Dzięki transformacji cyfrowej, jaką przechodzi sektor publiczny, urzędy nie są już tak skostniałymi i „papierowymi” instytucjami jak jeszcze parę lat temu. Kolejki są mniejsze, bo coraz rzadziej mamy potrzebę, by wybierać się do urzędu z osobistą wizytą. Z roku na rok wdrażanych jest coraz więcej e-usług, a co za tym idzie, dokumenty coraz częściej przybierają formę elektroniczną. Dobrym przykładem na to, że podmioty administracyjne idą z duchem czasu i wsłuchują się w głosy obywateli na temat dostępu do nowoczesnych usług publicznych są projekty mObywatel i mDowód. Jak zacząć z nich korzystać i co można załatwić za ich pośrednictwem? Wyjaśniamy.
Nowe technologie sprawiają, że zmienia się nasz styl życia. Oczekujemy szybkich i wygodnych rozwiązań zarówno w sytuacjach codziennych, jak i formalnych. Odpowiedzią na te oczekiwania są projekty mObywatel i mDowód. Przyjrzyjmy się im bliżej.
mObywatel to publiczna aplikacja mobilna oraz portal internetowy, nad którymi czuwa Ministerstwo Cyfryzacji. Celem tych narzędzi jest usprawnienie kontaktu na linii obywatel – urząd oraz ułatwienie obywatelom codziennego życia. mObywatel daje dostęp do wielu e-usług urzędowych i jest cyfrowym portfelem na dokumenty.
Aplikację można pobrać bezpłatnie ze sklepu Google Play (dla urządzeń z systemem Android) lub App Store (dla urządzeń z systemem iOS). A serwis mObywatel.gov.pl jest dostępny z poziomu przeglądarki. Zalogujemy się do niego na dowolnym urządzeniu – smartfonie, komputerze, czy tablecie.
Oba narzędzia są warte uwagi. Na portalu dostępnych jest więcej e-usług niż w aplikacji. Natomiast tylko w aplikacji mObywatel 2.0 znajdziemy elektroniczne wersje wielu dokumentów.
Od początków aplikacji mObywatel, tj. od 29 października 2017 roku obywatelom została udostępniona usługa mTożsamość. Za jej pomocą można było potwierdzić swoja tożsamość w kontaktach z obywatelami. Jednak nie zastępowała ona dowodu osobistego w sytuacjach formalnych, np. urzędach lub bankach.
14 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o aplikacji mObywatel. Na jej mocy wprowadzono mDowód, czyli elektroniczny dokument tożsamości i – co szczególnie istotne – zrównano jego ważność z plastikowym dowodem osobistym. Oznacza to, że nie trzeba już nosić przy sobie portfela z dokumentami. Wystarczy telefon z aplikacją mObywatel, ponieważ niemal w każdej sytuacji wylegitymujemy się mDowodem.
Należy jednak podkreślić, że nie jest on cyfrową kopią tradycyjnego dowodu. To zupełnie nowy dokument, który posiada własną, unikatową serię i numer oraz inną datę ważności i wydania. Jest ważny 5 lat. Dane pobierane są z Rejestru Dowodów Osobistych i rejestru PESEL.
Co ważne, korzystanie z mObywatela i mDowodu nie zwalnia z obowiązku posiadania tradycyjnego dowodu osobistego, ale nie trzeba go już przy sobie nosić.
mDowód to rozwiązanie dostępne dla osób, które posiadają:
Smartfon nie jest już tylko portfelem na karty płatnicze, czy karty lojalnościowe. Dzięki aplikacji mobilnej mObywatel 2.0 to także cyfrowy portfel na najważniejsze dokumenty. Można z nich korzystać także w trybie offline, czyli bez dostępu do Internetu.
W aplikacji znajdziemy:
Jak już wspomnieliśmy, elektroniczne wersje dokumentów dostępne są wyłącznie w aplikacji mobilnej mObywatel 2.0. Nie znajdziemy ich, logując się do serwisu w przeglądarce.
Aplikacja mObywatel cały czas się rozwija. Twórcy mają w planach wprowadzić jeszcze takie dokumenty jak:
mObywatel to także wiele przydatnych funkcji i e-usług publicznych. Poniżej prezentujemy wszystkie aktualnie dostępne rozwiązania:
Ministerstwo Cyfryzacji cały czas rozwija aplikację i planuje rozszerzyć zakres dostępnych usług o, m.in.:
By zyskać dostęp do elektronicznych dokumentów i e-usług urzędowych, w pierwszej kolejności należy pobrać (ze sklepu Google Play lub App Store) i zainstalować aplikację mObywatel 2.0 na swoim urządzeniu. Następny krok to rejestracja. Poniżej prezentujemy, jak wygląda ten proces.
mDowód jest częścią aplikacji mObywatel 2.0. Zatem, by korzystać z elektronicznego dokumentu tożsamości, najpierw musimy zainstalować i aktywować aplikację według powyższej instrukcji. Jak pisaliśmy wyżej, częścią tego procesu jest dodanie 1 z 4 głównych dokumentów. Jeśli w tym miejscu wybraliśmy mDowód, to będzie on widoczny w aplikacji od razu po rejestracji.
Dokumenty można dodać także później, klikając Dodaj w sekcji Dokumenty i postępując według instrukcji.
mDowód to pełnoprawny dokument tożsamości. Można się nim posługiwać tak samo jak jego tradycyjną wersją. Przy jego użyciu swoją tożsamość potwierdzimy, np.:
Jak widać, mDowód może przydać się w wielu sytuacjach. Jednak ma on pewne ograniczenia. Istnieją 2 wyjątki, w których nie jest honorowany i trzeba okazać tradycyjny dowód osobisty lub paszport. Dotyczy to:
Zatem mDowód nie będzie honorowany, np. na lotnisku. Jeśli planujemy podróż zagraniczną i chcemy oszczędzić sobie nerwów, musimy pamiętać o spakowaniu plastikowego dowodu osobistego. Cyfrowy dowód nie wystarczy, by wejść na pokład samolotu.
Są 3 metody, aby potwierdzić swoją tożsamość lub zweryfikować tożsamość innej osoby przy użyciu mDowodu:
Polega na wzrokowej ocenie autentyczności dokumentu. Weryfikujący powinien sprawdzić, czy mDowód wyświetlony na ekranie smartfonu zawiera takie elementy jak:
Tożsamość można potwierdzić także poprzez uruchomienie jakiejś usługi aplikacji lub wyświetlenie certyfikatu. Można skorzystać od razu z tej metody lub użyć jej jako dopełnienie metody wizualnej (jeśli mamy wątpliwości co do autentyczności dokumentu).
To najbezpieczniejsza metoda. Ministerstwo Cyfryzacji zachęca, by właśnie z niej korzystali urzędnicy oraz pracownicy banków. Odbywa się przy użyciu kodu QR lub 6-cyfrowego kodu. Jak to wygląda w praktyce? Poniżej krótka instrukcja.
Jeśli chcemy sprawdzić czyjeś dane, kod QR możemy wygenerować nawet bez rejestracji i logowania się do aplikacji mObywatel. Wystarczy po prostu mieć ją na swoim urządzeniu. Co więcej, dokument da się potwierdzić również z poziomu komputera przez stronę weryfikator.mobywatel.gov.pl.
Nowa wersja aplikacji mObywatel i mDowód zaczęły obowiązywać 14 lipca 2023 r. Od tej pory cyfrowym dokumentem tożsamości można było wylegitymować się w wielu formalnych sytuacjach – w urzędzie, na poczcie, czy u lekarza, ale nie w banku. Instytucje, których dotyczy ustawa AML, czyli ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (m.in. banki, SKOK-i, fundusze inwestycyjne) zyskały trochę więcej czasu na przygotowanie się do obsługi klientów z mDowodem. Te instytucje mają obowiązek respektować mDowód na równi z plastikowym dowodem osobistym od 1 września 2023 r.
Jako pierwszy (28 sierpnia) mDowód zaczął honorować bank PKO BP. Kolejno dołączały do niego inne banki. Elektronicznym dokumentem tożsamości można posłużyć się w bankach znajdujących się w naszym rankingu kont osobistych, czyli, m.in.: w Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskim, Alior Banku, BNP Paribas, Santander Bank Polska, czy Nest Banku.
Warto podkreślić, że instytucje zobowiązane są ustawą z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel do wdrożenia i respektowania nowego sposobu potwierdzania tożsamości. Zatem również w pozostałych bankach i innych instytucjach finansowych bez problemu powinniśmy wylegitymować się mDowodem.
Banki najczęściej korzystają z kryptograficznej metody potwierdzania tożsamości, polegającej na zeskanowaniu kodu QR wygenerowanego przez pracownika banku.
Zgodnie ze wspomnianym wyżej aktem prawnym mDowód (zwany w ustawie dokumentem mObywatel) jest traktowany na takich samych prawach jak plastikowy dowód osobisty. Zatem banki nie powinny odmówić nam podpisania umowy o konto lub zrealizowania innej czynności, która wymaga potwierdzenia tożsamości, jeśli okażemy mDowód.
Dla przykładu, w komunikacie z 1 września 2023 r. Alior Bank informuje, że cyfrowym dowodem można wnioskować także o produkty kredytowe, np. pożyczkę, czy kartę kredytową. ING Bank Śląski zaznaczył, że nie ma ograniczeń co do czynności, jakie da się zrealizować z mDowodem. Bank Pekao także umożliwia otwarcie, m.in. Konta Przekorzystnego lub zlecenie innej dyspozycji po wylegitymowaniu się elektronicznym dokumentem tożsamości.
Należy jednak podkreślić, że dokument mObywatel – zgodnie z ustawową definicją – może być wykorzystywany tylko w relacjach wzajemnej fizycznej obecności stron. Oznacza to, że da się założyć rachunek przy użyciu mDowodu, jednak tylko, jeśli podpiszemy umowę w placówce. Nie użyjemy go, gdy zechcemy założyć konto lub zawnioskować o inny produkt zdalnie.
W aplikacji mObywatel można przechowywać wiele ważnych dokumentów – m.in. prawo jazdy i dowód osobisty. Nic dziwnego, że wiele osób zastanawia się, czy nasze dane będą tam bezpieczne. Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji, dzięki mObywatelowi załatwianie spraw urzędowych jest nie tylko proste i wygodne, ale i bezpieczne. Aplikacja korzysta z wielu form zabezpieczeń. To, m.in.:
Dodatkowo, Ministerstwo Cyfryzacji podkreśla, by pobierać aplikację wyłącznie ze sklepu Google Play lub App Store, regularnie ją aktualizować i zachowywać standardowe zasady bezpieczeństwa.
Zarówno mDowód, jak i e-dowód służy do stwierdzania tożsamości, jednak są to dwa odrębne dokumenty. mDowód ma wyłącznie postać cyfrową. Nie jest kopią plastikowego dowodu osobistego, a zupełnie nowym dokumentem z unikatowym numerem i serią oraz inną datą wydania i ważności. Jest wydawany na 5 lat. Natomiast e-dowód to plastikowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną, czyli wbudowanym chipem.
Najpierw trzeba pobrać i zainstalować aplikację mObywatel. Następnie należy przejść przez proces rejestracji, dodając 1 z 4 głównych dokumentów, np. mDowód i potwierdzając tożsamość. Jeśli w tym kroku wybierzemy mDowód, będzie on od początku widoczny w aplikacji.
Do aplikacji mObywatel można logować się hasłem ustawionym podczas rejestracji lub zmienić sposób logowania na biometrię i PIN. Natomiast, jeśli chcemy skorzystać z mObywatela w przeglądarce do wyboru mamy kilka sposobów logowania: profil zaufany, aplikacja mObywatel (poprzez zeskanowanie kodu QR), e-dowód, bankowość elektroniczna.
By móc korzystać z wszystkich funkcji aplikacji mObywatel potrzebny jest telefon z systemem Android 7.0 (i wyższym) lub iOS 15 (i wyższym) oraz profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczna – jeśli dodajemy jako pierwszy dokument mDowód LUB kod QR i kod aktywacyjny – jeśli dodajemy legitymację szkolną lub studencką.