Zmiana danych w banku – kiedy jest konieczna i jak to zrobić?

0

W naszym życiu dzieje się wiele rzeczy, które powodują, że zmieniają się nasze dane osobowe. Zmiana stanu cywilnego, miejsca zamieszkania czy dowodu osobistego powoduje, że niezbędne staje się zaktualizowania danych w różnych miejscach, w tym oczywiście w bankach. Kiedy Zmiana danych w banku jest konieczna i jak to zrobić?

Dlaczego trzeba aktualizować dane w bankach?

Aktualne dane w bankach to bardzo ważna rzecz. Banki nie gromadzą informacji o klientach dla własnego widzimisię. Dane kontaktowe i adresowe pozwalają na sprawną i skuteczną komunikację banku z klientem, a poza tym prawidłowe dane osobowe gwarantują klientowi bezpieczeństwo. Banki przeprowadzają weryfikację danych chroniącą przed dostępem nieuprawnionych osób do środków. Zapisy o obowiązku aktualizacji danych przez klientów znajdują się nawet w regulaminach banków. Niekiedy mogą grozić nawet kary finansowe za niedopełnienie tego obowiązku. Ponadto przy nieaktualnych danych może nie być możliwe wykonanie niektórych czynności. Na przykład jeśli zmienimy nazwisko po ślubie, powinniśmy zmienić je też w banku, bo często podanie innego nazwiska przy transakcji niż to, na które założone jest konto może skutkować jej odrzuceniem. Nie można też założyć nowego konta na nowe nazwisko metodą przelewu weryfikacyjnego, jeśli obecne konto założone jest na stare. Nieaktualne dane mogą więc nam przynieść wiele problemów.

Jakie dane musimy najczęściej zmieniać?

Przeprowadzka powoduje zmianę adresu zamieszkania, więc w banku trzeba podać nowy adres zarówno zamieszkania, jak i do korespondencji. Przecież nie chcemy, aby przesyłki z banku przychodziły na stary adres, bo wtedy do nas nie dotrą. Kolejne dane, jakie musimy zmienić w banku, to dane dowodu osobistego po jego wymianie, która może nastąpić z kilku powodów. Podstawowy to oczywiście koniec ważności dokumentu, ale dowód musimy zmienić też w sytuacji, gdy zmieniamy nazwisko po ślubie albo, gdy zgubimy dowód. Dawniej, kiedy na dowodzie był adres, jego zmiana była konieczna także przy przeprowadzce. Zmiana numeru telefonu także może się zdarzyć, choć nie jest to już tak częste, jak kiedyś. Kiedy zmieniamy numer, trzeba to zrobić także w banku, zwłaszcza jeśli korzystamy z autoryzacji operacji za pomocą kodów SMS. Powagę zmiany numeru podkreśla też to, że banki poprzez wytyczne KNF wprowadziły nawet ograniczenia w sposobach poinformowania o nowym numerze do autoryzacji.

Co nam grozi za brak zmiany danych w banku

W skrajnych przypadkach możemy czasowo stracić dostęp do rachunku lub nasze konto zostanie czasowo zablokowane. Przykładowo, brak aktualizacji numeru telefonu, uniemożliwi nam logowanie do bankowości oraz zlecanie przelewów itp. Co więcej, brak aktualizacji danych może w skrajnych przypadkach doprowadzić do czasowej blokady rachunku np. jeśli bank nie miał jakiś danych, wysłał żądanie ich aktualizacji, a my się od tego obowiązku uporczywie uchylaliśmy. Więcej o blokadach rachunku przeczytacie w naszym artykule. Z tego powody zalecamy posiadanie konta w więcej niż jednym banku z naszego rankingu kont osobistych.

Jak możemy zmienić dane w banku?

Istnieją cztery podstawowe sposoby zmiany danych osobowych. Są to metody odpowiadające czterem głównym kanałom umożliwiającym czy to wykonywanie operacji bankowych, zarządzanie środkami czy rozwiązywanie problemów i komunikację z bankiem. Są to oczywiście serwis bankowości elektronicznej, infolinia, aplikacja mobilna oraz rzecz jasna wizyta w oddziale banku. Niestety nie o każdej zmianie danych można poinformować w dowolny sposób. Banki mają ścisłe zasady, według których konkretne dane można zmienić tylko w konkretne sposoby.

W przypadku zmiany adresu zamieszkania, większość banków preferuje każdą metodę poinformowania. Dla numeru telefonu już nie jest to takie oczywiste. W wielu przypadkach niemożliwe jest zgłoszenie nowego numeru poprzez bankowość elektroniczną czy aplikację mobilną. Jeśli już jest to możliwe, to tylko z dodatkową weryfikacją za pomocą kodu SMS, kontaktu ze strony banku, czy PIN-u do aplikacji mobilnej. Ewentualnie można się przełączyć na autoryzację operacji przez aplikację mobilną, o ile bank, w którym mamy konto i z aplikacji którego korzystamy daje taką możliwość.

Dowód osobisty z kolei jest najważniejszym dokumentem identyfikacyjnym, bez którego nie załatwimy niczego osobiście w oddziale banku. Dowód jest niezbędny do potwierdzenia naszych danych podczas zawierania jakichkolwiek umów. Bank może odmówić świadczenia jakichkolwiek usług, jeśli dowód jest nieważny. Warto pamiętać o tym, by wniosek o nowy dowód złożyć najpóźniej w terminie 30 dni przed upływem ważności starego oraz o tym, że możemy to zrobić przez Profil Zaufany, który de facto możemy założyć nawet z poziomu bankowości elektronicznej. Zaktualizowanie danych nowego dowodu w bankowości elektronicznej nie jest takie oczywiste.

Zgłoszenie przez infolinię w wielu przypadkach jest możliwe, ale pamiętajmy, że wtedy trzeba na głos podyktować konsultantowi wszystkie dane, więc należy zrobić to w miejscu, gdzie nikt tego nie usłyszy, a najlepiej w domu. Oczywiście z nowym dowodem możemy pójść też do oddziału i zgłosić go przy okazji załatwiania innej sprawy. Wtedy najpierw pracownik banku zaktualizuje dane dowodu, a później możemy załatwić inną sprawę, z którą przyszliśmy. To dobre rozwiązanie dla osób starszych, które nie korzystają z urządzeń elektronicznych i internetu.

Zmiana nazwiska zaś dotyczy głównie kobiet, które wychodzą za mąż lub chcą wrócić do panieńskiego nazwiska po rozwodzie. W banku nowe nazwisko należy zgłosić, by nie mieć problemów z połączeniem konta bankowego z portfelami internetowymi czy z dokonywaniem transakcji wymagających podania takich samych danych, na jakie założone jest konto. Ponadto zmiana nazwiska oznacza także zmianę dowodu, więc od razu warto zgłosić w banku jedno i drugie. Niestety, o ile dane dowodu dość często zgłosimy przez internet czy aplikację, o tyle zmiana nazwiska często możliwa jest tylko osobiście w oddziale.

 Oczywiście to, co i w jaki sposób możemy zmienić zależy od samych banków, które mają swoje zasady. Poniżej przedstawiamy sposoby zmiany poszczególnych danych w największych bankach w Polsce:

Alior Bank

Adres czy dane dowodu osobistego w Alior Banku możemy zmienić w dowolny sposób. Jednak zmiana numeru telefonu możliwa jest już tylko podczas osobistej wizyty w oddziale banku. Nazwisko zaś można zmienić zarówno w bankowości elektronicznej, jak i w oddziale.

Bank Millennium

Adres w Banku Millennium można zmienić na wszystkie sposoby. Podobnie dane dowodu osobistego czy nazwisko, ale tego już nie można zrobić przez infolinię. Numer telefonu zmienimy jednak już tylko przez infolinię lub wizytę w oddziale.

Bank Pekao

W Banku Pekao adres zmienimy poprzez bankowość elektroniczną, aplikację bankową lub w oddziale. Tak samo zmienimy numer telefonu i dowód osobisty. Nazwisko natomiast można zmienić tylko na wizycie w oddziale.

Bank Pocztowy

To wyjątkowy rodzaj banku, gdzie można załatwić wiele rzeczy w zwykłej placówce pocztowej. Zmianę adresu załatwimy zarówno przez infolinię, jak i oddział czy placówkę pocztową. Podobnie w przypadku zmiany numeru telefonu. Dane dowodu jednak zmienimy już tylko w oddziale lub na poczcie, tak samo, jak nazwisko.

Bank BNP Paribas

Tutaj adres zmienimy w oddziale lub bankowości internetowej, tak samo, jak numer telefonu czy dane dowodu osobistego. Nazwisko jednak zmienić można tylko w oddziale.

Citi Handlowy

W tym banku wszystkie dane zmienimy za pomocą bankowości elektronicznej, przez infolinię lub w oddziale. Jednak zmiana przez infolinię wymaga dostępu do usługi CitiPhone oraz weryfikacji PIN-em CitiPhone.

Credit Agricole

Adres możemy zmienić tutaj zarówno poprzez bankowość internetową, infolinię i oddział. Numer telefonu zmienimy jednak już tylko poprzez infolinię lub oddział. Dane dowodu można zaś w tym banku zmienić za pomocą formularza internetowego udostępnianego klientowi, któremu kończy się ważność dowodu oraz w oddziale. Podobnie można zmienić nazwisko (także istnieje odpowiedni formularz).

Getin Bank

Adres zmienimy w bankowości elektronicznej, za pomocą infolinii lub w oddziale. Numer telefonu już tylko w oddziale lub przez infolinię, podobnie, jak nazwisko. Dane dowodu zaś można zmienić już na wszystkie sposoby, włącznie z aplikacją mobilną.

ING Bank Śląski

W ING adres można zmienić w bankowości elektronicznej, aplikacji mobilnej lub w oddziale. Podobnie z numerem telefonu i danymi dowodu osobistego. Nazwisko jednak można zmienić już tylko w oddziale.

Inteligo

Inteligo jest jedynym bankiem, gdzie można załatwiać formalności za pomocą tradycyjnej poczty. Adres zmienimy tutaj przez infolinię, bankowość internetową oraz właśnie listownie. Telefon i dane dowodu zaś można zmienić listownie oraz poprzez infolinię. Nazwisko zmienimy jednak już tylko listownie.

mBank

Adres i dane dowodu zmienimy w mBanku w dowolny sposób. Numer telefonu zaś tylko przez infolinię lub w oddziale, a nazwisko tylko w oddziale.

Nest Bank

Nest Bank pozwala zmienić wszystkie dane w każdy możliwy sposób. Numer telefonu można zmienić nawet listownie czy mailowo. Dane dowodu i nazwisko zmienimy jednak tylko w bankowości internetowej, aplikacji mobilnej lub w oddziale.

PKO BP

Zarówno adres, jak i telefon czy dane dowodu zmienimy tutaj w bankowości internetowej, przez infolinię lub w oddziale. Nazwisko możemy zmienić jednak już tylko w oddziale.

Santander Bank Polska

Adres zmienimy tutaj w bankowości internetowej, przez wideorozmowę lub w oddziale. Numer telefonu zaś już tylko przez wideorozmowę lub w oddziale. Dane dowodu z kolei tylko w bankowości internetowej lub w oddziale, tak samo, jak nazwisko.

Toyota Bank

Tutaj adres możemy zmienić w bankowości internetowej, poprzez specjalny formularz kontaktowy lub infolinię. Natomiast pozostałe dane zmienimy już tylko poprzez formularz kontaktowy.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
5/5 (Ilość ocen: 1)
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.