Kodami MCC powinny być zainteresowane szczególnie osoby, które korzystają z moneybacku/cashback i różnych promocji bankowych. Właśnie cześć promocji bankowych prezentowanych w porównywarce kont osobistych ma w swoich regulaminach wyłączenia wybranych „miejsc płatności”. Banki określając warunki i wykluczenia danej akcji, często posługują się właśnie kodami MCC. Czym one są i gdzie ich szukać? Odpowiadamy.
Kod MCC (ang. Merchant Category Code)składa się z 4 cyfr i jest przypisywany do każdego sprzedawcy towarów i usług, akceptującego płatności kartą. Pozwala zidentyfikować, w jakiej branży prowadzona jest działalność w miejscu, w którym jest terminal płatniczy.
Listę oznaczeń MCC opracowały największe organizacje kartowe, czyli Visa, MasterCard, American Express i Diners Club. Do każdej branży podporządkowany jest konkretny numer. Oznacza to, że inny kod będzie miał supermarket, a inny studio fotograficzne. Jednak zdarzają się także wyjątki, np. niektóre kody zamiast branży określają konkretną firmę. Dotyczy to w szczególności sieci hotelów i linii lotniczych.
Kody MCC służą przede wszystkim do identyfikacji branży, w jakiej działa dany punkt sprzedaży. Jednak oprócz funkcji informacyjnej znalazły one jeszcze kilka zastosowań.
Kiedy w danym punkcie handlowo-usługowym płacimy kartą, do każdej transakcji przypisywany jest kod MCC. Informacja ta dociera także do banku. Dzięki temu dowiaduje się on nie tylko o tym, ile wydaliśmy, ale także gdzie dokonaliśmy zakupu. Choć dla przeciętnego Kowalskiego dane te wydają się być błahe, to dla banku są niezwykle cenne. Dlaczego?
Gdy długo przebywamy z daną osobą, z czasem bez trudu możemy określić, co lubi jeść, jakie ma hobby, jak lubi spędzać wolny czas, itp. Dzięki temu łatwiej jest kupić, np. trafiony prezent. Podobne informacje zyskują banki, gdy dokonujemy płatności kartą.
Oczywiście pojedyncza transakcja nie powie za dużo o jej właścicielu. Jednak bank, w którym prowadzimy rachunek, ma dostęp do całej historii transakcji. Wie gdzie, ile i jak często kupujemy. Pozwala to określić nasze preferencje zakupowe i zaplanować działania marketingowe.
Dzięki temu banki wiedzą, jakie oferty kierować do danego klienta. Dla przykładu: osoba, która często wydaje duże kwoty, otrzyma propozycję karty kredytowej z wysokim limitem, a zwolennik podróży – ofertę karty wielowalutowej.
Analiza kodów MCC pozwala określić, które sklepy są często odwiedzane i co najczęściej kupują klienci. Umożliwia to lepsze planowanie partnerskich programów rabatowych, czy promocji bankowych. Banki proponują takie nagrody, które w danej grupie docelowej cieszą się wzięciem. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że więcej osób spełni warunki promocji, czyli, np. ściągnie aplikację bankową, założy konto osobiste itp.
Dzięki usłudze moneyback płacąc za zakupy kartą, możemy odzyskać część wydanych pieniędzy (zazwyczaj od 1 do 5% wartości). Musimy jednak spełnić warunki postawione przez bank, np. kupować tylko w określonym sklepie (np. Biedronka) lub tylko wybrane towary (np. paliwo, kosmetyki). W zasadach promocji często można znaleźć także wykluczenia, np. listę wydatków, które nie zostaną objęte zwrotem.
Właśnie na podstawie kodów MCC przypisanych do poszczególnych transakcji bank może sprawdzić, czy przysługuje nam moneyback.
Poniżej prezentujemy wybrane kody MCC dla danych punktów handlowych, usługowych czy usług.
Kod MCC | Kategoria |
---|---|
4225 | Hurtownie |
4829 | Revolut |
5441 | Cukiernie i sklepy cukiernicze |
5462 | Piekarnie |
5541 | Stacje Pali (Orlen, Lotos etc.) |
5661 | sklepy obuwnicze |
5699 | Sklepy z innymi akcesoriami i odzieżą |
5812 | Restauracje, gastronomia |
5942 | Księgarnie |
5192 | Książki, czasopisma, prasa |
7011 | Noclegi – hotele, motele, usługi centralnej rezerwacji (nigdzie indziej nie sklasyfikowane) |
5311 | Domy handlowe |
5499 | Sklepy spożywcze, sklepy pierwszej potrzeby i specjalne |
5999 | Allegro |
od 3000 do 3999 | Linie lotnicze |
od 6000 do 6999 | Instytucje finansowe oraz ubezpieczenia |
6051 | przekazy pieniężne w instytucjach finansowych |
Odpowiedź na to pytanie zaczniemy od informacji, że to przedsiębiorca ma za zadanie dopasować konkretny kod MCC do profilu swojej działalności. O ile jest to zakład fryzjerski, czy osiedlowy sklep spożywczy sprawa wydaje się klarowna. Jednak, jeśli dany sprzedawca działa w kilku różnych branżach, wówczas każdy terminal powinien mieć nadany kod działalności przeważającej. Rodzi to problemy, ponieważ klient nie ma pewności, czy kupując elektronikę, do płatności nie zostanie przypisany, np. kod piekarni.
Wyobraźmy sobie, że przedsiębiorca, który teraz prowadzi sklep spożywczy, wcześniej działał w innej branży, np. miał drogerię i nie zmienił numeru MCC na swoim terminalu. Klient robi zakupy spożywcze i jest pewien, że spełnia warunki promocji, jednak bank nie przyznał mu nagrody. Dlaczego? Ponieważ wszystkie przeprowadzone transakcje miały nadany kod MCC drogerii.
Problemy zdarzają się nie tylko w drobnych punktach handlowo-usługowych, ale także w dużych sieciach handlowych. Przykładem mogą być sklepy, w których istnieje możliwość opłacenia rachunków. Wówczas niektóre terminale mogą mieć inny kod MCC niż pozostałe.
Jeśli chcemy mieć pewność, że dzięki płatnościom kartą w konkretnym punkcie wypełnimy warunki promocji, warto sprawdzać kody MCC. Niestety nie jest to banalnie proste. Takiej informacji nie znajdziemy na potwierdzeniu płatności, a tylko w nielicznych bankach możliwe jest sprawdzenie kodu w historii transakcji. Najłatwiej byłoby zapytać u źródła, czyli w danym punkcie, jednak sprzedawcy nie zawsze wiedzą, o co pytamy.
Rozwiązaniem jest kontakt z bankiem (np. za pomocą infolinii) i uzyskanie danych dotyczących szczegółów transakcji. Dowiemy się, czy sklepy, w których robimy zakupy, mają nadane odpowiednie kody. Najlepiej zrobić to zanim zaczniemy wypełniać warunki danej promocji bankowej lub moneybacku. Dzięki temu mamy pewność, że bank nie odrzuci połowy transakcji i otrzymamy maksymalny wymiar premii.
FAQ
Kod MCC określa, jaka działalność jest prowadzona w punkcie handlowo-usługowym, w którym znajduje się terminal płatniczy. Składa się z 4 cyfr i jest przypisywany do sprzedawcy.
W niektórych bankach możliwe jest sprawdzenie kodu MCC w historii operacji. Wówczas po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej, należy przejść do szczegółów danej transakcji. Jeśli nie ma tam informacji o kodzie MCC, pozostaje kontakt z pracownikiem banku.