Możliwość opłacania rachunków, czy zamówień internetowych za pomocą przelewu stało się czymś naturalnym. Nie martwimy się o prowizję za tego typu transfer, bo najczęściej jest darmowy. Wiemy też, ze przelewy krajowe docierają do odbiorcy najpóźniej w następnym dniu roboczym. Sytuacja komplikuje się, kiedy musimy wysłać środki za granicę. Wówczas pojawia się wiele wątpliwości. W artykule odpowiadamy na pytania o przelew zagraniczny w Banku Millennium i krok po kroku wyjaśniamy, jak go zlecić.
Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia, czym właściwie jest przelew zagraniczny (rozwinięcie tematu przelewu zagranicznego znajdziecie tutaj). Pod tym pojęciem kryje się każde zlecenie płatnicze, w którym środki przesyłane są między rachunkami, prowadzonymi przez instytucje z różnych krajów.
Zdarza się także, że dwie osoby mieszkające w tym samym kraju chcą rozliczyć się w obcej walucie. W takiej sytuacji mamy do czynienia z przelewem walutowym. Tutaj jednak różnice się kończą, bo banki, mimo że pieniądze zostają w kraju, traktują tego typu transfer na takich samych zasadach jak zagraniczny.
Zatem przelew zagraniczny można wysłać zarówno do banku w innym kraju, jak i do banku krajowego. Do dyspozycji mamy dwa systemy:
Nie znając szczegółów transakcji, ciężko jest jednoznacznie określić, ile zapłacimy za przelew zagraniczny. Ostateczny koszt operacji zależy od wielu czynników, m.in.: waluty, kwoty, trybu zlecenia, czy instrukcji kosztowej. Już sam wybór systemu ma ogromne znaczenie. A jeśli zdecydujemy się zrealizować operację z konta złotówkowego, dojdzie także koszt przewalutowania. Sprawdźmy, jaką prowizję za przelew zagraniczny pobiera Bank Millennium.
SEPA z założenia miał być niedrogim systemem, który usprawni przepływ środków między krajami UE. Dzięki scentralizowanej konstrukcji systemu oraz unijnym regulacjom udało się to osiągnąć i dzisiaj możemy bez obaw o koszty wysyłać przelewy europejskie.
W Banku Millennium (tak jak w większości banków w Polsce) posiadacze Konta Millennium 360° za transfer SEPA zlecony przez Millenet lub aplikację mobilną nie zapłacą ani grosza (0 zł). Jednak ta sama dyspozycja złożona w placówce kosztuje 7,99 zł. Natomiast za przelew w trybie ekspresowym bank pobiera prowizję w wysokości 30 zł. W podziale na konkretne rachunki opłaty wyglądają jak w tabeli poniżej.
Konta 360 i walutowe | Pozostałe rachunki (Prestige Word/Osobiste/Walutowe oraz Bankowości Prywatnej) | |
---|---|---|
Przelew SEPA internetowy | 0 zł | 0 zł |
Przelew SEPA w oddziale | 7,99 zł | 0 zł |
System SWIFT jest bardziej rozbudowany i przez to droższy. W Banku Millennium opłata podstawowa za przelew zagraniczny w trybie standardowym to 0,5% kwoty transakcji, przy czym nie mniej niż 20 zł, ale nie więcej niż 125 zł. Dodatkowo trzeba dopłacić za:
Dla wybranych rachunków w ofercie Millennium koszt przelewu wygląda jak poniżej:
konto 360 i konta walutowe | Prestige Word | Prestige (walutowe/osobiste) | Bankowość Prywatna (walutowe/osobiste) | |
---|---|---|---|---|
Opłata podstawowa | 0,5% min. 20 zł maks. 125 zł | 0 zł | 0,5% min. 20 zł maks. 125 zł | 0 zł |
Opłata za tryb pilny/ekspresowy | 25 zł/ 50 zł | 25 zł/ 50 zł | 25 zł/ 50 zł | 0 zł |
Opłata za tryb OUR | 60 zł | 60 zł | 60 zł | 0 zł |
W przypadku Millennium opcja Private Bankingu jest bardzo opłacalna. Przy jakimkolwiek przelewie nie zapłacimy dodatkowej prowizji.
Warto wiedzieć!
Zanim przelew SWIFT dotrze do odbiorcy, może przejść przez kilka banków pośredniczących, które niezależnie od wybranej opcji kosztowej mają prawo pomniejszyć kwotę przelewu o swoje koszty.
Jednocześnie przypominamy, że dla przelewów zlecanych z konta złotówkowego, należy się liczyć z dodatkowym kosztem przewalutowania. W takim przypadku wymiana waluty ze złotówek na tą docelową np. EURO, USD, GBP, CHF etc. zostanie dokonana po kursach z tabeli kursowej banku Millennium. W efekcie, koszt takiej operacji wyniesie ok. 3% względem aktualnego kursu międzybankowego (spread w Millennium to ok. 6%). Dlatego polecamy zapoznanie się z naszym artykułem – Gdzie i jak najtaniej wymieniać pieniądze – waluty.
Sprawdźmy jak wygląda poziom opłat dla kont firmowych Millennium, w szczególności konta Mój Biznes z naszego rankingu kont firmowych:
Przelew internetowy | Konto Mój Biznes | Konto Biznes |
---|---|---|
Przelew SEPA EURO w EOG | 0 zł* | 1 zł |
SWIFT zwykły | 0,25% min. 17 zł – max. 170 zł | 0,25% min. 17 zł – max. 170 zł |
SWIFT pliny | +50 zł do opłat z SWIFT zwykły | +50 zł do opłat z SWIFT zwykły |
SWIFT express | +100 zł do opłat z SWIFT zwykły | +100 zł do opłat z SWIFT zwykły |
Oczywiście to nie są wszystkie możliwe koszty związane z przelewem zagranicznym z konta firmowego, oprócz opłat za banki pośredniczące, za opcję kosztową OUR zapłacimy 100 zł. Dodatkowo, jeśli przelew zlecimy z konta złotówkowego, dojdzie nam koszt przewalutowania transakcji (ok. 3%).
W Regulaminie ogólnym świadczenia usług obowiązującym w Banku Millennium możemy przeczytać, że dyspozycja, która jest niekompletna lub zawiera błędy, nie zostanie zrealizowana. Wznowienie nastąpi dopiero po usunięciu przeszkody. Jeśli nie chcemy, by nasze zlecenie trwało w zawieszeniu, warto uważnie wypełniać formularz i podać wszystkie niezbędne dane.
Wniosek o przelew zagraniczny w Banku Millennium musi zawierać:
Wiemy już, ile kosztuje przelew zagraniczny w Banku Millennium i jakie dane są potrzebne. Sprawdźmy teraz, z jakim wyprzedzeniem musimy złożyć dyspozycję, by środki trafiły do odbiorcy na czas.
Przelew SEPA zlecony w Banku Millennium powinien dotrzeć do banku odbiorcy w następnym dniu roboczym (D+1). Możemy zdecydować się także na tryb ekspres. Wówczas środki trafią do odbiorcy w tym samym dniu roboczym. Tu z naszego doświadczenie wynika, że w najlepszy wypadku trzeba liczyć się z czasem D+1, ale jeśli przelew zlecimy późno danego dnia to czas się wydłuża do D+2. Tym samym wysyłając przelew w czwartek wieczorek, dotrze on do odbiorcy dopiero w poniedziałek, a nie w piątek.
W przypadku transferów SWIFT w trybie standardowym czas realizacji zależy od waluty transakcji. Wygląda to następująco:
W Banku Millennium dostępne są także tryby:
Warto wiedzieć!
Skoro już wiemy, jakie dane są potrzebne celem realizacji przelewu zagranicznego. Sprawdźmy jak go wykonać. Po zalogowaniu się do bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej wybieramy Płatności –> Przelewy –> Przelew zagraniczny. W obu kanałach dostępu ścieżka jest taka sama.
W kolejnym kroku, w zależności czy wybierzemy walutę EUR (SEPA) lub inne waluty – USD/GBP/CHF itp. (SWIFT). Zostaniemy poproszeni o wypełnienie innych danych. Wszystko prezentujemy poniżej:
Przelew waluty EURO przy pomocy SEPA to dużo prostszy wariant, wystarczy że podamy nazwę odbiorcy, IBAN, kwotę EURO, tytuł przelewu i możemy realizować transfer. Co ciekawe, tak jak pisaliśmy powyżej, zlecając przelew w środę wieczorem (19.07.2023) zostanie on zrealizowany dopiero w piątek (21.07.2023). Tym samym czas realizacji to D+2.
Tak naprawdę, przelew SWIFT determinuje, nie waluta ale odbiorca (bank docelowy). Oczywiście formatka do przelewu zagranicznego będzie na początku ta sama. Należy wpisać odbiorcę oraz numer konta (W tym przypadku IBAN lub sam numer rachunku (np. dla kont z USA)). Jeśli system wykryję, że to zagraniczny rachunek, poprosi nas o wypełnienie kraju odbiorcy i podanie kodu BIC/SWIFT. Dodatkowo po podaniu BIC/SWIFT i ponownym kliknięciu w to pole, będziemy mieli opcje wybrania konkretnej nazwy banku. Widać to na screenie poniżej, gdzie podaliśmy BIC/SWFIT „CMFGUS33” i następnie klikając w pole BIC/inny identifikator/nazwa banku mogliśmy wybrać pełna nazwę banku docelowego.
W kolejnych polach możemy podać adres odbiorcy, dodajemy kwotę i tytuł przelewu. W przypadku „Daty dostarczenia, tak naprawdę wybieramy tryb Ekspresowy/pilny/normalny, oczywiście 2 pierwsze to ekstra koszt. Przy trybie wykonania mamy opcje opłat OUR i SHR. Więcej na temat poszczególnych opcji w naszym dedykowanym artykule „jak wykonać przelew SWIFT?”. To tyle, po wypełnieniu niezbędnych pól możemy realizować transfer.
UWAGA! Jeszcze raz przypominamy, aby uważać na przewalutowanie (przy wysyłaniu przelewu z konta złotówkowego, a nie walutowego). Polecamy upewnienie się, czy wybraliśmy odpowiednią walutę transferu np. USD. oraz właściwy rachunek (złotówkowy lub walutowy). .
Wyobraźmy sobie, że w końcu udało nam się znaleźć produkt, którego szukaliśmy od miesięcy. Jest idealny, jednak trzeba go ściągnąć z USA i opłacić zamówienie przelewem. Nie posiadamy konta w dolarach amerykańskich, jak więc to zrobić?
Na szczęście, nie musimy zakładać rachunku walutowego tylko po to, by raz na rok zlecić przelew w EUR czy USD. W zupełności wystarczy zwykłe konto złotówkowe, np. Konto Millennium 360°. Jednak jest jeden „haczyk” – wymiana waluty. Musimy liczyć się z tym, że do standardowej opłaty za przelew dojdą jeszcze koszty przewalutowania.
Bank Millennium przelicza waluty po własnym kursie. Spread dla EUR utrzymuje się na poziomie ok. 27 gr (ok. 6%), a dla USD ok. 25 gr (ok. 6%). W efekcie koszt naszego transferu wzrośnie o ok. 3% (koszt zakupu danej waluty to ok. połowy spread’u). Tu warto zaznaczyć, że wysokość spreadu jest na podobnym poziomie jak dla innych ROR z rankingu kont osobistych.
Okazało się, że zamówiony produkt nie spełnia naszych oczekiwań i chcemy go zwrócić. Sprzedawca odeśle nam pieniądze na to samo konto, z którego opłacaliśmy zamówienie, czyli na rachunek w PLN. Czy taka operacja jest możliwa?
Tak, w Banku Millennium bez problemu można przyjąć przelew w euro lub dolarach amerykańskich na konto złotówkowe. Wówczas (najczęściej) nie dotyczą nas opłaty za sam przelew, jednak nadal musimy liczyć się z przewalutowaniem. Również w takim przypadku Bank Millennium przelicza walutę zgodnie z własną tabelą kursową (koszt ok. 3%). Dlatego najlepiej do realizacji podać kont walutowe a nie złotówkowe.
Złożenie dyspozycji przed określoną godziną graniczną to gwarancja, że przelew zostanie zrealizowany w tym samym dniu. A co za tym idzie, dotrze do odbiorcy najszybciej jak to możliwe. Jeśli się spóźnimy, bank zajmie się naszym zleceniem dopiero w kolejnym dniu roboczym. Sprawdźmy zatem, jakie godziny graniczne obowiązują w Banku Millennium.
Transfery SEPA trzeba złożyć przed 16:00 w bankowości internetowej lub w aplikacji mobilnej. Jeśli zdecydujemy się na wizytę w placówce, trzeba to zrobić do 15:00, W takim przypadku przelew realizowany jest w trybie D+1, czyli dotrze do odbiorcy w kolejnym dniu. Jeśli go zrealizujemy po tej godzinie, to zostanie wysłany w trybie D+2.
W przypadku zleceń SWIFT godziny różnią się w zależności od waluty transakcji, trybu i kanału, jakim złożymy dyspozycję. Wygląda to następująco:
Czas księgowania będzie bardzo zbliżony do wysyłki przelewów. Tym samym przelew SEPA powinien trafić na nasze konto w kolejnym dniu roboczym w godzinach popołudniowych (o ile wyszedł od zlecającego w poprzednim dniu).
Dla transferu SWIFT np. USD ze stanów zjednoczonych zazwyczaj to do 2 dnii roboczych po dniu wysłania przelewu, chociaż z rożnych względów ten czas może się wydłużyć (procedury AML w bankach pośredniczących itp.).
Źródło: https://www.bankmillennium.pl/
Czas realizacji przelewu SEPA to 1 dzień roboczy. Standardowo Bank Millennium wykonuje transfery SWIFT w ciągu 2 dni roboczych. Natomiast zlecenia w trybie pilnym oraz w trybie standardowym wysłane do krajów europejskich w walutach PLN, CHF, RON, SEK, CZK, NOK, HUF, DKK są realizowane w następnym dniu roboczym, a w trybie ekspres – w tym samym dniu roboczym.
Klienci detaliczni Banku Millennium mogą wysyłać przelewy zagraniczne z kont walutowych oraz rachunków osobistych w PLN, np. z Konta Millennium 360°.
Przelewy SEPA należy wysłać do godz. 16:00. Natomiast w przypadku przelewów SWIFT dla każdej waluty obowiązuje inna godzina. Znaczenie ma także wybrany tryb zlecenia, np. przelew standardowy w EUR lub USD trzeba złożyć do 16:00, a ekspres do 13:00.