Udajemy się do sklepu, zakupy skasowane i nadchodzi moment płatności. Po wpisaniu prawidłowego pinu, komunikat na terminalu płatniczym to „transakcja odrzucona”. Kolejne 2 próby i sytuacja się powtarza. W takim momencie pojawia się stres, szczególnie jeśli nie mamy innej karty lub gotówki. Jednocześnie zastanawiamy się nad powodem niepowodzenia tych operacji, przecież pieniądze były na koncie, a sama karta jest aktywna. Własnie dla uniknięcia takich problemów zalecamy dywersyfikację i posiadanie przynajmniej 2 rachunków w rożnych bankach (np. tych z rankingu kont osobistych). Pół biedy jeśli doszło do blokady karty, gorzej jak cały rachunek został zablokowany. W naszym artykule skupimy się na problemie blokady karty, podpowiemy jakie mogą być przyczyny i co wtedy zrobić.
Bank ma prawo zablokować kartę w określonych przypadkach:
Zazwyczaj po dokonaniu takiej blokady, otrzymujemy informacje Push z aplikacji mobilnej (o ile ją posiadamy) lub bank wyśle wiadomość SMS. Jeśli przeoczymy te informację, możemy się nieprzyjemnie zaskoczyć podczas dokonywania płatności. Zazwyczaj odblokowanie samej karty jest proste i szybkie.
Wbrew pozorom, zdarza się to dość często. Poniżej podajemy przykłady sytuacji w której bank sam blokuję kartę. Jest to efekt działania automatycznego systemu, który klasyfikuję wybraną operację jako podejrzaną/potencjalnie nieautoryzowaną.
Oczywiście sytuacji, w któych może nastąpić blokada jest znacznie wiecej, najlepiej podzielcie się w komentarzach waszymi doświadczeniami.
Może mieć miejsce sytuacja, w której bank odczyta naszą transakcje jako nieautoryzowaną (przykłady powyżej). W przypadku takiej blokady najlepiej zadzwonić na infolinię i wyjaśnić sprawę. Zwykłe po potwierdzeniu transakcji na infolinii, realizacja dalszych płatności będzie możliwa. Część instytucji umożliwia samodzielne odblokowanie karty np. w aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej. W tym celu wystarczy przejść do sekcji karty, wybrać odpowiedni produkt i sprawdzić czy nie ma włączonej blokady. Ścieżka dostępu, dla wybranych banków, została opisana w artykule „blokada, a zastrzeżenie karty„
Oprócz przyczyn wymienionych w artykule, w przypadku kart kredytowych, blokada może być spowodowana jeszcze innymi czynnikami. Karta kredytowa jest zawsze połączona z limitem kredytowym udzielanym przez bank na podstawie oceny zdolności kredytowej. Może mieć miejsce sytuacja, w której bank zgodnie z umową wypowie nam ten limit. Przykładowe powody to brak regulacji zobowiązań w terminie (brak spłaty kwoty minimalnej), korzystanie z limitu niezgodnie z przeznaczeniem, istotne pogorszenie sytuacji kredytobiorcy (utrata źródła dochodu).
Dla tego produktu, w przypadku problemów, najlepiej kontaktować się z infolinią banku celem wyjaśnienia sytuacji.
Nie zawsze blokada karty będzie następstwem naszego wniosku/dyspozycji. W pewnych sytuacjach karta debetowa może nie zadziałać ze względu na podejrzenie transakcji typu fraud. Oczywiście powodów odmowy realizacji danej operacji jest więcej od blokady rachunku, poprzez brak środków na koncie, awarie systemów w banku, błędny pin czy zablokowanie pieniędzy na potrzeby innej transakcji. Cześć potencjalnych problemów wykluczymy logując się do aplikacji mobilnej/bankowości internetowej, gdzie sprawdzimy ilość dostępnych środków czy informację o potencjalnej blokadzie karty. Ze względu na mnogość przyczyn, generujących potencjalne problemu, polecamy wszystkim klientom posiadanie przynajmniej 2 rachunków osobistych w polskich bankach. Warto sprawdzić np. propozycji z naszego rankingu kont osobistych. Odpowiednia dywersyfikacja zmniejszy ryzyko braku powodzenia przy dokonywaniu płatności w sklepie czy internecie.
FAQ
Tak, jest to dopuszczalne w sytuacji, gdy instytucja finansowa ma podejrzenie, że dana operacja jest wykonywana bez naszej zgody/autoryzacji (tzw. Fraud, czyli oszustwo). W tym scenariuszu bank może czasowo zablokować produkt do momentu wyjaśnienia sprawy.
Tu oprócz standardowego podejrzenia transakcji typu fraud. Bank może zablokować produkt np. w przypadku wywiedzenia limitu kredytowego. Dlatego w przypadku problemów najlepiej kontaktować się bezpośrednio z bankiem na infolinii.
Najszybciej zrobimy to z poziomu aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej. Wystarczy przejść do odpowiedniej zakładki „Karty”, wybrać produkt i potwierdzić odblokowanie. Alternatywnie możemy zadzwonić na infolinie i przejść całą procedurę z pracownikiem banku.
Nest bank notorycznie blokuje mi dostęp do środków na koncie blokując płatności kartą debetową po wykonaniu paru transakcji, co miesiąc. Uniemożliwiając mi tym samym korzystanie z moich własnych środków.