Niektórzy mogą być zaskoczeniu, że banki wysyłają karty płatnicze zwykłym listem. Nie jest to ani list polecony, ani zabezpieczona dodatkowo przesyłka. List z kartą po prostu znajdziemy w skrzynce pocztowej. Nie musimy jednak martwić się o bezpieczeństwo swoich finansów. Nowy „plastik” nie działa, dopóki go nie aktywujemy. Aktywacja to dla banku sygnał, że przesyłka dotarła do właściciela i, że można włączyć funkcje karty. Jak aktywować nową kartę płatniczą? Wyjaśniamy, jak to wygląda w poszczególnych bankach.
Każda nowa karta płatnicza – bez względu na to, w którym banku mamy konto – wymaga aktywacji. Bez tego „plastik” jest bezużyteczny. Na szczęście, cała procedura jest bardzo prosta i da się ją przeprowadzić samodzielnie. W zależności od banku można to zrobić:
Aktywacja w bankomacie lub sklepie jest możliwa, pod warunkiem że znamy PIN do karty. Jednak banki nie praktykują już przekazywania PIN-u w formie papierowej, np. oddzielnym listem lub w oddziale. Jeśli to robią, to na życzenie klienta lub w przypadku osób, które nie mają dostępu do kanałów elektronicznych. Standardem jest umożliwienie klientowi samodzielnego ustalenia PIN-u przez bankowość internetową lub mobilną. Oznacza to, że większość klientów musi zdalnie aktywować kartę i nadać PIN.
Warto wiedzieć, że nadanie kodu jest konieczne tylko jeśli jest to zupełnie nowa karta (np. do nowo otwartego rachunku; ma inny numer niż poprzednia; została wydana w miejsce zastrzeżonej). Natomiast kartę wznowioną – czyli taką, którą bank wysyła, kiedy dotychczasowy „plastik” stracił ważność – musimy tylko aktywować. PIN pozostaje bez zmian, więc w takim wypadku możemy aktywować ją także w bankomacie lub w sklepie.
Zarówno aktywacja, jak i nadanie numeru PIN to nic skomplikowanego, jednak w każdej instytucji przebiega to nieco inaczej. Poniżej wyjaśniamy, jak to wygląda w poszczególnych bankach (także tych z naszego rankingu kont osobistych).
Santander umożliwia aktywację karty na 4 sposoby (2 pierwsze wymagają znajomości PIN-u).
W Santander Bank Polska PIN nadamy nie tylko online (w aplikacji, czy serwisie), ale także:
Co ważne, jeśli nadajemy PIN przez bankowość internetową, to podczas pierwszej płatności kartą na niektórych terminalach konieczne może być 4-krotne wprowadzenie PIN-u. Dlatego bank zaleca, by pierwszą operację wykonać w bankomacie z logo Santander.
W PKO BP przez serwis lub aplikację da się aktywować jedynie płatności mobilne i internetowe. Jak to zrobić?
Po zalogowaniu do serwisu iPKO wybieramy zakładkę Moje produkty, następnie Karty i wybieramy tę, którą chcemy aktywować. Przechodzimy do szczegółów karty i klikamy polecenie Aktywuj kartę. Podajemy kod aktywacyjny (na odwrocie karty) i zatwierdzamy operację wybraną metodą autoryzacji. Po aktywacji można od razu nadać kod PIN.
W aplikacji IKO wygląda to podobnie. Po zalogowaniu przechodzimy następującą drogę: Moje produkty > Karty > wybieramy właściwą kartę > klikamy ikonę 3 kropek > Aktywuj > podajemy kod z rewersu karty. W tym miejscu dostępna jest także opcja Nadaj nowy PIN
Dodatkowo, jeśli chcemy korzystać z karty także fizycznie i aktywować płatności zbliżeniowe, musimy:
Warto wiedzieć, że w PKO BP kod PIN nadamy nie tylko przez serwis i aplikację. Możemy go uzyskać także na infolinii lub otrzymać drogą korespondencyjną.
Klienci BNP Paribas mogą aktywować kartę płatniczą oraz nadać PIN:
W Banku Pekao także da się aktywować kartę online poprzez bankowość elektroniczną lub mobilną. W serwisie Pekao24 zrobimy to, przechodząc do zakładki Twoje produkty, a potem Karty i wybierając opcję aktywacji. Natomiast w aplikacji PeoPay klikamy ikonę Produkty, potem zakładkę Karty. Wybieramy interesującą nas kartę i postępujemy zgodnie z instrukcjami wyświetlonymi na ekranie.
Poza tym, jeśli znamy PIN do nowej karty, możemy ją aktywować w bankomacie lub w terminalu (np. w sklepie). Co ważne, pierwsza operacja nie może być zbliżeniowa – musimy włożyć kartę do czytnika i wpisać PIN.
W Pekao PIN uzyskamy:
W przypadku niektórych kart PIN wysyłany jest w formie papierowej listem zwykłym.
Bank Millennium umożliwia aktywację karty na kilka sposobów.
Klienci mają do dyspozycji metody online:
Mogą także zrobić to telefonicznie, dzwoniąc do TeleMillennium (801 331 331 lub +48 22 598 40 40):
Dodatkowo osoby, które znają PIN do karty, aktywują ją także:
Kod PIN można nadać przez serwis lub aplikację Millenet (opcja Zmiana PIN) oraz na infolinii. Po uzyskaniu kodu w ten sposób bank zaleca, by pierwszą transakcję kartą wykonać w bankomacie (dowolna operacja). Jeśli tego nie zrobimy, niektóre terminale mogą odrzucać płatność.
W Credit Agricole nową kartę debetową lub kredytową aktywujemy:
Pierwszą płatność należy wykonać tradycyjnie z użyciem kodu PIN. Kolejne można już realizować zbliżeniowo.
W przypadku kart wznowionych aktywację można przeprowadzić w terminalu – wystarczy pierwszą płatność potwierdzić kodem PIN.
W Alior Banku nowy „plastik” aktywujemy:
Jeśli karta wymaga aktywacji, to po zalogowaniu do Alior Online w sekcji Mój portfel oraz Moje karty zobaczymy niebieski wykrzyknik, a także opcję: Aktywuj kartę. Wystarczy kliknąć to polecenie (wybór sekcji nie ma znaczenia), a następnie wpisać SMS kod.
By nadać/zmienić PIN, najprościej będzie z sekcji Mój portfel kliknąć polecenie Zarządzaj kartą płatniczą, a następnie Zmień PIN. Do tej opcji przejdziemy także, wchodząc w szczegóły karty (w sekcji Moje karty, klikamy tę, dla której chcemy zmienić ustawienia).
Podobnie wygląda to w Alior Mobile. Po zalogowaniu do aplikacji zobaczymy komunikat o karcie (na niebieskim tle). Klikamy Aktywuj. Można także kliknąć nazwę rachunku, potem wybrać zakładkę Karty i polecenie Aktywuj kartę. Następnie sprawdzamy dane i przechodzimy dalej. Możemy od razu nadać kod PIN. Aktywację karty potwierdzamy kodem PIN do aplikacji.
Jeśli całą procedurę chcemy przejść na infolinii (19 502), to po połączeniu w systemie głosowym wybieramy opcję Aktywacja karty. Kolejny krok to weryfikacja tożsamości – podajemy dane (PESEL/CIF, numer karty) i kod SMS. Na infolinii po aktywacji możemy także odsłuchać kod PIN do swojej karty.
Warto wiedzieć, że Alior Bank ze względów bezpieczeństwa nie wysyła kodu PIN drogą korespondencyjną.
VeloBank udostępnia 3 metody aktywacji karty:
Co ważne, pierwszą transakcję należy wykonać tradycyjnie, tj. włożyć kartę do czytnika i wpisać PIN – w ten sposób zostanie aktywowana funkcja zbliżeniowa.
Klienci ING Banku Śląskiego nową kartę mogą aktywować przez Internet lub telefonicznie.
By aktywować nowy „plastik” online, musimy:
Natomiast, by aktywować kartę telefonicznie, dzwonimy na infolinię banku (+48 32 357 00 02) i postępujemy według instrukcji.
Aktywacja online lub telefoniczna to nie koniec. Dodatkowo, robiąc zakupy, pierwszą płatność należy wykonać tradycyjnie, tj. włożyć kartę do terminala i potwierdzić transakcję PIN-em.
Podobnie wygląda aktywacja kart wznowionych (lub tych, dla których mamy już nadany kod PIN). W tym przypadku wystarczy przeprowadzić pierwszą operację w terminalu lub bankomacie ING z wykorzystaniem kodu PIN. Co ważne, nie może być to transakcja zbliżeniowa – musimy włożyć kartę do czytnika i wprowadzić PIN.
Nową kartę w mBanku aktywujemy przez serwis transakcyjny. Jak?
Zrobimy to także przez aplikację mobilną. W tym celu po zalogowaniu:
mBank umożliwia również telefoniczną aktywację karty – przez system IVR lub w trakcie rozmowy z konsultantem mLinii.
W przypadku Nest Banku kartę aktywujemy online:
W ten sposób nadamy także PIN do karty.
Fizyczną kartę Revolut można aktywować:
PIN można sprawdzić w aplikacji, przechodząc do ustawień wybranej karty i klikając polecenie Wyświetl PIN.
Kod PIN pełni bardzo ważną funkcję – zabezpiecza transakcje realizowane kartą, a co za tym idzie, również środki na przypisanym do niej rachunku. Dlatego musimy go chronić. Najlepiej zacząć już w momencie nadawania PIN-u. Teoretycznie, możemy wymyślić dowolny ciąg 4 cyfr. Warto jednak pamiętać o kilku zasadach.
PIN powinien być łatwy do zapamiętania dla nas, ale trudny do odgadnięcia dla innych. Musi więc z czymś lub z kimś nam się kojarzyć. Jednak nie powinny być to proste kombinacje (np.: 1234, 1111, 3434 itp.), czy zawierające nasz rok lub datę urodzenia. Dlaczego? Jeśli nasz portfel padnie łupem złodzieja, a w środku oprócz karty był, np. dowód, to ułatwimy mu zadanie – z pewnością sprawdzi, czy przypadkiem nasza data urodzenia to także PIN do karty.
Poza tym PIN-u nigdzie nie zapisujemy. A już na pewno nie nosimy karteczki z PIN-em razem z kartą. Nie przekazujemy go osobom trzecim. Wpisując PIN, warto zasłonić ręką klawiaturę na terminalu lub bankomacie. A jeśli podejrzewamy, że ktoś mógł poznać nasz PIN, najlepiej jak najszybciej go zmienić.
UWAGA! O tym, jak reagować, gdy zgubimy lub ktoś ukradnie nam portfel, warto pomyśleć, zanim znajdziemy się w takiej sytuacji. Zachęcamy więc do lektury artykułu – Zgubiony/skradziony portfel – co robić?
Jak wspomnieliśmy wyżej, PIN-u nie należy nigdzie zapisywać. Powinien być tylko w naszej głowie. Niestety, pamięć bywa ulotna. Zatem co zrobić, kiedy zapomnimy PIN-u?
Pamiętajmy, że zbliżeniowo bez kodu zapłacimy za zakupy do 100 zł. W awaryjnej sytuacji możemy więc uregulować płatność „na raty”, np. mamy rachunek na 180 zł, więc płacimy 2 razy po 90 zł. Dobrą opcją może być skorzystanie z alternatywnych metod płatności, np. BLIK.
Jednak jest to tylko pomoc doraźna – nadal nie znamy PIN-u. Co ważne, nie da się go odzyskać, tzn. nawet jeśli pójdziemy do banku, czy zadzwonimy na infolinię, to nie poznamy swojego starego kodu. Jedynym rozwiązaniem jest zmiana dotychczasowego PIN-u. O tym, jak to zrobić i jak wygląda to w poszczególnych bankach, przeczytacie w artykule: Jak zmienić PIN do karty? Ile to kosztuje?
W większości banków kartę można aktywować samodzielnie przez serwis transakcyjny lub aplikację mobilną. Najczęściej trzeba wejść w szczegóły danej karty, kliknąć polecenie Aktywuj i potwierdzić operację wybranym narzędziem autoryzacji, np. PIN-em do aplikacji, kodem SMS. Z reguły podczas aktywacji możemy także nadać PIN. W niektórych bankach kartę aktywujemy także telefonicznie. A jeśli znamy PIN – zrobimy to także podczas pierwszej transakcji w terminalu lub bankomacie.
Banki zalecają, by po aktywacji karty (online lub telefonicznej) pierwszą transakcję w sklepie lub bankomacie zrealizować tradycyjnie, czyli włożyć kartę do czytnika i wpisać PIN. Warto wybrać bankomat, ponieważ niektóre terminale mogą zaakceptować nową kartę dopiero po 4-krotnym wpisaniu PIN-u.
Karty wznowione mają ten sam PIN, co karta, która utraciła ważność. Natomiast, jeśli nowa karta ma zupełnie inny numer (np. została wydana w miejsce zastrzeżonej), należy samodzielnie nadać nowy PIN lub uzyskać go w banku, np. poprosić o wysłanie go pocztą.
Aktywacja karty w sklepie polega na włożeniu jej do terminala i wpisaniu kodu PIN. Jeśli w kasie samoobsługowej jest terminal, w którym można zapłacić nie tylko zbliżeniowo, ale i tradycyjnie, to nie powinno być problemu z aktywacją karty w ten sposób. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre terminale mogą zaakceptować płatność dopiero za 4 razem. W takiej sytuacji niezbędna może okazać się pomoc asystenta kas.
Sam proces aktywacji karty trwa nie dłużej niż 2-3 minuty. Natomiast z karty można korzystać natychmiast po jej aktywowaniu i nadaniu PIN-u.