Zawieszenie działalności gospodarczej to okres przejściowy i nie powinien ciągnąć się w nieskończoność. W końcu trzeba podjąć jakąś decyzję – zamknąć firmę, czy dać jej drugą szansę? Jeśli uznamy, że opłaca się wrócić do prowadzenia biznesu, konieczne będzie złożenie wniosku o odwieszenie działalności gospodarczej. Podpowiadamy, gdzie i jak to zrobić.
Działalność firm wpisanych do CEIDG można zawiesić na konkretny okres (minimum 30 dni) lub bezterminowo. Dla spółek wpisanych do KRS maksymalny czas przerwy to 24 miesiące. Zatem jeśli przedsiębiorca we wniosku o zawieszenie działalności wskazał datę jej wznowienia lub minęły 24 miesiące (w przypadku spółek), odwieszenie nastąpi automatycznie.
Natomiast wniosek o wznowienie działalności należy złożyć:
Wniosek o wznowienia działalności można złożyć w dowolnym momencie (jednak nie wcześniej niż przed upływem 30 dni od daty zawieszenia) – przed, po lub w dniu planowanej daty wznowienia. W przypadku spółek wpisanych do KRS data odwieszenia nie może być wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku.
Zatem mamy prawo wrócić do prowadzenia firmy nawet w trakcie miesiąca, jednak najkorzystniej będzie zrobić to z 1 dniem miesiąca. Dzięki temu nie zapłacimy składki zdrowotnej za ten okres.
Wniosek o odwieszenie działalności można złożyć:
W przypadku spółki cywilnej najpierw należy zgłosić się do GUS (Główny Urząd Statystyczny) i urzędu skarbowego, a dopiero potem złożyć wniosek w CEIDG.
Kroki do wykonania są takie same jak w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej. Przechodzimy do odpowiedniej zakładki w CEIDG, a następnie logujemy się przy użyciu ePuap/profilu zaufanego. W pierwszym kroku wybieramy, w czyim imieniu składamy wniosek i której firmy on dotyczy (o ile mieliśmy/mamy podpiętą więcej niż jedną).
W drugim kroku będziemy mieli 2-3 pola do wyboru, i jednym z nich będzie „Chcę odwiesić działność gospodarcza” Niestety nie mamy takiego zdjęci, ale ten proces przeszliśmy. Powinno to wyglądać mniej więcej tak, tyle tylko że zamiast „zawieszenia” będzie tam „odwieszenie”. Po kliknięciu tej opcji wypełniamy datę wznowienia i datę powstania zmiany.
W kolejnych krokach mamy mały quiz, dotyczący ZUS, US czy miejsca kierowania wniosku. Na samym końcu zostaje nam podpisać i wysłać wniosek. To tyle, cała czynność nie powinna zająć więcej niż 5 minut.
Informacja o wznowieniu działalności trafia do ZUS automatycznie po złożeniu wniosku w CEIDG. Nie trzeba zatem składać żadnych dodatkowych dokumentów. ZUS zgłosi płatnika na takich samych zasadach jak przed zawieszeniem. Istnieją, jednak dwa wyjątki, kiedy nie unikniemy kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
Pierwszy z nich związany jest ze zmianami, jakie zaszły w trakcie przerwy. Jeśli w tym czasie: pracowaliśmy na etacie, nabyliśmy prawo do emerytury, zakończył się okres ulgi na start lub tzw. małego ZUS-u albo zmienił się tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń, należy w ciągu 7 dni od daty odwieszenia działalności samodzielnie zarejestrować się w ZUS.
Druga sytuacja dotyczy ubezpieczenia pracowników lub członków rodziny. Automatyczne zgłoszenie działa jedynie w przypadku przedsiębiorcy. Dlatego jeśli po wznowieniu działalności ponownie chcemy zatrudnić pracowników lub zarejestrować członków rodziny, należy złożyć w ZUS odpowiednie formularze:
W zależności od liczby osób, za które rozliczamy składki, dokumenty można przekazać:
Powrót do prowadzenia biznesu to także powrót obowiązków podatkowych. Informacja o wznowieniu działalności jest przekazywana automatycznie po złożeniu wniosku w CEIDG do właściwego urzędu skarbowego. Rozliczenia następują na takich samych zasadach, jak przed zawieszeniem.
W przypadku skali podatkowej lub stawki liniowej:
Przedsiębiorcy rozliczający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych po wznowieniu działalności muszą uwzględnić przychody powstałe podczas zawieszenia i rozliczyć się z urzędem skarbowym. W zależności od trybu rozliczeń należy to zrobić do 20 dnia miesiąca lub do 20 dnia następującego po kwartale, w którym działalność została odwieszona.
W czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca zazwyczaj nie musi rozliczać się z podatku VAT (istnieje kilka sytuacji, kiedy jest to konieczne). Wraz ze wznowieniem działalności należy wrócić do składania deklaracji JPK.
Teoretycznie, nawet jeśli po upływie 6 miesięcy od zawieszenia firma została wykreślona z rejestru czynnych podatników VAT, to po wznowieniu działalności ponowny wpis powinien nastąpić automatycznie (bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego). Warto jednak upewnić się, czy rzeczywiście miało to miejsce (zwykle jest z tym problem).
Od dnia odwieszenia działalności należy wrócić do prowadzenia księgowości na takich samych zasadach jak przed zawieszeniem. W przypadku ewidencji przychodów przy ryczałcie lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów nową księgę zakładamy tylko w dwóch sytuacjach:
Jeśli prowadzimy pełną księgowość, nowe księgi należy otworzyć, jeśli:
Jak widać, większość spraw załatwiana jest automatycznie i po aktualizacji wpisu w CEIDG (tj. najczęściej w ciągu jednego dnia roboczego), można wrócić do prowadzenia biznesu. Istnieje jednak kilka spraw, o których warto pamiętać lub które warto samodzielnie dopilnować.
Odwieszenie działalności jest bezpłatne.
Działalność firmy zarejestrowanej w CEIDG przedsiębiorca ma prawo wznowić wcześniej, później lub w dniu złożenia wniosku. Z datą wsteczną nie można odwiesić spółki wpisanej do KRS.
Najlepszym terminem odwieszenia działalności będzie 1 dzień miesiąca. Wówczas nie zapłacimy składki zdrowotnej za ten miesiąc.
By odwiesić firmę, trzeba złożyć wniosek o wznowienie działalności gospodarczej. Można to zrobić osobiście w urzędzie miasta/gminy, listownie (list polecony) lub elektronicznie.