Według danych NBP pod koniec 2023 roku w Polsce funkcjonowało ponad 1,3 mln terminali płatniczych. By, każde z tych urządzeń mogło poprawnie obsługiwać płatności bezgotówkowe, potrzebny jest operator płatności. Sprawdźmy, jacy są najwięksi operatorzy terminali płatniczych w Polsce i co oferują.
Operator terminala płatniczego – czym się zajmuje?
Operator terminala, zwany także agentem rozliczeniowym jest pośrednikiem między akceptantem (tj. przedsiębiorą przyjmującym płatności bezgotówkowe) a całą resztą systemu płatniczego. To on dba o to, by środki z transakcji trafiły bezpiecznie z konta klienta na konto akceptanta. Ponadto zajmuje się także sprzedażą, dostawą, instalacją, a także serwisem terminali oraz innych rozwiązań płatniczych.
Najwięksi operatorzy terminali płatniczych w Polsce
Wiemy, jak ważny w procesie obsługi transakcji bezgotówkowych jest operator płatności. Czas sprawdzić, kogo polscy przedsiębiorcy najczęściej wybierają do tej roli.
Otóż według danych poszczególnych operatorów, największe podmioty to:
Operator
Liczba terminali
Przychody ze sprzedaży usług 2023
eService
324,5 tyś
623 mln zł
Fiserv Polska (PolCard)
253 tyś
465 mln zł
Polskie ePłatności
>250 tyś
brak danych
Źródło: opracowanie własne na bazie informacji publikowanych przez wybranych operatorów
Na dalszych miejscach znalazły się Elavon, Pekao, PayTel, Planet Pay czy ING Bank Śląski.
Omówmy teraz pokrótce każdego z powyższych operatorów.
eService
eService to zdecydowany lider na polskim rynku płatności bezgotówkowych. Chwali się także, że jest największym agentem rozliczeniowym w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma nie ujawniła statystyk za 2023 rok. Dostępne są wyłącznie dane z końca 2022 r. Wówczas eService informowało, że obsługuje w Polsce 324,5 tysięcy terminali, a w Europie łącznie 570 tys. Należy więc zakładać, że pod koniec 2023 roku ich liczba była jeszcze wyższa.
Spółka eService posiada ponad 25-letnie doświadczenie w branży. Należy do Global Payments (66% udziałów) i PKO BP (34% udziałów). W 2007 roku jako pierwszy operator w Polsce zaoferował urządzenie umożliwiające akceptację kart zbliżeniowych. Od początku bierze udział w Programie Polska Bezgotówkowa.
W eService znajdziemy terminale stacjonarne i mobilne, a także PIN Pady do systemów kasowych oraz terminal w telefonie (LikePOS). Ten operator posiada dość bogatą ofertę usług dodatkowych na terminalach, m.in.:
doładowania telefonu,
DCC,
karty podarunkowe,
preautoryzacja,
cashback,
usługa Visa Direct, czyli wpłata na kartę,
transakcje MO/TO i MDE,
logowanie kasjerów,
funkcja napiwki,
możliwość rozdzielenia płatności na kilka rachunków.
Ponadto propozycja eService to także: rozwiązania dla e-commerce i m-commerce. Terminale eService dostępne są w ofercie PKO BP.
Fiserv PolCard – najwięksi operatorzy terminali płatniczych w Polsce
PolCard (właścicielem marki jest obecnie Fiserv Polska) zajął 3 miejsce na podium. W 2023 r. obsługiwał w Polsce 253 tys. terminali płatniczych.
PolCard jest obecny na rynku od ponad 30 lat. Właśnie ten operator w 1992 r. uruchomił pierwszy terminal POS w Polsce, a następnie pierwszą krajową kartę płatniczą. Również jako pierwszy przystąpił do Programu Polska Bezgotówkowa.
W 2007 r. spółka PolCard została przejęta przez First Data Polska. A od września 2021 r. w wyniku połączenia First Data Polska S.A. oraz Fiserv Polska sp. z o.o. działa pod nazwą Fiserv Polska S.A.
Oferta tego operatora obejmuje:
terminale mobilne – PAX, Ingenico, Verifone;
terminal stacjonarny z PINpadem – Ingenico;
PINpady kasowe – Ingenico, Verifone;
terminal w telefonie PolCard Go;
rozwiązania samoobsługowe – terminale Ingenico, PAX;
usługi dodatkowe na terminalu, m.in.: cashback, DCC, doładowanie telefonu, karty flotowe, karty przedpłacone, kody QR, wpłata na kartę, logo/reklama na ekranie terminala i wydruku, logowanie kasjerów, multimerchant, funkcja napiwki, płatności MO/TO, preautoryzacja, prezentacja koszyka zakupowego, możliwość integracji z systemem kasowym;
rozwiązania dla e-commerce i usługi dodatkowe.
Z Fiserv Polska (PolCard) współpracuje mBank.
Polskie ePłatności
Na drugim miejscu z liczbą ponad 250 tys. terminali uplasowały się Polskie ePłatności. Spółka została założona w 2010 r. Od 2021 r. jest częścią Grupy Nexi.
Propozycja PeP obejmuje:
terminale mobilne, stacjonarne oraz PIN pady od różnych producentów – Ingenico, PAX, Verifone;
akcesoria do terminali, np. kolorowe etui, folię ochronną;
PeP Loyalty Club.
Ponadto Polskie ePłatności chwalą się najszerszą ofertą usług dodatkowych na terminalu (ponad 20). Na liście znajdziemy zarówno usługi, które można uznać za standardowe (np. DCC, cashback, doładowania telefonu, czy preautoryzacja), jak i takie, którymi wyróżnia się na tle innych operatorów (np. możliwość nadawania i odbierania przesyłek; sprzedaż doładowań energetycznych).
Terminale obsługiwane przez Polskie ePłatności dostępne są w ofercie Alior Banku oraz w ramach Programu Polska Bezgotówkowa.
Elavon
Elavon działa w ponad 30 krajach na całym świecie. Znajduje się w pierwszej piątce dostawców usług płatniczych na świecie. Oferta tego operatora to:
terminale mobilne, stacjonarne i PIN pady od Ingenico;
usługi dodatkowe na terminalu: cashback, doładowania telefonu, preautoryzacja, logo na ekranie terminala i wydrukach, karty podarunkowe, możliwość integracji z kasą fiskalną, DCC;
bramka płatnicza Elavon;
obsługa płatności online i przez telefon;
rozwiązania samoobsługowe.
Terminale od Elavon dostępne są w ofercie Santander Bank Polska i Credit Agricole, a także w ramach Programu Polska Bezgotówkowa.
Pekao
W naszym rankingu terminali płatniczych znajdziecie najciekawsze propozycje banków, które posiadają w ofercie te urządzenia. Warto jednak wiedzieć, że zdecydowana większość banków z naszego ranking współpracuje z zewnętrznymi operatorami. Natomiast Bank Pekao jest zarówno dostawcą terminali, jak i operatorem płatności.
Propozycja Pekao obejmuje:
terminale przenośne PAX;
terminale stacjonarne od Ingenico;
usługi dodatkowe, m.in.: DCC, cashback, preautoryzacja, logo na wydrukach, doładowanie telefonów, transakcje MO/TO, multimerchant, integracja z systemem kasowym;
bramkę płatności Tpay dla sklepu internetowego.
Jak na razie bank nie oferuje softPOS-ów.
Z oferty Pekao można skorzystać także w ramach Programu Polska Bezgotówkowa.
PayTel – najwięksi operatorzy terminali płatniczych w Polsce
PayTel należy do portugalskiej Grupy SIBS, czyli organizacji o zasięgu globalnym, specjalizującej się w świadczeniu rozwiązań płatniczych.
W ofercie tego operatora znajdziemy:
terminale przenośne od Ingenico oraz SmartPOS od NexGo
usługę PayTel Connect – możliwość integracji terminala z kasą fiskalną bezprzewodowo;
usługa płatności BLIK w kasie fiskalnej;
rozwiązania dla e-commerce;
rozwiązania samoobsługowe.
PayTel współpracuje, m.in.: Bankiem Millennium i Nest Bankiem.
Planet Pay
Właścicielem spółki jest polskie przedsiębiorstwo ITCARD S.A.
Oferta Planet Pay obejmuje:
terminale stacjonarne, przenośne oraz PIN Pady od Ingenico i Verifone;
terminal w telefonie POSapp;
rozwiązania samoobsługowe;
usługi dodatkowe, m.in.: preautoryzacja, płatności MO/TO, logo na wydrukach, funkcja napiwki, DCC, cashback, doładowania GSM;
bramka płatnicza dla sklepu internetowego.
Planet Pay bierze udział w Programie Polska Bezgotówkowa. Współpracuje z mBankiem.
ING Bank Śląski
ING to kolejny bank, który nie korzysta ze współpracy z zewnętrznym podmiotem – samodzielnie pełni funkcję operatora. Tak jak wszyscy inni operatorzy w tym zestawieniu, ING także umożliwia nabycie pierwszego urządzenia w ramach Programu Polska Bezgotówkowa.
Na propozycję ING składają się: terminal przenośny oraz aplikacja eTerminal, czyli terminal typu softPOS, a także bramka płatnicza imoje.
Najwięksi operatorzy terminali płatniczych w Polsce – podsumowanie
Przedstawiliśmy ośmiu największych operatorów terminali płatniczych w Polsce. Jednak przy wyborze operatora nie warto kierować się kryterium popularności. Jak widać, oferta poszczególnych agentów rozliczeniowych jest zbliżona, ale nie taka sama, np. nie każdy operator ma w ofercie terminale aplikacyjne. Różny jest także zakres usług dodatkowych oraz – to, co jest chyba najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorcy – czyli koszty i warunki współpracy.
A jeśli stoicie właśnie przed decyzją, jaki terminal płatniczy wybrać, zachęcamy do zapoznania się z artykułami:
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ dla każdej branży odpowiedni może być inny terminal płatniczy. Znaczenie ma rodzaj, rozmiar i specyfika prowadzonej działalności, a także możliwości lokalowe oraz finansowe przedsiębiorcy. Ponadto do wyboru jest nie tylko urządzenie, ale i operator. W podjęciu decyzji pomocny może okazać się nasz ranking terminali – aktualnie (lipiec 2024) na pierwszym miejscu znajduje się oferta terminali od Pekao.
Ile wynosi prowizja od terminala płatniczego?
Na koszt terminala płatniczego składa się miesięczna opłata za dzierżawę – od 25 zł wzwyż – oraz prowizja od transakcji, która w zależności od operatora wynosi od ok. 0,59 do 1 proc.
Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
Ukończył studia w Szkole Głownej Handlowej. Zawodowo związany z branżą farmaceutyczną od strony finansowej. Pasjonat rynków finansowych, giełdy i inwestycji. Z sukcesami pomnaża prywatne środki na Warszawskim Parkiecie. W Finhack'u dba o aspekt merytoryczny artykułów finansowych i pomaga planować przyszłe treści dla naszych czytelników.
Używamy ciasteczek, dzięki którym nasza strona jest dla Ciebie bardziej przyjazna i działa niezawodnie. Pozwalają one również dopasować treści i reklamy do Twoich zainteresowań.
Jeśli się nie zgodzisz, reklamy nadal będą się wyświetlać, ale nie będą dopasowane do Ciebie
Ustawienia ciasteczek
Poniżej możesz sprawdzić, jakie dane zbieramy w ciasteczkach i po co je zbieramy. Nie na wszystkie musisz się zgodzić.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Niezbędne
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Preferencje
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Analityczne
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Marketingowe
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Niesklasyfikowane
Nazwa cookie
TTL
Wygaśnie za
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.