Obecnie większość dokumentów banki wysyłają nam elektronicznie. Dotyczy to również wyciągów z konta. Najczęściej lądują one na naszym mailu lub w skrzynce odbiorczej w bankowości elektronicznej. Mało kto je drukuje i przechowuje na zapas. W każdej chwili możemy do nich sięgnąć. Problem pojawia się w momencie, kiedy trafiamy np. na ciekawa promocję bankową w rankingu kont firmowych i postanawiamy zmienić nasz dotychczasowy rachunek. Wówczas tracimy dostęp do bankowości elektronicznej. Czy można uzyskać wyciąg z zamkniętego konta? Sprawdzamy.
W życiu zdarzają się sytuacje, które nie zawsze da się przewidzieć. Wyobraźmy sobie, że zamknęliśmy konto, które służyło nam przez ostatnie 10 lat. Nagle okazuje się, że Urząd Skarbowy żąda wyjaśnień w sprawie transakcji sprzed 4 lat. Albo rozpoczęliśmy sprawę o podział majątku i musimy udokumentować wydatki, które ponieśliśmy 3 lata temu.
Mając dostęp do bankowości elektronicznej,nie byłoby problemu. Jednak po zlikwidowaniu konta nie możemy już się do niej zalogować. Czy to oznacza, że sprawa jest z góry przegrana? Na szczęście jest wyjście z sytuacji – archiwum bankowe.
Zgodnie z art. 105a ustawy Prawo bankowe banki mogą przechowywać informacje dotyczące osób fizycznych nie dłużej niż 5 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania oraz przez nawet 12 lat do celów statystycznych.
Jednocześnie ustawa o rachunkowości nakłada na banki obowiązek archiwizowania dokumentacji dotyczącej umowy o konto (oraz czynności z nią powiązanych) przez 5 lat licząc od początku następnego roku kalendarzowego po zlikwidowaniu rachunku.
Warto dodać, że głównym założeniem takiego postępowania nie jest dbałość o spokój klienta. Chodzi przede wszystkim o przeciwdziałanie przestępstwom podatkowym i praniu brudnych pieniędzy. Jednak jest to przydatne także dla klientów. Dzięki temu nawet po zamknięciu konta mogą uzyskać archiwalny wyciąg. Jak to zrobić? Wyjaśniamy.
Tym samym minimalny okres za jaki otrzymamy historię rachunku to 5-6 lat, oczywiście w zależności od sytuacji może to być dłuższy okres.
By otrzymać wyciąg ze zlikwidowanego rachunku, należy najpierw złożyć odpowiedni wniosek. Niektóre banki wymagają osobistego stawienia się w placówce i potwierdzenia swojej tożsamości. W tym celu możemy zgłosić się do dowolnego oddziału swojego banku na terenie Polski. Pamiętajmy o zabraniu ze sobą aktualnego dokumentu tożsamości. W niektórych instytucjach wystarczy wysłać wniosek pocztą lub wydać dyspozycję za pośrednictwem infolinii.
Również co do sposobu dostarczenia dokumentu banki podchodzą różnie. Czasem możliwe jest wysłanie ich pocztą. Najczęściej, jeśli nie składamy wniosku w oddziale – będziemy musieli odebrać go osobiście. Zdarzają się także instytucje, które wymagają dwóch wizyt w placówce.
A jak konkretnie uzyskać wyciąg z zamkniętego konta – to zależy. W pewnych przypadkach pomimo zamknięcia rachunku, możemy mieć dalej dostęp do bankowości internetowej (karta klienta). W takim przypadku, część banków dopuszcza złożenie wniosku online. Sprawa się komplikuję w przypadku całkowicie zerwanej relacji z bankiem. Niezależnie gdzie posiadaliśmy konto – mBank, Santander, PEKAO, PKO BP, ING, Alior Bank, Millennium czy BNP. Najlepiej udać się do oddziału i złożyć stosowny wniosek. W końcu, bank wyda wyciąg jedynie uprawnionej osobie – byłemu właścicielowi konta. Dla niektórych banków wniosek możemy złożyć na infolinii – jednak zajdzie konieczność weryfikacji tożsamości w oddziale stacjonarnym.
Niestety, musimy przygotować się na to, że bank może naliczyć opłatę za przeszukiwanie swoich archiwów i wysłanie dokumentów. Tutaj nie ma znaczenia, czy wniosek składa były, czy obecny klient. Jeśli bank pobiera prowizję, wszyscy zapłacą tyle samo. Przyjrzyjmy się, ile zapłacimy w poszczególnych bankach za archiwalny dokument?
Powyżej teoria, w praktyce niekiedy taki wyciąg z konta uzyskamy za darmo. Możemy tu przywołać pozytywne doświadczenie z Alior Bankiem, gdzie takie historyczne dane zostały wydrukowane w oddziale bez dodatkowych opłat i od ręki. Dokumenty były wymagane przez urząd skarbowy dla celów kontroli podatkowej (notabene po 5 latach). Będąc przy kwestiach urzędu skarbowego zachęcamy do sprawdzenia informacji ile możemy wpłacić na konto bez kontroli z Urzędu Skarbowego oraz czy urząd skarbowy może sprawdzić nasze konto.
Niestety takie działanie nie jest możliwe. Cześć klientów myśli, że zamkniecie konta bankowego oznacza usuniecie jego historii. Nic bardziej mylnego, bank ma obowiązek przechowywania danych o historii rachunku jeszcze przez przynajmniej 5 lat. Wynika to z ustawy Prawo bankowe oraz z zasad rachunkowości (obowiązek przechowywania dowodów księgowych). Po zamknięciu konta, nie tylko my możemy prosić o historię rachunku. Wyciąg może być sprawdzamy przez urząd skarbowy czy policję/prokuraturę w przypadku dochodzenia lub sprawy karno-skarbowej. Jako klient nie mamy możliwości usunięcia historii naszego rachunku – jest ona przechowywana niezależnie od naszej woli.
Po zamknięciu rachunku bankowego, przez następne co najmniej 5 lat możemy uzyskać dostęp do historii transakcji. Niestety najczęściej wiąże się to z opłatą i minimum 1 wizytą w placówce. Zdecydowana większość banków preferuje wydawanie tego typu dokumentów w wersji papierowej.
Jeśli nosimy się z zamiarem zamknięcia rachunku, warto wcześniej pobrać wyciągi z ostatnich 5 lat. Dzięki temu będziemy zabezpieczeni na wypadek kontroli skarbówki lub innej sytuacji, wymagającej potwierdzenia naszych wydatków.
Archiwizowanie tego typu dokumentów to dobry pomysł, nawet gdy nie planujemy likwidować bieżącego konta. O ile bank udostępnią taką opcję, lepiej poprosić o udostępnianie comiesięcznych wyciągów nie w bankowości elektronicznej, a przesyłanie ich na naszego maila. Wówczas po utracie dostępu do serwisu, bez trudu odnajdziemy archiwalny dokument. Jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie pobieranie ich i przechowywanie na bezpiecznym dysku.
W zależności od banku, potrzebny będzie kontakt z infolinią bądź wizyta w oddziale. W niektórych przypadkach sprawę załatwimy „od reki”, chociaż niektóre banki będą wymagały co najmniej 2 wizyt w oddziale.
To zależy, minimalny okres to 5 lat od końca danego roku podatkowego. Chociaż dla celów statystycznych dane są przechowywane nawet 12 lat (zgodnie z ustawą). Wiekszość instytucji przechowuję informacje znacznie dłużej niż obowiązkowe 5 lat.
Zgodnie z TOiP wybranych banków, opłata za historię takiego rachunku to zwykle od kilku do kilkudziesięciu złotych. Chociaż w praktyce, czasami po uśmiechnięciu się do pracownika takie dane możemy otrzymać bez dodatkowych opłat.
W przypadku postępowania podatkowego, urząd skarbowy jak najbardziej ma prawo uzyskania dostępu do tego typu danych. W momencie kontroli, występuję on z wnioskiem do wybranej instytucji finansowej i uzyskuję konkretne dane. Same banki przechowują takie dane minimalnie za okres 5 lat.
Nie, zgodnie z ustawą prawo bankowe. Dane o naszej historii rachunku w najlepszym przypadku będą przechowywane przez okres 5-6 lat. Nie zmienia tego nawet zamknięcie rachunku czy wycofanie zgód na wszelkie przetwarzanie danych np. w celach marketingowych.
Źródła: