Nowy Ład – zmiany dotyczące leasingu

0

Nowy Ład – zmiany dotyczące leasing

Leasing to obecnie najpopularniejsza forma nabywania samochodów przez przedsiębiorców. Jednak nowe przepisy Nowego Ładu mogą to szybko zmienić. Co takiego się w nich znajduje, Zmiany dotyczące leasingu – jakie mogą być tego konsekwencje i czy można będzie jakoś obejść niekorzystne przepisy?

Skąd popularność leasingu?

Leasing jest usługą finansową, która polega na udostępnieniu przedsiębiorcy albo klientowi indywidualnemu określonego sprzętu w zamian za regularne opłacanie przez niego rat leasingowych. W ramach tej raty mogą być także zawarte inne usługi, na przykład serwisowe. Po zakończeniu umowy leasingowej można zwrócić samochód i podpisać umowę na leasing kolejnego pojazdu lub wykupić leasingowany pojazd na własność. W tym drugim przypadku trzeba odczekać minimum 6 miesięcy od wykupu, aby móc sprzedać go bez konieczności opłacenia podatku dochodowego (np. po uprzednim wyprowadzeniu środka trwałego z firmy). Niestety w przypadku przedsiębiorstw to się zmieni.

Niekorzystne zmiany dotyczące leasing w ramach Nowego Ładu

Zmiany wprowadzane w Nowym Ładzie dotyczą głównie przedsiębiorców i wykupu leasingowanych pojazdów do użytku prywatnego. Przede wszystkim obowiązkowe stanie się opłacenie przy wykupie samochodu do majątku prywatnego podatku dochodowego (w tym ewentualnej składki zdrowotnej), a także podatku VAT. Oprócz tego nowe przepisy przewidują również wydłużenie obowiązującego dotychczas okresu obciążenia wykupu podatkami. Dotąd, aby móc sprzedać auto po wykupie trzeba było odczekać 6 miesięcy od wykupu, a teraz trzeba będzie czekać aż 5 lat. Czas liczony ma być od roku, w którym opłacona została ostatnia rata leasingowa. Do tego jeszcze należy pamiętać o tym, że nowe przepisy nie będą dotyczyły tylko przedsiębiorców i tych osób, które będą chciały wziąć samochód w leasingu już w nowym roku, ale również tych wszystkich, które posiadają umowę leasingową już teraz i nie mogą wykupić samochodu przed końcem roku bieżącego. W przypadku zaś samochodów, które leasingobiorcy zdążą wykupić przed 31 grudnia 2021 roku, będzie można sprzedać je bez płacenia podatku po upływie 6 miesięcy, czyli mniej więcej od lipca 2022 roku.

Zmiany dotyczące leasing – jakie mogą być konsekwencjeu?

Przede wszystkim niekorzystne przepisy prawdopodobnie spowodują spadek popularności leasingu i zwiększenie popularności wynajmu pojazdów, który będzie od 2022 roku znacznie korzystniejszy. Wynajem to nie to samo co sprzedaż, więc tutaj nie ma obowiązku opłacania żadnych podatków. Oprócz tego możemy się spodziewać tego, że spora część przedsiębiorców będzie użytkowała dłużej pojazdy, co w konsekwencji sprawi, że pogorszą się znacznie już i tak bardzo niekorzystna statystyka dotyczące wieku i stanu technicznego pojazdów na polskich drogach.

5-letni leasing?

Patrząc na to, że większość przedsiębiorców wybiera pięcioletni okres leasingu, można się spodziewać, że samochody będą przez nich wymieniane dopiero po 11 latach, by mogli oni korzystać nadal z przywilejów podatkowych. Spowoduje to znaczne zmniejszenie podaży samochodów używanych na rynku wtórnym, która będzie musiała zostać uzupełniona przez pojazdy sprowadzane z Zachodu.

Wysokość cen samochodów używanych

To z kolei wpłynie na wysokość cen samochodów używanych, które będą niestety znacznie droższe. Leasingobiorcy odczują to tym bardziej, że rosną stopy procentowe, niższe są rabaty leasingowe i większe wydatki związane z serwisowaniem pojazdów.

Czy nowe przepisy można ominąć?

Istnieje pewna furtka, która umożliwia obejście tych niekorzystnych przepisów. Jednym z wariantów jest przekazanie leasingowego samochodu jako darowizny dla bliskiej osoby, która z kolei będzie mogła go sprzedać po upływie sześciu miesięcy. Nowelizowane przepisy ustawy o PIT mówią bowiem o przychodach pochodzących z odpłatnego zbycia składników majątku, a nie zbycia w jakikolwiek sposób. Kolejnym ze sposobów ominięcia tych przepisów jest oczywiście długoterminowy wynajem samochodów. Nie ma tu przychodów ze sprzedaży, więc tym samym nie ma obciążenia podatkiem.

Ratunek dla leasingobiorców?

Ratunkiem dla leasingobiorców mogłyby być również dopłaty do nowych samochodów, które zachęcałyby przedsiębiorców do częstszej wymiany pojazdów. Na ten moment nie ma jednak planów wprowadzenia takich dopłat. Rynek samochodowy nie doczekał się póki co nawet obiecanych dopłat do zakupu w formie leasingu samochodów elektrycznych.

Dłuższy okres leasingowania

Jak już wyżej zostało wspomniane, przedsiębiorcy wybierają zazwyczaj pięcioletni okres leasingu. Jest jednak również możliwość wyboru dłuższego okresu. Firmy, które oferują leasing samochodów dopuszczają okres leasingowania przez 72 lub nawet 84 miesiące. Dotychczas skorzystało z tego jednak niewielu przedsiębiorców, gdyż firmy leasingowe stawiają przed nimi szereg warunków, które muszą spełnić, by móc skorzystać z dłuższego okresu leasingu. Może jednak wchodzące w życie od 2022 roku niekorzystne przepisy sprawią, że coś w tej kwestii się zmieni.

Wyższa rata wykupu samochodu

Oprócz wydłużonego czasu oczekiwania na wykup samochodu bez konieczności płacenia podatku, leasingobiorców czeka jeszcze jedna zmiana. Kiedy już będą mogli i zdecydują się wykupić samochód, będą musieli płacić wyższą ratę niż tę, którą płacili za leasing. Dotychczas raty wykupu nie były wyższe niż leasingowe lub co najwyżej nieznacznie.

Przepis dotyczący VAT-u

Teraz niestety to się zmieni za sprawą Nowego Ładu, w którym znajdzie się przepis dotyczący podatku VAT. Dotąd płaciło się podatek VAT od ceny nabycia, a teraz będzie trzeba go zapłacić od wartości samochodu. Wielu przedsiębiorców będzie musiało więc oddać fiskusowi nawet kilka tysięcy złotych. Wszystkie te obostrzenia przy wykupie sprawią, że przestanie on być tak popularny, ponieważ osób prywatnych zwyczajnie nie będzie na to stać. Rynek wtórny więc będzie opierał się teraz na podmiotach udzielających leasingów.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny :)
5/5 (Ilość ocen: 1)
Autor artykułu
Ukończył studia w Szkole Głownej Handlowej. Zawodowo związany z branżą farmaceutyczną od strony finansowej. Pasjonat rynków finansowych, giełdy i inwestycji. Z sukcesami pomnaża prywatne środki na Warszawskim Parkiecie. W Finhack'u dba o aspekt merytoryczny artykułów finansowych i pomaga planować przyszłe treści dla naszych czytelników.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *