Nieodłącznym elementem większości formularzy, zarówno tych papierowych, jak i elektronicznych jest rubryka przeznaczona na adres. Z reguły nie mamy problemu z jej uzupełnieniem. Każdy przecież zna swój adres zamieszkania, czy zameldowania i potrafi określić, gdzie chce otrzymać paczkę lub list. Wątpliwości mogą pojawić się, kiedy zostaniemy poproszeni o podanie, co prawda nadal adresu, ale rozliczeniowego. Czym jest adres rozliczeniowy i po co się go podaje? Wyjaśniamy.
Pod pojęciem „adres rozliczeniowy” kryją się dane osobowe i adresowe powiązane z kartą kredytową lub debetową, czy innym instrumentem płatniczym, np. kontem osobistym. Są to przede wszystkim takie informacje jak:
Dodatkowo, jeśli jako metodę płatności wybraliśmy kartę kredytową, czy debetową, system poprosi nas także o wpisanie danych „plastiku”, czyli:
Może zdarzyć się tak, że jedna osoba będzie posługiwała się kilkoma adresami rozliczeniowymi jednocześnie.
Przykład:
Marek ma 3 rachunki w 3 różnych bankach. Zakładając pierwsze konto, podał swój adres zameldowania, przy drugim – adres firmowy, a przy trzecim – adres zamieszkania (jest to adres wynajmowanego mieszkania, w którym aktualnie mieszka). Oznacza to, że w zależności od tego, którym kontem/kartą zechce posłużyć się do realizacji płatności, powinien podać inny adres rozliczeniowy.
Najczęściej jesteśmy proszeni o jego podanie, kiedy realizujemy płatności internetowe (w szczególności dotyczy to transakcji międzynarodowych). Z takim wymaganiem możemy spotkać się, m.in.:
Warto wiedzieć, że niektóre serwisy oczekują wprowadzenia „informacji rozliczeniowych” lub „adresu osobistego”. Jeśli spotkamy się z takimi określeniami, pamiętajmy, że chodzi właśnie o adres rozliczeniowy.
Osoby, które w każdej instytucji podają zawsze ten sam adres, np. zameldowania – adresu rozliczeniowego nie muszą nigdzie szukać. Wystarczy, że w odpowiednie rubryki wpiszą te same informacje, które podają wszędzie.
Zdarza się jednak, że jednocześnie posługujemy się kilkoma adresami, np. domowym, firmowym, itd. Wówczas zwyczajnie możemy nie mieć pewności, jaki adres będzie przypisany do danego instrumentu płatniczego. W takiej sytuacji wystarczy po prostu zalogować się do bankowości internetowej, bądź aplikacji mobilnej banku obsługującego konto/kartę i przejść do zakładki z informacją o naszych danych osobowych. W każdym banku trzeba przejść nieco inną drogę w zależności od tego, jak zbudowany jest serwis/aplikacja. Dla przykładu w Santander Bank Polska (Santander internet) musimy wejść w Ustawienia, a następnie Twoje dane, a w PKO BP (iPKO) rozwijamy menu widoczne przy inicjałach użytkownika, a następnie Ustawienia > Twoje dane > Profil i dane. Naszym adresem rozliczeniowym będzie ten zanotowany przy adresie zamieszkania. To on pojawi się na danych przelewu bankowego itp.
Dla pozostałych banków z naszego rankingu kont osobistych ścieżka dostępu do tych danych jest bardzo podobna, przykładowo:
Jak widać powyżej, sprawdzenie tej informacji nie powinno być problemem – wystarczy przejść do ustawień lub profilu oraz wybrać kafelek „dane osobowe”. W przypadku identyfikacji błędnych lub nieaktualnych informacji – zalecamy zmianę danych w banku.
Dodatkowo, jeśli jako metodę płatności wybraliśmy kartę kredytową/debetową, to informacje rozliczeniowe obejmują także jej dane. Numer karty i datę ważności znajdziemy na awersie karty. Natomiast trzycyfrowy kod CVV/CVC na jej rewersie. Chociaż są banki, np. Santander Bank Polska, które wszystkie dane „plastiku” umieszczają na rewersie. Więcej o budowie karty płatniczej w dedykowanym artykule.
Musimy podać adres rozliczeniowy, by móc skorzystać z danej usługi. Jeśli pominiemy ten krok, system nie pozwoli przejść dalej, a co za tym idzie, nie sfinalizujemy zakupu, nie powiążemy karty, np. z kontem PayPal itp. Skąd taki wymóg? Powody są co najmniej 2.
Po pierwsze, chodzi o regulacje prawne, m.in. przepisy podatkowe i te dotyczące przetwarzania danych osobowych. W każdym kraju mogą być one inne. Dla przykładu podmioty świadczące swoje usługi na terenie Unii Europejskiej mają obowiązek gromadzić informacje o lokalizacji swoich klientów, by prawidłowo ustalić miejsce transakcji.
Po drugie, zwiększa to bezpieczeństwo transakcji. Dzięki konieczności wprowadzenia tych kilku informacji zmniejsza się ryzyko, że nasze konto lub kartę wykorzysta osoba nieuprawniona. Zatem podaje się go w celu weryfikacji tożsamości klienta.
To bardzo prosta procedura. System danego portalu/sklepu najczęściej „prowadzi nas za rączkę” i nie pozwoli przejść dalej bez podania wymaganych informacji.
Jeśli jesteśmy na etapie realizacji płatności internetowej i system prosi nas o wprowadzenie adresu rozliczeniowego, musimy po prostu uzupełnić wskazane pola, a potem wszystko zatwierdzić.
Przypominamy, że dane powinny być dokładnie takie same jak te, które podaliśmy w banku obsługującym nasze konto i/lub kartę. Gdy system potwierdzi, że wprowadziliśmy poprawne informacje, transakcje zostanie zrealizowania. Jeśli okaże się, że coś się nie zgadza – upewnijmy się, jaki dokładnie adres podaliśmy w banku. Ewentualnie sprawdźmy, czy nie zrobiliśmy „literówki”, a potem spróbujmy jeszcze raz.
Z reguły adres rozliczeniowy jest wymagany tylko przy pierwszej transakcji danym instrumentem płatniczym na portalu, czy w sklepie online. Jednak, gdy zaktualizujemy nasze dane (np. adres zameldowania) w banku, czy otrzymamy nową kartę płatniczą – zmianie ulegnie także nasz adres rozliczeniowy. W takim wypadku musimy go zaktualizować również w sklepach internetowych, w których był wymagany. Najczęściej taka opcja jest dostępna w ustawieniach konta na danym portalu. Jeśli tego nie zrobimy, możemy mieć problem przy realizacji kolejnej płatności.
Tak, jest to bezpieczne. Co więcej, jak wspomnieliśmy wyżej, właśnie przez podanie adresu rozliczeniowego zwiększa się bezpieczeństwo całej transakcji. Nie powinniśmy wiec mieć obaw przed wpisaniem informacji adresowych, czy danych karty. Jednak jest jeden warunek – musimy mieć pewność, że podmiot, który żąda od nas takich informacji oraz sama witryna są godne zaufania.
Dlatego, zanim wprowadzimy jakiekolwiek dane, zwróćmy uwagę na to, jak zbudowany jest adres danej witryny i czy nic nie wzbudza naszych podejrzeń. Poza tym bez względu na to jak bardzo się spieszymy i na jak korzystną „okazję” trafiliśmy, zawsze należy przestrzegać zasad bezpiecznego korzystania z konta bankowego. Warto także wiedzieć, czym są ataki socjotechniczne i jak nie paść ich ofiarą.
Adres rozliczeniowy to nasze dane osobowe i adresowe powiązane z instrumentem płatniczym (kontem bankowym, kartą kredytową/debetową). Może obejmować także dane karty płatniczej.
W miejscu przeznaczonym na adres rozliczeniowy lub informacje rozliczeniowe wpisujemy takie dane jak: imię i nazwisko oraz adres. Wprowadzone informacje muszą być zgodne z tymi, które podaliśmy w banku obsługującym dane konto/kartę. Poza tym, jeśli jako formę płatności wybierzemy kartę płatniczą, będziemy musieli podać także jej numer, datę ważności oraz kod CVV/CVC.
Będą to dokładnie te same dane, jakie podaliśmy w banku przy zakładaniu konta, czy wnioskowaniu o kartę kredytową. W wielu przypadkach jest to po prostu imię i nazwisko, adres zamieszkania/zameldowania danej osoby oraz ewentualnie dane wykorzystywanej do płatności karty. Jednak jeśli na co dzień posługujemy się kilkoma adresami, mamy różne konta i karty, możemy sprawdzić wyciąg karty albo zalogować się do bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej (najczęściej zakładka Ustawienia) i upewnić się, jakie dane przypisane są do konkretnego instrumentu płatniczego.
Nie, adres rozliczeniowy nie obejmuje adresu e-mail. Informacje rozliczeniowe to: imię i nazwisko oraz adres powiązany z wybraną metodą płatności. Niekiedy będą to także dane karty płatniczej (numer karty, data ważności, kod CVV/CVC).
Nie zawsze. Wszystko zależy od tego, jakie informacje podaliśmy w banku, zakładając dane konto/kartę. Jeśli był to adres zameldowania, to rzeczywiście będzie on jednocześnie także naszym adresem rozliczeniowym. Natomiast jeśli podaliśmy inny adres (np. zamieszkania, firmowy), to właśnie on będzie naszym adresem rozliczeniowym. Jeśli 1 osoba ma kilka rachunków i kart, może mieć kilka adresów rozliczeniowych.