Wyciąg Bankowy – czyli historia naszego rachunku

0

Wiele sytuacji decyzyjnych i formalnych wymaga przedstawienia zaświadczeń pobranych z banku. W tej grupie jednym z najczęściej uzyskiwanych rodzajów dokumentów jest wyciąg bankowy. Kiedy należy pobrać wyciąg z rachunku bankowego, do czego może służyć i w jaki sposób to zrobić?

Co to jest wyciąg z konta bankowego?

Każde konto bankowe rejestruje wszystkie wpływy, wydatki oraz inne czynności wykonywane na rachunku. Wyciąg bankowy to kompleksowe zestawienie operacji z dokładną informacją o każdym produkcie bankowym, z którego się korzysta. Na podstawie wyciągu można precyzyjnie przeanalizować zmiany salda, stopy zadłużenia i wiele innych bardziej zaawansowanych czynników. Każdy pełny wyciąg z konta bankowego powinien zawierać:

  • wpływy i wypływy z konta,
  • księgowanie odsetek i prowizji,
  • informacje o zadłużeniach – kredytach, kartach kredytowych i ich obsłudze,
  • informacje o produktach inwestycyjnych,
  • informacje o subkontach walutowych, wyodrębnionych subkontach oszczędnościowych i innych produktach.

Wyciąg z banku sporządzany jest indywidualnie wyłącznie dla właściciela rachunku bankowego. Nikt, kto nie jest współwłaścicielem rachunku bankowego lub wyznaczonym pełnomocnikiem, nie może ubiegać się o wydanie wyciągu.

Do czego może się przydać wyciąg bankowy?

Wyciągi bankowe umożliwiają analizę historii finansowej w szerszy i dokładniejszy sposób, niż pozwala na to weryfikacja historii. Bardzo często wymagane są przez instytucje publiczne, między innym na potrzeby trwających postępowań sądowych. Wyciąg z rachunku bankowego jest także wymaganym dokumentem w trakcie ubiegania się o kredyt hipoteczny i może stanowić podstawę analizy zdolności kredytowej wnioskodawcy. W podobnym celu wyciągi przedstawia się także podczas ubiegania się o inne świadczenia, kredyty czy produkty inwestycyjne. Jest to popularna praktyka także w przypadku przedsiębiorców, którzy rozszerzają swoją działalność, szukają dodatkowego wsparcia inwestycyjnego, planują zmiany na szczeblu zarządczym, fuzje czy przeniesienia spółek.

Jak uzyskać wyciąg z konta bankowego?

Przeważnie wyciąg z konta bankowego traktowany jest jako zlecenie realizowane na zamówienie klienta – właściciela, współwłaściciela lub pełnomocnika rachunku. W zdecydowanej większości przypadków bank nie pobierze opłaty za historii rachunku bankowego. Sposób uzyskania dokumentu z konta różni się w zależności od banku i ustanowionych przezeń zasad. Niepisaną regułą jest jednak to, że dziś nie trzeba już udawać się w tym celu do placówki stacjonarnej. Wszystkie sprawy można załatwić online za pomocą bankowości elektronicznej.

Nie należy jednak dziwić się w sytuacji, kiedy bank będzie oferował darmowe wygenerowanie wyciągu bankowego za okres ostatnich 12 miesięcy, a nie kilku lat. W przypadku dłuższych okresów można spotkać się z opłatami – informacje o tym powinny oczywiście znajdować się w regulaminie konta bankowego. Niektóre banki umożliwiają zamówienie regularnego dostarczania wyciągów (np. co miesiąc / kwartał / rok).. Takie rozwiązanie może być korzystne dla osób, które pragną mieć udokumentowany każdy aspekt finansów znajdujących się na koncie.

Każdy bank ma nieco inne sposoby generowania wyciągów. Różnice najczęściej dotyczą jednak niuansów. Poniżej prezentujemy wybrane metody uzyskania wyciągu bankowego z rachunków dla wybranych rachunków z naszego rankingu kont osobistych.

Alior Bank umożliwia wygenerowanie wyciągu z konta po przejściu do szczegółów wybranego produktu. Wówczas, w sekcji “Wyciągi i opłaty”, będzie można zobaczyć trzy modyfikowalne ustawienia dotyczące sposobu otrzymywania wyciągów, sposobu otrzymywania zestawienia opłat oraz częstotliwości generowania wyciągów.

Posiadacze kont w banku Millennium mogą wygodnie zarządzać wyciągami i zlecać przygotowanie nowych. Wystarczy przejść do rubryki Moje finanse, następnie wybrać opcję Lista wyciągów oraz Ustawienia wyciągów.

Wyciąg bankowy w banku Pekao S.A. można pobrać bezpośrednio z zakładek dotyczących danego produktu – konta bankowego. Następnie należy wybrać opcję Wyciągi i zestawienia transakcji.

Wyciąg z konta PKO BP można uzyskać po przejściu do szczegółów wybranego produktu (np. konta bankowego). Należy więc wybrać kolejno Moje produktyKonta → Szczegóły → Wyciągi. W menu będzie również możliwe zarządzanie wyciągami oraz ustawienia dotyczące ich rodzaju (papierowe, elektroniczne).

W celu uzyskania wyciągu z konta bankowego mBanku należy przejść do opcji zlokalizowanych w zakładce Płatności, następnie Historia i ostatecznie wybrać Zestawienie operacji. Tam będzie można dokładnie określić parametry przygotowywanego wyciągu. Co istotne, mBank oferuje także przesyłanie zaszyfrowanych wyciągów bankowych na e-mail właściciela rachunku w formacie PDF, CSV lub HTML.

W banku ING dla rachunku prywatnego można pozyskać jedynie elektroniczny wyciąg bankowy. Platforma bankowości elektronicznej zawiera zakładkę Historia, w której można znaleźć opcję wygenerowania wyciągu bankowego. Co istotne, wieloletni posiadacze rachunków osobistych w banku ING nie będą mogli pobrać dokumentów obejmujących analizę danych przed 1 stycznia 2011 r.

Celem pobrania wyciągu wystarczy po zalogowana kliknąć na odpowiednie konto. Następnie w „dostępnych opcjach” po prawej stronie mamy eWyciąg. Tam pobierzemy dane. Alternatywnie Historię transakcji możemy pobrać klikając na historię i wybierając interesujący nas okres.

 

Wyciąg elektroniczny czy tradycyjny?

Ostatnim aspektem, o którym warto wiedzieć w kontekście wyciągów, jest możliwa forma dokumentów. Dziś w związku z postępującą cyfryzacją coraz częściej banki będą oferowały wyciągi elektroniczne. Jak wspomnieliśmy powyżej, w niektórych przypadkach będzie to jedyna opcja zamówienia wyciągu. Zwykle jednak właściciel konta ma prawo złożenia dyspozycji wydrukowania pełnego wyciągu z rachunku bankowego w formie tradycyjnej. Wyciągi nie są wysyłane listownie – należy odebrać je w oddziale banku. Bank może pobierać wówczas dodatkową opłatę za przygotowanie wyciągu w formie tradycyjnej.

FAQ

Co robić w przypadku nieautoryzowanych transakcji na wyciągu?

W pierwszej kolejności zalecamy kontakt z bankiem i weryfikację czy nie doszło do np. do skimingu. Na infolinii dla transakcji nie autoryzowanych od razu możemy złożyć reklamację – Chargeback. Jeżeli doszło do kradzieży loginu i hasła, niezbędna może być wizyta w oddziale i na policji (celem złożenia zawiadomienia). Ogólnie w pierwszej kolejności należy zadzwonić i wyjaśnić sprawę w banku

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
Zostaw ocenę!
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *