Zmiana danych w banku – kiedy jest konieczna i jak to zrobić?

1

Ważne momenty w życiu, np. ślub, czy przeprowadzka lub zupełnie niespodziewane sytuacje takie jak kradzież telefonu, czy zgubiona karta SIM niosą za sobą nie tylko cały wachlarz emocji, ale także sporo spraw do załatwienia. Jedną z nich jest zmiana danych w banku. Jest to o tyle ważna, iż jej brak może prowadzić do blokady rachunku. Przykładowo, gdy nasze dane są nieaktualne, odzyskanie loginu czy hasła do bankowości internetowej może nie być możliwe. Sprawdzamy, co da się załatwić zdalnie, a co jedynie osobiście w placówce. Podpowiadamy, jak zmienić nazwisko, adres korespondencyjny i inne informacje w poszczególnych bankach.

Dlaczego warto aktualizować dane w banku?

Mikołaj jest studentem. Na jego konto regularnie wpływa stypendium. Dodatkowo pracuje dorywczo w kawiarni. Jego łączne wpływy to ok. 3 tys. zł. Mikołaj codzienne zakupy robi w supermarkecie. Czasem wychodzi do klubu, kina, czy restauracji i wydaje wówczas nie więcej niż 200 zł. Od czasu do czasu kupuje buty i ubrania w znanych sieciówkach. Mieszkanie opłacają rodzice. Jak na razie udało mu się zaoszczędzić 5 tys. zł.

Nagle bank otrzymuje dyspozycję przelewu wszystkich środków na rachunek we Francji. W tym momencie Mikołaj odbiera telefon z banku. Bank, widząc nietypowe transakcje, chce potwierdzić, czy rzeczywiście stoi za nimi ich klient. Mikołaj zaprzecza, a bank blokuje operację. Okazało się, że chłopak padł ofiarą oszustwa.

Jak widać, banki nie zbierają naszych danych tylko po to, by zasypywać nas ofertami kredytów i różnymi promocjami. Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo naszych pieniędzy. Numer telefonu, dowodu, PESEL, adres, dane osobowe – to wszystko ma pomóc w weryfikacji tożsamości klienta oraz zapewnić skuteczną i szybką komunikację. Właśnie dlatego warto na bieżąco aktualizować dane w banku.

Które dane w banku zmieniamy najczęściej

Przeprowadzka powoduje zmianę adresu zamieszkania, więc w banku trzeba podać nowy adres zarówno zamieszkania, jak i do korespondencji. Przecież nie chcemy, aby przesyłki z banku przychodziły na stary adres, bo wtedy do nas nie dotrą. Kolejne dane, jakie musimy zmienić w banku, to dane dowodu osobistego po jego wymianie, która może nastąpić z kilku powodów. Podstawowy to oczywiście koniec ważności dokumentu, ale dowód musimy zmienić też w sytuacji, gdy zmieniamy nazwisko po ślubie albo, gdy zgubimy dowód. Dawniej, kiedy na dowodzie był adres, jego zmiana była konieczna także przy przeprowadzce. Zmiana numeru telefonu także może się zdarzyć, choć nie jest to już tak częste, jak kiedyś. Kiedy zmieniamy numer, trzeba to zrobić także w banku, zwłaszcza jeśli korzystamy z autoryzacji operacji za pomocą kodów SMS. Powagę zmiany numeru podkreśla też to, że banki poprzez wytyczne KNF wprowadziły nawet ograniczenia w sposobach poinformowania o nowym numerze do autoryzacji.

Co nam grozi za brak zmiany danych w banku

W skrajnych przypadkach możemy czasowo stracić dostęp do rachunku lub nasze konto zostanie czasowo zablokowane. Przykładowo, brak aktualizacji numeru telefonu, uniemożliwi nam logowanie do bankowości oraz zlecanie przelewów itp. Co więcej, brak aktualizacji danych może w skrajnych przypadkach doprowadzić do czasowej blokady rachunku np. jeśli bank nie miał jakiś danych, wysłał żądanie ich aktualizacji, a my się od tego obowiązku uporczywie uchylaliśmy. Więcej o blokadach rachunku przeczytacie w naszym artykule. Z tego powody zalecamy posiadanie konta w więcej niż jednym banku z naszego rankingu kont osobistych.

Zmiana danych w banku – jak można to zrobić?

Niestety, część osób zwleka ze zgłoszeniem nowych danych w banku do momentu, aż okaże się, że nie mogą, np. złożyć wniosku o kredyt, czy po prostu zalogować się do bankowości. Wynika to z przekonania, że każda aktualizacja danych wymaga wizyty w placówce, na co nie zawsze mamy czas, chęci i możliwości. Rzeczywiście czasem nie ma innego wyboru. Warto jednak wiedzieć, że do dyspozycji mamy kilka jeszcze kanałów:

  • infolinia;
  • aplikacja mobilna;
  • bankowość elektroniczna.
zmiana danych w banku, jak zmienić dane w banku

Jak widać, da się zgłosić nowe dane bez wychodzenia z domu. Niestety, nie zawsze i nie wszędzie. Dostępność metod i zakres zmian, jakie da się wprowadzić poszczególnym kanałem, zależy od polityki banku. W jednej instytucji wszystko załatwimy zdalnie, a w drugiej w ten sposób zaktualizujemy jedynie adres korespondencyjny i e-maila.

Przejdźmy więc do szczegółów i sprawdźmy, kiedy da się zmienić dane przez Internet lub telefonicznie, a kiedy trzeba pofatygować się do oddziału.

Jak zmienić adres korespondencyjny w banku?

Przy zakładaniu rachunku zazwyczaj musimy podać kilka rodzajów adresu: zamieszkania, zameldowania i korespondencyjny. Tutaj znaczenie ma, którą informację chcemy zaktualizować. W większości instytucji adres bez problemu da się zmienić przez bankowość internetową. Niestety, nie każdy rodzaj. Najczęściej taka możliwość dotyczy jedynie adresu korespondencyjnego. W przypadku zmiany adresu zamieszkania, większość banków daje możliwość dowolnego poinformowania.

Jak zmienić dane z dowodu?

Chcąc załatwić jakąkolwiek sprawę w placówce banku, np. wypłacić gotówkę, zawnioskować o kredyt, czy założyć lokatę – najpierw trzeba okazać ważny dokument tożsamości. To na jego podstawie bank sprawdza, czy mamy uprawnienia, by zawrzeć umowę lub zlecić daną dyspozycję. Jest on potrzebny już przy zakładaniu rachunku. Bank spisuje wówczas takie dane jak numer i seria dowodu, data wydania oraz data ważności.

Oczywiście, z biegiem czasu z różnych powodów konieczna może być wymiana dowodu. Wówczas najpierw trzeba dopełnić formalności w urzędzie gminy (lub przez Profil Zaufany),  a jak już odbierzemy nowy dokument, należy koniecznie zaktualizować dane w banku. Jeśli tego nie zrobimy, bank ma prawo odmówić realizacji dyspozycji i zablokować nam dostęp do niektórych funkcji, np. płatności kartą.

Jak zmienić dane z dowodu? W zdecydowanej większości banków da się to załatwić przez bankowość internetową, a nawet w aplikacji mobilnej.

Jak zmienić nazwisko w banku?

Aktualizacja nazwiska to kwestia, która dotyczy najczęściej kobiet decydujących się przyjąć nazwisko męża po ślubie lub wrócić do panieńskiego po rozwodzie. Wiąże się to oczywiście z wymianą dowodu osobistego oraz zgłoszeniem zmian w różnych ważnych instytucjach – również w banku.

Niestety, w tym przypadku tylko nieliczne banki umożliwiają modyfikację nazwiska przez Internet. Większość wymaga osobistej wizyty w oddziale.

Zmiana telefonu? Zgubiona karta SIM? Co robić?

Zmieniając numer telefonu, najczęściej myślimy o tym, by nowy podać przede wszystkim swojej rodzinie i znajomym. Często nie zastanawiamy się, jakie dodatkowe konsekwencje niesie za sobą wymiana numeru.

Nieaktualny numer telefonu, zwłaszcza jeśli nie mamy dostępu do poprzedniego, może niemal całkowicie zablokować nam dostęp do rachunku. Jeśli to nasze jedyne narzędzie do autoryzacji to przecież każde logowanie do bankowości, każdy przelew i każda inna dyspozycja wymaga podania kodu SMS.

Właśnie dlatego banki dość restrykcyjnie podchodzą do tej aktualizacji – często jedyne metody to wizyta w placówce lub infolinia. Niektóre instytucje umożliwiają wprowadzenie zmian przez bankowość lub aplikację, pod warunkiem że mamy dostęp do starego numeru lub korzystamy z innych metod autoryzacji, np. mobilnej (PIN do aplikacji). Czasem także, by zweryfikować tożsamość, bank kontaktuje się z klientem.

Jak wygląda zmiana danych osobowych w poszczególnych bankach?

Sprawdźmy teraz, w jaki sposób poszczególne banki umożliwiają zmianę danych.

Santander Bank Polska – jak zmienić nazwisko i inne dane?

W Santander Bank Polska możemy zaktualizować dane przez Santander internet, na infolinii lub w oddziale.

Samodzielnie w serwisie (Ustawienia > Dane > Twoje dane) zmienimy:

  • adres korespondencyjny;
  • dane do dowodu;
  • numer do kontaktu;
  • adres e-mail;
  • nazwisko.

Aktualizacja numeru telefonu do autoryzacji oraz adresu zamieszkania możliwa jest podczas rozmowy wideo lub w oddziale.

Zmiana danych osobowych w PKO BP

Klienci PKO BP w aplikacji IKO (profil > Twoje dane) zaktualizują:

  • dane dokumentu tożsamości;
  • adres e-mail;
  • adres korespondencyjny.

Natomiast w serwisie iPKO (profil > Ustawienia > Twoje dane > Profil i dane) zmodyfikują te same dane, co w aplikacji oraz dodatkowo:

  • adres zamieszkania;
  • numer telefonu.

Oczywiście, wszystkie powyższe informacje klienci PKO BP zaktualizują także na infolinii i w oddziale. Zmiana nazwiska możliwa jest jedynie w oddziale.

Bank Pekao – gdzie zaktualizować dane?

W aplikacji PeoPay (dolne menu > Profil > Moje dane) lub serwisie Pekao24 (imię i nazwisko > Mój profil > Aktualizuj/Zmień) można zmienić:

  • numer telefonu;
  • adres e-mail;
  • dane dowodu osobistego;
  • adres zamieszkania i korespondencyjny.

Nazwisko zaktualizujemy tylko osobiście w oddziale.

BNP Paribas – zmiana danych w banku

Klient BNP Paribas w aplikacji GOmobile zmieni adresy: korespondencyjny, zamieszkania i e-mail. Natomiast w serwisie GOonline użytkownik zmodyfikuje:

  • numer i serię dowodu osobistego;
  • adres korespondencyjny;
  • adres e-mail.

Numer telefonu da się zaktualizować na infolinii i w oddziale. W celu zmiany nazwiska należy udać się do placówki bankowej.

VeloBank – aktualizacja danych

Przez bankowość internetową VeloBanku (Ustawienia > Dane kontaktowe) samodzielnie zmienimy jedynie adresy: zameldowania, korespondencyjny, e-mail.

Natomiast numer telefonu, dane dowodu, czy nazwisko zaktualizujemy w placówce bankowej i/lub na infolinii (podczas połączenia konieczny jest dostęp do aktualnego numeru telefonu i e-maila). 

Alior Bank – jak zmienić dane do dowodu i pozostałe informacje?

W aplikacji mobilnej Alior Banku i na infolinii zaktualizujemy adres oraz dane dowodu osobistego.

W Alior Online da się zmienić samodzielnie niemal wszystkie informacje. By zmodyfikować adresy: zamieszkania, zameldowania, korespondencyjny, e-mail; numer telefonu do kontaktu lub dane dowodu (konieczne może być dołączenie skanu), należy przejść w Ustawienia > Dane osobowe.

Nowe nazwisko wprowadzimy, przechodząc następującą drogę: Moje sprawy > Dyspozycje, opinie i potwierdzenia > Złóż nowy wniosek > Zmiana danych osobowych > Złóż wniosek.  

W bankowości, pod warunkiem że mamy dostęp do poprzedniego numeru, da się zmienić nawet numer telefonu do autoryzacji (Ustawienia > Autoryzacja i bezpieczeństwo > Telefon do kodów autoryzacyjnych).

Oczywiście wszystkie dane można zaktualizować także w oddziale.

Zmiana danych w Banku Millennium

W Millenecie (imię i nazwisko > Ustawienia ogólne > Dane osobowe) lub aplikacji mobilnej (menu > Ustawienia i dane osobowe) można zmienić:

  • adres korespondencyjny;
  • dane dowodu osobistego (dane paszportu wprowadzimy jedynie w oddziale);
  • numer telefonu do kontaktu (numer telefonu do haseł SMS da się zaktualizować na infolinii, jeśli zadzwonimy przez aplikację mobilną lub w oddziale);
  • adres e-mail.

Oczywiście zmiana danych jest darmowe. Nowy adres jest aktualny natychmiast, natomiast dane dowodu osobistego bank musi zatwierdzić. Zazwyczaj trwa to do 24 godzin. Bank informuje klienta o zakończeniu procesu weryfikacji wiadomością, np. SMS-em.

Co ciekawe, Bank Millennium 60 dni przed wygaśnięciem daty ważności dowodu przypomina o konieczności zaktualizowania danych. Jeśli użytkownik nie zrobi tego w ciągu 90 dni, nie będzie mógł realizować transakcji.

ING Bank Śląski – jak zmienić dane osobowe i dane do kontaktu?

Klienci ING Banku Śląskiego w Moim ING zmienią:

  • numer dowodu – wymagane jest zdjęcie dokumentu;
  • adres e-mail;
  • numer telefonu do kontaktu;
  • adres zamieszkania i korespondencyjny;
  • numer telefonu do autoryzacji – pod warunkiem że klient ma dostęp do poprzedniego numeru (bank wysyła 2 SMS-y autoryzacyjne zarówno na stary, jak i nowy numer).

Natomiast, by zmienić nazwisko lub numer telefonu do autoryzacji (jeśli nie posiadamy starego), należy udać się do placówki.

mBank – jak zaktualizować dane?

W mBanku samodzielnie w aplikacji (Ustawienia > Zmień dane osobowe) lub w serwisie (Pomoc > Załatw swoje sprawy > Zmień dane osobowe) zmienimy:

  • adres zamieszkania i korespondencyjny;
  • adres e-mail;
  • nazwisko;
  • dane do dowodu osobistego.

Natomiast numer telefonu zaktualizujemy na mLinii (potrzebny będzie identyfikator i telekod) oraz w oddziale.

Co ważne, mBank wysyła przypomnienie o tym, że dowód traci ważność. Klient może korzystać z funkcji konta jeszcze 30 dni po upływie terminu. Jeśli po tym czasie nie wprowadzi nowych danych, bank blokuje możliwość zlecania przelewów wychodzących i transakcje kartą. Klient odzyskuje dostęp do usług natychmiast po zaktualizowaniu danych.

Bank Pocztowy – gdzie zmienić dane?

Niestety klienci Banku Pocztowego nie zaktualizują danych ani w bankowości internetowej, ani w aplikacji mobilnej. Jedynym sposobem na zdalne załatwienie sprawy jest kontakt z infolinią. W ten sposób można zmodyfikować numer telefonu i adres.

W przypadku zmiany danych dowodu osobistego lub nazwiska należy udać się do oddziału banku albo placówki pocztowej.

Citi Handlowy – jak zaktualizować dane?

W Citi Handlowym wszystkie dane (adres, numer telefonu, dane dowodu osobistego, nazwisko) można zmienić zarówno osobiście w placówce banku, jak i bez wychodzenia z domu przez bankowość internetową lub na infolinii.

Co ważne, do połączenia z konsultantem niezbędny jest dostęp do usługi CitiPhone. Poza tym trzeba pozytywnie przejść weryfikację CitiPhone PIN-em.

Aktualizacja danych w Credit Agricole

W serwisie CA24 eBank (Ustawienia > Twoje dane) oraz aplikacji CA24 Mobile wprowadzimy nowy adres. Numer telefonu do autoryzacji zaktualizujemy w oddziale lub na infolinii.

Natomiast dane dowodu osobistego i nazwisko zmienimy w oddziale lub za pomocą formularza internetowego. Do formularza należy dołączyć zdjęcie lub skan obu stron nowego dokumentu tożsamości, a dyspozycję potwierdzić kodem SMS.

Zmiana danych osobowych w Inteligo

W Inteligo dane można zaktualizować, wysyłając pismo tradycyjną pocztą. Zmienimy tak adres, numer telefonu, nazwisko, dane do dowodu osobistego. Dodatkowo informacje  da się zmodyfikować na infolinii (dane dowodu, adres numer telefonu) i przez bankowość internetową (adres).

Nest Bank – gdzie można zmienić dane?

Klienci Nest Banku niemal wszystkie informacje zaktualizują zdalnie. W aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej da się zmienić:

  • dane dowodu osobistego;
  • adres korespondencyjny;
  • adres zamieszkania;
  • nazwisko;
  • numer telefonu;
  • adres e-mail.

Poza tym użytkownicy mogą modyfikować powyższe dane osobiście w placówce, a numer telefonu także listownie, mailowo i na infolinii.

Toyota Bank – jak wprowadzić nowe dane?

W Toyota Banku aktualizacja większości danych odbywa się przez formularz kontaktowy dostępny na stronie banku w zakładce Kontakt. Zmienimy tak, m.in.: nazwisko, numer telefonu i dane dowodu (należy dołączyć także kopię nowego dowodu).

Dane teleadresowe dodatkowo da się zmodyfikować przez bankowość elektroniczną oraz na infolinii.

Zmiana danych w banku – podsumowanie

Zmianę danych w banku, np. po ślubie lub przeprowadzce często zrzucamy na ostatnie miejsce. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że to przecież nam klientom najbardziej powinno zależeć, aby bank miał aktualne informacje na nasz temat. Nie chodzi tu tylko o to, aby nie stracić dostępu do konta. Dzięki aktualnym danym bank będzie mógł szybko zweryfikować, czy rzeczywiście to my stoimy za jakąś nietypową transakcją i w porę pokrzyżować szyki oszustom.

Właśnie dlatego nie warto zwlekać. Najlepiej wprowadzić zmiany najszybciej jak to możliwe. Zrobimy to oczywiście w oddziale, jednak obecnie sporo danych da się zaktualizować także bez wychodzenia z domu – na infolinii, przez bankowość elektroniczną, a często nawet przez aplikację mobilną. Wystarczy więc kilka kliknięć, by zwiększyć bezpieczeństwo naszych oszczędności.

Kiedy zmienić dane w banku?

Dane w banku najlepiej zaktualizować w najbliższym możliwym terminie po zajściu zmiany. W przypadku wymiany dowodu najczęściej banki czekają jeszcze 30 dni po utracie terminu ważności. Jeśli po tym czasie nie zaktualizujemy danych, bank ma prawo zablokować nam dostęp do niektórych usług (np. transakcji kartowych, przelewów).

Co jest potrzebne do zmiany danych w banku?

By zmienić dane w oddziale, konieczny będzie dokument tożsamości. Również podczas wideorozmowy konsultant może poprosić o okazanie dowodu. Dzwoniąc na infolinię, często niezbędny jest telekod, PIN i/lub identyfikator klienta. Wszystko zależy od wybranej metody, rodzaju informacji oraz procedur, jakie obowiązują w danym banku. Instytucje mogą wymagać kopii lub oryginałów dokumentów, poświadczeń notarialnych, a jeśli aktualizujemy dane przez bankowość internetową – zdjęć lub skanów dokumentów.

Jak długo trwa aktualizacja danych w banku?

To jak długo będzie trwała aktualizacja danych, zależy od wybranej metody. Zazwyczaj nowe dane zaczynają obowiązywać natychmiast po ich wprowadzeniu. Jednak czasem, np. w przypadku danych nowego dowodu osobistego bank potrzebuje czasu na weryfikację informacji.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
4.3/5 (Ilość ocen: 12)
Autor artykułu
Ukończył studia w Szkole Głownej Handlowej. Zawodowo związany z branżą farmaceutyczną od strony finansowej. Pasjonat rynków finansowych, giełdy i inwestycji. Z sukcesami pomnaża prywatne środki na Warszawskim Parkiecie. W Finhack'u dba o aspekt merytoryczny artykułów finansowych i pomaga planować przyszłe treści dla naszych czytelników.
Komentarze
1 komentarz on “Zmiana danych w banku – kiedy jest konieczna i jak to zrobić?”
  1. Problem z aktualizacją dowodu osobistego w banku ing

    witam mój przyjaciel ma problem w banku ING bo wymienił dowód osobisty bo kończyła się ważność! Przyszedł do oddziału z nowym dowodem osobistym pierw
    bank ING twierdził że wina urzędu a potem wina nowego systemu bo nie idzie wpisać 3 imion!Po złożenie reklamacji kazali czekać po upływie ważności konta a sprawa trwa 2 m-ce zablokowane konto teraz! To nie oni to system! Zobaczymy zgłosiłem to do prasy może oni więcej mogą ! Czy wolno tak traktować osobę niepełnosprawną i po 70lat zobaczymy..

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *