Dzisiaj każdy przyzna, że korespondencja prowadzona tradycyjnie, tj. w formie papierowej jest kosztowna i czasochłonna. Środowisko bankowe zauważyło ten problem już niemal dwie dekady temu. A potem wdrożyło system Ognivo, czyli rozwiązanie, które znacząco ułatwiło wymianę informacji i zautomatyzowało różne procesy. O jakich procesach mowa? W artykule szerzej omawiamy, czym jest system Ognivo i kto może z niego korzystać.
W 2007 roku na rynku bankowym pojawił się system Ognivo. To narzędzie opracowane przez Krajową Izbę Rozliczeniowe, które pozwala na sprawną i bezpieczną komunikację online między:
Przeznaczeniem systemu Ognivo jest elektroniczna wymiana informacji, m.in.:
System Ognivo działa w formie aplikacji elektronicznej. Jest podzielony na 2 główne moduły – obowiązkowy i opcjonalny – które dalej dzielą się na kilka mniejszych modułów.
Do modułów obowiązkowych należą:
Natomiast do opcjonalnych zaliczamy:
Komunikacja między bankami i instytucjami odbywa się za pomocą ujednoliconych wzorów pism, które zostały opracowane przez uczestników systemu.
Dostęp do systemu Ognivo mają nie tylko banki oraz SKOK-i, ale także, m.in.:
Należy podkreślić, że poszczególne instytucje mogą korzystać tylko z funkcji, które są uzasadnione charakterem ich działalności i otrzymywać tylko te informacje, co do uzyskania których są uprawnione.
Dla przykładu, za pośrednictwem systemu Ognivo komornik może zapytać, czy dłużnik ma konto w danym banku. W zamian otrzyma jedynie odpowiedź twierdzącą lub przeczącą, ale nie pozna szczegółów dotyczących rachunków.
Z systemu Ognivo korzystają wszystkie banki komercyjne (w tym wszystkie wymienione w naszym rankingu kont osobistych) i spółdzielcze oraz SKOK-i, które posiadają polskie zezwolenia.
Natomiast dostępu do systemu nie mają:
Jeśli dłużnik ma konto w polskim banku lub SKOK-u, to komornik prędzej, czy później je zlokalizuje. Jak? Właśnie za pomocą systemu Ognivo.
Komornik, chcąc przeprowadzić egzekucję środków z rachunku bankowego, najpierw musi je znaleźć. W tym celu wysyła do banków elektroniczne zapytanie dotyczące posiadania rachunków przez danego dłużnika. Bank odpowiada albo „tak”, albo „nie” bez wchodzenia w szczegóły dotyczące konta klienta. Komornik nie pozna więc salda rachunku, czy historii transakcji.
W sytuacji gdy instytucja bankowa potwierdzi, że prowadzi rachunek dla wskazanego dłużnika, komornik ma prawo wykorzystać system Ognivo, by wysłać zawiadomienie o zajęciu egzekucyjnym. Po otrzymaniu takiego pisma bank ma obowiązek niezwłocznie dokonać blokady rachunku i przekazać środki komornikowi.
Korespondencja między bankiem a komornikiem odbywa się elektronicznie za pośrednictwem opisywanego systemu. Wszystko przebiega sprawnie i szybko, co nie zawsze jest zaletą. Dlaczego? Ponieważ do dłużnika pismo o postępowaniu egzekucyjnym komornik wysyła pocztą. Może więc dojść do sytuacji, że zanim posiadacz rachunku otrzyma list, na koncie będzie już blokada.
Warto wiedzieć!
Z jednej strony komornik nie może zająć środków pochodzących ze świadczeń socjalnych, a z drugiej – nie ma informacji dotyczących źródła ich pochodzenia. Bank, dokonując blokady, także nie zawsze to sprawdza. Dlatego, jeśli chcemy uniknąć zajęcia, np. 800+, warto założyć konto socjalne.
To zależy od samego komornika, wysokości długu, skuteczności egzekucji, czy ilości spraw, jakie prowadzi. Oczywiście, może on ograniczyć się do 1 zapytania, ale równie dobrze ma prawo ponowić je za kilka miesięcy, czy tygodni.
Zatem jeśli po zajęciu 1 rachunku, zechcemy założyć kolejny i tam kierować swoje wpływy – zyskamy zapewne chwilę spokoju (system Ognivo nie zawiadomi od razu komornika o nowo otwartym rachunku). Jednak wówczas istnieje spore prawdopodobieństwo, że rezultaty egzekucji będą marne, co zmotywuje komornika do podjęcia kolejnej próby zlokalizowania majątku dłużnika.
Warto wiedzieć!
Mimo że Revolut nie należy do systemu Ognivo, deklaruje, że chętnie współpracuje z organami egzekucyjnymi. Dlatego konto Revolut nie zapewni nam 100-procentowej ochrony przed komornikiem. Jednocześnie trzeba podkreślić, że wymiana informacji między komornikiem a Revolutem, a następnie zajęcie konta nie przebiega tak automatycznie jak w przypadku korespondencji z instytucjami należącymi do Ognivo. Jednak zajęcia rachunków Revolut są bardzo częste i używanie tego konta do ukrycia pieniędzy przed komornikiem nie ma sensu.
System Ognivo pozwala na elektroniczną wymianę informacji między bankami oraz bankami i podmiotami uprawnionymi do otrzymywania informacji o klientach banków i SKOK-ów. Dzięki niemu komunikacja jest nie tylko szybsza i bezpieczniejsza, ale także tańsza.
Jednak z istnienia systemu Ognivo z pewnością nie są zadowoleni dłużnicy, ponieważ znacząco ułatwia on pracę komornikom.
Natomiast przeciętny klient będzie miał z nim do czynienia, kiedy zechce złożyć dyspozycję przeniesienia rachunku lub zamknięcia konta za pośrednictwem innego banku.
Za pośrednictwem systemu Ognivo komornik może dowiedzieć się, czy dłużnik ma konto w danym banku. Na jego zapytanie bank udziela jedynie odpowiedzi twierdzącej lub przeczącej bez ujawniania szczegółowych informacji o rachunku, np. stanu konta.
W systemie Ognivo są wszystkie banki (komercyjne i spółdzielcze) działające na podstawie polskiego zezwolenia oraz SKOK-i.
Z systemu Ognivo korzystają: banki, SKOK-i, ZUS, administracyjne i sądowe organy egzekucyjne, Poczta Polska.
Revolut nie należy do systemu Ognivo. Zatem za jego pośrednictwem komornik nie dowie się, że mamy tam konto. Nie oznacza to jednak, że konto Revolut uchroni nas przed egzekucją. Jeśli komornik skieruje zapytanie bezpośrednio do Revoluta, ten z pewnością potwierdzi, że prowadzi dla nas rachunek.