Nowa karta płatnicza – jak aktywować?

0

Niektórzy mogą być zaskoczeniu, że banki wysyłają karty płatnicze zwykłym listem. Nie jest to ani list polecony, ani zabezpieczona dodatkowo przesyłka. List z kartą po prostu znajdziemy w skrzynce pocztowej. Nie musimy jednak martwić się o bezpieczeństwo swoich finansów. Nowy „plastik” nie działa, dopóki go nie aktywujemy. Aktywacja to dla banku sygnał, że przesyłka dotarła do właściciela i, że można włączyć funkcje karty. Jak aktywować nową kartę płatniczą? Wyjaśniamy, jak to wygląda w poszczególnych bankach.

Nowa karta płatnicza – jak aktywować?

Każda nowa karta płatnicza – bez względu na to, w którym banku mamy konto – wymaga aktywacji. Bez tego „plastik” jest bezużyteczny. Na szczęście, cała procedura jest bardzo prosta i da się ją przeprowadzić samodzielnie. W zależności od banku można to zrobić:

  • online – przez serwis transakcyjny lub aplikację mobilną;
  • w bankomacie;
  • podczas transakcji w sklepie;
  • na infolinii.

Aktywacja w bankomacie lub sklepie jest możliwa, pod warunkiem że znamy PIN do karty. Jednak banki nie praktykują już przekazywania PIN-u w formie papierowej, np. oddzielnym listem lub w oddziale. Jeśli to robią, to na życzenie klienta lub w przypadku osób, które nie mają dostępu do kanałów elektronicznych. Standardem jest umożliwienie klientowi samodzielnego ustalenia PIN-u przez bankowość internetową lub mobilną. Oznacza to, że większość klientów musi zdalnie aktywować kartę i nadać PIN.

Warto wiedzieć, że nadanie kodu jest konieczne tylko jeśli jest to zupełnie nowa karta (np. do nowo otwartego rachunku; ma inny numer niż poprzednia; została wydana w miejsce zastrzeżonej). Natomiast kartę wznowioną – czyli taką, którą bank wysyła, kiedy dotychczasowy „plastik” stracił ważność – musimy tylko aktywować. PIN pozostaje bez zmian, więc w takim wypadku możemy aktywować ją także w bankomacie lub w sklepie.

Zarówno aktywacja, jak i nadanie numeru PIN to nic skomplikowanego, jednak w każdej instytucji przebiega to nieco inaczej. Poniżej wyjaśniamy, jak to wygląda w poszczególnych bankach (także tych z naszego rankingu kont osobistych).

Aktywacja karty w Santander Bank Polska

Santander umożliwia aktywację karty na 4 sposoby (2 pierwsze wymagają znajomości PIN-u).

  1. Bankomat z logo Santandera – wybieramy opcję Aktywacja karty i podajemy poprawny PIN.
  2. Terminal płatniczy – pierwszą transakcję nową kartą należy przeprowadzić z użyciem kodu PIN.
  3. Serwis Santander internet – po zalogowaniu przechodzimy do zakładki Finanse, a następnie Karty. Przy karcie, którą chcemy aktywować, klikamy polecenie Aktywuj. Dalej, by utworzyć PIN, rozwijamy opcje Więcej i wybieramy Nadaj PIN. Każdą operację musimy potwierdzić kodem SMS. Warto wiedzieć, że do ustawień karty możemy przejść także bezpośrednio z Pulpitu. Wystarczy odnaleźć sekcję Twoje karty i kliknąć wizerunek odpowiedniego „plastiku”.
  4. Aplikacja Santander mobile – logujemy się, a następnie na ekranie odnajdujemy nieaktywną kartę. Z opcji wybieramy Aktywuj kartę, a następnie Nadaj PIN.

W Santander Bank Polska PIN nadamy nie tylko online (w aplikacji, czy serwisie), ale także:

  • na infolinii (19999);
  • możemy go odebrać lub zamówić w placówce (za wydanie PIN-u w formie papierowej bank może pobrać opłatę zgodnie z Taryfą opłat i prowizji).

Co ważne, jeśli nadajemy PIN przez bankowość internetową, to podczas pierwszej płatności kartą na niektórych terminalach konieczne może być 4-krotne wprowadzenie PIN-u. Dlatego bank zaleca, by pierwszą operację wykonać w bankomacie z logo Santander.

Jak aktywować kartę w PKO BP?

W PKO BP przez serwis lub aplikację da się aktywować jedynie płatności mobilne i internetowe. Jak to zrobić?

Po zalogowaniu do serwisu iPKO wybieramy zakładkę Moje produkty, następnie Karty i wybieramy tę, którą chcemy aktywować. Przechodzimy do szczegółów karty i klikamy polecenie Aktywuj kartę. Podajemy kod aktywacyjny (na odwrocie karty) i zatwierdzamy operację wybraną metodą autoryzacji. Po aktywacji można od razu nadać kod PIN.

W aplikacji IKO wygląda to podobnie. Po zalogowaniu przechodzimy następującą drogę: Moje produkty > Karty > wybieramy właściwą kartę > klikamy ikonę 3 kropek > Aktywuj  > podajemy kod z rewersu karty. W tym miejscu dostępna jest także opcja Nadaj nowy PIN

Dodatkowo, jeśli chcemy korzystać z karty także fizycznie i aktywować płatności zbliżeniowe, musimy:

  • podczas pierwszej transakcji włożyć kartę do terminala i wpisać PIN; LUB
  • skorzystać z bankomatu (np. wypłacić gotówkę lub sprawdzić saldo) – w tym przypadku także wymagany jest kod PIN.

Warto wiedzieć, że w PKO BP kod PIN nadamy nie tylko przez serwis i aplikację. Możemy go uzyskać także na infolinii lub otrzymać drogą korespondencyjną.

BNP Paribas – jak aktywować nową kartę płatniczą?

Klienci BNP Paribas mogą aktywować kartę płatniczą oraz nadać PIN:

  • w serwisie transakcyjnym GOonline – Po zalogowaniu przechodzimy do zakładki Moje Finanse, a potem Karty. Wybieramy odpowiedni „plastik”. Potem klikamy Aktywuj, a dalej Nadaj PIN.
  • w aplikacji mobilnej GOmobile – Przebiega to podobnie jak w serwisie. Logujemy się do aplikacji i z sekcji Finanse przechodzimy do zakładki Karty. Następnie wybieramy nieaktywną kartę i klikamy polecenie Aktywuj. W kolejnym kroku możemy nadać PIN.  
  • na infolinii pod numerem: +48 22 134 00 00 lub +48 500 990 500.

Bank Pekao – aktywacja karty

W Banku Pekao także da się aktywować kartę online poprzez bankowość elektroniczną lub mobilną. W serwisie Pekao24 zrobimy to, przechodząc do zakładki Twoje produkty, a potem Karty i wybierając opcję aktywacji. Natomiast w aplikacji PeoPay klikamy ikonę Produkty, potem zakładkę Karty. Wybieramy interesującą nas kartę i postępujemy zgodnie z instrukcjami wyświetlonymi na ekranie.

Poza tym, jeśli znamy PIN do nowej karty, możemy ją aktywować w bankomacie lub w terminalu (np. w sklepie). Co ważne, pierwsza operacja nie może być zbliżeniowa – musimy włożyć kartę do czytnika i wpisać PIN.

W Pekao PIN uzyskamy:

  • nadając go samodzielnie w aplikacji lub w serwisie – wybieramy kartę; przechodzimy do jej szczegółów i wybieramy opcję Zmień PIN; wpisujemy nowy kod i zatwierdzamy operację wybraną metodą autoryzacji;
  • odsłuchując go na infolinii po pozytywnej weryfikacji tożsamości.

W przypadku niektórych kart PIN wysyłany jest w formie papierowej listem zwykłym.

Nowa karta płatnicza – jak aktywować w Banku Millennium?

Bank Millennium umożliwia aktywację karty na kilka sposobów.

Klienci mają do dyspozycji metody online:

  • system Millenet – wybieramy kolejno: Moje Finanse > Karty > polecenie Aktywuj; ustalamy PIN i zatwierdzamy operację wybraną metodą autoryzacji;
  • aplikacja mobilna – wybieramy Produkty, potem zakładkę Karty, następnie odszukujemy odpowiednią kartę i klikamy Aktywuj.

Mogą także zrobić to telefonicznie, dzwoniąc do TeleMillennium (801 331 331 lub +48 22 598 40 40):

  • osoby posiadające MilleKod i H@sło1 logują się i postępują zgodnie ze wskazówkami;
  • pozostali wybierają opcję Aktywacja i zastrzeganie karty.

Dodatkowo osoby, które znają PIN do karty, aktywują ją także:

  • w bankomacie – można wykonać dowolną operację, która wymaga wprowadzenia kodu PIN;
  • w terminalu – wystarczy zapłacić kartą z użyciem kodu PIN.

Kod PIN można nadać przez serwis lub aplikację Millenet (opcja Zmiana PIN) oraz na infolinii. Po uzyskaniu kodu w ten sposób bank zaleca, by pierwszą transakcję kartą wykonać w bankomacie (dowolna operacja). Jeśli tego nie zrobimy, niektóre terminale mogą odrzucać płatność.

Nowa karta płatnicza – jak aktywować w Credit Agricole?

W Credit Agricole nową kartę debetową lub kredytową aktywujemy:

  • w serwisie CA24 eBank – po zalogowaniu przechodzimy do zakładki Moje produkty, a następnie do sekcji Konta (w przypadku kart debetowych) lub Karty kredytowe (w przypadku kredytówek); wybieramy odpowiednią kartę i klikamy Aktywuj; w kolejnych krokach potwierdzamy otrzymanie karty; nadajemy PIN i potwierdzamy operację wybraną metodą autoryzacji;
  • w aplikacji CA24 Mobile – klikamy ikonkę Pieniądze z dolnego menu; przechodzimy do zakładki Karty i wybieramy tę, która wymaga aktywacji; klikamy polecenie Aktywuj kartę; potwierdzamy otrzymanie karty (przesuwamy suwak); nadajemy PIN i potwierdzamy operacje PIN-em mobilnym;
  • przez CA24 Infolinię;
  • w placówce banku.

Pierwszą płatność należy wykonać tradycyjnie z użyciem kodu PIN. Kolejne można już realizować zbliżeniowo.

W przypadku kart wznowionych aktywację można przeprowadzić w terminalu – wystarczy pierwszą płatność potwierdzić kodem PIN.

Alior Bank – jak aktywować kartę?

W Alior Banku nowy „plastik” aktywujemy:

  • w Alior Online
  • w aplikacji Alior Mobile;
  • na infolinii.

Jeśli karta wymaga aktywacji, to po zalogowaniu do Alior Online w sekcji Mój portfel oraz Moje karty zobaczymy niebieski wykrzyknik, a także opcję: Aktywuj kartę. Wystarczy kliknąć to polecenie (wybór sekcji nie ma znaczenia), a następnie wpisać SMS kod.

By nadać/zmienić PIN, najprościej będzie z sekcji Mój portfel kliknąć polecenie Zarządzaj kartą płatniczą, a następnie Zmień PIN. Do tej opcji przejdziemy także, wchodząc w szczegóły karty (w sekcji Moje karty, klikamy tę, dla której chcemy zmienić ustawienia).

Podobnie wygląda to w Alior Mobile. Po zalogowaniu do aplikacji zobaczymy komunikat o karcie (na niebieskim tle). Klikamy Aktywuj. Można także kliknąć nazwę rachunku, potem wybrać zakładkę Karty i polecenie Aktywuj kartę. Następnie sprawdzamy dane i przechodzimy dalej. Możemy od razu nadać kod PIN. Aktywację karty potwierdzamy kodem PIN do aplikacji.  

Jeśli całą procedurę chcemy przejść na infolinii (19 502), to po połączeniu w systemie głosowym wybieramy opcję Aktywacja karty. Kolejny krok to weryfikacja tożsamości – podajemy dane (PESEL/CIF, numer karty) i kod SMS. Na infolinii po aktywacji możemy także odsłuchać kod PIN do swojej karty.

Warto wiedzieć, że Alior Bank ze względów bezpieczeństwa nie wysyła kodu PIN drogą korespondencyjną.

Nowa karta płatnicza – jak aktywować w VeloBanku?

VeloBank udostępnia 3 metody aktywacji karty:

  • przez bankowość internetową – po zalogowaniu musimy przejść do zakładki Karty i wejść w szczegóły „plastiku”, który wymaga aktywacji; następnie klikamy Aktywuj i nadaj PIN, wpisujemy numer karty, a potem nadajemy PIN; operację zatwierdzamy kodem SMS;
  • przez aplikację mobilną – logujemy się do aplikacji; z menu głównego z sekcji Moje produkty wybieramy opcję Karty; odszukujemy właściwą kartę i przechodzimy do jej szczegółów; następnie klikamy Aktywuj i nadaj PIN; wprowadzamy pełny numer karty i nadajemy PIN; operację autoryzujemy kodem PIN do aplikacji;
  • przez bankowość telefoniczną (potrzebne będą login i hasło do bankowości telefonicznej) – dzwonimy na infolinię (+48 664 919 797 lub +48 32 604 30 01); wybieramy opcję Klient Indywidualny > Logowanie do bankowości telefonicznej > Aktywacja karty, nadanie lub zmiana numeru PIN i postępujemy według instrukcji lektora. Osoby, które nie mają dostępu do bankowości telefonicznej, muszą wybrać opcje Klient Indywidualny > Połączenie z konsultantem, a potem przejść przez proces weryfikacji tożsamości.

Co ważne, pierwszą transakcję należy wykonać tradycyjnie, tj. włożyć kartę do czytnika i wpisać PIN – w ten sposób zostanie aktywowana funkcja zbliżeniowa.

ING Bank Śląski – jak aktywować nową kartę?

Klienci ING Banku Śląskiego nową kartę mogą aktywować przez Internet lub telefonicznie.

By aktywować nowy „plastik” online, musimy:

  1. Zalogować się do serwisu lub aplikacji Moje ING.
  2. Przechodzimy do sekcji Karty, płatności telefonem i zegarkiem.
  3. Wybieramy kartę, którą chcemy aktywować.
  4. Klikamy Aktywuj kartę.
  5. Nadajemy PIN do karty (wprowadzamy go dwukrotnie).
  6. Potwierdzamy operacje wybraną metodą autoryzacji.

Natomiast, by aktywować kartę telefonicznie, dzwonimy na infolinię banku (+48 32 357 00 02) i postępujemy według instrukcji.

Aktywacja online lub telefoniczna to nie koniec. Dodatkowo, robiąc zakupy, pierwszą płatność należy wykonać tradycyjnie, tj. włożyć kartę do terminala i potwierdzić transakcję PIN-em.

Podobnie wygląda aktywacja kart wznowionych (lub tych, dla których mamy już nadany kod PIN). W tym przypadku wystarczy przeprowadzić pierwszą operację w terminalu lub bankomacie ING z wykorzystaniem kodu PIN. Co ważne, nie może być to transakcja zbliżeniowa – musimy włożyć kartę do czytnika i wprowadzić PIN.

Nowa karta płatnicza – jak aktywować w mBanku?

Nową kartę w mBanku aktywujemy przez serwis transakcyjny. Jak?

  1. Po zalogowaniu do bankowości z menu głównego wybieramy Finanse.
  2. Odnajdujemy pole Karty i klikamy przycisk Wszystkie.
  3. Wybieramy kartę, którą chcemy aktywować.
  4. Klikamy Aktywuj.
  5. Wpisujemy datę ważności karty.
  6. Nadajemy PIN – dwukrotnie wprowadzamy dowolny ciąg 4 cyfr.
  7. Zatwierdzamy operację kodem SMS lub mobilną autoryzacją.

 Zrobimy to także przez aplikację mobilną. W tym celu po zalogowaniu:

  1. Klikamy ikonkę Produkty (dolne menu)
  2. Przechodzimy do zakładki Karty i wybieramy nieaktywny „plastik”.
  3. Klikamy polecenie Aktywuj kartę.
  4. Postępujemy zgodnie z instrukcjami.

mBank umożliwia również telefoniczną aktywację karty – przez system IVR lub w trakcie rozmowy z konsultantem mLinii.

Jak aktywować nową kartę płatniczą w Nest Banku?

W przypadku Nest Banku kartę aktywujemy online:

  • przez bankowość internetową;
  • aplikację mobilną.

W ten sposób nadamy także PIN do karty.

Revolut – aktywacja karty

Fizyczną kartę Revolut można aktywować:

  • przez aplikację mobilną – w tym celu po uruchomieniu aplikacji należy wybrać kartę, którą chcemy aktywować i kliknąć Aktywuj teraz;
  • w terminalu – przy pierwszej transakcji musimy włożyć kartę do terminala i wpisać kod PIN.

PIN można sprawdzić w aplikacji, przechodząc do ustawień wybranej karty i klikając polecenie Wyświetl PIN.

Jak chronić PIN?

Kod PIN pełni bardzo ważną funkcję – zabezpiecza transakcje realizowane kartą, a co za tym idzie, również środki na przypisanym do niej rachunku. Dlatego musimy go chronić. Najlepiej zacząć już w momencie nadawania PIN-u. Teoretycznie, możemy wymyślić dowolny ciąg 4 cyfr. Warto jednak pamiętać o kilku zasadach.

PIN powinien być łatwy do zapamiętania dla nas, ale trudny do odgadnięcia dla innych. Musi więc z czymś lub z kimś nam się kojarzyć. Jednak nie powinny być to proste kombinacje (np.: 1234, 1111, 3434 itp.), czy zawierające nasz rok lub datę urodzenia. Dlaczego? Jeśli nasz portfel padnie łupem złodzieja, a w środku oprócz karty był, np. dowód, to ułatwimy mu zadanie – z pewnością sprawdzi, czy przypadkiem nasza data urodzenia to także PIN do karty.

Poza tym PIN-u nigdzie nie zapisujemy. A już na pewno nie nosimy karteczki z PIN-em razem z kartą. Nie przekazujemy go osobom trzecim. Wpisując PIN, warto zasłonić ręką klawiaturę na terminalu lub bankomacie. A jeśli podejrzewamy, że ktoś mógł poznać nasz PIN, najlepiej jak najszybciej go zmienić.

UWAGA! O tym, jak reagować, gdy zgubimy lub ktoś ukradnie nam portfel, warto pomyśleć, zanim znajdziemy się w takiej sytuacji. Zachęcamy więc do lektury artykułu – Zgubiony/skradziony portfel – co robić?

Zapomniany PIN do karty – co robić?

Jak wspomnieliśmy wyżej, PIN-u nie należy nigdzie zapisywać. Powinien być tylko w naszej głowie. Niestety, pamięć bywa ulotna. Zatem co zrobić, kiedy zapomnimy PIN-u?

Pamiętajmy, że zbliżeniowo bez kodu zapłacimy za zakupy do 100 zł. W awaryjnej sytuacji możemy więc uregulować płatność „na raty”, np. mamy rachunek na 180 zł, więc płacimy 2 razy po 90 zł. Dobrą opcją może być skorzystanie z alternatywnych metod płatności, np. BLIK.

Jednak jest to tylko pomoc doraźna – nadal nie znamy PIN-u. Co ważne, nie da się go odzyskać, tzn. nawet jeśli pójdziemy do banku, czy zadzwonimy na infolinię, to nie poznamy swojego starego kodu. Jedynym rozwiązaniem jest zmiana dotychczasowego PIN-u. O tym, jak to zrobić i jak wygląda to w poszczególnych bankach, przeczytacie w artykule: Jak zmienić PIN do karty? Ile to kosztuje?

Jak aktywować nową kartę płatniczą?

W większości banków kartę można aktywować samodzielnie przez serwis transakcyjny lub aplikację mobilną. Najczęściej trzeba wejść w szczegóły danej karty, kliknąć polecenie Aktywuj i potwierdzić operację wybranym narzędziem autoryzacji, np. PIN-em do aplikacji, kodem SMS. Z reguły podczas aktywacji możemy także nadać PIN. W niektórych bankach kartę aktywujemy także telefonicznie. A jeśli znamy PIN – zrobimy to także podczas pierwszej transakcji w terminalu lub bankomacie.

Jak pierwszy raz użyć karty płatniczej?

Banki zalecają, by po aktywacji karty (online lub telefonicznej) pierwszą transakcję w sklepie lub bankomacie zrealizować tradycyjnie, czyli włożyć kartę do czytnika i wpisać PIN. Warto wybrać bankomat, ponieważ niektóre terminale mogą zaakceptować nową kartę dopiero po 4-krotnym wpisaniu PIN-u.

Czy w nowej karcie jest ten sam PIN?

Karty wznowione mają ten sam PIN, co karta, która utraciła ważność. Natomiast, jeśli nowa karta ma zupełnie inny numer (np. została wydana w miejsce zastrzeżonej), należy samodzielnie nadać nowy PIN lub uzyskać go w banku, np. poprosić o wysłanie go pocztą.

Czy można aktywować kartę w kasie samoobsługowej?

Aktywacja karty w sklepie polega na włożeniu jej do terminala i wpisaniu kodu PIN. Jeśli w kasie samoobsługowej jest terminal, w którym można zapłacić nie tylko zbliżeniowo, ale i tradycyjnie, to nie powinno być problemu z aktywacją karty w ten sposób. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre terminale mogą zaakceptować płatność dopiero za 4 razem. W takiej sytuacji niezbędna może okazać się pomoc asystenta kas.

Ile trwa aktywacja karty płatniczej?

Sam proces aktywacji karty trwa nie dłużej niż 2-3 minuty. Natomiast z karty można korzystać natychmiast po jej aktywowaniu i nadaniu PIN-u.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
5/5 (Ilość ocen: 1)
Autor artykułu
Ukończył studia w Szkole Głownej Handlowej. Zawodowo związany z branżą farmaceutyczną od strony finansowej. Pasjonat rynków finansowych, giełdy i inwestycji. Z sukcesami pomnaża prywatne środki na Warszawskim Parkiecie. W Finhack'u dba o aspekt merytoryczny artykułów finansowych i pomaga planować przyszłe treści dla naszych czytelników.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *