Jak zmienić PIN do karty? Ile to kosztuje?

0

Karta płatnicza daje dostęp do środków zgromadzonych na rachunku jej właściciela, dlatego musi być odpowiednio chroniona. Właśnie takim zabezpieczeniem jest kod PIN. Bez tych 4 cyfr nie skorzystamy z bankomatu, nie zrobimy większych zakupów, a często także nie zapłacimy kartą w Internecie. Banki zachęcają, by ze względów bezpieczeństwa co jakiś czas aktualizować numer PIN. Jak zmienić PIN do karty? Czy to darmowa usługa? Odpowiadamy.

Kod PIN – co warto o nim wiedzieć?

PIN to skrót od Personal Identification Number, co w tłumaczeniu na język polski oznacza Poufny Numer Identyfikacyjny. Numer PIN składa się z 4 cyfr. Pełni funkcje: zabezpieczającą, identyfikacyjną i autoryzacyjną. Wykonanie operacji przy użyciu poprawnego PIN-u daje pewność (o ile go chronimy), że „plastikiem” posługuje się osoba do tego uprawniona.

Sposób nadawania PIN-u zależy od polityki banku. Niektóre instytucje pozwalają klientowi ustalić go samodzielnie (w bankowości elektronicznej lub telefonicznie), inne zaś generują go automatycznie i przesyłają pocztą.

Czy można zmienić pin do karty bankomatowej?

Tak, istnieje kilka sposobów na zmianę numeru PIN, jednak nie w każdym banku da się zrealizować wszystkie z nich. Musimy także pamiętać, że za skorzystanie z niektórych opcji bank może naliczać prowizję. Poniżej prezentujemy dostępne metody i podpowiadamy, które są wolne od opłat.

Jak zmienić pin do karty – Bankowość elektroniczna

To szybki, prosty i – co ważne – bezpłatny sposób modyfikacji PIN-u do karty. Jest dostępny w niemal wszystkich (przynajmniej tych z rankingu kont osobistych) bankach komercyjnych w Polsce.

W serwisie internetowym swojego banku wystarczy odszukać (najczęściej w zakładce Karty) polecenie: Zmień PIN/ Zmiana PIN/PIN do karty (lub podobne). Zazwyczaj nie trzeba podawać aktualnego numeru. Od razu wpisujemy nowy ciąg cyfr i zatwierdzamy operację, np. kodem SMS.

Przykładowo w mBanku wchodzimy na wybraną kartę i w szczegółach mamy „numer PIN” -> „zmień”. W przypadku Santander Bank Polska, wchodzimy w „Finanse” –> „karty” i przy wybranej karcie klikami „więcej”, na liście znajduję się przycisk „Pin do karty”. Po kliknięciu możemy zmienić Pin. Dla innych banków wygląda to bardzo podobnie i konkretne kroki prezentujemy w dalszej części artykułu.

Zmiana pinu karty w Bankowości mobilnej

To równie łatwy i wygodny sposób na modyfikację kodu PIN. Jest dostępny za darmo w większości banków. Jedynie klienci Credit Agricole i BOŚ Banku nie zmodyfikują PIN-u w aplikacji. Sama ścieżka wygląda tak samo jak dla zmiany pinu w bankowości elektronicznej. Należy przejść do sekcji karty i tam przy wybranej pozycji kliknąć „zmień Pin”.

Czy można zmienić pin do karty w Bankomacie?

Nie każdy wie, że PIN można zmienić w bankomacie. Musimy znaleźć jedynie maszynę, która obsługuje taką funkcję. Najczęściej są to urządzenia własne banków oraz te, należące do Euronetu.

Pamiętajmy jednak, że opisywana opcja jest bardziej dla tych, którzy chcą profilaktycznie zaktualizować swój PIN. Nie sprawdzi się u osób, które nie mogą przypomnieć sobie dotychczasowego kodu. Dlaczego?

Powód jest prosty. Po włożeniu karty do bankomatu musimy podać PIN, by potwierdzić swoją tożsamość. Dopiero potem będziemy mogli przejść do menu na bankomacie i wybrać polecenie Zmiana kodu PIN (lub podobne). Teraz możemy wpisać nowy numer. Należy zrobić to dwukrotnie i zatwierdzić.

W zdecydowanej większości banków modyfikacja PIN-u w bankomacie to darmowa usługa, jednak nie wszędzie, np. w Alior Bank nalicza 1 zł prowizji, a Nest Bank – 5 zł (bankomaty Santander Bank Polska).

Klienci mBanku i VeloBanku w ogóle nie mogą skorzystać z możliwości zmiany PIN-u w bankomacie.

Jak zmienić pin do karty w Serwisie telefonicznym

PIN zmienimy także przez telefon. Jak to wygląda w praktyce?

Dla przykładu w VeloBanku należy po połączeniu się z infolinią:

  • zalogować się do bankowości telefonicznej (o ile mamy do niej dostęp) i wybrać opcję Aktywacja karty, nadanie lub zmiana numeru PIN;
  • połączyć się z konsultantem i przejść przez proces weryfikacji tożsamości (jeśli nie mamy dostępu do bankowości telefonicznej).

Następnie w obu przypadkach procedura wygląda tak samo. Lektor wymienia ostatnie 4 cyfry naszych kart. Musimy wcisnąć na klawiaturze cyfrę przypisaną karcie, dla której chcemy wprowadzić modyfikacje i zatwierdzić #. Teraz dwukrotnie wprowadzamy nowy PIN i wciskamy #. Gotowe.

Zmiana numeru PIN na infolinii jest możliwa także, m.in.: w ING Banku Śląskim, Santander Bank Polska, Banku Millennium, Alior Banku. W każdym banku ten proces może wyglądać nieco inaczej.

Zmiana pinu karty bankomatowej w placówce

Jeśli napotkamy jakiekolwiek problemy przy zmianie kodu PIN według powyższych sposobów lub po prostu nie chcemy „bawić” się w to samodzielnie, możemy udać się do oddziału swojego banku. Tam doradca krok po kroku przeprowadzi nas przez procedurę nadania nowego kodu.

Warto jednak przygotować się na to, że nie będzie to usługa bezpłatna. Niestety, często banki pobierają prowizję za wygenerowanie nowego PIN-u w placówce i przesłanie go pocztą. Tak jest np. w Santander Bank Polska (7 zł), czy Credit Agricole (10 zł).

Jak zmienić pin do karty – wybrane banki

Poniżej w tabeli prezentujemy jak zmienić pin do karty w Alior Banku, Millennium, BNP Paribas, Credit Agricole, ING Banku Śląskim, mBanku, PKO BP, PEKAO i Santanderze. Jak widać poniżej, ścieżka zmiany jest bardzo podobna we wszystkich przypadkach. Dlatego smiało możemy postępować w podobny sposób dla innych banków, sprawa będzie wyglądała tak samo dla rachunków firmowych z rankingu kont firmowych.

BankBankowość internetowaBankowość mobilnaInne opcje
Alior BankW przypadku Alior bank pin do karty zmieniamy po wybraniu „konto” –> „Karty” –>”Zmień PIN”Po wejściu do panelu wybieramy „Konto” –> „karty”, przy wybranej karcie „więcej opcji” –> „zmień PIN”– oddział, infolinia, bankomat
Bank MillenniumW Millennium Pin zmienimy przechodząc „Moje Finanse” –> „karty” –>”zmień PIN”W aplikacji wybieramy 3 kreski w prawym górnym rogu: „Moje Finanse” –> „karty” –>”karty debetowe” –>”zmień PIN”– oddział, infolinia, bankomat
BNP ParibasW przypadku BNP Paribas Pin zmienimy wybierając kartę na pulpicie startowym –> „zmień PIN”W aplikacji mobilnej: z listy kart przy pożądanej klikamy „zmień PIN”– oddział, infolinia, bankomat
Credit AgricoleW przypadku Credit Agricole : „Moje Produkty” –> „Konta” –> na dole „wybierz kartę” –>„nadaj/zmień PIN”Brak tej opcji -oddział, infolinia, bankomat
ING Bank ŚląskiZmiana Pinu w ING Banku po zalogowaniu wybieramy: „Moje Finanse” –> „karty i płatności telefonem” –>”zmień PIN” po wybraniu odpowiednie kartyTak samo jak dla bankowości internetowej-oddział, infolinia, bankomat
mBankAby zmienić Pin w mBanku po zalogowaniu wybierz: „Finanse” –>”karty” wchodzimy na wybraną kartę i w szczegółach mamy „numer PIN” -> „zmień”Dla aplikacji mobilnej: „Finanse” –>”karty” przy wybranej karcie „więcej”  „Zmień PIN-oddział, infolinia, bankomat
PEKAO BankPo zalogowaniu się do bankowości internetowej PEKAO na pulpicie wybieramy kartę i klikami „zmień PIN”Na pulpicie rozwijamy sekcje „karty” przy wybranej pozycji klikamy „zmień PIN”-oddział, infolinia, bankomat
PKO BPPo zalogowaniu się do serwisu internetowego PKO BP wybierz: „Moje Produkty” –>”karty”, następnie przy wybranej karcie „szczegóły i zarządzanie” –. „nadaj PIN”W aplikacji: „moje produkty” –> „karty” dla wybranej karty klikamy trzy kropki w górnym rogu i „nadaj PIN”-oddział, infolinia, bankomat
Santander Bank PolskaW przypadku Santander’a wchodzimy w „Finanse” –> „karty” i przy wybranej karcie klikami „więcej”, na liście znajduję się przycisk „Pin do karty”.W aplikacji zaraz po zalogowaniu w sekcji karty, klikamy wybrany produkt, „opcje” i „zmień PIN do karty”-oddział, infolinia, bankomat
REVOLUTbrak kanału dostępuW aplikacji na stronie głównej, zakładka karty, klikamy wybraną kartę, następnie Ustawienia, pokaż PIN Aplikacja mobilna

Co zrobić, gdy zapomnimy PIN-u do karty? Czy da się go odzyskać?

Robimy duże zakupy w supermarkecie. Kasjer skasował już wszystkie produkty i podaje kwotę do zapłaty. Uprzedzamy, że zapłacimy kartą. Przykładamy „plastik” do terminala… i pustka w głowie – nie pamiętamy PIN-u. Ludzie w kolejce się niecierpliwią. Dochodzi stres i poczucie wstydu. Taki scenariusz to chyba jedna z największych obaw użytkowników kart. Co zrobić?

Oczywiście możemy wpisać najbardziej prawdopodobny ciąg cyfr. Jeśli druga próba się nie uda, lepiej zrezygnować z tego sposobu płatności, ponieważ bank ze względów bezpieczeństwa zablokuje kartę po 3 lub 5 (w zależności od instytucji) błędnym kodzie.

O ile to możliwe najlepiej wybrać inną metodę płatności, np. Płatność mobilna, BLIK, czy gotówkę. A jeśli nasza karta płatnicza ma funkcję zbliżeniową, możemy także poprosić sprzedawcę, by „rozbił” rachunek na kwoty do 100 zł. Wtedy nie trzeba będzie wpisywać PIN-u (dla 1-2 transakcji, przy kolejnych jest ryzyko iż zostaniemy poproszeni o kod PIN). Dodatkowo polecamy zapoznanie się z naszym poradnikiem – jak wypłacić pieniądze z konta. Może to być dobre rozwiązanie dla ewentualnego problemu

Nawet jeśli zakupy zostały opłacone, nie rozwiązuje to problemu z zapomnianym PIN-em. Niestety, nie da się odzyskać starego kodu. Musimy nadać nowy.

Jak chronić PIN do karty?

Po takiej przygodzie zaczynamy zastanawiać się, jak uniknąć podobnej sytuacji. Być może kusi nas, by zapisać nowy PIN i nosić taką „przypominajkę” przy sobie, np. w portfelu lub w telefonie. Nie jest to, jednak najrozsądniejsze rozwiązanie. Jeśli złodziej ukradnie portfel, będzie miał ułatwione zadanie, a co za tym idzie – prostą drogę do naszych oszczędności.

Lepiej, komponując nowy numer, wymyślić taki ciąg cyfr, który będzie łączył się z jakimś ważnym wydarzeniem, osobą, czy wspomnieniem. Wówczas łatwiej będzie go zapamiętać i odtworzyć. Nie warto jednak tworzyć PIN-u z naszej daty urodzin, ponieważ właśnie ona będzie pierwszym tropem złodzieja.

Pamiętajmy, że kod PIN powinien być znany tylko właścicielowi karty i to on jest odpowiedzialny za jego ochronę. Wpisując go w bankomacie lub na terminalu, warto osłaniać klawiaturę ręką. A jeśli podejrzewamy, że ktoś mógł podejrzeć nasz PIN, lepiej go zmienić. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nieuprawiony nie zrobi z niego użytku.

Co ciekawe część klientów w ogóle rezygnuje z kart płatniczych na rzecz nowoczesnych form płatności. W takim przypadku nie mamy problemu z ewentualnym pinem. Ale czy można całkowicie zrezygnować z karty płatniczej do konta bankowego? Taką opcje weryfikujemy w osobnym artykule.

Jak sprawdzić swój kod PIN do karty?

Niektóre banki narzucają kod PIN i przesyłają go pocztą. W takiej sytuacji, by go sprawdzić, można wrócić do otrzymanego listu. Najczęściej, jednak po otrzymaniu karty trzeba samodzielnie ustalić PIN, np. w bankowości elektronicznej. Wtedy nie da się go sprawdzić. Jeśli go nie pamiętamy, musimy ustalić nowy kod.

Co, jeśli ktoś zna mój PIN?

PIN powinien znać tylko użytkownik karty. Jeśli podejrzewamy, że ktoś podejrzał nasz kod, należy ze względów bezpieczeństwa jak najszybciej go zmienić.

Jak zmienić kod PIN do karty bankomatowej?

Kod PIN zmienimy: w bankowości elektronicznej lub mobilnej, w serwisie telefonicznym, w bankomacie lub osobiście w placówce. Dostępność wymienionych sposobów może różnić się w zależności od banku.

Ile się czeka na nowy PIN do karty?

Jeśli nowy PIN do karty ma przyjść pocztą czas oczekiwania to nawet kilka tygodni. Dlatego lepiej wybrać inne metody zmiany PIN-u, np. bankowość elektroniczną, czy infolinię. Wówczas nowy kod dostajemy od ręki.

Jak zmienić kod PIN, nie znając starego?

By zmienić PIN w bankowości mobilnej, elektronicznej, na infolinii, albo w placówce banku nie trzeba znać starego kodu. Jedyną metodą wymagającą znajomości aktualnego numeru jest zmiana PIN-u w bankomacie.

Czy można zmienić pin do karty?

Tak, jak najbardziej taka zmiana jest możliwa. W zależności od banku, zmiana pinu jest możliwa w bankowości internetowej, aplikacji mobilnej, w bankomacie, w oddziale lub na infolinii. Sposobów jest przynajmniej kilka.

ile cyfr ma pin do karty?

Standardowy PIN składa się z 4 cyfrowego unikalnego kodu. Zabezpiecza on kartę przed nieautoryzowanym użyciem do płatności stacjonarnych czy wypłat z bankomatu.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
4.3/5 (Ilość ocen: 9)
Autor artykułu
Z wykształcenia finansista. Posiada wieloletnie doświadczenie w instytucjach finansowych i bankach. Czuwa nad merytorycznymi aspektami artykułów. Potrafi w jasny i prosty sposób wyjaśnić nawet zawiłe aspekty świata finansów. Na bieżąco śledzi nowości w świecie Fintechów i podpowiada jak najlepiej wykorzystywać funkcje poszczególnych z nich. Lubi Podróże, zainteresowany jest światem inwestycji i jest pasjonatem Lotnictwa.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *