Kradzież pieniędzy z konta bankowego – co robić?

0

Banki robią wszystko, by powierzone im pieniądze były dobrze chronione. I choć niektóre procedury, takie jak: pytania o pochodzenie środków, czy uwierzytelnianie dwuskładnikowe są uciążliwe i po ludzku nas denerwują, to u ich podstaw leży bezpieczeństwo naszych danych i pieniędzy. Ale oszuści także dokładają wszelkich starań, by obejść lub złamać te zabezpieczenia. Niestety, czasem wygrywają ci drudzy. W efekcie po zalogowaniu się do bankowości możemy odkryć kradzież pieniędzy z konta bankowego. Co robić w takiej sytuacji? Czy da się odzyskać utracone środki? Odpowiedzi w artykule poniżej.  

Jak dochodzi do kradzieży pieniędzy z konta bankowego?

Kradzież pieniędzy z konta bankowego z reguły jest następstwem różnych oszustw internetowych (w tym ataków socjotechnicznych). Polegają one głównie na wyłudzeniu poufnych danych i/lub zdobyciu kontroli nad urządzeniem.

Do najbardziej popularnych oszustw należą:

  • Phishing – oszustwo z wykorzystaniem fałszywych SMS-ów, e-maili, czy stron internetowych. Ofiara otrzymuje wiadomość, np. z prośbą o dopłatę drobnej kwoty do paczki, czy z informacją o rzekomym zadłużeniu. W treści znajduje się link prowadzący, np. do fałszywej strony pośrednika płatności, podrobionej strony firmy kurierskiej, Poczty Polskiej itp. Podając tam swoje dane, przekazujemy je przestępcom.
  • Vishing – oszustwo podczas rozmowy telefonicznej. Oszuści mogą podszywać się, np. pod pracowników banku i próbować wyłudzić poufne dane (np. kod CVC/CVV, login i hasło do bankowości internetowej itp.). Przestępcy często stosują tzw. spoofing, czyli podszywają się pod prawdziwe numery telefonów banków lub innych instytucji.
  • Oszustwo, na tzw. zdalny pulpit – przestępcy, często pod pretekstem udzielenia pomocy, nakłaniają ofiarę do zainstalowania oprogramowania do tzw. zdalnego pulpitu. W ten sposób uzyskują dostęp do jej urządzenia. Mogą podejrzeć, np. loginy i hasła do bankowości oraz wykonywać różne czynności na urządzeniu. W tym scenariuszu często do kradzieży dochodzi na oczach ofiary.
  • Wirus komputerowy – możemy go pobrać nieświadomie na swoje urządzenie, instalując oprogramowanie, pliki pochodzące z podejrzanych źródeł.

Warto podkreślić, że cyberprzestępcy często używają kilku metod jednocześnie, np. dzwonią, podając się za pracownika banku i zachęcają do zainstalowania aplikacji do zdalnego dostępu lub kliknięcia linku przesłanego mailem, czy SMS-em. Albo wysyłają alarmującą wiadomość i dodają numer telefonu, pod który należy zadzwonić, by uzyskać pomoc. Tak naprawdę, scenariuszy może być mnóstwo. Przebieg zależy od wyobraźni i kreatywności oszustów, a często także reakcji ofiary.

Kradzież pieniędzy z konta bankowego – co robić?

Niestety, cyberprzestępcy mogą się czaić wszędzie, a na kradzież pieniędzy z konta narażony jest każdy. Zastanówmy się więc, co zrobić, gdy po zalogowaniu się do bankowości zauważymy dziwne transakcje i zorientujemy się, że brakuje pieniędzy. Poniżej kilka wskazówek.

W pierwszej kolejności upewnijmy się, że niespodziewane transakcje to rzeczywiście kradzież, a nie, np. zapomniana subskrypcja, zlecenie stałe, czy polecenie zapłaty.

Jeśli mamy już pewność, że to kradzież – jak najszybciej musimy poinformować bank o zaistniałej sytuacji (przy okazji zablokować konto, karty itp.) W banku składamy także reklamację i prosimy o zwrot środków z nieautoryzowanej transakcji.

Niemal równocześnie zgłaszamy kradzież na policję. Konieczne będzie spisanie protokołu. Policja zapyta o szczegóły zdarzenia, dlatego (oprócz dokumentu tożsamości) warto zabrać ze sobą, np. wydruki z konta bankowego dokumentujące nieautoryzowaną transakcję, screeny wiadomości od przestępców, itp.  

Czy da się odzyskać pieniądze skradzione z konta bankowego?

Tak, pieniądze skradzione z rachunku bankowego można odzyskać, pod warunkiem że posiadacz konta w żadnym stopniu nie przyczynił się do tej kradzieży. Co ciekawe, ofiara nie musi czekać, aż policja dorwie przestępców i aż uda się wyegzekwować środki. To bank ma obowiązek zwrócić je klientowi i to w ciągu 1 dnia roboczego od zgłoszenia kradzieży. Jak to możliwe?

Zacznijmy od przywołania art. 50 ust. 3 ustawy Prawo bankowe. Zobowiązuje on banki do dołożenia szczególnej staranności w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa przechowywania środków pieniężnych. Oznacza to, że w chwili, gdy konsument powierza bankowi swoje pieniądze, to bank odpowiada za ich bezpieczeństwo. Ponadto bank może zrealizować transakcję tylko jeśli płatnik ją autoryzował, tj. świadomie wyraził zgodę na jej wykonanie w sposób przewidziany w umowie.

A kradzież pieniędzy z rachunku to sytuacja, w której w wyniku nieautoryzowanej transakcji dochodzi do utraty pieniędzy. Zatem bank nie zadbał należycie o bezpieczeństwo środków i wykonał zlecenie bez zgody klienta. Dlatego zgodnie z art. 46 ustawy o usługach płatniczych (dalej „u.u.p.”) podmiotem odpowiedzialnym za nieautoryzowane transakcje płatnicze jest bank, a ofiara kradzieży ma prawo domagać się zwrotu skradzionych środków.

Jak odzyskać pieniądze skradzione z rachunku bankowego?

Jak wspomnieliśmy na wstępie, w tym celu należy jak najszybciej złożyć reklamację w banku. Można to zrobić ustnie lub pisemnie w placówce, telefonicznie, mailowo, a nawet listownie (najlepiej wybrać opcję na piśmie). W treści należy opisać sprawę, poprosić o zwrot środków z nieautoryzowanej transakcji płatniczej i podkreślić, że nie mieliśmy wpływu na całą sytuację. Warto także dołączyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa lub inny dokument, który potwierdzi fakt, że zgłosiliśmy kradzież odpowiednim służbom.

W zależności od stopnia zawiłości danej sprawy bank ma od 15 do 60 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jednak zgodnie z przepisami (art. 46 u.u.p.) środki musi zwrócić niezwłocznie, nie później niż do końca dnia roboczego następującego po stwierdzeniu nieautoryzowanej operacji lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia bez względu na toczące się postępowanie reklamacyjne.

Kradzież pieniędzy z konta bankowego – co robić? Czy bank może odmówić zwrotu środków?

Zgodnie z obowiązującym prawem bank ma prawo odmówić zwrotu środków z nieautoryzowanej transakcji płatniczej tylko w dwóch przypadkach:

  1. Konsument występuje o zwrot środków po 13 miesiącach od dnia nieautoryzowanej transakcji płatniczej.
  2. Bank ma uzasadnione podejrzenie, że klient usiłuje go oszukać (tj. próbuje wyłudzić pieniądze) i na piśmie poinformuje o tym odpowiednie organy ścigania.

Powyższe tyczy się wszystkich banków z rankingu kont osobistych. Niestety, banki nie poczuwają się do odpowiedzialności i rzadko dobrowolnie zwracają pieniądze ukradzione przez przestępców. Z reguły reklamacja bankowa to za mało, by odzyskać środki z nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Banki niemal automatycznie je odrzucają. Twierdzą, że transakcja była prawidłowo uwierzytelniona. Przerzucają winę na klientów, ale nie podają konkretnych dowodów (ponieważ z reguły nie mają podstaw, by zarzucać klientom rażące niedbalstwo).

Takie postępowanie jest niezgodne z przepisami – to świadomy „błąd” banku. Jeśli użytkownik zaprzecza, że autoryzował daną transakcję, to dostawca usług płatniczych (o ile nie występują ww. wyjątki) najpierw ma obowiązek zwrócić klientowi skradzioną kwotę. Dopiero potem powinien próbować ustalić, czy użytkownik dopuścił się rażącego niedbalstwa i ewentualnie wystąpić do niego o zwrot zwróconej wcześniej kwoty.

Sam fakt, że system odnotował użycie instrumentu płatniczego (np. karty), a procedura uwierzytelnienia przebiegła prawidłowo (użytkownik wpisał poprawny PIN, login, hasło, kod SMS itp.), nie oznacza, że klient świadomie wyraził zgodę na wykonanie danej operacji. Tylko na tej podstawie bank nie może odmówić zwrotu środków. Ciężko bowiem mówić o rażącym niedbalstwie, jeśli posiadacz rachunku wpisał swoje dane na stronie do złudzenia przypominającej prawdziwą witrynę pośrednika płatności i nie był w stanie od razu zidentyfikować fałszerstwa.

Ale już takie zachowanie jak:

  • noszenie kodu PIN razem z kartą;
  • niezgłoszenie utraty/kradzieży karty płatniczej;
  • podawanie osobom trzecim swoich danych uwierzytelniających (np. login i hasło do bankowości)

nosi znamiona rażącego niedbalstwa.

Warto wiedzieć!

Użytkownikowi, który sam autoryzował zlecenie, a potem temu zaprzeczył i wnioskował o zwrot środków, grozi odpowiedzialność karna.

Bank odmawia zwrotu pieniędzy – co robić?

Jak widać, banki próbują zbywać klientów i wprowadzają ich w błąd. Dlatego nie można poddawać się po otrzymaniu odmownej decyzji reklamacyjnej. Co konkretnie warto zrobić? Jeśli po wykorzystaniu pełnej ścieżki reklamacyjnej nic nie wskóraliśmy, możemy zwrócić się po wsparcie do Rzecznika Finansowego.

Niestety, nawet interwencja Rzecznika Finansowego i próby polubownego załatwienia sprawy, nie zawsze przynoszą oczekiwany rezultat. W takiej sytuacji pozostaje przejść na drogę sądową. Trzeba wówczas złożyć pozew przeciwko bankowi o zwrot środków skradzionych z konta bankowego. Do przygotowania pozwu przydadzą się takie dokumenty jak:

  • reklamacja złożona w banku;
  • odpowiedź banku na reklamację;
  • dowód przeprowadzenia transakcji, w wyniku której doszło do nieautoryzowanej transakcji płatniczej, np. potwierdzenie przelewu, wyciąg z rachunku;
  • wszelkie informacje związane ze sprawą, np. SMS z banku potwierdzający przelew, zapis rozmowy między właścicielem rachunku a oszustami;
  • potwierdzenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.

Choć wizja procesu z bankiem to słabe pocieszenie, mamy także dobre wiadomości. Po pierwsze – sądy często uznają rację konsumentów i nakazują bankom zwrot skradzionych środków. Po stronie konsumentów jest także Rzecznik Finansowy i UOKiK. Jak czytamy w komunikacie z 14 lutego 2024 r. – UOKiK prowadzi postępowanie w sprawie nieautoryzowanych transakcji już wobec 15 banków, a 9 bankom postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Po drugie – pozew można złożyć w sądzie właściwym dla swojego miejsca zamieszkania. Nie trzeba więc obawiać się, że każda sprawa będzie oznaczała wycieczkę do Warszawy (większość banków właśnie tam ma siedziby).

Po trzecie – ciężar dowodu spoczywa na banku. To on musi udowodnić swoją niewinność, tj.: że konsument sam autoryzował transakcję. Oznacza to, że jeśli rzeczywiście nie dopuściliśmy się rażącego niedbalstwa – mamy duże szanse odzyskać pieniądze skradzione z konta bankowego.

Warto wiedzieć!

Więcej, o tym, na jakie konkretnie wsparcie ze strony Rzecznika Finansowego i do kogo jeszcze można zgłosić się w przypadku sporu z bankiem, przeczytacie w artykule: Odrzucona reklamacja – co robić?

Jak uniknąć kradzieży pieniędzy z konta bankowego?

Niestety, nie da się w 100% uchronić przed kradzieżą pieniędzy z konta bankowego (chyba że nie korzystamy z usług banku). Można jednak znacząco zminimalizować to ryzyko, przestrzegając kilku poniższych zasad.

  1. Nie podawać nikomu poufnych danych takich jak: PIN do karty, dane logowania do bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej, kod CVV/CVC itp. – pracownik banku nigdy nie zapyta o te dane.
  2. Nie instalować oprogramowania umożliwiającego zdalny dostęp do urządzenia.
  3. Nie klikać bezmyślnie w linki przesłane SMS-em, e-mailem, czy za pomocą komunikatorów internetowych.
  4. Zweryfikować adres strony zawsze przed zrealizowaniem płatności, czy zalogowaniem się do bankowości elektronicznej.
  5. Zachować czujność, gdy dzwoniący podaje się za pracownika banku, czy policjanta i nakłania nas do podjęcia jakichś działań. Najlepiej rozłączyć się, znaleźć numer na oficjalnej stronie i wybrać go samodzielnie.
  6. Nie pobierać plików z podejrzanych źródeł i korzystać z programów antywirusowych.
  7. Zawsze gdy to możliwe, korzystać z podwójnego uwierzytelniania.  

Kradzież pieniędzy z konta bankowego – co robić? Podsumowanie

Banki, media, policja itd. ciągle przypominają nam o zasadach bezpieczeństwa, więc powyższe wskazówki mogą wydawać się już trochę nudne i oklepane. Nadal jednak jest potrzeba, by o nich przypominać, bo cały czas słyszymy doniesienia, że ktoś stracił oszczędności całego życia. Dlaczego?

Niekiedy rzeczywiście kradzież jest wynikiem trudnej do pojęcia naiwności i łatwowierności ofiary. Zanim jednak wydamy ocenę, zastanówmy się, czy zawsze przestrzegamy wszystkich zasad bezpiecznego korzystania z konta bankowego i Internetu? Czy zawsze ostrożnie podajemy swoje dane w sieci? Czy jesteśmy odporni na manipulację? Niestety, mówi się, że zmanipulować można każdego – wszystko zależy od użytych technik. I o ile, nie skusi nas wizja wygranej na loterii, to już strach o bezpieczeństwo bliskich może nas złamać.

Pamiętajmy, że cyberprzestępcy zdają sobie sprawę z tego, że świadomość użytkowników kont bankowych wzrasta i doskonalą swoje metody. Dlatego zawsze zalecamy czujność i stosowanie się do zasady ograniczonego zaufania.

Czy bank odpowiada za kradzież pieniędzy z konta?

Bank odpowiada za kradzież pieniędzy z konta, jeśli doszło do tzw. nieautoryzowanej transakcji płatniczej, czyli takiej, na którą klient nie wyraził zgody. Wówczas musi zwrócić skradzione środki do końca dnia roboczego następującego po stwierdzeniu tej transakcji lub po dniu zgłoszenia.

Czy bank zwraca pieniądze za oszustwa?

Tak. Zgodnie z przepisami po zgłoszeniu (reklamacji) klienta, bank powinien zwrócić pieniądze, jeśli do oszustwa, tj. kradzieży z konta doszło w wyniku nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Niestety, w rzeczywistości banki bardzo często starają się zbyć klientów i odrzucają takie reklamacje. A klienci muszą walczyć o swoje prawa w sądzie.

Co zrobić, gdy z konta znikają pieniądze?

Gdy zauważymy, że z konta zniknęły pieniądze, w pierwszej kolejności trzeba zidentyfikować podejrzane transakcje. Musimy upewnić się, czy nie są to, np. zapomniane subskrypcje. Jeśli okaże się, że doszło do kradzieży, należy poinformować o całej sytuacji bank, zablokować karty itp. oraz złożyć reklamację bankową z prośbą o zwrot środków z nieautoryzowanej transakcji płatniczej. Równocześnie konieczne jest zgłoszenie sprawy na policję.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
Zostaw ocenę!
Autor artykułu
Tomek Marczewski
Tomek Marczewski
Pozostałe publikacje autora
Specjalista SEM i SEO. Jego celem jest pomagać osobom zadłużonym i dostarczać im odpowiedzi na wszystkie pytania związane z finansami osobistymi. Pasjonat podróży, motoryzacji i technologii blockchain.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *