacyjny;
  • aktywować konto firmowe;
  • wysłać zgłoszenie do ZUS-u;
  • zarejestrować się do VAT (opcjonalnie).

Santander Bank Polska – firma i konto firmowe przez Internet

W Santander Bank Polska zarejestrować działalność mogą jedynie osoby, które:

  • są klientami indywidualnymi banku i mają dostęp do bankowości Santander internet;
  • mają Profil Zaufany powiązany z Santander internet (można go założyć lub przenieść w trakcie rejestracji);
  • nie mają jeszcze zarejestrowanej firmy w CEIDG.

Co ważne, ze względów technicznych nie da się złożyć wniosku codziennie między 20:00 a 23:59. Poza tym warto wiedzieć, że Santander Bank Polska także przygotował listę, która ma ułatwić zebranie informacji na temat firmy oraz oferuje telefoniczne wsparcie eksperta księgowego (bezpłatnie).

Osoby spełniające powyższe warunki, chcąc złożyć wniosek, muszą zalogować się do Santander internet, a następnie z zakładki Oferta wybieramy Konta firmowe i klikamy na Działalność gospodarcza z kontem dla firm i bankowością Mini Firma. Dalej trzeba wypełnić wniosek o wpis do CEIDG, a potem o otwarcie konta firmowego. Kolejny krok to wybór karty i złożenie niezbędnych oświadczeń. Wniosek należy jeszcze podpisać za pomocą Profilu Zaufanego.

Jak założyć firmę przez bankowość internetową Santander'a

Bank prześle wniosek do CEIDG. System CEIDG zweryfikuje wprowadzone dane, a następnie nada NIP i PESEL. Informację o zarejestrowaniu działalności wnioskodawca otrzyma w wiadomości SMS i e-mail. Dopiero na tym etapie Santander Bank Polska aktywuje konto firmowe i przekaże klientowi dane do bankowości Mini Firma.

Wniosek VAT-R oraz zgłoszenie do ZUS-u trzeba złożyć oddzielnie.

Bank Pekao – jak założyć działalność gospodarczą online?

W Banku Pekao wniosek o założenie firmy może złożyć każdy, co więcej można jednocześnie skorzystać z promocji na start zaprezentowanej w naszym rankingu kont dla działalności gospodarczych. Pekao informuje na swojej stronie, że wypełnienie formularzu zajmuje 10-15 minut. Na każdym etapie można skorzystać z bezpłatnej telefonicznej porady księgowej (infolinia jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17). Wniosek da się złożyć nie tylko na dedykowanej stronie banku, ale także w aplikacji PeoPay.

Przed wyświetleniem wniosku system sprawdzi, czy posiadamy Profil Zaufany. Jeśli nie – będziemy mogli go założyć. Dalej uzupełniamy wniosek o wpis do CEIDG, a następnie wniosek o produkty bankowe (konto firmowe, karta). Składamy wymagane oświadczenia i zaznaczamy zgody. System zweryfikuje wprowadzone dane i wygeneruje dokumenty. Ostatni krok to podpisanie wniosku za pomocą Profilu Zaufanego.

Rachunek firmowy i zamówione produkty zostaną aktywowane automatycznie, kiedy firma uzyska status aktywnej.

Przyszły przedsiębiorca będzie musiał jeszcze samodzielnie złożyć zgłoszenie w ZUS oraz, jeśli chce być czynnym podatnikiem VAT – wniosek VAT-R w urzędzie skarbowym.

PKO BP – zakładanie firmy przez bank

W PKO BP wniosek mogą złożyć jedynie osoby, które mają w tym banku konto indywidualne z dostępem do bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej.

W pierwszym kroku, jeśli nie posiadamy Profilu Zaufanego, będziemy mogli go utworzyć. W PKO BP konto firmowe, kartę debetową i debet trzeba wybrać już na początku. Dopiero potem wyświetli się nam formularz do wypełnienia. Bank zapewnia, że podczas uzupełniania wniosku w każdej chwili możemy skorzystać z pomocy konsultanta. Wystarczy kliknąć niebieską słuchawkę i wpisać swój numer telefonu.

Po uzupełnieniu wniosku bank znowu proponuje nam swoje usługi. Tym razem mamy szansę skorzystać, np. z e-Księgowości, czy asystenta firmowego. Kolejny krok to podsumowanie. Musimy sprawdzić wprowadzone dane, pobrać wniosek i umowę, a następnie podpisać dokumenty.

Wniosek złożony, jednak należy jeszcze pamiętać o zgłoszeniu do ZUS-u i wniosku VAT-R, jeśli planujemy zarejestrować się do VAT.

ING Bank Śląski – jak założyć firmę przez Internet?

W ING Banku Śląskim także da się założyć firmę przez bankowość internetową. Jeśli posiadamy konto osobiste, logujemy się do serwisu MojeING i odnajdujemy właściwy wniosek. Jeśli nie jesteśmy klientami banku, musimy najpierw otworzyć rachunek indywidualny.

W ING można wypełnić wniosek samodzielnie albo podczas rozmowy telefonicznej lub wideorozmowy z księgowym, który krok po kroku przejdzie z nami przez cały proces. By skorzystać z drugiej opcji, trzeba najpierw umówić spotkanie przez formularz dostępny na stronie.

Po wysłaniu wniosku potwierdzenie założenia firmy otrzymamy SMS-em.

Na stronie internetowej banku znajdziemy podpowiedzi, co trzeba zrobić przed i po rejestracji działalności gospodarczej (np. zgłosić się do ZUS, złożyć deklaracje VAT).

Bank Millennium – jak założyć działalność gospodarczą online?

Jeśli chcemy zarejestrować firmę przez Bank Millennium, musimy być klientami tego banku, (którzy potwierdzili swoją tożsamość w placówce, np. podczas zakładania konta). Wniosek znajdziemy w aplikacji mobilnej lub w serwisie Millenet w zakładce MilleUrząd. Razem z wnioskiem o wpis do CEIDG otwieramy konto firmowe i zamawiamy kartę debetową.

Jak założyć firmę w Millennium Banku przez internet

Jak informuje Bank Millennium na swojej stronie internetowej, na każdym etapie możemy skorzystać z bezpłatnego wsparcia ekspertów na czacie. Dodaje jednak, że nie pełnią oni funkcji doradczej, tj. nie pomogą w wyborze kodów PKD, czy formy opodatkowania.

Bank aktywuje konto firmowe automatycznie po zarejestrowaniu działalności gospodarczej. Należy pamiętać jeszcze o zgłoszeniu do ZUS oraz, jeśli to konieczne – złożeniu deklaracji VAT.

Alior Bank – jak otworzyć firmę przez bank?

Od niedawna również Alior Bank umożliwia założenie działalności gospodarczej przez bankowość elektroniczną. Usługa jest dostępna jedynie dla klientów tego banku, których tożsamość została potwierdzona w oddziale banku. Konieczny jest także Profil Zaufany.

Wniosek o założenie firmy z kontem firmowym znajdziemy w serwisie Alior Online w zakładce Oferty > Dla Firm > Załóż firmę. Należy go uzupełnić i podpisać Profilem Zaufanym, a umowę o rachunek – SMS-em. Bank otwiera konto i inne produkty bankowe, dopiero po nadaniu NIP i REGON. Jeśli CEIDG negatywnie rozpatrzy wniosek, konto także nie zostanie otwarte.

założenie firmy przez internet w Alior Banku

Po rejestracji przedsiębiorca musi wykonać jeszcze jeden krok, tj. zgłosić się do ZUS i – o ile to konieczne – złożyć deklarację VAT.

Konto firmowe przez Internet – czy warto?

Nie każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą musi posiadać oddzielny rachunek firmowy (o tym, kiedy jest to konieczne, przeczytacie tutaj). Do celów biznesowych można wykorzystywać konto prywatne. Jednak jest kilka argumentów przemawiających za tym, że warto zdecydować się na oddzielny rachunek.

Po pierwsze, ułatwia to prowadzenie działalności gospodarczej. Czarno na białym widzimy wszystkie firmowe wydatki i wpływy. Poza tym wraz z kontem firmowym zyskujemy dostęp do dodatkowych usług i produktów, np. księgowości, faktoringu, leasingu, kredytów firmowych, terminali płatniczych. Po drugie, mamy jasną sytuację w razie kontroli ZUS-u, czy urzędu skarbowego.

A jak najlepiej założyć taki rachunek? Zdecydowanie przez Internet. Jest to dużo wygodniejsza opcja, niż wizyta w placówce. Dodatkowo banki często oferują ciekawe promocje za otwarcie konta online. Możemy zgarnąć dodatkowe bonusy, np. premię gotówkową i załapać się na lepsze warunki, np. brak opłat za prowadzenie konta.

Oprócz samego rachunku polecamy weryfikację tematu kasy fiskalnej oraz ewentualnej kwestii dofinansowania zakupu kasy fiskalnej. W pewnych przypadkach takie urządzenie jest wymagane już od pierwszej transakcji.

Zakładanie firmy przez bank – opinie

Jak widać, przyszły przedsiębiorca nie stoi już tylko przed dylematem, czy zarejestrować firmę w urzędzie, czy przez internet. Jeśli zdecyduje się na drugą opcję, to musi jeszcze wybrać, czy woli zrobić to przez bank, czy stronę rządową. Które rozwiązanie będzie lepsze?

Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, na czym nam bardziej zależy. Rejestrując działalność gospodarczą przez stronę rządową, za jednym zamachem zgłosimy się do ZUS-u i złożymy deklarację VAT-R, ale nie otworzymy konta firmowego. Możemy je założyć dopiero po rejestracji działalności, np. online poprzez nasz ranking kont firmowych.

Natomiast decydując się na założenie firmy przez bank, jednym wnioskiem otwieramy konto firmowe, zamawiamy kartę debetową oraz dostęp do innych produktów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności. Jednak zgłoszeniem do ubezpieczenia w ZUS i deklaracją VAT-R musimy zająć się na własną rękę. Na szczęście, nie trzeba w tym celu odwiedzać urzędu. Można to zrobić przez PUE ZUS i Portal Podatkowy.

Niestety, większość banków umożliwia rejestrację firmy wyłącznie swoim klientów. Oznacza to, że musimy albo już posiadać, albo założyć rachunek w danej instytucji.

Podejmując decyzję, warto wziąć pod uwagę, że niektóre banki proponują bezpłatne wsparcie księgowych podczas wypełniania wniosku. Wówczas mamy szansę dopytać, np. o formę opodatkowania, różnice miedzy przychodem a dochodem czy kody PKD. Dzięki temu oszczędzamy kwotę, jaką musielibyśmy wydać na konsultację, np. w biurze rachunkowym. Poza tym często banki oferują premie gotówkowe za otwarcie konta w ten sposób. Możemy więc nie tylko zaoszczędzić, ale także zarobić.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, zakładanie firmy przez bank jest nie tylko wygodne, ale także się opłaca.

Jak założyć firmę przez Internet za darmo?

Bez względu na to, czy zdecydujemy się założyć firmę na biznes.gov, czy przez bankowość elektroniczną, nie zapłacimy za to ani grosza. Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej w Polsce jest bezpłatna.

Czy da się założyć firmę przez Internet?

Tak, można to zrobić przez stronę biznes.gov.pl lub przez bank (dostępne w: Santander Bank Polska, Bank Pekao, PKO BP, ING Bank Śląski, Bank Millennium, Alior Bank, mBank).

Ile trwa założenie firmy przez Internet?

Jeśli wcześniej przygotujemy wszystkie niezbędne informacje, to samo wypełnienie wniosku o wpis do CEIDG zajmie ok. 15 minut. Rozpatrzenie wniosku trwa od kilku do kilkudziesięciu godzin. NIP jest nadawany w ciągu 1 dnia roboczego, a REGON w ciągu 7 dni.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
2.7/5 (Ilość ocen: 7)
Autor artykułu
Ukończył studia w Szkole Głownej Handlowej. Zawodowo związany z branżą farmaceutyczną od strony finansowej. Pasjonat rynków finansowych, giełdy i inwestycji. Z sukcesami pomnaża prywatne środki na Warszawskim Parkiecie. W Finhack'u dba o aspekt merytoryczny artykułów finansowych i pomaga planować przyszłe treści dla naszych czytelników.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *