Nie ma chyba już osoby, która nie posiadałaby konta bankowego. Nikt dziś już nie trzyma pieniędzy w domu, a transakcje bezgotówkowe i przelewy stały się codziennością. Bez konta bankowego nie może funkcjonować żadna firma. Bez niego niemożliwe byłyby też zakupy przez Internet. W dodatku minęły już nawet czasy, kiedy można było założyć konto tylko podczas osobistej wizyty w banku. Dziś możliwe jest zrobienie tego znacznie szybciej i wygodniej – bez wychodzenia z domu. Wiec jak założyć konto w banku, by wyjść na tym najlepiej?
Niezależnie od tego, jaki sposób założenia konta się wybierze, jego zakładanie składa się z takich samych etapów. Etap 1, to złożenie wniosku o rachunek bankowy. We wniosku należy podać swoje dane osobowe i kontaktowe oraz inne produkty, z których chce się korzystać w ramach konta (karta debetowa, lokata, kredyt, bankowość elektroniczna, limity). Potwierdza się w nim również zapoznanie się z regulaminem banku, tabelą opłat i prowizji oraz wyraża na życzenie banku odpowiednie zgody i składa oświadczenie o rezydencji podatkowej. W drugim etapie bank przygotowuje umowę na podstawie wniosku. Może to być wyłącznie umowa konta lub umowa ramowa w przypadku chęci korzystania przez klienta z innych produktów bankowych. Bank w umowie zobowiązuje się do przechowywania pieniędzy klienta oraz do przeprowadzania przelewów i rozliczeń pieniężnych na jego życzenie. Treść umowy regulują przepisy Ustawy bankowej i Kodeksu Cywilnego, więc umowa niezależnie od banku musi zawierać:
W umowie znajdują się również prawa i obowiązki posiadacza konta oraz banku.
Trzeci etap, to z kolei weryfikacja tożsamości klienta i zatwierdzenie przez niego umowy. Na tym etapie można jeszcze zrezygnować z otwierania konta. Na rezygnację jest 14 dni od podpisania umowy i nie trzeba podawać powodów rezygnacji oraz nie ponosi się żadnych konsekwencji zerwania umowy, która zostaje uznana za niebyłą. Ostatni, czwarty etap, to już aktywacja konta według wskazówek otrzymanych wraz z umową. Wskazówki zawierają dane do pierwszego logowania, po czym można ustawić własne hasło.
Warto pamiętać iż proces zakładania konta może nieco się różnić, gdyż banki często mają własne zasady dotyczące poszczególnych etapów. Różnice mogą pojawić się np. w wymaganych danych osobowych czy czasie wysłania umowy przez bank, bo jeden wyśle ją jeszcze przed przelewem weryfikacyjnym, a inny dopiero po. Wiele też zależy od wybranego sposobu zakładania konta. Różny może być zwłaszcza czas trwania całej procedury. Niektóre sposoby zakładania konta są błyskawiczne, a w przypadku innych może to potrwać kilka dni czy nawet tygodni. Poniżej przedstawiamy 8 podstawowych sposobów zakładania kont bankowych.
Nikt nie lubi konieczności fatygowania się osobiście do banku i stania w kolejce do okienka. Dlatego banki nagminnie oferują możliwość założenia konta przez internet. Ta opcja jest jedną z najbardziej korzystnych, ponieważ mamy możliwość skorzystania z promocji na start. Wybranie tej opcji pozwoli nam zarobić, nawet kilkaset złotych za założenie rachunku i prostą aktywność. Najnowsze i najlepsze promocję można znaleźć w naszym rankingu kont osobistych. Ze względu na wygodę i możliwości ten sposób założenia konta bankowego jest przez nas najbardziej polecany.
Jednym ze sposobów zakładania konta przez internet jest otwarcie go za pośrednictwem kuriera. Polega to na złożeniu wniosku o konto przez internet, a następnie podpisaniu umowy przywiezionej przez kuriera. Wniosek do wypełnienia otworzy się po kliknięciu na stronie wybranego banku opcji typu „Załóż konto”. Należy w nim podać przede wszystkim niezbędne dane osobowe i teleadresowe – imię, nazwisko, PESEL, serię i numer dowodu osobistego, datę jego wydania oraz ważności, imiona rodziców, nazwisko panieńskie matki, adres zamieszkania i do korespondencji, numer telefonu czy adres e-mail. Następnie trzeba jeszcze wybrać produkty i usługi, z których chce się w ramach konta dodatkowo korzystać oraz wybrać limity transakcji, czyli przelewów lub wypłat z bankomatu, dzienne lub miesięczne. Na koniec jeszcze trzeba wybrać sposób zawarcia umowy. W tym przypadku wybiera się kuriera i wysyła wniosek. Pozostaje już tylko czekać na reakcję banku, czyli SMS albo e-mail z terminem wizyty kuriera, a także e-mail z elektroniczną wersją umowy, tabelami opłat czy regulaminem, a także informację o tym, jakie dokumenty trzeba przygotować na wizytę kuriera (dowód, jego kserokopia itp.).
Warto zapoznać się z umową otrzymaną na e-mail, gdyż kurierzy nie mają czasu, by czekać aż się to zrobi w ich obecności. Następnie umowa jeszcze raz zostanie sprawdzona przez bank, a dane klienta zostaną wprowadzone do systemu i zostanie założona tzw. Karta Klienta. Dopiero później bank przesyła wiadomość o aktywacji konta. Niestety jest to czasochłonny proces. Kurier może przyjechać dopiero w ciągu 3-7 dni roboczych, a czasem i więcej. Aktywacja rachunku też może potrwać do 3 dni. Łącznie otwieranie rachunku w ten sposób może potrwać nawet 2 tygodnie.
Znacznie szybszym i wygodniejszym sposobem od pierwszego, jest zakładanie konta poprzez przelew weryfikacyjny. Zaczyna się jak zwykle od wypełnienia wniosku na stronie banku, ale zamiast kuriera należy wybrać opcję przelewu weryfikacyjnego. Następnie bank przesyła dane niezbędne do wykonania takiego przelewu, który wynosi zwykle 1 grosz lub 1 złoty. Pieniądze zostaną zwrócone po założeniu konta. Aby móc skorzystać z tej możliwości, należy mieć już konto w innym banku i to założone z pełną weryfikacją, nie przelewem.
Do tego trzeba pamiętać jeszcze o kilku ważnych sprawach. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, ile ma się czasu na wykonanie przelewu. Czasem trzeba go zrobić niemal natychmiast. Ponadto przelew może być wykonany tylko z indywidualnego rachunku (nie firmowego), na którym dane klienta są identyczne, jak te podane podczas zakładania nowego konta. Należy uważać więc na literówki, zapisy adresu itp. Ponadto pamiętajmy, że jeśli na posiadanym koncie mamy podane dwa imiona, musimy podać oba również we wniosku o nowe. Podobnie w przypadku nazwiska. Jeśli kobieta wyjdzie za mąż i zmieni nazwisko, a poprzednie konto ma założone na panieńskie, nie może zakładać nowego konta na nowe nazwisko. Należy wtedy najpierw zmienić nazwisko na starym koncie albo podać we wniosku o nowe konto stare nazwisko. Niestety nie jest to opcja dla osób zakładających swoje pierwsze konto bankowe.
Tak jak w obu poprzednich sposobach wniosek składa się tutaj przez internet, ale wybierając zawarcie umowy osobiście w oddziale banku. W niektórych przypadkach wyświetli się okienko do wyboru placówki banku, a nawet dnia i godziny wizyty. Po wysłaniu wniosku bank przesyła potwierdzenie o jego przyjęciu i informację, że klient może pojawić się w wybranym dniu w oddziale. Niektóre banki zaś mają opcję ustalenia terminu wizyty w kontakcie z pracownikiem. W umówionym dniu należy stawić się z dowodem osobistym w placówce banku i podpisać umowę. Jeszcze na miejscu można aktywować konto.
Ten sposób pozwala na natychmiastowe otwarcie konta, bez kuriera, wizyt w banku czy przelewów. Trzeba jednak dysponować odpowiednim sprzętem z kamerą i mikrofonem oraz poufną przestrzenią, aby nikt niepowołany nie słyszał rozmowy. Przy wypełnianiu wniosku online wybiera się tym razem opcję „umowa video” i wyraża zgodę na uruchomienie kamery w urządzeniu. Na numer telefonu przychodzi zaś SMS z kodem, który należy podać, by połączyć się z konsultantem. Poprosi on o pokazanie dowodu do kamery i porówna zdjęcie z twarzą klienta oraz sprawdzi zabezpieczenia holograficzne dowodu poprzez prośbę o pokazanie go pod różnym kątem. Następnie otrzymasz kolejny kod do potwierdzenia umowy. Po jego podaniu wystarczy poczekać na akceptację wniosku przez bank oraz wiadomość z danymi do aktywacji konta. Na razie ten sposób oferuje jedynie Nest Bank i Santander Bank Polska.
Tę opcję oferuje na razie tylko bank Millennium. Otwartą bankowość wprowadziła dyrektywa unijna PSD2. Dzięki niej podmioty trzecie, takie jak fintechy czy serwisy płatnicze mogą uzyskać dostęp do konta klienta za jego zgodą. Można mając konto w jednym banku sprawdzić saldo na koncie w drugim, a nawet zrobić przelew. Możliwości otwartej bankowości jest jednak znacznie więcej. Bank Millennium umożliwił zakładanie poprzez nią konta. Jest to szybkie i proste. Przy wypełnianiu wniosku trzeba wybrać metodę podpisania umowy „online”, a później zaznaczyć bank, w którym już ma się konto i zalogować się tam w celu uwierzytelnienia tożsamości. Następnie trzeba wrócić na stronę banku Millennium, zaznaczyć niezbędne zgody i podać kos SMS otrzymany na telefon. Potem dostaje się dane logowania i można aktywować konto.
W przypadku poniższych metod skorzystanie z promocji na start, które prezentujemy w rankingu kont osobistych może nie być możliwe. Chociaż w przypadku zakładania konta przez aplikacje, w niektórych przypadkach skorzystanie z aplikacji mobilnej będzie możliwe. Jednak należy pamiętać, iż w pierwszej kolejności powinniśmy rozpocząć składanie wniosku poprzez kliknięcie w odpowiedni link (np. w rankingu kont osobistych). Jeżeli nie chcemy korzystać z promocji, i wolimy tradycyjne metody, to najlepiej złożyć wizytę w oddziale. Najlepiej w takim przypadku zarezerwować uprzednio wizytę online lub na infolinii banku, pozwoli to zaoszczędzić czas.
Można też złożyć wniosek o konto przez telefon. Podaje się wtedy konsultantowi niezbędne dane, a on wypełnia wniosek. Tutaj także konieczny jest wybór sposobu podpisania umowy. Może to być kurier czy placówka banku. To mało wygodny i czasochłonny sposób, wymagający ustronnego miejsca do rozmowy z konsultantem.
Konto można dziś założyć także na telefonie. Wystarczy pobrać aplikację mobilną banku i zaznaczyć opcję „nie mam konta” albo „załóż konto”. Do wyboru są dwa sposoby – tradycyjne wypełnienie wniosku i wizyta kuriera lub osobista w banku, albo metoda „na selfie”. Wymaga ona dobrze działającej kamerki. Trzeba do niej pokazać dowód, a także zrobić zdjęcia swojej twarzy, jedno an face i dwa profile. Na koniec akceptuje się umowę hasłem otrzymanym w SMS-ie.
Klasyczna metoda zakładania konta wciąż jest wybierana przez osoby starsze, nieobsługujące urządzeń elektronicznych i niechcące korzystać z e-bankowości. Bank Pocztowy umożliwia założenie konta nawet na poczcie. W banku wypełnia się papierowy wniosek, a konto od razu jest aktywowane przez pracownika banku. Można też wypytać doradcę o różne rzeczy.
Wszystkie podane metody mają swoje zalety, ale i wady. W wyborze najlepszej metody pomoże poniższe zestawienie plusów i minusów każdej z nich.
Obecnie, klienci maja wiele różnych metod zakładania rachunku. Z naszych testów wynika, iż zakładanie konta online jest najszybszą metodą. Realny czas poświęcony na wypełnienie wniosku, podpisanie umowy (w wybrany sposób), pierwsze logowanie i aktywacja karty zajmuje od 30 min do maksymalnie 2h (w zależności od wybranej metody podpisania umowy). Przed założeniem rachunku, warto sprawdzić czy ewentualne zamkniecie konta bankowego nie będzie uciążliwe. Jednocześnie polecamy korzystanie z promocji na start podczas zakładania ROR. W końcu zawsze lepiej jest mieć niż niemieć kilku stówek.