Każda strona wymagająca zalogowania to zazwyczaj nowe ciągi znaków, które trzeba zakodować w pamięci. Nic dziwnego, że czasem o czymś zapomnimy. Odzyskanie hasła do konta w sklepie online lub poczty e-mail to kwestia paru minut. Gorzej, jeśli zapomnimy danych do logowania w bankowości elektronicznej. Pilny przelew i luka w pamięci to słabe połączenie. Co robić w tej sytuacji, gdy nie pamiętam loginu? Czy da się szybko zresetować hasło w banku?
Obecnie, by wykonać przelew, nie trzeba odwiedzać banku lub poczty, wystarczy dostęp do Internetu i środki na rachunku. Możemy to zrobić szybko i wygodnie w domowym zaciszu lub z dowolnego miejsca w Polsce i na świecie. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób robi użytek z dostępu do konta z poziomu komputera lub urządzeń mobilnych.
Prawie 20 milionów klientów w Polsce aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej. Należy dodać, że wliczają się w to konta wspólne, a niektóre osoby mają po kilka ROR-ów. Bankowość mobilną wybiera ponad 14,5 mln Polaków.
Każda z tych osób może łatwo sprawdzić saldo na koncie, doładować telefon, czy zlecić przelew. Wszystkie te czynności wymagają zalogowania się do serwisu internetowego banku lub aplikacji mobilnej. Poniżej udzielamy kilku wskazówek, jak postępować, gdy zapomnimy loginu lub hasła do konta.
Hasło do konta to ciąg cyfr, liter i znaków specjalnych, który sami ustalamy i, który daje nam dostęp do serwisu internetowego danego banku. Tylko my powinniśmy znać tę kompozycję. Po wpisaniu hasła w odpowiednie pole, system je sprawdza i szyfruje znaki. Nawet bank nie wie, jak ono wygląda, dlatego zresetowanie kodu dostępu wygląda zupełnie inaczej niż w przypadku odzyskiwania loginu.
Celowo napisaliśmy „zresetowanie”, ponieważ jeśli nie pamiętamy, jak brzmi nasze hasło (bank także nie ma takich danych), konieczne będzie ustalenie nowego.
Najpewniejszym sposobem na zmianę hasła jest wizyta w placówce banku. Konieczne będzie okazanie dowodu osobistego. Pracownik banku zresetuje hasło i poinstruuje nas, co zrobić, by ustalić nowe. W razie potrzeby pomoże przejść przez ten proces.
W większości instytucji finansowych zrobimy to także na infolinii lub przez Internet (np.: Santander Bank Polska, Getin Bank, ING Bank Śląski). Wybierając powyższe metody, musimy liczyć się z tym, że najpierw konsultant lub system muszą zweryfikować naszą tożsamość. W zależności od banku należy podać, np. telekod (Credit Agricole), numer klienta, login.
Następnie na nasz numer telefonu system wysyła tymczasowy kod dostępu. Dzięki niemu możliwe będzie zalogowanie się do swojej bankowości elektronicznej i nadanie nowego hasła. Niektóre instytucje udostępniają działający 7 dni w tygodniu automatyczny serwis telefoniczny, gdzie sami je stworzymy. Jak widać, proces resetowania hasła jest tak zaplanowany, by instytucja finansowa nadal nie mogła go poznać.
Pamiętajmy o aktualizowaniu w banku numeru telefonu. Dzięki temu rozwiążemy problem bez wychodzenia z domu i szybko wykonamy pilny przelew.
Nie w każdej instytucji finansowej musimy wpisać „login”, czasem jest to „numer identyfikacyjny klienta” (NIK), czy „identyfikator”. Tak naprawdę, każde z tych określeń oznacza to samo i ma takie same zadania. Dzięki tym danym system informatyczny identyfikuje użytkownika. W skrócie login = unikatowy identyfikator klienta.
Jak już wiemy, hasło ustalamy sami, a login (zwłaszcza pierwszy) nadaje bank. Zakładając rachunek osobisty lub firmowy, zazwyczaj dostajemy go razem z umową. Jeśli otwieraliśmy konto, wykorzystując przelew aktywacyjny, login możemy otrzymać w przelewie zwrotnym. Zdarza się, że banki rozsyłają go także w SMS-ach startowych.
Między innymi w mBanku i PKO BP możemy zmienić nadany identyfikator i sami ustalić taki, który, np. będzie łatwiejszy do zapamiętania. Ze względów bezpieczeństwa lepiej unikać stosowania wszędzie tego samego loginu i nie udostępniać go innym.
W niektórym bankach (np. Getin Bank i Bank Millennium) zaleca się utworzenie alternatywnego loginu (alias). Zazwyczaj możemy posługiwać się nim na równi, z tym, który narzucił bank.
Otwieramy stronę banku, chcemy się zalogować i pustka w głowie. Nie jesteśmy w stanie przypomnieć sobie loginu. O ile nie zmienialiśmy narzuconego przez bank identyfikatora, można łatwo odświeżyć pamięć. Wystarczy znaleźć umowę, którą podpisywaliśmy podczas otwierania rachunku lub przesyłkę startową. Czasem znajdziemy go także w tytule przelewu zwrotnego.
Gorzej, jeśli jesteśmy, np. na wakacjach lub z innego powodu niemożliwe jest sprawdzenie dokumentów. Wówczas mamy dwa wyjścia. W pierwszej kolejności możemy otworzyć aplikację mobilną i poszukać zakładki z danymi osobowymi. Tam powinien być także login. Niestety, nie we wszystkich bankach to rozwiązanie się sprawdzi. Inne sposoby to wizyta w oddziale lub kontakt z infolinią. Warto aktualizować nasze dane na bieżąco, ponieważ gdy staną się nie aktualne odzyskanie danych do logowania może zostać ograniczone tylko do wizyty w oddziale. W ekstremalnych przypadkach może dojść do blokady rachunku. O zmianie danych w banku pisaliśmy w osobnym artykule.
Logujemy się do bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej. Pierwsza próba nieudana, druga, trzecia, kolejna i nagle wyskakuje komunikat, że dostęp do konta został zablokowany. Zazwyczaj już po trzecim nieudanym logowaniu, banki dokonują blokady rachunku. Tak jest, np. w Credit Agricole. Czasem, np. w ING Banku Śląskim możemy pomylić się 5 razy. W Santander Bank Polska liczba dozwolonych prób uzależniona jest od rodzaju hasła. W przypadku zwykłego hasła stracimy dostęp już po 3 wpisaniu błędnego klucza, a korzystając z maskowanego – po 5.
Choć utrata możliwości zalogowania się do bankowości, krzyżuje nasze plany i jest frustrująca, takie działanie wynika z dbałości o bezpieczeństwo naszych pieniędzy. System nie wie, czy rzeczywiście to właściciel rachunku zapomniał hasła, czy złodziej właśnie próbuje włamać się na konto.
Odblokowanie dostępu do bankowości internetowej różni się w zależności od banku. Możemy to zrobić:
Zazwyczaj konieczne jest zresetowanie kodu dostępu. Wówczas otrzymamy hasło tymczasowe. Pamiętajmy, że ma ono swój termin ważności, np. 30 dni. Gdy nie skorzystamy z niego w ustalonym czasie, zalogowanie się z jego użyciem nie będzie możliwe. By uzyskać nowe, będziemy musieli ponownie skontaktować się z bankiem.
Zdarza się, że nasz login jest tak skomplikowany, że za nic w świecie nie jesteśmy w stanie go zapamiętać lub korzystamy z kilku kont i chcemy, by identyfikatory były do siebie podobne. Nie wszystkie instytucje finansowe zezwalają na zmianę nadanego loginu i chcąc nie chcąc musimy się z tym pogodzić. Sprawdźmy, czy w naszym banku stworzymy alias. Jeśli tak, zazwyczaj jest on traktowany na równi ze stałym loginem.
Jeśli bardzo zależy nam na personalizacji identyfikatora, wybierzmy bank, który to udostępnia, np. w Banku Millennium i mBanku zrobimy to w bankowości elektronicznej. Co ciekawe, zakładając konto w City Handlowym, w ogóle nie dostaniemy loginu. Ustalamy go dopiero po pierwszym zalogowaniu do systemu (wówczas wpisujemy, np. numer konta lub karty).
Zmiana hasła do konta nie tylko jest możliwa, ale nawet konieczna. W wielu serwisach internetowych i aplikacjach mobilnych co jakiś czas wyświetla się komunikat (lub inna forma powiadomienia) przypominający o aktualizacji kodu dostępu. To ważne ze względów bezpieczeństwa.
Zmienimy je w bankowości elektronicznej. Po wpisaniu nowego hasła najczęściej banki wymagają weryfikacji zleconej zmiany, np. poprzez kod SMS lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
W każdym banku obowiązują inne procedury, dlatego przedstawiamy tabel z informacjami, gdzie zmienić albo znaleźć hasło lub login. Sprawdzamy procedury dla kont z naszego rankingu kont bankowych. Poniższa tabela jest posortowana od największego banku.
Bank | Gdzie odzyskam login | Jak odzyskać hasło | Więcej informacji |
PKO BP | Infolinia/oddział | Infolinia/ oddział/ Internet / aplikacja mobilna | Odzyskanie danych |
Peako | Infolinia/oddział lub w aplikacji mobilnej | Infolinia/ oddział/ Internet | Odzyskanie danych |
Santander Bank | Infolinia/oddział | Infolinia/ oddział/ Internet / aplikacja mobilna | Odzyskanie danych |
mBank | Infolinia (mlinia)/oddział | Infolinia/ aplikacja mobilna /Internet | Odzyskanie danych |
ING Bank Śląski | oddział | Infolinia/ Internet | Odzyskanie danych |
BNP Paribas | Infolinia/oddział | Infolinia/ oddział/ Internet | – |
Millennium Bank | Infolinia/oddział lub w aplikacji mobilnej poprzez kontakt | Infolinia/ oddział/ Internet | Odzyskanie danych |
Alior Bank | oddzial lub internet (panel logowania na opcje odzyskania CIF) | Infolinia/ oddział/ Internet | Odzyskanie danych |
Citi Handlowy | Internet poprzez panel logowania | Infolinia/ Internet | – |
Getin Bank | Infolinia/oddział oraz Internet | Infolinia/ Internet | Odzyskanie danych |
Credit Agricole | Infolinia/oddział | Infolinia/ oddział | Odzyskanie danych |
Nest Bank | Infolinia/oddział oraz Internet | Infolinia/ Internet | Odzyskanie danych |
Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że wszędzie wymagają od nas podawania jakichś danych na swój temat. Nie zapominajmy jednak o tym, że niektórych informacji nigdy nie powinno się przekazywać osobom trzecim. Login i hasło do konta zdecydowanie się do nich zaliczają.
Pamiętajmy, że kiedy bank sam się z nami kontaktuje, nie musi weryfikować naszych danych, a na pewno nie będzie wymagał podania hasła. Jak już wspomnieliśmy, pracownicy banku nie znają naszego kodu dostępu (tylko my wiemy, jak on brzmi), a cały proces resetowania hasła jest tak zaplanowany, by również wtedy było to niemożliwe.
Jeśli osoba podająca się za doradcę z naszego banku, prosi o podanie wrażliwych danych, prawdopodobnie padliśmy ofiarą vishingu, czyli próbą wyłudzenia poufnych informacji, np. podczas rozmowy telefonicznej. Gdy usłyszymy taką prośbę, najlepiej jak najszybciej zakończyć rozmowę. Warto także powiadomić o tym nasz bank i odpowiednie służby.
By mieć pewność, że rzeczywiście rozmawiamy z pracownikiem banku, możemy ustalić specjalne hasło do kontaktu.
Bez znajomości hasła lub identyfikatora nie zalogujemy się do serwisu internetowego swojego banku. Co za tym idzie, nie sprawdzimy stanu konta i nie wydamy żadnej dyspozycji. To szczególnie stresujące, zwłaszcza gdy czeka nas pilny przelew. Możemy spróbować metody prób i błędów, jednak pamiętajmy, że w każdym banku po określonej liczbie nieudanych logowań (najczęściej 3-5), dostęp do konta zostanie zablokowany. Wiec gdy nie pamiętam loginu, lepiej go odzyskać i nie blokować konta.
Każdy z tych problemów rozwiążemy w placówce danej instytucji finansowej. W większości banków zrobimy to także przez infolinię, a w niektórych przez Internet.
Część banków zezwala na personalizację identyfikatora. Wówczas możemy zmienić go na taki, który będzie łatwiej zapamiętać. W przeciwieństwie do loginu zapomnianego hasła nie da się odzyskać. Musimy je zresetować i ustalić nowe.
Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej, kontaktu mailowego lub SMS-owego nigdy nie poprosi nas o podanie hasła. Zawsze należy zachować czujność i nie wierzyć w zapewnienia, że to rutynowa procedura. Najprawdopodobniej rozmawiamy z oszustem, który po jakimś czasie wyczyści nasze konto. Pamiętajmy, że kod dostępu powinniśmy znać tylko my.
Procedura odzyskania danych będzie się różnić w zależności, które konto z naszego rankingu kont osobistych posiadamy.