Dlaczego bank zablokował kartę?

0

Udajemy się do sklepu, zakupy skasowane i nadchodzi moment płatności. Po wpisaniu prawidłowego pinu, komunikat na terminalu płatniczym to „transakcja odrzucona”. Kolejne 2 próby i sytuacja się powtarza. W takim momencie pojawia się stres, szczególnie jeśli nie mamy innej karty lub gotówki. Jednocześnie zastanawiamy się nad powodem niepowodzenia tych operacji, przecież pieniądze były na koncie, a sama karta jest aktywna. Własnie dla uniknięcia takich problemów zalecamy dywersyfikację i posiadanie przynajmniej 2 rachunków w rożnych bankach (np. tych z rankingu kont osobistych). Pół biedy jeśli doszło do blokady karty, gorzej jak cały rachunek został zablokowany. W naszym artykule skupimy się na problemie blokady karty, podpowiemy jakie mogą być przyczyny i co wtedy zrobić.

Dlaczego bank zablokował kartę?

Bank ma prawo zablokować kartę w określonych przypadkach:

  • klient przekroczy limit na karcie (dla kart kredytowych)
  • klient nie spłaci przynajmniej minimalnej kwoty w określonym terminie (dla kart kredytowych)
  • klient trzykrotnie wprowadzi błędny PIN
  • płatność zostanie odczytana jako tzw. fraud (nieautoryzowana transakcja przeprowadzona przez osobę trzecią bez zgody i wiedzy użytkownika).

Zazwyczaj po dokonaniu takiej blokady, otrzymujemy informacje Push z aplikacji mobilnej (o ile ją posiadamy) lub bank wyśle wiadomość SMS. Jeśli przeoczymy te informację, możemy się nieprzyjemnie zaskoczyć podczas dokonywania płatności. Zazwyczaj odblokowanie samej karty jest proste i szybkie.

Karta zablokowana przez bank – przykładowe sytuację

Wbrew pozorom, zdarza się to dość często. Poniżej podajemy przykłady sytuacji w której bank sam blokuję kartę. Jest to efekt działania automatycznego systemu, który klasyfikuję wybraną operację jako podejrzaną/potencjalnie nieautoryzowaną.

  • Millennium bank – jest to ciekawy przypadek. Blokada następuję po dokonaniu co najmniej 6 operacji doładowania telefonu w krótkim czasie (doładowanie na stronie operatora). Co ciekawe nie ma znaczenia, że kwota każdej operacji to np. 5 zł. Jeśli dokonamy 6 takich transakcji w ciągu kilku/kilkunastu minut, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo automatycznej blokady. Oczywiście, nie muszą być to doładowania telefony, wystarczą zapewne inne powtarzające się w krótkim odstępie czasu operację płatnicze. Bez działań po naszej stronie, dalsze płatności nie będą możliwe.
  • Wybrane banki – dokonanie zakupu za granicą w walucie obcej (poza strefą EOG). Przykładowo zakup produktów w sklepie internetowym zlokalizowanym w odległych zakątkach świata np. Brazylia, Chile, Argentyna, Australia itp. Przy dokonaniu takiej płatności, istnieje wysokie prawdopodobieństwo blokady karty lub co najmniej telefonu z banku (celem potwierdzenia tej operacji).
  • Wybrane banki – blokada następuję, gdy bardzo szybko zmienimy lokalizacje geograficzną lub miejsce logowanie do aplikacji mobilnej będzie znacząco odbiegać od miejsca transakcji kartą. Zostanie to odczytane przez system jako podejrzane, a sama karta zablokowana do momentu wyjaśnienie.

Oczywiście sytuacji, w któych może nastąpić blokada jest znacznie wiecej, najlepiej podzielcie się w komentarzach waszymi doświadczeniami.

Bank zablokował mi kartę co robić?

Może mieć miejsce sytuacja, w której bank odczyta naszą transakcje jako nieautoryzowaną (przykłady powyżej). W przypadku takiej blokady najlepiej zadzwonić na infolinię i wyjaśnić sprawę. Zwykłe po potwierdzeniu transakcji na infolinii, realizacja dalszych płatności będzie możliwa. Część instytucji umożliwia samodzielne odblokowanie karty np. w aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej. W tym celu wystarczy przejść do sekcji karty, wybrać odpowiedni produkt i sprawdzić czy nie ma włączonej blokady. Ścieżka dostępu, dla wybranych banków, została opisana w artykule „blokada, a zastrzeżenie karty

Bank zablokował mi kartę kredytową – co robić?

Oprócz przyczyn wymienionych w artykule, w przypadku kart kredytowych, blokada może być spowodowana jeszcze innymi czynnikami. Karta kredytowa jest zawsze połączona z limitem kredytowym udzielanym przez bank na podstawie oceny zdolności kredytowej. Może mieć miejsce sytuacja, w której bank zgodnie z umową wypowie nam ten limit. Przykładowe powody to brak regulacji zobowiązań w terminie (brak spłaty kwoty minimalnej), korzystanie z limitu niezgodnie z przeznaczeniem, istotne pogorszenie sytuacji kredytobiorcy (utrata źródła dochodu).

Dla tego produktu, w przypadku problemów, najlepiej kontaktować się z infolinią banku celem wyjaśnienia sytuacji.

Dlaczego bank zablokował kartę – podsumowanie

Nie zawsze blokada karty będzie następstwem naszego wniosku/dyspozycji. W pewnych sytuacjach karta debetowa może nie zadziałać ze względu na podejrzenie transakcji typu fraud. Oczywiście powodów odmowy realizacji danej operacji jest więcej od blokady rachunku, poprzez brak środków na koncie, awarie systemów w banku, błędny pin czy zablokowanie pieniędzy na potrzeby innej transakcji. Cześć potencjalnych problemów wykluczymy logując się do aplikacji mobilnej/bankowości internetowej, gdzie sprawdzimy ilość dostępnych środków czy informację o potencjalnej blokadzie karty. Ze względu na mnogość przyczyn, generujących potencjalne problemu, polecamy wszystkim klientom posiadanie przynajmniej 2 rachunków osobistych w polskich bankach. Warto sprawdzić np. propozycji z naszego rankingu kont osobistych. Odpowiednia dywersyfikacja zmniejszy ryzyko braku powodzenia przy dokonywaniu płatności w sklepie czy internecie.

FAQ

Czy bank może zablokować mi kartę?

Tak, jest to dopuszczalne w sytuacji, gdy instytucja finansowa ma podejrzenie, że dana operacja jest wykonywana bez naszej zgody/autoryzacji (tzw. Fraud, czyli oszustwo). W tym scenariuszu bank może czasowo zablokować produkt do momentu wyjaśnienia sprawy.

Dlaczego bank zablokował mi kartę kredytową?

Tu oprócz standardowego podejrzenia transakcji typu fraud. Bank może zablokować produkt np. w przypadku wywiedzenia limitu kredytowego. Dlatego w przypadku problemów najlepiej kontaktować się bezpośrednio z bankiem na infolinii.

Jak odblokować kartę?

Najszybciej zrobimy to z poziomu aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej. Wystarczy przejść do odpowiedniej zakładki „Karty”, wybrać produkt i potwierdzić odblokowanie. Alternatywnie możemy zadzwonić na infolinie i przejść całą procedurę z pracownikiem banku.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
5/5 (Ilość ocen: 1)
Autor artykułu
Z wykształcenia finansista. Posiada wieloletnie doświadczenie w instytucjach finansowych i bankach. Czuwa nad merytorycznymi aspektami artykułów. Potrafi w jasny i prosty sposób wyjaśnić nawet zawiłe aspekty świata finansów. Na bieżąco śledzi nowości w świecie Fintechów i podpowiada jak najlepiej wykorzystywać funkcje poszczególnych z nich. Lubi Podróże, zainteresowany jest światem inwestycji i jest pasjonatem Lotnictwa.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *