Każda strona wymagająca zalogowania to zazwyczaj nowe ciągi znaków, które trzeba zakodować w pamięci. Nic dziwnego, że czasem o czymś zapomnimy. Odzyskanie hasła do konta w sklepie online lub do poczty e-mail to kwestia paru minut. Gorzej, jeśli zapomnimy danych do logowania w bankowości elektronicznej. Pilny przelew i luka w pamięci to słabe połączenie. Co robić w tej sytuacji, gdy nie pamiętam loginu do banku? Czy da się szybko zresetować hasło w banku? Sprawdzamy
Obecnie, by wykonać przelew, nie trzeba odwiedzać banku czy poczty. Wystarczy dostęp do Internetu i środki na rachunku. Możemy to zrobić szybko i wygodnie w domowym zaciszu. Nic więc dziwnego, że popularność bankowości internetowej i mobilnej stale rośnie.
Prawie 23 milionów klientów w Polsce aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej. Należy dodać, że wliczają się w to konta wspólne, a niektóre osoby mają po kilka ROR-ów. Bankowość mobilną użytkuję ponad 21,7 mln Polaków. Te liczby cały czas rosną, a same dane pochodzą z raportów Netb@nk na 4 kwartał 2023 od ZBP.
Każda z tych osób może łatwo sprawdzić saldo na koncie, doładować telefon, czy zlecić przelew. Wszystkie te czynności wymagają zalogowania się do serwisu internetowego banku lub aplikacji mobilnej. Poniżej udzielamy kilku wskazówek, jak postępować, gdy zapomnimy loginu lub hasła do konta.
Hasło do konta to ciąg cyfr, liter i znaków specjalnych, który sami ustalamy i, który daje nam dostęp do serwisu internetowego danego banku. Tylko my powinniśmy znać tę kompozycję. Po wpisaniu hasła w odpowiednie pole, system je sprawdza i szyfruje znaki.
W większości banków hasło może/musi składać się z ciągu cyfr, liter i znaków specjalnych. Chociaż zdarzają się pewne wyjątki od tej reguły, przykładowo w przypadku Millennium Banku hasłem będzie jedynie ciąg cyfr (bez liter). Wymogi co do długości hasła czy zawarcia znaków specjalnych oraz minimalnej ilości liter zależą od wybranego banku i mogą się różnic.
Co ciekawe nawet bank nie wie, jak ono wygląda, dlatego zresetowanie kodu dostępu wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku odzyskiwania loginu. Celowo napisaliśmy „zresetowanie”, ponieważ jeśli nie pamiętamy, jak brzmi nasze hasło (bank także nie ma takich danych), konieczne będzie ustalenie nowego.
Najpewniejszym sposobem na zmianę hasła jest wizyta w placówce banku. Konieczne będzie okazanie dowodu osobistego. Pracownik banku zresetuje hasło i poinstruuje nas, co zrobić, by ustalić nowe. W razie potrzeby pomoże przejść przez ten proces.
W większości instytucji finansowych zrobimy to także na infolinii lub przez Internet (np.: Santander Bank Polska, Velo Bank, ING Bank Śląski). Wybierając powyższe metody, musimy liczyć się z tym, że najpierw konsultant lub system muszą zweryfikować naszą tożsamość. W zależności od banku należy podać, np. telekod (Credit Agricole), numer klienta, login i ewentualnie odpowiedzieć na pytania bezpieczeństwa.
Następnie na nasz numer telefonu system wysyła tymczasowy kod dostępu. Dzięki niemu możliwe będzie zalogowanie się do swojej bankowości elektronicznej i nadanie nowego hasła. Niektóre instytucje udostępniają działający 7 dni w tygodniu automatyczny serwis telefoniczny, gdzie sami je stworzymy. Jak widać, proces resetowania hasła jest tak zaplanowany, by instytucja finansowa nadal nie mogła go poznać.
Pamiętajmy o aktualizowaniu w banku numeru telefonu. Dzięki temu rozwiążemy problem bez wychodzenia z domu i szybko wykonamy pilny przelew. Jeśli nasze dane nie są aktualne, w pierwszej kolejności konieczna będzie zmiana danych w banku.
Nie w każdej instytucji finansowej musimy wpisać „login”, czasem jest to „numer identyfikacyjny klienta” (NIK), czy „identyfikator”. Tak naprawdę, każde z tych określeń oznacza to samo i ma takie same zadania. Dzięki tym danym system informatyczny identyfikuje użytkownika. W skrócie login = unikatowy identyfikator klienta.
Jak już wiemy, hasło ustalamy sami, a login (zwłaszcza pierwszy) nadaje bank. Zakładając rachunek osobisty lub firmowy, zazwyczaj dostajemy go razem z umową. Jeśli otwieraliśmy konto, wykorzystując przelew aktywacyjny, login możemy otrzymać w przelewie zwrotnym. Zdarza się, że banki rozsyłają go także w SMS-ach startowych.
Między innymi w mBanku i PKO BP możemy zmienić nadany identyfikator i sami ustalić taki, który, np. będzie łatwiejszy do zapamiętania. Ze względów bezpieczeństwa lepiej unikać stosowania wszędzie tego samego loginu i nie udostępniać go innym.
W niektórym bankach (np. Velo Bank i Bank Millennium) zaleca się utworzenie alternatywnego loginu (alias). Zazwyczaj możemy posługiwać się nim na równi, z tym, który narzucił bank.
Otwieramy stronę banku, chcemy się zalogować i pustka w głowie. Nie jesteśmy w stanie przypomnieć sobie loginu. O ile nie zmienialiśmy narzuconego przez bank identyfikatora, można łatwo odświeżyć pamięć. Wystarczy znaleźć umowę, którą podpisywaliśmy podczas otwierania rachunku lub przesyłkę startową. Czasem znajdziemy go także w tytule przelewu zwrotnego.
Gorzej, jeśli jesteśmy, np. na wakacjach lub z innego powodu niemożliwe jest sprawdzenie dokumentów. Wówczas mamy dwa wyjścia. W pierwszej kolejności możemy otworzyć aplikację mobilną i poszukać zakładki z danymi osobowymi. Tam powinien być także login. Niestety, nie we wszystkich bankach to rozwiązanie się sprawdzi. Inne sposoby to wizyta w oddziale lub kontakt z infolinią. Warto aktualizować nasze dane na bieżąco, ponieważ gdy okażą się nieaktualne, dostęp do rachunku może zostać ograniczony i konieczna będzie wizyta w oddziale. W ekstremalnych przypadkach może dojść do blokady rachunku.
Logujemy się do bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej. Pierwsza próba nieudana, druga, trzecia, kolejna i nagle wyskakuje komunikat, że dostęp do konta został zablokowany. Zazwyczaj już po trzecim nieudanym logowaniu, banki dokonują blokady rachunku. Tak jest, np. w Credit Agricole. Choć niekiedy, możemy się pomylić nawet 5 razy (np. w ING Banku Śląskim). Santander Bank Polska uzależnia liczbę dozwolonych prób od rodzaju hasła. W przypadku zwykłego hasła stracimy dostęp już po 3 wpisaniu błędnego klucza, a korzystając z maskowanego – po 5.
Choć utrata możliwości zalogowania się do bankowości, krzyżuje nasze plany i jest frustrująca, takie działanie wynika z dbałości o bezpieczeństwo naszych pieniędzy. System nie wie, czy rzeczywiście to właściciel rachunku zapomniał hasła, czy złodziej właśnie próbuje włamać się na konto.
Odblokowanie dostępu do bankowości internetowej różni się w zależności od banku. Możemy to zrobić:
Zazwyczaj konieczne jest zresetowanie kodu dostępu. Wówczas otrzymamy hasło tymczasowe. Pamiętajmy, że ma ono swój termin ważności, np. 48 godzin. Gdy nie skorzystamy z niego w ustalonym czasie, zalogowanie się z jego użyciem nie będzie możliwe. By uzyskać nowe, będziemy musieli ponownie skontaktować się z bankiem.
Zdarza się, że nasz login jest tak skomplikowany, że za nic w świecie nie jesteśmy w stanie go zapamiętać lub korzystamy z kilku kont i chcemy, by identyfikatory były do siebie podobne. Nie wszystkie instytucje finansowe zezwalają na zmianę nadanego loginu i chcąc nie chcąc musimy się z tym pogodzić. Sprawdźmy, czy w naszym banku stworzymy alias. Jeśli tak, zazwyczaj jest on traktowany na równi ze stałym loginem.
Jeśli bardzo zależy nam na personalizacji identyfikatora, wybierzmy z rankingu kont – bank, który to udostępnia, np. PKO BP, PEKAO, Santander, mBank, BNP Paribas, Millennium, Alior Bank, Citi Handlowy czy Mast Bank. Co ciekawe, zakładając konto w City Handlowym, w ogóle nie dostaniemy loginu. Ustalamy go dopiero po pierwszym zalogowaniu do systemu (wówczas wpisujemy, np. numer konta lub karty).
Zmiana hasła do konta nie tylko jest możliwa, ale nawet konieczna. W wielu serwisach internetowych i aplikacjach mobilnych co jakiś czas wyświetla się komunikat (lub inna forma powiadomienia) przypominający o aktualizacji kodu dostępu. To ważne ze względów bezpieczeństwa.
Hasło zmienimy m.in. w bankowości elektronicznej. Po wpisaniu nowego hasła najczęściej banki wymagają weryfikacji zleconej zmiany, np. poprzez kod SMS lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
W każdym banku obowiązują inne procedury, dlatego przedstawiamy tabel z informacjami, gdzie zmienić albo znaleźć hasło lub login. Sprawdzamy procedury dla kont z naszego rankingu kont bankowych. Poniższa tabela jest posortowana od największego banku.
Bank | Gdzie odzyskam login | Jak odzyskać hasło | Więcej informacji |
PKO BP | Infolinia/oddział | Infolinia/ oddział/ Internet / aplikacja mobilna | Odzyskanie danych |
Peako | Infolinia/oddział lub w aplikacji mobilnej | Infolinia/ oddział/ Internet | Odzyskanie danych |
Santander Bank | Infolinia/oddział | Infolinia/ oddział/ Internet / aplikacja mobilna | Odzyskanie danych |
mBank | Infolinia (mlinia)/oddział | Infolinia/ aplikacja mobilna /Internet | Odzyskanie danych |
ING Bank Śląski | oddział | Infolinia/ Internet | Odzyskanie danych |
BNP Paribas | Infolinia/ oddział/ Internet | Infolinia/ oddział/ Internet | Odzyskanie danych |
Millennium Bank | Infolinia/Oddział/Aplikacja/Internet | Infolinia/ oddział/ Internet | Odzyskanie danych |
Alior Bank | oddzial lub internet (panel logowania na opcje odzyskania CIF) | Infolinia/ oddział/ Internet | Odzyskanie danych |
Citi Handlowy | Internet poprzez panel logowania | Infolinia/ Internet | – |
Velo Bank | Infolinia/oddział oraz Internet | Infolinia/ Internet | Odzyskanie danych |
Credit Agricole | Infolinia/oddział | Infolinia/ oddział | Odzyskanie danych |
Nest Bank | Infolinia/oddział oraz Internet | Infolinia/ Internet | Odzyskanie danych |
Dodatkowo poniżej przedstawiamy bardziej szczegółowe informację dotyczące odzyskania hasła dla powyższych instytucji:
W przypadku loginu do PKO BP, najprościej jest sięgnąć do e-mail’a. Przeszukując skrzynkę powinniśmy szukać tytułu „Potwierdzenie nadania numeru Klienta”. Jeśli skasowaliśmy wiadomość lub nie możemy jej odnaleźć, powinniśmy zadzwonić na infolinie lub skierować się do najbliższego oddziału. W przypadku infolinii do odzyskania loginu PKO BP, konieczne będzie posiadanie hasła do kontaktu z infolinią lub aktywnego narzędzia autoryzacyjnego. Musimy również posiadać dostęp do adresu e-mail, który podaliśmy do kontaktu.
Jeśli nie posiadamy w/w rzeczy, konieczna będzie wizyta w oddziale. Należy pamiętać o zabraniu dowodu osobistego.
Tu sprawa jest łatwiejsza i ścieżek ustalenia nowego hasła mamy więcej. Najszybszą opcją jest odzyskanie/ustalenie nowego hasła na stronie PKO BP lub w aplikacji mobilnej. Po wejściu do wybranego kanału dostępu należy kliknąć „Pomoc w logowaniu” i „odzyskaj hasło” lub w przypadku aplikacji „bezpieczeństwo i dostępy” –> „zmiana hasła do PKO BP”. Następnie postępujemy zgodnie z instrukcją, przy czym konieczny jest dostęp do numeru telefonu (autoryzacja).
Alternatywnie, możemy zadzwonić na infolinię lub wybrać się do oddziału banku.
Login do PEKAO znajdziemy w Karcie Klienta Banku lub umowie, którą podpisaliśmy. Jeśli nie mamy ich pod ręką, są alternatywne sposoby. Tu ważna kwestia, jeśli login zmienialiśmy to ten wpisany na umowie nie będzie aktualny.
Łatwą i szybką opcją sprawdzenia loginu jest aplikacja mobilna Pekao. Aby go sprawdzić wchodzimy do aplikacji PeoPay, wybieramy profil –> „ustawienia” –>”Hasła, numery PIN i Login” a na końcu „Nazwa użytkownika”.
Kolejnym opcją jest kontakt z infolinią banku – 519 222 222. Tam musimy przejść pozytywnie weryfikację i konsultant przekaże nam dane.
Ostatnią deską ratunku jest wizyta w oddziale, na całe szczęście bank posiada pokaźną liczbę placówek w naszym kraju.
W Peako nie musimy korzystać z nadanego przez bank loginu. Ten możemy zmienić np. z poziomu aplikacji mobilnej. Wystarczy wejść do PeoPay, wybieramy profil –> „ustawienia” –>”Hasła, numery PIN i Login” a na końcu „Nazwa użytkownika”. Tam wpisujemy nową nazwę użytkownika i całość zatwierdzamy.
Nic nie szkodzi, najszybszą opcją na odzyskanie hasła będzie strona internetowa banku. W bankowości internetowej PEKAO, na stronie logowania, wybieramy „Pomoc w logowaniu” i „odzyskaj dostęp do PEKAO24”. Następnie postępujemy zgodnie z instrukcją.
Alternatywnie możemy zadzwonić na infolinie lub udać się do oddziału banku.
Tu najszybciej będzie sięgnąć do naszej umowy, tam znajdziemy tzw. NIK. Możliwe, że ustalaliśmy alternatywny – własny login – warto spróbować ze znanym nam loginem.
Niestety to nie jest możliwe. Najszybciej sprawdzimy login kontaktują się z infolinią banku pod nr. 1 9999. Alternatywnie możemy udać się do oddziału. Co ciekawe w aplikacji mobilnej możemy zmienić hasło, o czym poniżej.
Procedura odzyskania hasła w Santander Banku jest prostsza niż loginu. Mamy przynajmniej kilka opcji
Nasz login znajduję się na pakiecie aktywacyjnym, które otrzymaliśmy od banku. Warto sprawdzić czy nie mamy tych danych gdzieś przy umowie.
W aplikacji nie znajdziemy naszego loginu, ale możemy go tam odzyskać. Po zalogowaniu się do aplikacji mobilnej mBanku wybieramy Ustawienia (jak poniżej)
Następnie „Dostęp do banku”
Po wejściu do tej zakładki przy polu internet należy kliknąć „zablokuj” a następnie po zmianie statusu „aktywuj”.
Po tych krokach otrzymamy tymczasowy login (SMSem) i hasło (telefonicznie). Tymi danymi się logujemy, ustalamy nowe hasło i po przejściu procedury zostanie nam przedstawiony nasz oryginalny login.
Nie mamy pakietu aktywacyjnego ani aplikacji mobilnej? Nic nie szkodzi, login możemy odzyskać po kontakcie z infolinią. Po pozytywnej weryfikacji, konsultant na nasz adres email wyśle pakiet aktywacyjny. Przy jego pomocy i hasła SMS resetujemy nasz dostęp.
Alternatywnie możemy pójść do oddziału, proszę pamiętać tylko o dowodzie tożsamości.
Tu mamy kilka sposobów, przy czym 3 z nich się pokrywają z odzyskaniem loginu.
Tu mamy 2 wyjścia – login znajdziemy w zawartej umowie lub jeśli mamy dostęp do aplikacji mobilnej sprawdzimy go w zakładce „moje dane”
Gdy nam 2 powyższe sposoby nie pasują, konieczna będzie wizyta w oddziale.
Odzyskanie hasła czy jego reset jest możliwy z poziomu bankowości internetowej. Wystarczy na stronie logowania wybrać „problemy z logowaniem” i po przejściu na kolejną stronę kliknąć przy kafelku „nie pamiętam hasła” –> „nadaj nowe hasło”.
Inna opcją jest kontakt z infolinią banku.
Nasze dane do logowania powinny być widoczne w umowie, która podpisaliśmy z BNP Paribas.
Oprócz umowy, najprostszą opcją odzyskania loginu jest kliknięcie na stronie logowania „Przypomnienie loginu”. Po pozytywnej weryfikacji otrzymamy te dane. Alternatywnie odzyskanie danych do logowania jest możliwe po kontakcie z infolinią banku lub w ramach wizyty w oddziale.
Hasło do BNP Paribas zresetujemy z poziomu bankowości internetowej, na infolinii lub w oddziale. Czyli te same opcje co dla odzyskania loginu.
Dane do logowania znajdziemy w umowie od banku lub w SMSie aktywacyjnym. To 2 praktycznie najszybsze opcje. Co ciekawe sposobów na odzyskanie MilleKodu jest kilka, jak to zrobić opisujemy poniżej
Przez bankowości internetową – po przejściu do strony logowania, wybieramy „Nie Pamiętam MilleKodu”, klikamy klient indywidualny i postępujemy zgodnie z instrukcją. Konieczne będzie podanie naszego numeru telefony.
W aplikacji mobilnej – po zalogowaniu wybieramy „menu” –> „ustawienia” –>”dane osobowe” i „twój Millekod”. to wszystko.
Ostatnią furtką jest kontakt z infolinią lub wizyta w oddziale.
W tym przypadku mamy 3 sposoby – bankowość internetowa, infolinia oraz placówka banku. Najszybciej będzie skorzystać z opcji „problem z logowaniem” na stronie logowania w bankowości internetowej Millennium.
Ta informacja powinna znajdować się na podpisanej umowie ramowej. Ewentualnie dla osób zakładających konto poprzez przelew weryfikacyjny – CIF znajdziemy w tytule przelewu zwrotnego.
Najszybszą opcją na przypomnienie loginu (CIF) – jest wybranie na stronie logowania „problem z logowaniem” –> „Przypomnij CIF”. Tam po pozytywnej weryfikacji otrzymamy tą informację.
Oczywiście oprócz tego możemy udać się do oddziału gdzie uzyskamy pomoc.
Przywrócenie dostępu do konta jest możliwe z poziomu bankowości internetowej (Pomoc w logowaniu/przywróć dostęp). Oprócz tego możemy skontaktować się z infolinią lub udać się od oddziału.
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że wszędzie wymagają od nas podawania jakichś danych na swój temat. Nie zapominajmy jednak o tym, że niektórych informacji nigdy nie powinno się przekazywać osobom trzecim. Login i hasło do konta zdecydowanie się do nich zaliczają.
Pamiętajmy, że kiedy bank sam się z nami kontaktuje, nie musi weryfikować naszych danych, a na pewno nie będzie wymagał podania hasła. Jak już wspomnieliśmy, pracownicy banku nie znają naszego kodu dostępu (tylko my wiemy, jak on brzmi). Sam proces resetowania hasła jest tak zaplanowany, by dane były widoczne tylko dla nas.
Jeśli osoba podająca się za doradcę z naszego banku, prosi o podanie wrażliwych danych, prawdopodobnie padliśmy ofiarą vishingu, czyli próbą wyłudzenia poufnych informacji, np. podczas rozmowy telefonicznej. Gdy usłyszymy taką prośbę, najlepiej jak najszybciej zakończyć rozmowę. Warto także powiadomić o tym nasz bank i odpowiednie służby.
By mieć pewność, że rzeczywiście rozmawiamy z pracownikiem banku, możemy ustalić specjalne hasło do kontaktu. Po więcej porad na temat zasad bezpiecznego korzystania z banku zapraszamy do dedykowanego artykułu.
Bez znajomości hasła lub identyfikatora, nie zalogujemy się do serwisu internetowego swojego banku. Co za tym idzie, nie sprawdzimy stanu konta i nie wydamy żadnej dyspozycji. To szczególnie stresujące, zwłaszcza gdy czeka nas pilny przelew. Możemy spróbować metody prób i błędów, jednak pamiętajmy, że w każdym banku po określonej liczbie nieudanych logowań (najczęściej 3-5), dostęp do konta zostanie zablokowany. Wiec gdy nie pamiętam loginu, lepiej go odzyskać i nie blokować konta.
Każdy z tych problemów rozwiążemy w placówce danej instytucji finansowej. W większości banków zrobimy to także przez infolinię, a w niektórych przez Internet. Co istotne, jeśli mamy tylko pełnomocnictwo do rachunku, procedura odzyskania danych może być inna.
Część banków zezwala na personalizację identyfikatora. Wówczas możemy zmienić go na taki, który będzie łatwiej zapamiętać. W przeciwieństwie do loginu zapomnianego hasła nie da się odzyskać. Musimy je zresetować i ustalić nowe.
Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej, kontaktu mailowego lub SMS-owego nigdy nie poprosi nas o podanie hasła. Zawsze należy zachować czujność i nie wierzyć w zapewnienia, że to rutynowa procedura. Najprawdopodobniej rozmawiamy z oszustem, który po jakimś czasie wyczyści nasze konto. Pamiętajmy, że kod dostępu powinniśmy znać tylko my.
FAQ
Tu procedura zależy od wybranej instytucji. Zwykle wśród opcji mamy – oddział banku bądź infolinię. W niektórych przypadkach możemy odzyskać login z poziomu bankowości internetowej (np. BNP, Millennium czy Alior) lub sprawdzić/odzyskać w aplikacji (Millennium czy mBank)
Zwykle na liście dostępnych opcji znajduję się kontakt z infolinią, wizyta w oddziale czy reset hasła z poziomu bankowości internetowej. W wybranych bankach możemy to zrobić również z poziomu aplikacji mobilnej (PKO BP, Santander czy mBank).
Tak, praktyczne we wszystkich największych bankach ta opcja jest dostępna. Odpowiednia procedura najczęściej jest dostępna na stornie logowania do bankowości internetowej. Oprócz tego możemy skontaktować się z infolinią lub w wybranych bankach nadać dostęp poprzez aplikację mobilną (PKO BP, Santander czy mBank).
W zależności od instytucja finansowej, zwykle te dane znajdziemy na umowie o prowadzenie rachunku lub umowie ramowej. Oprócz tego login mógł zostać nam przekazany w pakiecie aktywacyjnym bądź poprzez SMS. Jeśli nie mamy dostępu do tych danych, zawsze możemy skorzystać z alternatywnej drogi i uzyskać login w oddziale, na infolinii czy w niektórych instytucjach z poziomu aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej.
chce tanie odzyskać z zalącznikòw szyfrowanych do mbanku
jak odzyskać login